ارتباط با ما

قدرتمند، خنک، ساکت|نقد و بررسی کارت گرافیک Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 4GB OC WF3X

انتخاب یک کارت گرافیک قطعاً برای گیمرها دشوار است. محدودیت بودجه یکی از این موضوع است که بسیاری از گیمرها را درگیر خود می‌کند؛ اما امروز می خواهیم نگاهی به جی وان گیگابایت در تراشه GTX 970 بیاندازیم تا ببینیم این شرکت برای رده‌ی گیمرهای مرفع چه تدارکاتی اندیشه است. با ما در انتهای این نقد و بررسی بمانید.

img_0170

در نگاه اوّل به این کارت گرافیک اولین چیزی که خود نمایی می‌کند خنک کننده آن است که گیگابایت نام آن را Windforce 3X گذاشته است، خنک کننده‌ایی که ابعاد کارت را بسیار بزرگتر از برد اصلیش کرده است و بدین ترتیب باید مراقب ابعاد کیس خود و سازگاری آن با این کارت باشید زیرا طول این کارت 30 سانتی متر می باشد که اصلاً کم نیست و در همه جور کیسی جا نمی شود که! در سمت راست لگوی Windforce را مشاهده می کنید که دارای LED رنگی است و در کنار آن دو عدد لگوی LED دار دیگر است که روشن بودن و نبودن فن ها را به نمایش می‌گذارد و با استفاده از این دو LED می‌توانید رصد خانه‌ایی از فعالیت فن ها داشته باشید. در سمت مخالف شما پورت PCI Exprees 3.0×16 را مشاهده می کنید که باعث می‌شود تا مادربرد و کارت گرافیگ به هم دیگر متصل شوند و اطلاعات منتقل شود، در سمت LED یک پورت 8 پین و یک پورت 6 پین مصرف برق را مشاهده خواهید کرد که وظیفه‌اش تامین انرژی مصرفی این فن‌های غول پیکر و کارت را به عهده دارند. در قسمت پشت هم مدار PCB کارت گرافیک را مشاهده می کنید که دارای بک پلیت یا همان محافظ، است و باعث جلوگیری از صدمه های وارد از سوی الکتریسته ساکن بدن شما به کارت گرافیک می شود. همچنین این کارت درگاه‌هایی برای SLI کردن دو عدد یا چند از این کارت گرافیک دارد که برای این کار شما نیاز به پاور (منبع تغذیه) قدرتمندی خواهید داشت و همچنین قدرت بیشتر را فراهم خواهد کرد به طوری که از GTX 980Ti طبق تست ها قدرتمندتر شده بود.

img_0172

زیر این فن های بزرگ تراضه غولی نهفته است که از نسل مکسول (Maxwell2-Nvidia) به وجود آمده است. این کارت گرافیک دارای 1664 هسته‌ی کودا می‌باشد و فرکانس آن 1178 تا 1329 قابل تغییر می‌باشد. این کارت گرافیک چهار گیگابایت حافظه از نوع GDDR5 در اختیار دارد که نیاز های بازی های امروزی را تا حدودی تامین می کند و کمتر بازی‌ایی پیدا خواهد شد که تمامی چهار گیگ را قبضه کند. رابط  حافظه هم 256 بیت است که انتقال دیتا را بدون مشکل و نقصی انجام میدهد، از خروجی های تصویری این کارت گرافیک می‌توان به HDMI و DVI و Display Port اشاره کرد که D-Sub یا همان VGA جزو آنها نیست. این کارت از DirectX 12وOpenGL4.4 به طور کامل پشتیابی خواهد کرد که آینده‌ی این کارت تضمین خواهد کرد، این کارت بسیار قویتر از 1080P و ضعیف‌تر از 4K  بازی‌های امروزه ساخته شده است، با این مشخصات تقریبا با یک غول آشنا شده‌ایم که قیمت منصافه‌ایی دارد این کارت گرافیک برای گیگابایت بعد از مدل اکستریم قدرتمندترین با ارزش‌ترین کارت در این تراشه است. گیگابایت با فناوری Windforce 3X دفع حرارت را به خوبی انجام میدهد این خنک کننده عظیم دارای لوله های هیت سیک با جنس مرغوب می باشد و فن های آن هم بسیار سریع می باشد به نوعی که طراحی آن باعث پردازش بهتر هوای خنک در کارت می شود. از تکنولوژی دیگر این کارت گرافیک میتوان به (DSR (Dynamic Super Resolution یا VXGI اشاره کرد که به ترتیب DSR تصاویر را شفاف‌تر و شارپ تر رندرینگ می‌کند  و VXGI که روشنایی و پاکسازی تصاویر را بر طبق استاندارد های جهانی در این زمینه انجام می دهد.

مصرف برق این کارت در حالت بیکاری 120 وات می باشد که در حالت بارگذاری کامل به 280 وات افزایش پیدا می کند که تفاوت 160 وات اینجا خودنمایی می‌کند. در نمودار زیر مقایسه میزان مصرف این کارت را با کارت‌های دیگر می‌تولنید مشاهده کنید:

TWD

در بخش حرارت این کارت گرافیگ با فناوری ویندفورس 3ایکس خوش درخشیده است و توانست میایگین 29 درجه سانتیگراد در حالت بیکاری و میانگین 60 درجه سانتیگراد را در حالت لود بدست بیاورد که این نتیجه از GTX 750Ti 3 درجه گرمتر(بارگذاری) و از GTX 970 رفرنس  GTX 980 رفرنس به ترتیب 18 درجه و 19 درجه (بارگذاری) سردتر بود که نشان از قدرت این فناوری می‌دهد.(اولین تصویر دمای کارت در حالت بیکاری و دومین تصویر در حالت بارگذاری کامل)

T

TLOAD

حالا می‌رسیم به بخشی که خودم خیلی دوستش دارم! بنچمارک‌ها.
سیستم تست ما:

پردازنده:CPU INTEL Core i7 3960 Extreme 4.6Ghz
مادربرد:MSI Big Bang XPower II
رم:(8192MB (4x2GB DDR3
پاور:Corsair AX1500i Platinum
مانیتور:Asus PQ321 4K
Dell 3007WFP QHD Up To 2560×1600
سیستم عامل:Windows 7 SP1 64Bit
برنامه های مربوطه:DirectX 9 10 11
AMD Catalyst 16.4
Nvidia Gforce 344.07
کارت گرافیک:Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 4GB OC WF3X

برای اینکه این کارت رو آزار بدیم اول با کراسیس 3 شروع می‌کنیم با تنظیمات بالا در رزولوشن 2560×1440 شروع کرده‌ایم که نتیجه‌ی زیر حاصل شد:

untitled-14

این کارت توانست 42 فریم را به طور متوسط رندرینگ کند که دو فریم از مدل رفرنس این تراشه بیشتر و 6 فریم کمتر از مدل رفرنس تراشه GTX 980 بود که ما را شگفت زده کرد، نکته‌ی دیگر این بود که این کارت تنها یک فریم از Nvidia Geforce GTX Titan و دو فریم از 780TI کم آورد که خوب جای بسی خشنودی دارد. مگر نه؟
بازی بعدی بنظرم FPS از الکترونیک آرتز باشه خوب بشه آزار داد این کارت رو! پس بتلفیلد 4 را دعوت کردم تا ببینیم آیا این دوستمون از پس‌‌اش بر می‌آید یا نه، که این کارت نتایج زیر را با تنظیمات بالا در رزولوشن 2560×1440  رقم زده است:

BF4

این بازی زیر قدرت این کارت به ستوه افتاد. این کارت با تنظیماتی که گفته شد 65 فریم را به صورت متوسط به تصویر می‌کشید که خب خیلی خب است. این کارت از R9 290X با 3 فریم شکست خورد و از Nvidia Geforce GTX Titan با اختلاف 4 فریم جلو زد! خودمونیم Nvidia Geforce GTX Titan حالش انگار خوش نیست؛ به هر حال کارت مورد نقد ما اینجا سربلند بیرون آمد با توجه به قیمت‌‌اش!

بازی بعدی رو با کمی درنگ انتخاب میکنیم، خب انتخاب شد!بنظرم این بازی توان به چالش کشیدن این کارت را دارد. بازی بعدی تست ما، Thief هستش یکی از سنگین‌ترین بازی هایی که می‌شناسم. این بازی را با رزولوشن 2560×1440 با جزییات بالا اجرا کردیم که نتایج زیر رقم خورد:

thief

خب مثل اینکه واقعا درباره‌ی این بازی درست حدس می‌زدم، این کارت تونست 47 فریم را به طور متوسط رندرینگ کنه که از GTX Titan (مریض) 1 فریم کمتر و از کارت Radeon R9 285 هفت فریم بیشتر بود. خلاصه مثل اینکه این بازی تونست انتقام بازی های دیگر را به نوعی بگیرد!

جمع بندی

کارت گرافیک Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 4GB OC WF3X از نظر قدرت که با وجود مکسول 2 و 1664 هسته‌ی کودا قدرتش تضمین شده است! و با فناوری وینفورس 3X دیگر نباید نگران دما نباشید و هیچ صدایی از عملیات چرخش فن نخواهید شنید و با طراحی زیبا جلوه‌ایی دیگر به سیستم شما خواهد داد اگر بخواهیم ایرادی از این کارت بگیریم تنها باید به قیمت زیادش و اندازه‌اش اشاره کرد، خلاصه از نگاه عده‌ایی عیب به حساب نمی‌آید ولی یک ایراد سخت گیرانه دیگری نیز هست و آن این است که این کارت باید از پس اجرای 4K بر می‌آمد که خب تو لیست معایب این کارت از نظر من رفت.
مزایا: داشتن بک پلیت مخصوصی G1، فناوری ویندفورس 3X، نمایش حالت فن ها با توجه به LED، بهره‌مندی از 1664 هسته‌ی پردازشی کودا، بهره مندی از فناوری مکسول 2،دمای پایین،بی صدا بودن
معایب:طول بزرگ،قیمت نسبتاً زیاد،اجرا نکردن بازی های روز در 4K
[review]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا