نقد و بررسی

بازی فوتبال 2K Games به این دلایل ساخته نمی شود

بازی فوتبال 2K Games احتمالاً هیچ وقت عرضه نمی شود

بازی فوتبال 2K Games همیشه از آن دست مواردی بوده است که طرفداران بازی های ویدئویی انتظارش را می کشند. این مورد چند دلیل دارد. اول این که کونامی به عنوان جدی ترین رقیب FIFA بعد از سال ها مبارزه بالاخره با یک تصمیم فاجعه برای همیشه از گردونه رقابت کنار رفت. شما که غریبه نیستید، Efootball 2023 یک اثر مضحک و فراتر از فاجعه بود. به همین خاطر وجود یک رقیب جدید برای EA Sports FC 24 خیلی لازم و ضروری به نظر می رسد. حالا چرا یک رقیب قطعی باید برای این بازی پیدا شود؟ خب مشخص است. وقتی که EA می بینید رقیب خاصی در بازار ندارد، توقعی هم نمی توان داشت که چندان تغییرات مثبت در بازی اش اعمال کند. به عبارتی آن حاشیه امن همیشگی بیشتر از قبل برای این شرکت ایجاد شده که محصولاتش حالا با خیال راحت در بازار می فروشند. در شرایطی که بسیاری از سازندگان مستقل سعی کرده اند بازی های فوتبالی مدنظر خودشان را بسازند اما تنها چند نمایش دست و پا شکسته از این بازی ها نشان دهنده آن است که با عناوینی نه چندان خوب روبرو هستیم که در نشان دادن یک اثر واقع گرایانه بسیار ضعیف عمل کرده اند. برای این که حداقل یک بازی پیدا بشود که بتواند با اثر EA رقابت کند یک شرکت دانه درشت و کار بلد نیاز است. یک شرکتی مثل 2K Games. هر چه قدر که این ایده جذاب و فوق العاده به نظر می رسد اما راستش را بخواهید تقریباً غیرممکن است در این متن به شما خواهیم گفت که چرا چنین چیزی میسر نیست.

اول از همه باید به این سوال پاسخ بدهیم که چرا 2K Games بهترین گزینه برای پایان دادن به سلطه EA است. پاسخ مشخص است. NBA 2K را همه می شناسید. یک بازی بسکتبالی واقع گرایانه که واقعا در زمینه به تصویر کشیدن جزئیات این ورزش شاهکار به تمام معناست. هیچ بازی حتی جرئت رقابت با این فرانچایز را ندارد. 2K به چند دلیل موفق بوده. نخست این که موتور بازی سازی کاملاً اختصاصی برای این اثر دارد. از طرفی بسیار به جزئیات یک بازی ورزشی دقت می کند. یعنی تمام المان های واقع گرایی با نهایت دقت و ظرافت طراحی شده اند. از طرفی به خوبی فیزیک یک بازی ورزشی را بلد است. هیچ اثری را در تاریخ صنعت گیم نمی توانید پیدا کنید که به اندازه 2K Games بتواند فیزیک بازی را تا این حد طبیعی طراحی کند. از طرفی آن ها سلطان طراحی انیمیشن هستند. یعنی به خوبی بلدند که چگونه یک سیستم یکپارچه انیمیشن برای بازیکنان طراحی کنند. فیفابازها به خوبی می دانند که فقدان چنین موردی چقدر به ضرر این فرانچایز تمام شده است. چون سیستم انیمیشن ها واقعا یکپارچه نیستند و یک سری تیکه تیکه شدن ها بین انیمیشن های مختلف را می بینیم که از شدت واقع گرایی آن کاسته اند.

بازی فوتبال 2K Games به این دلایل ساخته نمی شود

اما در این جا به دلایلی می گوییم که ورود 2K Games به دنیای بازی های فوتبالی غیرممکن است. بگذارید اولین دلیل را خیلی ساده توضیح دهیم. PES 2018 و متعاقب آن PES 2021 از بهترین بازی های این فرانچایز به شمار می رفتند. اما همیشه منتقدین و مخاطبین یک ایراد همیشگی از آن می گرفتند. نبود لایسنس تیم ها و استادیوم ها. این مورد بلای جان کونامی و فرانچایز فوتبالی اش شد. که البته جاه طلبی های EA در آن بین هم بی تاثیر نیست. چون با صرف هزینه گزاف توانست لایسنس های معتبر تیم های اروپایی و استادیوم ها را مال خود کند. در نتیجه PES دیگر نمی توانست استفاده ای از تیم ها داشته باشد و در نهایت بازی به صورت بسیار ناقص و خنده آوری عرضه می شود. تصور این که تیمی مثل رئال مادرید با لباسی غیررسمی و در قالب نام MD White بازی شود بسیار عذاب آور بود. طبیعتاً پیروزی در چنین شرایطی برای 2K Games هم سخت است. کونامی البته مقداری خساست داشت و درآمدش هم اجازه نمی داد که چندان برای لایسنس لیگ ها و تیم ها هزینه کند. اما 2K Games به عنوان کمپانی مادر راکستار، حسابی جیب پر پولی دارد. اما راستش را بخواهید آن ها هم میلی به این کار ندارند. چون بسیار بر روی سیاست های مالی شان حساس هستند. همین حالا پیشنهاد زیادی برای ساخت فیلم های GTA دریافت کرده اند اما به خاطر ریسک مالی زیاد قیدش را زده اند. حتی اگر پولی هم در بساط داشته باشند باز هم فایده ای ندارد. چون EA قراردادهای طولانی مدت با عوامل فیفا و فوتبال بسته است. در نتیجه حداقل تا 5 سال 2K حتی اگر یک بازی فوتبالی بسازد باز هم همان مشکلی را خواهد داشت که PES سال ها در منجلاب آن فرو رفته بود.

بازی فوتبال 2K Games به این دلایل ساخته نمی شود

حتی اگر از هزینه لایسنس ها هم فاکتور بگیریم باز هم 2K هزینه زیادی را باید برای ساخت بازی فوتبالی پرداخت کند. آن ها همین الانش هم WWE 2K را دارند. در نتیجه چندان بودجه شان هم کفاف خرج زیاد نمی دهد. برای یک بازی فوتبالی ورزشی که قرار است تازه یک نسخه از آن عرضه شود، شک نکنید هزینه ای شاید در حد یک بازی AAA بسیار پرهزینه مثل Mafia نیاز باشد. پس به مدیران تیک تو حق بدهید که به جای این ریسک شدید، ترجیح بدهند سرمایه خودشان را بر روی ساخت عناوین دیگری متمرکز کنند که حداقل از بابت فروش خیال شان راحت است. یک چیزی مثل Mafia 4 که اگر همین حالا عرضه شود، می تواند تا هفته ها جدول فروش هفتگی کشورها را مال خود کند. در ضمن به این موارد هزینه تبلیغات و بازاریابی را هم اضافه کنید. بازی فوتبال تیک تو باید چندین برابر یک اثر مثل Mafia برایش هزینه تبلیغ صرف شود. خب طبیعی است. مافیا نیازی به تبلیغ چندانی ندارد و به اندازه کافی خودش مشهور است.

مشکل دیگر به بخش آنلاین بازی بر می گردد. هر چه قدر که 2K بتواند یک بازی خوب و حرفه ای بسازد تا وقتی که بخش آنلاینش لنگ بزند نمی تواند چندان ادعایی در بازار داشته باشد. فراموش نکنیم که اوج درآمد و استقبال از بازی ورزشی EA Sports FC از طریق قسمت آنلاین آن محقق می شود. بخشی که با وجود مشکلات فنی اینترنت در ایران، برای گیمرهای کشورمان هم یک قسمت فوق العاده محبوب و پرمخاطب است. متاسفانه 2K در قسمت آنلاین بازی های ورزشی اش مثل NBA و WWE چندان موفق نیست. مشکلات سرورها بگیرید تا نبود تنوع در این قسمت باعث شده است که عموم گیمرها توجهشان را معطوف به قسمت ها و حالت های آفلاین کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا