اخبار بازی هااخباراخبار کنسولبررسی کنسول و لوازم جانبینقد و بررسی

دیسک های بازی به زودی حذف خواهند شد!

دیسک های بازی به زودی حذف خواهند شد!

دیسک های بازی به زودی حذف خواهند شد! این خبر عجیب اصلاً اغراق ندارد یا حتی فی البداهه هم نیست. کاملاً معتبر است و منابع متعددی آن را تایید کرده اند. این که از کجا و چگونه چنین دیدگاهی را ارائه می دهیم هم در ادامه متن برای تان خواهیم گفت. پس با وب سایت عصربازی همراه باشید.

همانطور که می دانید مایکروسافت در نسل هشتم برای اولین بار برای کنسول های Xbox One مدل بدون دیسک کنسول خود را با قیمت 50 دلاری کمتر به بازار عرضه کرد. به خصوص در کشورمان با توجه به گرانی دیسک های بازی فروش این کنسول با فروش چشمگیری همراه بود. خصوصاً این که اکانت های بازی هم به وفور یافت می شوند و مخاطب با هزینه کمتر می تواند کلکسیونی از بازی ها را داشته باشد. در چنین شرایطی خرید یک دیسک بازی با قیمت 60 دلار منطقی به نظر نمی رسد. چنین چیزی برای نسل نهم هم انجام شد. اما با یک تفاوت. این بار حتی سونی هم به این جرگه پیوست. آن ها هم به مانند رقیبشان یعنی مایکروسافت تصمیم گرفتند که یک نسخه بدون دیسک از کنسول خودشان را به بازار عرضه کنند. این مورد هم با استقبال زیادی همراه بود.

همانطور که امار و ارقام نشان می دهد فروش کنسول های بدون دیسک به طرز چشمگیری بیشتر شده است. طبیعتاً خرید یک دیسک 60 دلاری فقط برای مردم کشورمان سخت و پرهزینه نیست. بسیاری از گیمرهای سراسر دنیا هم درست مثل ما ترجیح می دهند با هزینه به مراتب کمتر تعداد زیادی از بازی ها را تجربه کنند. آن هم در شرایطی که کنسول را با قیمت کمتری هم می توانند تهیه کنند. صدالبته دردسرهای خرید و یا خراب شدن دیسک هم را به جان نمی خرند.

اما بشنوید از مایکروسافت! آن ها به صورت جدی قصد دارند که دیسک های بازی را از بازار حذف کنند. حتی نسل قبل هم میزان راکستار و مایکروسافت ضررهای قابل توجهی به خاطر دزدی از ماشین های حمل دیسک بازی دیدند. همه این موارد دست در دست هم داده است تا فیل اسپنسر به عنوان رئیس ایکس باکس تصمیم بگیرد رفته رفته دیسک های بازی را از بازار حذف کند.

اما حذف دیسک های بازی از به همین سادگی ها نیست. نخست آن که نمی توان از جنبه های کلاسیک و نوستالژیک این دیسک ها غافل شد. خصوصاً گیمرهای قدیمی زیادی وجود دارند که اقدام به جمع آوری و آرشیو دیسک های شان می گیرند. از طرف دیگر خرید یک دیسک بازی دردسرهای اکانت های موجود مثل بن شدن و… را هم ندارد. از طرف دیگر معضل دانلود (که برای کشورهای دیگر مثل یک خنده است) هم وجود ندارد. شاید باورتان نشود حتی دیسک های بازی زودتر از نسخه های دیجیتالی در دسترس قرار می گیرند. خیلی راحت و بی دغدغه!

فیل اسپنسر اما برای حذف دیسک های بازی مصمم است. شاید بپرسید که چطور؟ خب او در گام اول کارش را در برزیل شروع کرده است. فروش دیسک های بازی در برزیل به طرز چشمگیری پایین هستند! طوری که عملاً و کاملاً مایکروسافت قید فروش فیزیکی بازی های انحصاری اش را زده است. حتی دیسک بازی های دیگر کمپانی ها برای این پلتفرم هم به ندرت یافت می شود. البته این بدان معنا نیست که برزیلی ها با مایکروسافت دشمنی دارند. آن ها بیشترین آمار دانلود و تجربه بازی در قالب دیجیتالی را دارند. شاید آن ها هم مثل ما دلار در کشورشان گران است و نمی توانند یک بازی را با اینترنت ذغالی شان تجربه کنند.

اما در جدیدترین اقدام Alan Wake 2 که مایکروسافت را به عنوان جدی ترین حامی خود همراه دارد، فقط و فقط به صورت دیجیتالی عرضه می شود. یعنی تقریباً در هیچ جای دنیا شما نمی توانید دیسک های این بازی را پیدا کنید. طبیعتاً سازندگان دیوانه نشده اند که قید فروش فیزیکی بازی را بزنند اما این بدان معناست که آن ها با یک دودوتا چهارتای حسابی به این نتیجه رسیده اند که باید روی عرضه محصولات خود به صورت مجازی مانور دهند. البته در این مورد یک نکته ناگفته هم وجود دارد. طبیعتاً هزینه های ساخت، عرضه و پشتیبانی از دیسک های بازی های ویدئویی سنگین است. از همه مهم تر دردسرهای بیشتر و نیاز به نیروهای بیشتری هم می طلبد. در حالی که عرضه یک بازی بر روی فروشگاه ها تقریباً نیاز به هیچ کمکی ندارد. بازی عرضه می شود و خیال همه راحت است که نه خدشه ای به دیسک ها وارد می شود و نه حتی دزدهای از خدا بی خبر سر بزنگاه به ماشین حمل آن ها دستبرد می زنند.

نظر شما چیست؟ آیا با حذف دیسک های بازی از بازار موافق هستید. طبیعتاً به خصوص برای مردم کشورمان که اهمیت خاصی به نوستالژی ها می دهند چنین خبری می تواند خوشایند نباشد. اما دیر یا زود محقق خواهد شد و چه بسا برای نسل بعدی کنسول ها برای همیشه با دیسک های بازی خداحافظی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا