بررسی کنسول و لوازم جانبی

همه چیز درمورد کنسول های بازی ایکس باکس ( بخش اول )

همه چیز درمورد کنسول های بازی ایکس باکس ( بخش اول )

می توان گفت که کنسول های ایکس باکس نسبت به سایر کنسول های بازی در بین کاربران مطرح تر و جذاب تر می باشند ، اما شاید فکر کنید که با وجود جوان بودن آن نمی تواند تاریخچه ی خاصی داشته باشید در صورتی که کنسول های بازی ایکس باکس نیز مانند هر محصول دیگری دارای تاریخچه ای هستند که در ادامه ی این مقاله به بررسی تاریخچه ی کنسول های بازی ایکس باکس و معرفی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت .

21 سال از وقتی که کمپانی مایکروسافت در حال تلاش برای طراحی و ساخت سیستم عاملی در زمینه ی بازی های رایانه ای بود می گذرد ، جالب است بدانید که درست زمانی که کنسول های خانگی در حال رشد بودند و کنسول بازی پلی استیشن آماده بود تا وارد صنعت کنسول های خانگی شود و همه فکر می کردند که کمپانی مایکروسافت بیکار نشسته است و قصد ندارد وارد رقابت کنسول های بازی شود ، کمپانی مایکروسافت تمامی تمرکز خود را بر روی بازیکنان رایانه های شخصی گذاشته بود. اولین سیستم عاملی که سعی کرده بود راه را برای بازی های رایانه ای هموار کند سیستم عامل داس بود و کمپانی مایکروسافت به این فکر بود که بتواند شرایط بازی های رایانه ای را برای کاربران راحت تر و لذت بخش تر کند و برای این کار راهی نداشت جزء مطرح کردن سیستم عامل ویندوز برای بازی های رایانه ای .

با وجود اینکه همیشه برخی از محصولات قدیمی جای خود را در بین مردم پیدا می کنند تا جایی که مردم ترجیح می دهند با آمدن یک محصول جدید از همان محصول قدیمی که استفاده می کرده اند استفاده بکنند به این معنی که برخی از مردم با موفقیت هایی که سیستم عامل داس در بازی هایی مانند Doom و Quake داشت با ورود سیستم عامل ویندوز ترجیح دادند از همان سیستم عامل داس استفاده کنند اما خیلی از کاربران نیز به سیستم عامل ویندوز کوچ کردند و لذت و هیجان بیشتری را تجربه کردند .

ایکس باکسکنسول سبز

از این رو کمپانی مایکروسافت برای ارائه ی هر چه بهتر یک محیط کاربری لذت بخش برای طراحان بازی و بازیکنان در ماه آگوست سال 1995 اولین سیستم عامل ویندوز خود را معرفی و روانه ی بازار کرد در نتیجه تمامی طراحان بازی شروع به طراحی بازی های هیجان انگیز و متعدد برای سیستم عامل ویندوز کردند . کمپانی مایکروسافت نیز برای راحتی هر چه بیشتر طراحان بازی های متناسب با سیستم عامل ویندوز شروع به طراحی و ساخت برنامه ای به نام دایرکت ایکس کرد ، برنامه ی دایرکت ایکس درواقع مجموعه ای از رابط های ابزار برنامه نویسی و یا بهتر است بگوییم که API بود که طراحان بازی می توانستند با استفاده از آن کار بازسازی و یا طراحی مجدد بازی های رایانه ای متناسب با سیستم عامل ویندوز را هر چه بهتر و راحت تر انجام دهند .

درنتیجه مایکروسافت در ماه سپتامبر سال 1995 توانست اولین کیت توسعه ی بازی های خود را منتشر کند ، البته همانطور که می دانید وقتی یک محصول جدید در بین مردم راه پیدا می کند تقریبا مدت زمان زیادی طول می کشد تا بتواند اطمینان و اعتماد مردم را نسبت به خود جلب کند و از آن جایی که مردم به محصول جدید خو نگرفته اند تصور آن ها این است که محصول جدید نمی تواند یک محصول قابل اعتماد باشد ، این مسئله دقیقا برای سیستم عامل ویندوز از سوی طراحان و سازندگان بازی پیش آمد چرا که آن ها در ابتدا این تصور را داشتند که این سیستم عامل نوپا قابل اطمینان نیست و بهتر است که از آن دوری کنند .

البته کمپانی مایکروسافت نیز بیکار ننشت و برای اینکه بتواند سازندگان و طراحان بازی ها را متقاعد کند که سیستم عامل ویندوز یک سیستم عامل قابل اطمینان و اعتماد است که به راحتی می توانند برای آن بازی های متعدد و هیجان انگیز را بدون هیچ نگرانی طراحی کنند و بسازند ، یک کنفرانس ترتیب داد و در این کنفرانس پس از توضیح تمامی مزایا و ویژگی های سیستم عامل ویندوز توانست طراحان بازی ها را متقاعد کند که سیستم عامل ویندوز قابل اطمینان است جالب است بدانید که چندی پس از خاتمه یافتن این کنفرانس بسیاری از طراحان و سازندگان بازی های رایانه ای به سمت طراحی بازی ها برای این سیستم عامل کشیده شدند که چنین نتیجه ی واقعا شگفت انگیز و خارق العاده بود . چنین نتیجه ی نشان دهنده ی این بود که کمپانی مایکروسافت هیچ وقت از تلاش دست نمی کشد و حتی اگر محصولی هم طراحی کند که در بین مردم غیر قابل اطمینان باشد با معرفی کامل آن سعی می کند به خوبی اطمینان و اعتماد همه را به محصول خود جلب کند .

در آن زمان کنسول های بازی نینتندو ، سگا و آتاری به عنوان مطرح ترین و محبوب ترین کنسول های بازی در بین مردم حضور داشتند که بیل گیتس آن ها را تشویق و تحسین می کرد ، درست در همان لحظه کمپانی سونی وارد رقابت شد تا تمامی کنسول های بازی نینتندو ، سگا و آتاری را کنار بزند و از سیستم عامل ویندوز که توسط کمپانی مایکروسافت برای بازی های رایانه ای طراحی و عرضه شده بود پیشی بگیرد که درواقع موفق شد تا این کار را نیز انجام بدهد به گونه ای که توانست کنسول های بازی نینتندو ، سگا و آتاری را با طراحی و ساخت پلی استیشن 2 کنار بزند اما قبل از اینکه کمپانی سونی کنسول بازی پلی استیشن خود را عرضه کند بیل گیتس تصمیم گرفت با مدیر کل کمپانی سونی یک جلسه بگذارد ،

بیل گیتس در آن جلسه از مدیر کل کمپانی سونی خواست تا در این کنسول بازی جدیدش از ابزارهای بازی سازی مایکروسافت نیز استفاده کند اما از آن جایی که مدیر عامل کمپانی سونی می دانست در صورت همکاری با کمپانی مایکروسافت و استفاده از ابزارهای بازی سازی مایکروسافت در کنسول بازی خود دیگر نمی تواند آنچنان که باید و شاید مستقل باشد و مستقل عمل کند درخواست بیل گیتس را رد کرد . لازم است بدانید که قبل از اینکه کمپانی سونی وارد رقابت شود و بخواهد که کنسول های بازی نینتندو ، سگا و آتاری را با مطرح کردن کنسول بازی خودش کنار بزند بیل گیتس قصد داشت با نینتندو ،

سگا و آتاری چنین همکاری را داشته باشد تا آنها از ابزارهای بازی سازی مایکروسافت در کنسول های بازی خود استفاده بکنند اما زمانی که همه ی این کنسول های بازی توسط کمپانی سونی و کنسول پلی استیشن 2 او کنار زده شدند بیل گیتس تصمیم گرفت به همکاری با کمپانی سونی بپردازد که مدیر کل این کمپانی از ترس از دست دادن استقلالی که داشتند درخواست بیل گیتس را رد کرد . درنتیجه کنسول پلی استیشن 2 در سال 1999 عرضه شد در حالی که مدیر عامل 3DO این کنسول بازی را به اسب تروجان تشبیه کرد و اعلام کرد که این کنسول بازی مانند اسب تروجان می تواند در تمامی خانه ها نفوذ کند .

ایکس باکسبرنامه بزرگ ردموندی ها

پس از اینکه پیشنهاد همکاری بیل گیتس توسط مدیر عامل کمپانی سونی رد شد بیل گیتس به دفتر کار خود بازگشت و در آنجا یک جلسه با تیم خود ترتیب داد و برای آن ها توضیح داد که هدف کمپانی سونی از طراحی و ساخت کنسول بازی پلی استیشن 2 این است که تمامی کنسول های بازی را کنار بزند و از سیستم عامل ویندوزی که ما طراحی و عرضه کرده ایم پیشی بگیرد . بیل گیتس در این جلسه از تیم اجرایی خود خواست که تمامی تمرکز و هدف خود را بر پایه ی دو اصل بگذارند که این دو اصل شامل : طراحی و ساخت نرم افزارهای فن آوری و سودمند مانند مایکروسافت آفیس و طراحی و ساخت ابزارهای سرگرمی خانگی بود . از این رو تیم اجرایی بیل گیتس تصمیم گرفت در رابطه با طراحی و ساخت ابزارهای سرگرمی خانگی به صورت غیر مستقیم وارد رقابت با کنسول بازی پلی استیشن 2 شود و آن را از میان بردارد .

جالب است بدانید که بیل گیتس بعد ها اعلام کرد که یکی از بهترین جلسات کاری او که باعث شد او و کمپانی اش در آینده پیشرفت چشم گیری داشته باشند و به صورت خیلی جدی تر و عمیق تری عمل کنند ، همین جلسه ی کاری او با مدیر عامل کمپانی سونی بود که درخواست همکاری با آن ها را رد کرد .

همانطور که می دانید در هر بازه ی زمانی یکسری از محصولات در رابطه با فناوری مورد توجه ی خاصی از سوی مردم قرار می گیرند و با طراحی ، تولید و عرضه ی آن ها به بازار با توجه به بهترین زمان عرضه ی آنها و دقیقا زمانی که مردم به آن ها احتیاج دارند می توان سود کلانی بدست آورد ، این مسئله ی در زمینه ی طراحی و ساخت بازی های ویدیویی نیز صدق می کند به گونه ای که در آن زمان طراحی و عرضه ی بازی های ویدیویی به بازار ، تماما سود و منفعت را با خود به همراه داشت . و هر روزی که یک کمپانی جدید مانند سونی وارد میدان رقابت در این زمینه می شد صنعت کنسول های بازی روز به روز پر رونق تر می شد . جالب است بدانید که حتی صنعت بازی های ویدیویی و کنسول های بازی در حال پشت سر گذاشتن صنعت سینما نیز بودند .

از این رو کمپانی مایکروسافت به عنوان غول برنامه نویسی به هیچ وجه حاضر نبود از این رقابت عقب بماند و راه رشد و پیشرفت در این زمینه را برای دیگر کمپانی های موجود در این عرصه باز کند . البته وارد شدن کمپانی مایکروسافت به عرصه ی کنسول های خانگی از طرفی ریسک و از طرفی نشان دهنده ی شجاعت این کمپانی بود چرا که تا آن زمان و قبل از اینکه کمپانی مایکروسافت بخواهد اقدام به طراحی و ساخت کنسول های بازی خانگی بکند همه این کمپانی موفق را به خاطر نرم افزارهای پر قدرت و موفقی که ارائه داده بود می شناختند و نه به دلیل ارائه ی سخت افزاری قدرتمند چرا که تا قبل از اینکه کمپانی مایکروسافت کنسول بازی خانگی را طراحی و عرضه کند هیچ سخت افزاری طراحی و تولید نکرده بود از این نظر چنین تصمیمی از سوی مایکروسافت برای او به عنوان یک ریسک بزرگ شناخته شده بود.

  از این رو در دنیای کمپانی های مطرح و معروف محبوب شدن در بین کاربران کار آسانی نیست و پس از کسب محبوبیت تنها یک حرکت اشتباه و تنها یک شکست می تواند کاری کند که تمام محبوبیت شما در بین مردم تنها در یک روز نابود شود و زیر سوال برود اما با وجود تمامی این تفاسیر کمپانی مایکروسافت باز هم این ریسک بزرگ را پذیرفت و این کار نشان دهنده ی شجاعت بیش از اندازه ی این کمپانی برای رسیدن به موفقیت و رشد است . از این رو کمپانی مایکروسافت برای ساخت یک کنسول بازی خانگی چهار شخص مهم را مسئول چنین پروژه عظیمی قرار داد تا یک کنسول بازی خانگی که براساس Direct X باشد را برای رقابت با کنسول بازی پلی استیشن 2 تولید و روانه ی بازار کنند .

کمپانی مایکروسافت برای ساخت یک کنسول بازی خانگی که توان رقابت با کنسول بازی پلی استیشن 2 را داشته باشد اهدافی را برای خود تعیین کرده بود که این اهداف شامل : طراحی و ساخت یک دستگاه مشابه یک رایانه ی شخصی بود که سازندگان بازی های بتوانند با صرف هزینه ای کم شاهد بهترین نتیجه باشند ، در نهایت با تلاش های فراوان چهار شخصی که از سوی کمپانی مایکروسافت برای طراحی و ساخت کنسول بازی خانگی که بتواند با کنسول بازی پلی استیشن 2 به رقابت بپردازد تعیین شده بودند ، دستگاهی به نام Direct XBox طراحی و ساخته شد .

برای کمپانی مایکروسافت فرقی نداشت که ایده ی او توسط کمپانی دیگری به انجام می رسید یا نه ، چرا که مایکروسافت راه خودش را می رفت و با تمام وجود ایده و هدف خود را با سبک و سیاق و اشتیاقی که خودش داشت ادامه می داد ، به همین دلیل مایکروسافت در نهایت محصولی را طراحی و عرضه می کرد که کاملا منحصر به فرد و خاص بود چرا که طراحی نرم افزاری و یا سخت افزاری محصولات خود را از کمپانی های دیگری تقلید نمی کرد و راه منحصر به فرد و خاص خودش را ادامه می داد. کمپانی مایکروسافت ، کمپانی سونی را در معرض دید خود قرار داده بود و قصد داشت مرکز توجهات را از روی محصول کمپانی سونی یعنی پلی استیشن 2 به سمت کنسول بازی خانگی خود تغییر دهد .

 

ایکس باکس

 

همانطور که اشاره کردیم کمپانی مایکروسافت برای طراحی و ساخت یک کنسول بازی خانگی چهار نفر از تیم اجرایی خود را مسئول این پروژه کرد  ، جالب است بدانید که این چهار نفر برای طراحی و ساخت کنسول بازی خانگی ابتدا یک لپ تاپ Dell را باز کردند و موفق شدند با دادن تغییراتی در ساختار سخت افزاری آن یک کنسول بازی ایجاد کنند . پس از اینکه متوجه شدند کلیت کار به چه شکل می باشد و به چه شکل می توانند یک کنسول بازی خانگی را طراحی کنند و بسازند لپ تاپی که آن را به صورت آزمایشی باز کرده بودند و آن را به یک کنسول خانگی تبدیل کرده بودند را کنار گذاشتند و همه چیز را به صورت حرفه ای و تخصصی از ابتدا شروع کردند این تلاش های تیم چهار نفره مایکروسافت تا سال 2000 ادامه پیدا کرد و درست زمانی که کمپانی سونی دسته دسته کنسول های بازی خود را به کاربران و مردم می فروخت و محبوبیتش را در بین مردم دو چندان کرده بود همچنین سایر کمپانی های کنسول های بازی از رده ی رقابت کنار رفته بودند ، کمپانی مایکروسافت وارد عرصه ی رقابت شد و کنسول بازی خانگی خود را با نام XBOX معرفی کرد و همه را به خصوص کمپانی سونی را شگفت زده کرد و اعلام کرد که از کنسول بازی XBOX ، 18 ماه دیگر رونمایی خواهد کرد .

اما اتفاق جالبی که قبل از معرفی کنسول بازی XBOX توسط کمپانی مایکروسافت افتاد این بود که در مدت زمانی که تیم چهار نفره ی مایکروسافت در حال طراحی و راه اندازی این کنسول بازی خانگی بودند یک بازی بی نظیر به نام Halo را برای این کنسول بازی کشف کردند که می توانست کاربران و گیمرها را به طرز غیر قابل باوری پای کنسول بازی XBOX میخکوب کند ، جریان کشف این بازی خارق العاده توسط کمپانی مایکروسافت از طراحی آن توسط استودیوی بانجی آغاز می شود ، بازی Halo توسط یک استودیوی کوچک به نام بانجی طراحی شده بود و با هماهنگی های استیو جابز در نمایشگاه Macworld به نمایش گذاشته شده بود ،

قرار بود که بازی Halo تنها برای ویندوز مایکروسافت و سیستم عامل مک قابل اجرا باشد اما بازی Halo به گونه ای هیجان انگیز و حیرت آور بود که تمامی کاربران کنسول بازی پلی استیشن و حتی کاربران ویندوز و مک نیز به شدت منتظر عرضه ی آن بودند . کمپانی مایکروسافت نیز از این شرایط استفاده کرد و استودیویی که بازی Halo را طراحی کرده بود یعنی همان استودیوی کوچک بانجی را زیر نظر خود گرفت از این رو بازی شگفت انگیز Halo به کنسول بازی XBOX مایکروسافت اختصاص پیدا کرد .

همانطور که اشاره کردیم کمپانی مایکروسافت در سال 2000 تنها کنسول بازی خود را معرفی کرد و قرار شد 18 ماه بعد از این کنسول بازی خانگی کمپانی مایکروسافت رونمایی شود ، از این رو مدیر عامل کمپانی مایکروسافت یعنی بیل گیتس به همراه یکی از شخصیت های برجسته و محبوب آن زمان یعنی دواین جانسون بر روی استیج رفت و از کنسول بازی خانگی خود یعنی XBOX رونمایی کرد و آن را به طور کامل معرفی کرد . بیل گیتس در همان سال 2001 در یکی از مراکز آمریکا که می توان گفت یکی از شلوغ ترین مراکز در آمریکا است و نام آن تایمز اسکوئر می باشد کنسول بازی XBOX را عرضه کرد .

کنسول بازی XBOX مایکروسافت با قیمت 299 دلار عرضه شد ، جالب است بدانید که یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در زمینه ی گیمینگ در سال 2001 افتاد و تا قبل از آن چنین اتفاقی نیفتاده بود و همین اتفاق باعث شد تا کمپانی مایکروسافت خاص تر و منحصر به فرد تر دیده شود این بود که کمپانی مایکروسافت به همراه عرضه ی کنسول بازی XBOX خود بازی Halo را نیز عرضه کرد. علاوه بر این عرضه ی بازی Halo به همراه کنسول بازی XBOX توانست به معیار تبلیغاتی بسیار مهمی برای کمپانی مایکروسافت تبدیل شد و خیلی زود هم به یک ابر سرباز محبوب در آمریکا بدل شد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا