بررسی کنسول و لوازم جانبی

بررسی کنترلر DualShock 4 پلی استیشن 4 سونی

بررسی کنترلر DualShock 4 پلی استیشن 4 سونی

بسیاری از طرفداران کنسول پلی استیشن 4 شاد شدند از این که سونی کنسول جدید خود را با نسل جدیدی از کنترلر DualShock همراه ساخته است. کنترلری که طراحی بهبودیافته ای داشته و برای کاربری باید آن را مناسب تر از سایر محصولات دانست.

البته شرکت های دیگری هم هستند که به عنوان شرکت های شخص ثالث به تولید کنترلر منحصربفرد برای پلی استیشن 4 سونی می پردازند. اما در این بین بایستی  DualShock 4 را یک کنترلر کارآمد و مدرن دانست که شرکت ژاپنی ویژگی های مختلفی را برای آن در نظر گرفته تا مورد توجه افراد باشد.

ما در این مطلب قصد داریم به بررسی عمیق  DualShock 4 بپردازیم تا آشنایی بیشتری پیدا کرده و قطعا در این بررسی موفق خواهد بود.

DualShock 4

طراحی

همانطور که گفته شد شرکت سونی سعی کرده المان طراحی جدیدی را برای DualShock 4 در نظر گیرد از این رو با نگاهی به این کنترلر می توان دریافت با یک کنترلر پیشرفته و مدرنی نسبت به قبل رو به رو هستید. هر سال شرکت سونی بروزرسانی هایی برای پلی استیشن 4 منتشر می کند که در برخی مواقع جهت رفع مشکلات DualShock 4 است. کنترلری با طراحی گیمینگ که می تواند نظر هر گیمری را به خود جلب کند و از ارگونومی بالایی نیز برخوردار است.

سونی سعی کرده طراحی را برای این کنترلر در نظر گیرد تا موردتوجه قرار گرفته و راحتی را برای کاربر در گیم پلی طولانی بازیها به دنبال داشته باشد. در طراحی اگر  DualShock 4 را در کنار  DualShock 3 قرار دهید متوجه خواهید شد اختلاف فراوانی قابل مشاهده است و سونی با معرفی PS4 کنترلر کاملا متفاوتی را در نظر گرفته که متناسب میل و نظر طرفداران این کنسول است.

اگرچه برخی انتقادی پیرامون کنترلر PS4 داشتند اما به طور کلی با طراحی جذاب خود می تواند موردتوجه قرار گیرد. یکی از ویژگی های بارز ظاهری این کنترلر چراغ آبی رنگی است که در قسمت جلو آن قابل مشاهده است و پوینت مثبتی در طراحی مدل به شمار می رود.

این کنترلر در مقایسه DualShock 3 پیشرفت های بزرگی داشته و همین امر علاقه بازیکنان را نسبت به کنترلر جدید افزایش داده است. کلیدهای ارگونومی تر در کنار دکمه های باکیفیت از ویژگی DualShock 4 است.

DualShock 4

کلیدهای آنالوگ

DualShock 4 دارای کلیدهای آنالوگ کوچکتر نسبت به  DualShock 3 است. البته محدوده دقت این کلید نسبت به قبل افزایش یافته و در گیم پلی بازیهای ویدئویی می توان این اختلاف عملکرد را به خوبی مشاهده کرد. به نظر می رسد با افزوده شدن طراحی ارگونومیک می توان کاربری راحتی داشت.

شرکت سونی در نسخه اسلیم پلی استیشن 4 برای کلیدهای آنالوگ بهینه سازی در نظر گرفته تا کاربری راحت تری را برای کاربران به دنبال داشته باشد.

face buttons

در DualShock 3 به ندرت کلیدهای حساس به فشار در بازیها کاربردی بود و در این بین شرکت سونی تصمیم گرفت در DualShock 4 کلیدهای face buttons کاربردی تری در نظر گیرد. از این رو کلیدهای face buttonsدر نسل جدید کنسول سونی بسیار کاربردی شدند و لمس دقیق آنها موجب می شود تا با لمسی کوچک به سرعت کلیدها عملکردی از خود نشان دهند.

D-Pad

یکی از ویژگی های اصلی کنترلر DualShock 4 نسبت به DualShock 3 بهینه سازی D-Pad  بوده و این کنترلر نسل جدید سونی را بسیار کاربردی ساخته است. این کلید را می توان از کلیدهای اصلی و مهم کنترلر دوالشاک 4 دانست که می تواند تجربه کاربری بهتری را رقم زند. اگرچه در کلید D-Pad بروزرسانی صورت گرفته اما در حقیقت این شرکت تنها کمی آن را بهینه ساخته و تفاوت چندی در مقایسه با نسل پیشین ندارد.

DualShock 4

کلیدهای جلو و راه انداز

شرکت سونی برای DualShock 4 کلیدهای مختلفی در نظر گرفته تا گیمرها تجربه کاربری کاملی داشته باشند. از این رو برای طراحی بهتر در قسمت جلو این کنترلر چند کلید قرار گرفته که نسبتا منحنی هستند. همانند face buttons حساسیت فشار آنها افزایش پیدا کرده و می توان به سرعت عملکرد آنها را شاهد بود.

این تغییرات موجب می شود تا DualShock 4 نسبت به DualShock 3 تغییرات خوشایندی پیدا کرده باشد. محرک های جدید این کنترلر باریک تر شدند و کاهش لغزشی را رقم می زنند. اگرچه در مقایسه با نسل پیشین بروزرسانی قابلی صورت گرفته اما حساسیت به فشار آن تا حدودی بهبودیافته است.

تاچ پد

یکی از ویژگی های جدیدی که ما در نسل پیشین دوالشاک 4 شاهد آن نبودیم تاچ پد است. یک صفحه لمسی که اجازه می دهد افراد از آن برای حرکت بین آیکون ها استفاده کند و حتی در بازیها نیز می توان آن را به کار گرفت. تاچ پد قابلیتی بود که در دوالشاک 3 آن را مشاهده نکردیم و موجب نوآوری برای کنترلر پلی استیشن 4 سونی شد. در حالی که این قابلیت برای نخستین مورد استفاده قرار گرفت نباید عدم وجود این پد را در نسل پیشین اشتباه دانست و شرکت سونی در زمان مناسبی این ویژگی را برای طرفدارانش به کار گرفته است. طراحی ظاهری محصول سونی نیز با این تاچ پد هیجان انگیزتر شده و می توان آن را در انجام بازیهای مورد علاقه به کار گرفت.

DualShock 4

تاچ پد دوال شاک 4 حتی در کنترلر XBOX ONE نیز قابل مشاهده است.

اسپیکر

یکی از ویژگی های جالب توجه کنترلر دوال شاک 4 اسپیکرهای مونو داخلی بوده که می تواند موجب تجربه قابل توجه بازیها شود. بسیاری اسپیکر داخلی این کنترلر را مطلوب می دانند و از این رو کار با چنین کنترلری در کنار اسپیکر می تواند هیجان انگیز باشد. در نسخه پیشین دوال شاک شرکت سونی چنین قابلیتی را فراهم نیاورد و ما با کنسولی رو به رو بودیم که از کنترلر فاقد اسپیکر مونو داخلی بهره می برد.

لایت بار

یکی از قسمت هایی که در دوالشاک 4 شرکت سونی برای نخستین بار به آن افزود لایت بار است. این نوار نورانی در قسمت جلو کنترلر قرار گرفته و با هر عملکردی نورپردازی خاص خود را دارد. گذشته از آن موجب زیبایی کنترلر DualShock 4 شده است و باید آن را یک کنترلر زیبا در مقایسه با مدل های مشابه دانست. افزودن لایت بار زیبایی بسیاری را به کنترلر جدید افزوده و ارتقا بزرگی نسبت به مدل پیشین محسوب می شود.

ژیروسکوپ

کنترلر دوالشاک 4 کنسول PS4 از سنسور ژیروسکوپ بهره می برد که در مدل پیشین آن نسخه بهبودیافته ای در کار نبود. اما در مدل جدید سونی تصمیم گرفت به بهینه سازی این قابلیت بپردازد اما فناوری همانند قبل است. حتی در کاربری PS Camera هم در کار باشد تجربه کاربر با کنترلر دوالشاک 4 لذت بخش می باشد. بنابراین با دوالشاک 4 وضعیت همانند قبل است و تغییر اکنون مشاهده نمی شود. در حالی که پشتیبانی رسمی وجود ندارد دو مسئله تغییری داشته است:

DualShock 4

  • اجرای نرم افزارهای شخص ثالث نسبت به دوالشاک 3 بهبود عملکردی پیدا کرده است.
  • استیم رسما از دوالشاک جدید پشتیبانی به عمل می آورد.

به رغم همه اینها همچنان برخی ویژگی ها برای کاربران PC غیرقابل کنترل است و دوالشاک 4 از آن پشتیبانی نمی کند. همچنین برخی افکت ها در نسخه پی سی قابل مشاهده نبوده و دردسترس نیستند.

سخن پایانی

DualShock 4

قابلیت ارتباطی

دوالشاک 4 به بلوتوث 2.1 برای قابلیت بی سیم مجهز است و نیاز نیست همیشه از کابل بهره گرفت. سه پورت مختلف نیز روی کنترلر قرار گرفته که به شرح زیر می باشد:

  • میکرو USB: استفاده برای شارژ و کاربری با سیم
  • پورت جانبی: پورتی برای استفاده از لوازم جانبی
  • جک 5 میلیمتری: استفاده از هدفون یا میکروفون

یکی دیگر از بخش هایی که دوالشاک 4 در این زمینه بهبودی پیدا کرده قابلیت ارتباطی است. سونی با مشخصات قابل توجهی در بخش ارتباطی یا همان پورت ها برای DualShock 4 در نظر گرفته تجربه کاربری کاملی را به دنبال خواهد داشت و افراد می توانند شاهد کنترلری باشند که ویژگی های بزرگی برای آن در نظر گرفته شده است. این قابلیت ها گیمر را از انجام بازیهای مختلف در کنار کنترلر  PS4 راضی نگه خواهد داشت و تجربه کاربری نیز کامل خواهد بود.  نسخه پیشین یعنی DualShock 3 از پورت های کافی برخوردار نبود و سونی سعی کرد در نسخه جدید خلل را برطرف کرده و کمبودی برجای نگذارد.

سازگاری

متاسفانه کنترلرهای سونی در سازگاری با دیگر سیستم عامل ها مشکلاتی دارند. برای مثال هیچ گاه نتوانستیم دوالشاک 3 را به عنوان کنترلری در کنار PC مورد استفاده قرار دهیم و تجربه ناقصی را به مخاطب ارائه می داد. این در حالی است که کنترلر XBOX 360 همیشه سازگاری خوبی داشته و شاید یکی از علل اصلی یکی بودن شرکت توسعه دهنده سیستم عامل PC و پلتفرم XBOX 360 است. البته امید می رود شرکت سونی در کنترلرهای آینده تجدید نظری داشته و آنها را در این زمینه فاقد مشکلات سازگاری نماید تا بتوان تجربه خوبی کسب کرد.

نتیجه گیری

کنترلر دوالشاک 4 سونی یک نمونه ارتقا یافته نسبت به مدل پیشین بوده که تجربه کاربری کاملی را برای گیمرها رقم می زند. از این رو باید این کنترلر را با پیشرفت های بزرگی همراه دانست. شاید برخی نقایص را بتوان در این محصول سونی مشاهده کرد اما می توان به آسانی از کنار آنها گذشت و به جنبه مثبت پرداخت. هر دستگاهی دارای نقایص و فوایدی بوده که در این زمینه دوالشاک 4 نیز بی نصیب نیست. به هر حال PS4 تنها با کنترلر موردبحث به فروش می رسد و اگر نمی خواهید دست به این کنترلر ببرید گزینه های شخص ثالث متعددی نیز در بازار قابل تهیه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا