نقد و بررسینقد و بررسی بازی ها

GTA 6 فرهنگ ضد زن را کنار می گذارد

GTA 6 فرهنگ ضد زن را کم رنگ تر از همیشه جلوه می دهد.

GTA 6 فرهنگ ضد زن را کنار می گذارد. این مقاله را با این جمله شروع کردیم که در همان ابتدا، اصل قضیه را گفته باشیم. اما این که راکستار چگونه تصمیم گرفت این رویه را در پیش بگیرد را در ادامه برای شما شرح خواهیم داد. این مطلب برگرفته از مقاله جیسون شرایر در وبسایت بلومبرگ است.

GTA 6 قطعاً مورد انتظارترین بازی یک دهه اخیر است. تصور این که با عرضه بازی چه آشوبی به فروشگاه های گیم بیافتد کاملاً طبیعی و بدیهی به نظر می رسد. آن هم در حالی که تقریباً 10 سال از عرضه نسخه قبلی بازی می گذرد. اما راکستار قصد دارد یک رویه جدید و متفاوت از قبل را در پیش بگیرد. اشتباه نکنید، قرار نیست یک تحول اساسی در گیم پلی بازی را ببینیم، بلکه این بار فرهنگ ضد زن بازی است که برای بار اول می خواهد کم رنگ تر از همیشه خودش را جلوه دهد. طبق شایعات راکستار از سال 2016 بسیاری از تصمیمات و فرهنگ پیشین خود را تغییر داده است. آن ها اضافه کار و ساعت کاری را برای کارمندان خود هم کرده اند. افرادی که تازه از این شرکت جدا شده اند تاکید کرده اند که روند ساخت بازی بسیار بهتر از قبل شده است و روحیه تیمی و همکاری به مراتب بیشتر از همیشه به چشم می خورد.

همانطور که احتمالاً می دانید، راکستار به نمایش بی پرده فرهنگ آمریکایی ها معروف است. فرهنگی که توام با نژاد پرستی و زن ستیزی است. می توان گفت راکستار با GTA در حقیقت نقد صریحی نسبت به جریانات این کشور دارد. اما اتفاقاتی که اخیراً خصوصاً در کشور آمریکا افتاده، ورق را کاملاً برگردانده است. راکستار البته همیشه آن آزادی عمل را برای به تصویر کشیدن جزئیات این تفکر نداشت. به خاطر همین همیشه حذفیات بازی های آن با توجه به نظام رده بندی سنی زیاد بوده است. فراموش نکنیم که پیش از عرضه GTA: San Andreas آن ها به خاطر نمایش یک سری جزئیات جنسی مجبور به حذف قسمت هایی از بازی شدند، اما یک هکر توانست با استخراج کدهای آن و بعد منتشر کردن ویدئو در فضای مجازی راکستار را وارد یک دادگاه جدی کند تا در نهایت سم هاوزر ضمن عذرخواهی مجبور به پرداخت جریمه هم بشود.

GTA 6 فرهنگ ضد زن را کنار می گذارد

اما در GTA 6 راکستار می خواهد برای همیشه این رویه را کنار بگذارد. البته جرقه های این تصمیم از زمان Red Dead Redemption 2 رقم خورد. اگر این بازی را تجربه کرده باشید به خوبی می دانید که مفاهیم زن ستیزانه و جنسی در این بازی تا حد بسیار چشمگیری کاهش پیدا کرد. این مهم باعث شد تا اولین زمزمه های مبنی بر تغییر در GTA 6 هم به گوش برسد.با شیوه جدید Rockstar و تغییر در مسیر خلاقانه خود، GTA VI احتمالا بسیار متفاوت از دیگر GTAها خواهد بود. در تابستان 2020 پس ماجرای جورج فلوید، راکستار محتوایی که برای GTAO آماده کرده بود را کنار گذاشت. محتوای فوق Cops n Crooks نام داشت [همان دزد و پلیس خودمان] که مدیران ارشد راکستار، بخاطر همزمانی ساخت این محتوا و تظاهرات علیه خشونت پلیس در آمریکا تصمیم به کنار گذاشتن این محتوا گرفتن و تا کنون برای اجرای دوباره آن تصمیمی نگرفتند. این تنها بخشی از اقدامات اساسی و حساس راکستار در سال اخیر بوده. آن‌ها جوک‌های مربوط به ترنسفوبیک را در نسخه GTA V E&E حذف کرده و حتی شکاف دستمزد بر اساس جنسیت را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند.

طبق شایعات بازی بعدی راکستار، GTA VI یک شخصیت قابل بازی زن خواهد داشت. این شخصیت ملیت مکزیکی دارد. کاراکتر دیگر بازی یک شخصیت مذکر دارد. این سنت شکنی راکستار باعث شده است تا با قطعیت بتوانیم فرضیه گفته شده را به یک نظریه مبدل کنیم. طبیعتاً وقتی که راکستار برای شخصیت قابل بازی خود یک کاراکتر زن را انتخاب کرده است متوجه حساسیت های به مراتب بیشتر آن هم خواهد. البته این تنها تغییر نیست و همچنین منابعی گفتند که راکستار مراقب است تا برخلاف نسخه های قبلی، با اقلیت‌ها شوخی نکند. زمانی این فعالیت‌های برای شرکتی که پرفروش‌ترین فرانچایز آن تصویر طنز آمیز آمریکا که درآن گنگسترها مردم را به خون میکشند و زنان به عنوان کالای جنسی یاد میشوند دور از تصور بود. اما حالا برای GTA 6، یک سری تغییرات اعمال می شود. اولاً که مسائل جنسیتی در کنار خیابان دیگر وجود نخواهند داشت. کلوب های شبانه هم احتمالاً بسیار میمزی تر از همیشه به تصویر کشیده خواهند شد. البته راکستار سعی کرده است در خلال این تغییرات همچنان انتقادات خود در قبال وضع اجتماعی سیاسی موجود در آمریکا را داشته باشد. اما این موضوع و تغییر رویکرد راکستار را باید صبر کرد و دید که با چه واکنشی از دید گیمرها همراه خواهد بود.

GTA 6 فرهنگ ضد زن را کنار می گذارد

کارکنان جدا شده راکستار همواره بعد از جدایی خود مصاحبه های تندی را علیه این شرکت و رفتار زن ستیزانه کادر مدیریتی آن داشته اند. به عقیده آن ها حتی دستمزد بنا بر جنسیت کارکنان متفاوت است. این مصاحبه ها باعث شد تا پیکان انتقادات سمت راکستار برود. به همین خاطر این شرکت تصمیم گرفت علاوه بر بازی های خود، تغییر را در بدنه تیم سازنده هم اعمال کند. به همین خاطر شکاف درآمدی بر اساس جنسیت بسیار کاهش پیدا کرد. اضافه کارهای سنگین برای کارکنان مونث این شرکت هم کمتر شد. البته این تصمیم عواقبی را هم برای راکستار داشت. یعنی پروسه ساخت بازی مقداری کندتر شد. چون به هر حال حساسیت ها کمتر شد و در نتیجه فشار کاری هم کاهش پیدا کرد. طبیعتاً خودتان هم خوب می دانید که فشار کاری اگر زیاد باشد، پروسه ساخت هم سریع تر خواهد شد و برعکس.

راکستار قرار است GTA 6 را در آینده نزدیک معرفی کند. احتمالاً با یک تاخیر در معرفی و عرضه بازی هم مواجه باشیم. چرا که منابع خبری نقل کرده اند که فعلاً راکستار قصد دارد در سال جاری ریمستر Red Dead Redemption را به بازار عرضه کند تا بتواند حداقل برای رفع اشکالات GTA 6 زمان بخرد. اما با تمام این توصیفات بعید به نظر می رسد بازی در سال 2025 عرضه نشود. قبلاً هم به شما گفته بودیم که راکستار صبر می کند تا کنسول های نسل نهمی به بیشترین فروش خود در بازار برسند و سپس بازی عرضه شود. در سال 2025 با اوج مخاطبین این پلتفرم ها روبرو هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا