ارتباط با ما

جغد مقرون به صرفه|نقدوبررسی کارت گرافیک ASUS Geforce GTX 950 Strix OC 2GB

بعد از به بازار آمدن تراشه بهینه و مقرون به صرفه شرکت AMD یعنی R7 370،  انویدیا مجبور به ساخت یک تراشه قدرتمندتر و با قیمت عادلانه‌تر شد و در پایان این تلاش تراشه GTX 950 از نسل مکسول2 معرفی شد، تراشه‌ایی که به بازار آمده بود تا بازار میان رده‌ها را به آتش بکشد! شرکت خوش‌نام ایسوس نیز مانند همیشه دست به کار شد و این تراشه را با جغد اعجاب انگیزش درآمیخت تا بار دیگر شاهد درخشش باشیم. پس با وبسایت تحلیلی، خبری عصربازی همراه شوید تا این جغد در قالب تراشه GTX 950 را نقد و بررسی کنیم.

آنباکسینگ

وقتی نمای کارتون کارت گرافیک مدل ASUS Geforce GTX 950 Strix OC 2GB را مشاهده می ‌کنید قطعاً احساس قدرت خواهید کرد نمای STRIX (جغد سری STRIX شرکت ایسوس ما را یاد اساطیر یونانی می‌اندازد، که اتفاقاً قصد  شرکت ایسوس هم همین مورد بوده است، STRIX یک جغد ابر قدرت بوده است که در کارش هیچ ردی به جا نمی گذاشت و در خفا زندگی می‌کرده است.) برروی جعبه یک کارت گرافیک واقعا خودنمایی می‌کند.

CapXXXture

هنگامی که در این جعبه را باز می‌کنید همان چیزی را که منتظر تماشایش هستید را مشاهده خواهید کرد، یک کارت گرافیک ASUS Geforce GTX 950 Strix OC 2GB به همراه CD درایورها و دفترچه راهنما و یک عدد استیکر STRIX ASUS که من توصیه می‌کنم تا برروی کیس گیمینگ‌تان نصب کنید چون ظاهر زیبایی به سیستمتان می‌دهد!

contents_small

معرفی و ابزار‌های انحصاری

در تلاش انویدیا برای سلطه در بازار کارت گرافیک‌های میان رده این تراشه توانست 768 واحد کودا بدست بیاورد که در مقابل 1024 واحد استریم حریفش مقداری کم بنظر می‌رسد که در ادامه این موضوع را میخواهیم زیر ذره بین قرار دهیم، امّا بیایید از اوّل شروع کنیم، نام تراشه این کارت گرافیک GM206 است که دقیقاً این تراشه نیز در  GTX 960 وجود دارد ولی با این تفاوت که میزان هسته های واحد کودا GTX 960 به 1024 رسیده است و در این تراشه فقط 768 واحد کودا وجود دارد که مسلماً قدرت این تراشه را کمتر از GTX 960 می‌کند. این کارت گرافیگ به نسبت به مدل مرجع GTX 950، در بازی Witcher3 Wild Hunt عملکردی نزدیک به 12 درصد بهتر و در بازی Metro Last Night نیز عملکردی 8 درصدی بیشتر از مدل مرجع خود دارد. (این تست ها در حالت Full HD و با تنظیمات High صورت گرفته است!)

همچنین شرکت ایسوس برای تجربه بازی هات در سکوت از فناوری 0db بهره می‌گیرد. این فناوری، کارت گرافیک را موجب می‌سازد تا در حالتی که دمای این کارت گرافیک در موقعیت بسیار گرم قرار نگرفته باشد شروع به کار نکند! همچنین در سیستم خنک کنندگی این کارت گرافیک از قابلیت DirectCU II نیز همانند هم نسل‌هایش بهره می گیرد به وسیله این فناوری تراشه این کارت گرافیک 30 درصد خنک تر و فن های این کارت گرافیک 3 برابر ساکت‌تر خواهند بود.

این کارت گرافیک به همراه نسل دوم ابزار انحصاری اورکلاکینگ ایسوس موسوم به GPU Tewak و برنامه XSpilt Game Center دیگر کمبودی را به شما نمی‌رساند. ابزار انحصاری GPU Tweak وسیله‌ایی انحصاری برای مانیتوریگ و اورکلاک کردن کارت گرافیک‌های ایسوس هستند و در نسل دوّم خود دچار تغییرات بزرگی شده‌اند که آن را از ابزارهای انحصاری رقیبان متمایز می‌سازد.

2665606-1878959157dsd-Strix

تراشه

تراشه این کارت گرافیک همان طور که بالاتر نیز ذکر شد از مدل GM 206 می‌باشد این تراشه برای GTX 950 با لیتوگرافی 28 نانومتری توسعه یافته است.

رابط حافظه در این تراشه همانند GTX 960 بوده و از 128 بیت پیروی می‌کند؛ واحد محاسباتی گروهی(SMM) این تراشه نیز 2 عدد کمتر از تراشه GTX 960 بوده و اختلاف آن را به نسبت بردار بزرگش آشکار می‌سازد، این درصورتی است که تفاوت GTX 960 و GTX 950 سی دلار ناقابل است که شما می‌توانید آن را هزینه کنید تا نتایج بهتری بدست بیاورید. واحد خروجی رندرینگ (ROP) این تراشه 32 بوده که برای کارت گرافیکی در این سطح خوب بنظر می رسد همچنین فرکانس این کارت گرافیک اورکلاک شده‌ است و به فرکانس 1140Mhz رسیده‌است و در زمان لود در بازی های روز دنیا، این فرکانس به 1329Mhz در حالت بوست افزایش می یابد. همچنین رابط ارتباطی این کارت گرافیک PCI Express 3.0×16 می باشد تا تفاوت با کارت‌های رده بالا نداشته باشد.

بنچمارک ها

برای مشخص کردن قدرت نهایی این کارت گرافیک ما تصمیم به تست آن گرفتیم تا ببینیم تا انویدیا در این تراشه چه کاری را به ثمر رسانده امّا قبل از نمایش نمرات باید سیستم تست را به شما معرفی کنیم:

پردازنده:intel Core i7 4770K @4.2Ghz

مادربرد:Asus Maximus VI Hero Z87

رم: 16GB DDR3 @ 1600Mhz

هارد دیسک:Western Digital Blue 1TB

پاور:Antec 1200W HCP-1200

ویندوز: Windows 7 64Bit SP1

مانیتور: Dell UP 2414Q 24 4K

درایوها:Nvidia 353.06WHQL

GTX 950:355.65 Beta

AMD:Catalyst15.7 15.5 Beta

تست در بازی Battalefiled4

bfggff4

بازی بتلفیلد4 یکی از گرافیکی‌ترین بازی های رایانه‌ایی محسوب می‌شود و برای به چالش کشیدن یک کارت گرافیک، چه گزینه‌ایی برتر از این بازی؟ در تصویر زیر توان این کارت گرافیک در چهار رزولوشن مختلف در بازی بتلفیلد4 با تنظیمات اولترا مشخص شده است:

Cavcxcxpture

در تصویر بالا به وضوع مشخص شده است که توان گرافیکی این کارت گرافیک در رزولوشن 4K بسیار ضعیف بوده و در رزولوشن Full HD این کارت گرافیک به نسبت قیمتش حرف هایی برای گفتن دارد این کارت گرافیک توانست با جزییات اولترا این بازی را در در رزولوشن 1920x1080P چیزی در حدود 60 فریم اجرا کند که نشان از قدرت این کارت گرافیک به نسبت به مدل مرجع (رنگ آبی) می‌دهد.

تست در بازی Gran Theft Auto V

FDFDFSgta5

تست کارت گرافیکی، بدون بازی GTA V بی معنا است! بازی GTA V که به جرات می‌توان گفت جزو برترین بازی های تاریخ گیم می‌باشد در تست ما بسیار مقاوت نشان دهد و کارت گرافیک مورد نقد را بسیار آزار داد شما را به تماشای نرخ فریم این بازی در چهار رزولوشن در کیفیت اولترا دعوت می‌نماییم:

GCXXCGCXGXCGXCGXCGCXG

همان طور که در تست بازی بتلفیلد4 هم دیدید این کارت گرافیک در رزولوشن 4K عملاً ناتوان است و انویدیا و ایسوس در ساخت آن، کیفیت Full HD را هدف رفته‌اند. در رزولوشن 1080P و در کیفیت اولترا این بازی؛ کارت گرافیک فوق را به کارزای کشید و در این کارزای می‌توان گفت روند به نفع Asus Strix Gtx 950 OC 2GB  پیش رفت با 38 فریم میانگین؛ و در رزولوشن‌های دیگر نیز این کارت گرافیک ضعیف جلوه می‌کرد.

تست در بازی The Witcher3: Wild Hunt

witchgffer3

بهترین بازی سال 2015 می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای به چالش کشیدن Asus Strix Gtx 950 OC 2GB باشد! مخصوصاً اینکه این بازی در حداکثر تنظیمات اجرا شود. کارت گرافیک Asus Strix Gtx 950 OC 2GB را در چهار رزولوشن متفاوت با حداکثر کیفیت(Very High) در بازی ویچر 3 به چالش کشیدیم که بهتر بگوییم در این چالش این جغد زخمی از میدان بیرون آمد ولی توانست استانداردهای لازم را ایفا کند!

2121212135435467567857

فکر کنم در مورد رزولوشن 4K حرف نزنیم بهتر باشد! چون واقعاً  این تراشه برای اینکار ساخته نشده است! در رزولوشن (Full HD (1920x1080P این کارت گرافیک به زحمت خود را به 30 فریم بر ثانیه رساند که نشان از قدرت این بازی و چالش سخت برای جغد GTX 950 بود.

دما

دما قطعا دشمن طول عمر یک قطعه به حساب می‌آید. شرکت ایسوس در سری STRIX سعی کرده است تا دمای کارت گرافیک‌هایش پایین تر از رقبا باشد و در مدل Asus Strix Gtx 950 OC 2GB نیز از این موضوع فروگذاری نکرده است، این حقیقت در نمودار زیر کاملاً  همه چیز را شفاف سازی می‌کند.

Capturvvce

همان طور که مشاهده می‌کنید دمای این کارت گرافیک در حالت بیکاری از سایر برندها بیشتر است ولی در هنگام بازی زمانی است که این جغد از خواب بلند می شود وفناوری Direct CU II را به نمایش می گذارد که نتیجه‌ی آن 30 درصد خنک تر و 3 برابر ساکت تر از همیشه خواهد بود.

جمع بندی

در جدول بالا تفاوت مدل مرجع و مدل STRIX شرکت ایسوس نیز ذکر شده است که گاه در بیش تر تست ها 3 یا 4 فریم بالاتر از مدل مرجع شرکت انویدیا (رنگ آبی) بود ولی با این وجود ارزش خرید را دارد. Asus Strix Gtx 950 OC 2GB رقیبان زیادی دارد برای مثال از برند معتبر گیگابایت مدل GTX 950 Xtreme  WF 2X OC 2GB، از برند EVGA مدل GTX 950 FTW ACX 2.0 Gaming  2GB، از برند ZOTAC مدل GTX 950 AMP! Edition، که همگی آنها برای شکست هم دیگر از شرکت خود وارد میدان  شده‌اند، ولی در این میان فروش و قیمت Asus Strix Gtx 950 OC 2GB بیش از هر برند دیگری بود وقیمتش نیز پایین تر است! این کارت گرافیک هم اکنون در بازار ایران با قیمت 710000 بفروش می‌رسد.

نقاط قوت: دارای کارایی نسبت به قیمت خیلی خوب، سیستم کولینگ خوب در هنگام بازی، طراحی زیبا،  
فناوری Direct CU II برای کاهش دما و سکوت هر چه بیشتر، فناوری OdB
نقاط ضعف: نداشتن Black Plate

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا