ارتباط با ما

بازگشتی به اوج|نقد و بررسی بازی PES 2017

بازی‌های شبیه ساز هر شاخه‌ای از ورزش قطعاً برای رقابت با دیگر رقبا تمامی تلاش خودشان را می‌کنند تا حریفشان را از میدان به در کنند. یکی از مهم‌ترین شاخه‌ی ورزش بی شک فوتبال است. ورزشی که هزاران نفر را به استادیوم‌ها و به پای گیرنده‌های خود می‌کشاند تا موفقیت تیم مورد نظر خود را با چشمانشان مشاهده کنند. در میدان بازی‌های ویدویی مرزها گسترده شده‌اند به طوری که شما می‌توانید حتی تیم ملی ژاپن را در مقابل باشگاه چلسی قرار بدهید و رویارویی آن‌ها را شبیه سازی کنید. در صعنت گیم هر ساله ما شاهد رقابت FIFA و Pro Evolution Soccer یا به اختصار PES در مقابل هم هستیم و در این اواخر این عنوان FIFA بود که گوی سبقت را ربوده بود. اما امسال همه چیز متفاوت شده است! بازی PES 2017 توانست اختلاف ایجاد شده میان دو سری FIFA و PES را به حداقل برساند و نام این مجموعه را دوباره بر سر زبان‌ها بیاورد. در این مقاله قرار است به نقد و بررسی بازی Pro Evolution Soccer 2017 بپردازیم تا مشاهده کنیم چه عاملی باعث شد تا این مجموعه دوباره به روزهای اوج خود برگردد. با وبسایت، تحلیلی خبری عصربازی در ادامه همراه باشید.

قطعاً همه‌ی ما می‌دانیم که امسال مجموعه‌ی FIFA با بخش Journey خود در FIFA 17 می‌خواهد تا تجربه‌ جدیدی از بخش داستانی در یک بازی شبیه سازی ورزشی به همگان ارائه کند و در این موضوع عنوان PES 2017 دستش خالی مانده است! بخش Journey (جورنی) یک بخش داستانی از زندگی چند ساله‌ی فوتبالیستی به نام Alex Hunter (الکس هانتر) است که شما باید با انتخاب‌هایتان آن را تعیین کنید و به همراه وی در این مسیر پیش بروید. همان اول که بنده به منوی بازی PES 2017 چشم دوختم فقدان همچین بخش داستانی‌ای کمی بنده را آزار داد ولی با این حال بخش‌های My Club و Become A Legend توانست نظر بنده را تا حدی جلب کند و در کنار گیم پلی بهبود یافته همان دیدار دوستانه اول، کونامی نظر من را به این بازی جلب کرد. اگر بخواهیم PES را با بازی دیگری مقایسه کنیم قطعا بیشتر ما آن را با FIFA مقایسه می‌کنیم، اما بنظر بنده این مقایسه چندان هم درست نیست! PES بیشتر نسخه‌هایش جنبه‌ی آرکید (Arcade) بودن دارند و FIFA هم در بیشتر نسخه‌های خود شبیه سازی را مد نظر داشته است. الان برای بسیاری مشخص شد، کسانی که می‌خواهند شبیه سازی ورزش فوتبال را در اختیار داشته باشد و اگر هم ندانند که بازی FIFA تمرکز اصل‌اش بر این موضوع می‌باشد قطعا این بازی را انتخاب می‌کنند؛ همچنین بالعکس.

pes-17_www-par30dl-com-9

اما بعد از نسخه‌ی PES 2016 به شخصه متوجه این موضوع شدم که کونامی قصد این را دارد تا “شبیه سازی” را در کنار “آرکید بودن” بگنجاند و بتواند مخلوطی از این دو کلمه بدست بیاورد که در PES 2017 مراحل اولیه‌ای از این هدف را تماشا کردیم. در بازی هنوز هم می‌شود با یک بازی قدرتمند  نصف تیم حریف را دریبل زد ولی در مقایسه با PES 2015 این مهم واقعاً سخت‌تر شده است. اگر شما طرفدار مجموعه PES باشید قطعاً زحمت این موضوع را به خودتان نمی‌دهید که وارد هجده قدم تیم حریف شوید و از آن فاصله گل بزنید زیرا شوت‌های بسیاری هم از پشت منطقه جریمه هم به گل می‌نشینند. کونامی دیگر نمی‌خواهد همه PES را یک آرکید واقعی بنامند و از این رو باید با دقت بیشتری حمله و دفاع کنید. از دیگر نکاتی که از تغییرات مثبت بازی به شمار می‌رود بهبود هوش مصنوعی دفاع خودی و دفاع حریف در کنار دروازه‌بان‌ها است. در بازی PES 2017 ما شاهد نظم نوینی در نحوه‌ی دفاع کردن هم تیمی‌های خود و تیم مقابل هستیم که کار را برای پیش روی به نسبت PES 2016 سخت‌تر می‌کند. هوش مصنوعی دروازه‌بان همه بسیار تغییر کرده است و دیگر آن‌ها هر توپی را با دست دفع نمی‌کنند و بالاخره پاهای آن‌ها به کار می‌آید.

pes_2017_1472204189600

اگر بخواهم یک مورد در گیم پلی این بازی را تجربه‌ای عذاب آور بدانم، قطعاً Real Time نبودن ضربات ایستگاهی، پرتاب‌ها و… خواهد بود. واقعا عذاب آور است! ای کاش کونامی در نسخه‌های بعدی ایده‌ای برای رفع این مشکل پیاده کند چرا که واقعا برروی تجربه‌ی بازیکنان تاثیر بدی می‌گذارد. اما حالا نوبت می‌رسد به گزارشگران و موسیقی؛ PES 2017 در بخش موسیقی باز هم خوب درخشید و توانست ما در منوها نگه دارد! اما بر خلاف بخش موسیقی بازی، گزارشگران و تحلیلگران در این بازی هنوز هم ضعف بسیاری دارند. Peter Drury (پیتر دوری) و Jim Beglin (جیم بگلین) به ترتیب تحلیلگر و گزارشگر مجموعه PES هستند اما بنظر می‌رسد طرفداران دیگر قادر به هضم گزارش این دو فرد نیستند. بله؛ تحلیل‌های ضعیف پیتر دوری هنوز که هنوزه در خاطر بسیاری از ما نقش بسته است و از یادمان خارج هم نمی‌شود. اگر بخواهیم بی طرفانه به این موضوع نگاه کنیم باید بگوییم گزارش‌ها و تحلیل‌های این دو شخص نسبت به PES 2016 و PES 2015 دچار تغییر شده‌اند اما نه به آن صورت که شما فکر می‌کنید. هنوز هم برخی مواقع جیم بگلین هر دفعه که وارد نیو کمپ می‌شویم – این مثال اشاره‌ای به فقدان ورزشگاه‌های زیاد در PES 2017 است- می‌گوید که این استادیوم برای باشگاه بارسلونا است. این را دیگر همه می‌دانند! جیم بگلین عزیز! لطفاً فقط خوشامد بگو! ممنون برادر.

3080104-pes2017-e3-natural_motion_1465906736

لاینسس؛ کونامی واقعاً برای PES از تمام جان توان‌اش برای این بخش می‌گذارد؟ بنظر می‌رسد که اینطور نیست. از همین الان باید به طرفداران بایرن مونیج و یوونتوس و رئال مادرید و… تذکر بدهیم که اگر می‌خواهید با تیم مورد علاقه‌تان با PES 2017 به بازی‌کردن مشغول شوند انتظار شبیه سازی درستی از تیم‌تان نداشته باشید. این نکته را هم فراموش نکنید که اصلاً بایرن مونیخ در PES 2017 وجود دارند همانند نسخه‌ی PES 2016 که باشگاه دورتموند را کلاً در اختیار نداشت حتی با اسم و پیراهن متفاوت. این را هم فراموش نکنید که قحطی ورزشگاه در PES 2016 هم همچنین پابرجاست و اگر بخواهید در یک استادیوم مناسب بازی کنید به اجبار مجبورید در حالت پیش فرض استادیوم کونامی -خیالی- را انتخاب کنید زیرا به غیر از تعداد اندکی از ورزشگاه‌های واقعی مناسب موجود در این بازی، بقیه استادیوم‌ها خیالی و طراحی شده توسط کونامی است. از استادیوم‌های محبوب و معتبر در این بازی فقط می‌توان به ورزشگاه نیو کمپ باشگاه بارسلونا و سن سیرو باشگاه آ.ث.میلان اشاره کرد.!

می‌رسیم به گرافیک بازی؛ بی درنگ موتور Fox Engine -موتور بازی PES 2017 و سری بازی‌های متال گیر- یکی از موتورهای ثابت شده‌ی صنعت گیم محسوب می‌شود. طراحی چهره‌ها به نحو احسنت تهیه شده‌اند و فیزیک بازی هم در مرحله خوبی قرار دارد. به زمین بازی جانی دوباره‌ای داده شده و پیراهن بازیکنان در صورت اجرای تکل برروی زمین رنگ می‌بازد. Real Touch و Control Reality (لمس واقعی و کنترل توپ همانند واقعیت) در این نسخه واقعا اجرا شده‌اند و دیگر یک مانور تبلیغاتی نیستند. کنترل توپ بازیکنان داخل زمین بسیار هوشمند شده است و دیگر بازیکنان پاس و شوت را با یک روش دریافت نمی‌کنند! در واقع نحوه‌ی ارسال پاس و سرعت و دقت آن در کنترل توپ توسط گیرنده در این نسخه بسیار خوب شبیه سازی شده است. گرافیک بازی در کنسول‌های نسل هشتم دیدنی هستند ولی طبق گزارشات گرافیک بازی برروی پلتفرم PC هنوز که هنوزه بین نسل هفت و هشت مانده است و گرافیک این بازی برروی کنسول‌های نسل هفتم هم تعریفی ندارد. در آخر هم می‌توان به بخش Become A Legend و My Club اشاره کرد که هر دوی آن‌ها دچار تغییرات کوچکی شده‌اند که این تغییرات به بهبود این دو بخش کمک شایانی کمک می‌کند. بخش My Club (مای کلاب) جذاب و دیدنی است و می‌تواند شما را ساعت‌ها سرگرم و درگیر کند.

pes2017-e3-myclub_scout-719x404

حرف آخر

بازی PES 2017 هشداری برای رقیب در این زمینه بود. این بازی هم اکنون با FIFA 17 که بسیاری وضعیت لاینسس آن را بی نقص می‌دانند برابر شده است و دیگر شاهد اختلاف عمیقی میان آن‌ها نیستیم. اگر شما طرفدار تیم‌هایی هستید که در این بازی بطور کامل شبیه‌سازی شده‌اند بی شک ما به شما PES 2017 را پیشنهاد می‌دهیم اما اگر تیم شما در لیست تیم‌های لاینسس شده‌ی PES نیست باید گزینه‌های روی میز را مجدداً بررسی نمایید.

[review]

نقد این بازی بر اساس نسخه‌ی پلی استیشن 4 صورت گرفته است!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا