نقد و بررسی

راکستار باز هم گیمرها را ناامید کرد

راکستار رویه نسبتاً غلطی را در پیش گرفته است

راکستار باز هم گیمرها را ناامید کرد. گفتن این جمله درباره سازنده ای که تا به حال بیشترین عناوین شاهکار تاریخ صنعت گیم را ساخته است خیلی بعید به نظر می رسد. اما متاسفانه حقیقت دارد. راکستار جدیداً رویه بسیار غلط و صرفاً مبتنی بر پول را در پیش گرفته که جدیدترین هنرنمایی آن هم مربوط به پورت بازی Red Dead Redemption آن هم برای کنسول های نسل هشتمی است. بدون هیچ گونه تغییر خاصی. در ادامه برای تان بیشتر خواهیم گفت.

خب بهتر است اول به اواخر نسل هفتم برگردیم. راکستار برای اتمام رسالت خودش یک اثر فوق العاده اعتیاد آور GTA 5 را خلق کرد. بدون شک می توانیم آن را بهترین بازی این فرانچایز بدانیم. شاید حتی بتوان گفت جز بهترین بازی های کل تاریخ صنعت گیم. آن ها توانستند لوس سانتوس را به زیبایی هر چه تمام تر به تصویر بکشند. جزئیات بی نظیری در بازی موج می زد. شهر پویایی داشت و در جای جای آن می توانستید حس زندگی را تجربه کنید. از طرفی برای اولین بار با یک بازی با سه شخصیت قابل کنترل روبرو بودیم که هر لحظه می توانستید بین آن ها سوئیچ کنید. فوق العاده بود. از طرفی تمام جزئیات گیم پلی بی نقص به نظر می رسیدند. سیستم شوتینگ بازی در کنار رانندگی و مراحل فرعی بازی در یک کلام تسخیر کننده بودند. آن هم بر روی یک کنسول ضعیف و قدیمی PS3 که خیلی از سازندگان سال 2013 عملاً برای ساخت بازی بر روی آن دست کشیدند تا بلکه بر روی نسل نهم تمرکز کنند. اما راکستار این کار را نکرد. البته برنامه های بسیار گسترده ای داشت.

راکستار باز هم گیمرها را ناامید کرد

راکستار در یک اقدام هوشمندانه نسخه PC بازی را عرضه نکرد. خیلی از طرفداران رایانه های شخصی بعد از این خبر حسابی در فضای مجازی جار و جنجال راه انداخته بودند که راکستار می خواهد مثل Red Dead Redemption سرمان را کلاه بگذارد و دست آخر بازی را هم عرضه نکند. اما فراموش کردند که راکستار این بار آمده تا تمام اسکناس های ته جیب همه گیمرها را مال خود کند. بیشتر از یک سال بعد از عرضه GTA 5 بر روی PS3 و تقریباً همزمان با عرضه کنسول های نسل هشتمی یعنی PS4 و XBox One، راکستار در کنفرانس E3 شرکت سونی همه را غافلگیر کرد. با یک تریلر جذاب مشخص شد که این شرکت قصد دارد بازی خود را با بهبودهای کلی و جزئی زیادی بر روی پلتفرم های نسل هشتمی و PC عرضه کند. حتی وعده داده شد که بازی بر خلاف GTA IV که خیلی بر روی رایانه ها ضعف های فنی داشت، بدون اشکال عرضه شود. راستش را بخواهید نتیجه کار هم خیلی خوب بود. گرافیک بازی واقعاً تغییر چشمگیری داشت و بافت های آن به صورت کلی عوض شدند. نورپردازی ها به خصوص هنگام شب بسیار واقع گرایانه به نظر می رسیدند و حالا جزئیات لوس سانتوس به صورت یک بازی نسل جدید به تصویر کشیده می شد. البته این پایان کار نبود. راکستار علاوه بر موارد گفته شده قابلیت استفاده از حالت اول شخص را هم به بازی اضافه کرد. این یکی دیگر خیلی خوب بود. طبیعتاً برای خیلی از ماها پیش آمده که علاقه داشته باشیم دنیای بازی را به صورت اول شخص تجربه کنیم. یحتمل برای ارضای این نیاز خود هم به دوربین اول شخص حالت رانندگی متوسل می شدیم. اما اینجا قضیه خیلی فرق کرده بود. این بار می توانستید خیلی راحت و آسوده با یک دوربین اول شخص معرکه و واقع گرایانه به دل شهر بزنید.

خب تا حدودی می توانستیم بابت این تصمیم به راکستار حق بدهیم. حتی می توانستیم آن را یک نوع احترام به مخاطب هم بدانیم. اما قضیه زمانی جالب شد که این ابرغول بازیسازی تصمیم گرفت 8 سال بعد همان GTA 5 را بر روی کنسول های نسل نهمی هم عرضه کند. راستش را بخواهید این یکی دیگر هیچ جوره قابل باور نبود. اولاً که خود کنسول های نسل هشتمی سخت افزار مناسبی داشتند و راکستار هم توانست نهایت استفاده را از آن ها ببرد و یک گرافیک خوب را به تصویر بکشد. از طرفی عرضه بازی بر روی PS5 و Xbox Series X/S تنها در صورتی منطقی به نظر می رسید که در قالب آپدیت یا بروزرسانی رایگان انجام شود. دیگر حداقل در کمترین حالت یک تخفیفی باید می دادند. اما راکستار زیر بار این تصمیم نرفت و ادعا داشت که عنوانش یک اثر کاملاً متفاوت است. ولی راستش را بخواهید جز اندکی تغییرات نورپردازی جزئی و شمایل ساختمان ها چیز خاصی تغییر نمی کرد. ولی خب چون راکستار و پای جی تی ای در میان بود باز هم این بازی توانست فروش خوبی داشته باشد.

اما این جا را داشته باشید تا به GTA Trilogy برسیم. اول گفتند یک ریمستر باکیفیت از سه نسخه کلاسیک این فرانچایز است. بعدها هم که بازی عرضه شد متوجه کلاهی که به سرمان گذاشتند شدیم. اول این که بازی واقعا گرافیک تغییر یافته خاصی نداشت. یک سری مدل سازی های کاراکتر و ماشین ها عوض شدند که باید هم می شدند. به هر حال مخاطب هزینه کرده است تا این بازی ها را تجربه کند. اما علاوه بر این که سطح بهبودی خیلی ناچیز بود، حتی مشکلات فنی مثل باگ ها و افت فریم ها کاربران رایانه شخصی را کلافه می کرد.

راکستار باز هم گیمرها را ناامید کرد

در حالی که خیلی ها انتظار داشتند که سر راکستار به سنگ بخورد، از گوشه و کنار خبر ریمستر Red Dead Redemption هم به گوش می رسید. همانطور که قبلاً گفتیم این بازی هیچ وقت برای PC و بعدها کنسول های نسل هشتمی عرضه نشد. به خاطر همین مقداری انتظارات بالا رفت. خیلی ها گفتند این بار دیگر قرار است یک ریمستر و یا حتی ریمیک باکیفیت ببینیم. اما امروز خبر رسید که راکستار آن هم نه خودش، بلکه یکی از استدیوهای همکارش قصد دارد پورتی از این بازی را بر روی PS4 و Nintendo switch عرضه کند. آن هم با قیمت 40 دلاری! واقعاً؟ مگر بازی چه تغییری کرده است؟ باور کنید هیچی! حتی توانسته است به یک فریم ریت ثابت 60 هم برسند. هیچ گونه تغییر گرافیکی هم به چشم نمی خورد.

راکستار ده سال است که این دست و آن دست می کند اما هنوز GTA 6 معرفی هم نشده است. در عوضش تا دل تان بخواهد بازی های قدیمی و جدیدش را با شکل و شمایل جدید به خورد مخاطب می دهد. مشخص نیست این رویه تا کجا ادامه خواهد داشت اما مطمئنیم که این راه تهش بن بست است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا