ارتباط با ما

طرح یک احتمال؛ آیا عنوان بعدی کوجیما تخیلی است؟

نکته: این مطلب قبل از نمایش بازی کوجیما نگاشته شده است و فارق از تریلر معرفی بازی می باشد. چنان که می بینید، پاسخ به این احتمال، از ابعاد دیگری از نمایش بازی در e3 شرح داده شده است. این مطلب، یک پیش بینی از بعد کلی و با توجه به خصوصیات کوجیماست!

این را خودتان خوب می‌دانید که پروژه بعدی کوجیما، هر چه که باشد جز جاه‌طلبانه‌ترین عناوین یک دهه اخیر خواهد بود. این سخن فی‌البداهه نیست، وقتی که می‌بینیم این بشر، چیزی بیشتر از دو دهه یک فرانچایز را تبدیل به یک مایه مباهات صنعت گیم کرده است، یقیناً او را در زمره‌ی بازی‌سازان عادی نمی‌گذاریم. و البته باز هم خوب می‌دانید که کوجیما کارش با کونامی تمام شده است و بالاخره بعد از سال‌های سال، او از تحریم بازی‌سازی‌اش بیرون آمده است و می‌تواند روی پای خودش بایستد و عنوانی را درست کند که صنعت گیم مدت‌هاست انتظارش را می‌کشد. اما الان یک سوال مطرح است؟ عنوان بعدی کوجیما چه می‌تواند باشد؟ این سوالی است که الان ذهن همه‌ی بازیبازان دوست‌دار کوجیما را اشغال کرده است. اما نگران نباشید، ما اینجاییم تا بزرگترین احتمال را به صورت کلی برای شما مطرح کنیم. آن احتمال چیزی نیست جز یک عنوان تخیلی و البته کف و خون قاطی کن! پس بزن بریم!

kojima1

چندی بعد از انتشار نسخه پنجم سری بازی های متال‌گیر‌سالید، کوجیما، سرانجام جلوی دوربین‌ها می‌رود. این‌بار اما در چهره‌اش خستگی نیست. او می‌داند که در راهی است که انتهایش هر چه که باشد، با دستان خودش خلق شده است. او با سونی توافق کرد و بعداً استدیویی با نام مزین شده به خودش تاسیس نمود. سونی، پارا برای وی فراتر گذاشت و ضمن اعتماد کامل به او، یک دنیا امکانات و تجهیزات برای او فراهم کرد، این یعنی که باید کمرهای‌مان را ببندیم تا بعد از مدت‌ها نبوغ جدید کویجما را ببینم نه صرفاً ادامه یک فرانچایز!

بعدتر یعنی در E3 2016 او روی استیج می رود و نمایشی فلسفیانه از بازی خود خود به نمایش می گذارد. عنوان جدید او death stranding نام دارد. با شناختی که ما از کوجیما داریم، باید حالا حالاها، منتظر اطلاعات جدید بازی جدیدش بمانیم. کوجیما آن‌قدر روی بازی‌هایش حساس است که ساخت هر کداممشان در بهترین حالت حداقل پنج سال زمان می‌برد. مثلاً MGSV: TPP را در نظر بگیرید، به نوبه خودش یک بازی فوق العاده است. اما کوجیما چیزی بیشتر از 5 سال را صرف آن کرد. در حالی که یک تیم بزرگ داشت. شرایط زمانی عجیب می‌شود که کوجیما در مصاحبه‌هایش می‌گوید، نمی‌خواهد تیمش آنچنان بزرگ باشد. گاهاً به سرم می‌زند که کوجیما  بازی‌اش را برای اواخر نسل پایه‌ریزی کرده است و این یعنی یک انتظار عجیب. کاری به انتظارش نداریم، ما هر چند سال هم شده با هزاران سختی مقاومت می‌کنیم. ولی تصدیق کنید که ارزشش را دارد. ارزشش را دارد که کوجیما، یک بازی با ایده جدید ارائه دهد. خب پس بهتر است.

KojimaProductions-ds1-670x350-constrain

کوجیما، خیلی قبل‌تر حتی قبل‌تر از ساخت نسخه MGSV: Phantom Pain به صورت مستقیم به ژانر تخیلی ابراز علاقه کرده‌بود. وقتی که یک خبرنگار از او پرسید: ” دوست داری چه بازی را بسازی؟” او بدون تامل از ژانر تخیلی نام می‌برد. کوجیما، در اولین روزهای تاسیس استدیو جدیدش، گفت که می‌خواهد بازی را بسازد که مدت‌ها به آن علاقه داشته است؟ خب واقعاً حق نمی‌دهید آن بازی یک عنوان تخیلی باشد؟ آن طرف‌تر اما کوجیما، به شدت بدش از محدودیت می‌آید. با این که سری بازی‌های متال‌گیر‌سالید، ربطی به دنیای واقعی ندارد، اما حداقل تاثیرهایی از دنیای واقعیت در آن می‌بینیم. یقیناً ژانر تخیلی دست‌اش را برای داستان‌سرایی‌های طوفانی‌اش باز می‌گذارد. یک عنوان تخیلی واقعاً هم به شخصیت کوجیما می‌خورد. یقیناً قوه تخیل و صورخیال، دست هر نویسنده‌ای را برای رمز و راز بازی که خوراک کوجیما است باز می‌گذارد.

اما دلیل دیگر که امکان دارد کوجیما، به سراغ این ژانر برود، لگوی این استدیو است. چندی پیش تصویر، لگوی کوجیما این‌بار اما در قالب یک سرباز، سلاح‌سرد به دست به نمایش در آمد. در انتها هم گفته می‌شود، احتمالاً این سرباز، یک مدلی از شخصیت‌های داخل بازی است. خب دیگر تابلو است که بازی بعدی کوجیما هر چه باشد نمی‌خواهد ما در حال و یا گذشته بگذارد و قصد دارد با یک پرش عظیم به آینده، دنیایی عجیب خلق کند. کوجیما در ادامه می‌گوید که عنوان جدید او، قرار است تبدیل به یک فرانچایز بزرگ شود. به شخصه فکر می‌کنم دنیای تخیلی گنجایش بیشتری نسبت به خیال پردازی‌های کوجیما دارد. این که او یک دنیای عظیم بسازد و ما غرق در آن شویم، به نظرم تنها از پس ژانر تخیلی بر می‌آید.

1378463790-kojima-productions-la-3

کوجیما است دیگر؛ شاید به سرش بزند و بخواهد با یک تیر هفتاد هشتاد تیر را نشانه بگیرد. چطور؟ یک دنیای تلفیقی از آینده و حال. تعریفی جدید از دنیای واقعیت و تخیل، می‌تواند بکر باشد. البته این به همین سادگی ها نیست.. اما فکرش را بکنید، در حال ماجراجویی در بازی‌ هستید، به یک مشکل بر می‌خورید و اینجاست که کوجیما آزدانه به شما می‌گوید که به گذشته برو تا اطلاعات بیشتری کسب کنی. خب شاید بگویید که این همان فلش بک خودمان است؛ تا حدودی موافقم. چرا تا حدودی؟ خب معلوم است. هیچ وقت کوجیما را نباید در یک مدیوم خاص قرار داد. یک نصیحت از من به شما؛ هیچ وقت کوجیما را در زمره بازیساز دیگری قرار ندهید. همین متفاوت بودنش است که از او کوجیما ساخته است!

گفتیم که بازی تخیلی است، اما اشاره‌ای نشد، که در چه سبک و سیاقی؟ بدون شک کوجیما، به سراغ یک عنوان نقش آفرینی یا تیراندازی اول شخص نمی‌رود. او بیشتر از سه دهه دانش و تجربه کسب نکرد که به یکباره آن ها را رها کند. اگر فانتوم پین را تجربه کرده باشید یقیناً به بلوغ کوجیما در یک بازی سوم شخص پی‌برده اید. خب، حالا که او یک عالمه قدرت و دنیای عظیم دارد چرا نیاید بلوغش را بیشتر به رخ بکشد؟ شما را نمی‌دانم، اما به شخصه یقین دارم که عنوان بعدی کوجیما، یک عنوان سوم شخص ماجراجویی و احتمالاً جهان باز است. فکرش را بکنید، آن مدل خاص گیم پلی کوجیما را ما این‌بار در قالب یک ژانر تخیلی ببینیم و در نهایت کف و خون قاطی کنیم. بازی که بر روی سرمان انواع و اقسام المان‌های گیم‌پلی را خراب کند و البته، داستانی به خوردمان بدهد که تا مدت‌ها از تجربه‌‌ غنی‌ترین عنوانی داستانی تاریخ، دلزده شویم. این جور معجزه‌هایی را کوجیما خوب بلد است؛ خیالتان تخت!

Hideo-Kojima

هر چه قدر هم که بین بازیبازان اختلاف باشد، اکثر قریب به اتفاقمان می‌دانیم که در بین همه یک وجه اشتراک هست؛ عنوان بعدی کوجیما، خارق العاده و ساختار شکن است. خیلی‌ها می‌گویند، می‌شد از طرز داستان پردازی کوجیما در MGSV: TPP حس کرد که او واقعاض از تکرار خست شده است. اما الان او آزاد است، آزاد است که هر عنوانی را که می‌خواهد بسازد. یک پشتیبان خوبی به نام سونی دارد. سونی که می‌دانست، می‌تواند با همکاری با کوجیما، یکی از مهلک‌ترین ضربه‌های نسل هشتم را به مایکروسافت بزند و واقعاً هم زد. تصدیق بفرمایید که خیلی از طرفداران مایکروسافت علاقه شدیدی داشتند که کوجیما بیاید و یک عنوان خوب انحصاری برای Xbox One بسازد. در هر صورت، کوجیما، هم اکنون در حال جذب افرادش است و با این حساب باید فعلاً فکر دیدن بازی جدید او را از سرمان بیرون کنیم. وعده ما چند سال دیگر؛ جایی که با چشمانی سرشار از حیرت، بیاییم و در وصف بازی جدید بزرگ مرد صنعت گیم، شاعری کنیم.

تذکر بسیار مهم: شما کاربران عزیز می توانید به زودی منتظر موشکافی تریلر Death Stranding باشید! این مطلب صرفاً، طرح یک احتمال بر پایه خلق و خوی کوجیما بود!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا