ارتباط با ما

آموزش جامع حالات مختلف استفاده از کنترلر Playstation 4 در کامپیوتر شخصی

همانطور که احتمالاً می دانید کنترلر Playstation 4، یک گیم پد با شاخصه های استاندارد بوده که شما می توانید آنرا با یک کابل USB، بلوتوث استاندارد و یا با یک آداپتور رسمی بی سیم USB تولیدی خود شرکت سونی به کامپیوتر شخصی خود متصل کنید. از آن جهت که شبکه استیم، به طور رسمی از این کنترلر پشتیبانی می کند، شما می توانید از این کنترلر در بازی های زیادی استفاده کرده و از بازی کردن با این کنترلر روی سیستم خود لذت ببرید.

به طور کلی بعد از اینکه کنترلر پلی استیشن خود را به یک کامپیوتر شخصی متصل کردید، می توانید از مزایا و در واقع سرویس PS4 Remote Play برای استریم بازی ها از کنسول PS4 خود اقدام کرده و یا از سروس PlayStation Now برای استریم بازی ها از سرورهای سونی بهره ببرید.

اگر از گیمرهای به نسبت حرفه ای باشید حتماً می دانید کنترلرهای Xbox شرکت مایکروسافت به طور قابل قبولی برای پی سی گیمینگ طراحی شده و به خوبی با بازی های مختلف سازگاری دارند. اگر شما قصد دارید از یک کنترلر برای بازی با کامپیوتر شخصی خود استفاده کنید، پیشنهاد ما خرید یک کنترلر Xbox است. اما اگر در حال حاضر یک کنترلر PS4 در اختیار دارید پیشنهاد می کنیم ادامه آموزش را برای یادگیری نحوه اتصال آن به کامپیوتر شخصی و فراگیری سایر جزییات آن را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

نحوه اتصال یک کنترلر PS4 به کامپیوتر شخصی:

برای این منظور شما می توانید کنترلر خود را با یک کابل یو اس بی USB-to-micro به سیستم خود متصل کنید. این کابل در واقع همان کابلی است که شما از آن همراه با PS4 خود استفاده می کنید. این حالت بدون هیچ چیز اضافه ای کار خواهد کرد. با این حال اگر تمایل دارید کنترلر را به صورت بی سیم به کامپیوتر شخصی خود متصل کنید، پیشنهاد ما استفاده از آداپتر بی سیم دوال شاک 4 است.

برای اینکه بتوانید کنترلر PS4 خود را بدون هیچ سخت افزار اضافی به کامپیوتر شخصی خود متصل کنید، لازم است تا آنرا در حالت Bluetooth Pairing قرار دهید. البته اغلب مردم، استفاده از این روش را توصیه نمی کنند چرا که با مشکلاتی در حین کار روبرو خواهید شد. بنابراین مجبورید از دو روش سیمی و یا بی سیم که به صورت رسمی توسط خود شرکت سونی ارائه شده، استفاده کنید.

در هر صورت اگر تمایل به استفاده از روش بلوتوث داشتید مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا اگر کنترلر شما روشن است، آنرا خاموش کنید. اگر کنترلر شما روشن است و با یک PS4 همگام سازی شده، دکمه PlayStation را نگه داشته و سپس از منویی که در تلوزیون شما نمایان می شود گزینه Log Out OF PS4 و یا Enter Rest mode را انتخاب کنید.

بعد از انجام مراحل بالا، کنترلر خود را در حالت همگام سازی یا همان Pairing قرار دهید. سپس دکمه PlayStation و Share روی کنترلر خود را به صورت همزمان فشار داده و نگه دارید. با این کار نوار رنگی روی کنترلر شروع به چشمک زدن خواهد کرد. این حالت مشخص می کند که کنترلر شما در حالت Bluetooth pairing قرار دارد.

در پایان کنترلر خود را با دستگاه همگام سازی کنید. برای این منظور، روی ویندوز 10 بخش تنظیمات را از منوی Start باز کرده و وارد devices شوید. در انتها Bluetooth را برگزینید. با انجام این کار کنترلر شما اگر در حالت Pairing باشد به عنوان یک کنترلر بی سیم مشخص خواهد شد. در نهایت با انتخاب آن و کلیک بر روی Pair می توانید آنرا با کامپیوتر شخصی خود Pair کنید.

همچنین در ویندوز 7،8 و 10 می توانید the Devices and Printers را از بخش کنترل پنل باز کرده و سپس با کلیک بر روی Add a device، کنترلر را به عنوان یک دستگاه مجاور بلوتوث قلمداد کنید. همچنین این حالت سبب خواهد شد دسته شما در لیست دستگاه های متصل شده، به عنوان یک کنترلر بی سیم در نظر گرفته شود.

نحوه استفاده از کنترلر PS4 در بازی های استیم:

شرکت Valve به صورت رسمی از کنترلر دوال شاک 4 شرکت سونی پشتیبانی می کند. این پشتیبانی شامل تاچ پد و سایر ویژگی های کنترلر PS4 نیز خواهد شد. در واقع تمامی بازی هایی که از کنترلر اختصاصی خود استیم پشتیبانی می کنند با کنترلر PS4 نیز کار خواهند کرد. همچنین شما می توانید پروفایل هایی ایجاد کنید که بازی هایی که صرفاً از مواس و کیبورد پشتیبانی می کنند بتوانند با کنترلر PS4 نیز همگام شوند. در حقیقت این حالت درست به مانند یک کنترلر رسمی استیم برای شما کار خواهد کرد. برای فعال کردن این خصوصیت، بخش Big picture در استیم را با کلیک بر روی آیکون کنترلر شکل آن در سمت راست بالای پنجره استیم باز کنید.

سپس از رابطه باز شده، به بخش Settings > Controller رجوع کرده و گزینه PS4 Configuration Support را برگزینید.

در ادامه کنترلرهای متصل شده را جدا کرده و مجدداً وصل کنید تا در رابط نمایان شده، ظاهر شوند. سپس می توانید با انتخاب آنها، هر طور که تمایل دارید نسبت به پیکربندی آنها اقدام کنید.

برای پیکربندی کافیست در حالت Big Picture بازی مد نظر خود را انتخاب کرده و مسیر Manage Game > Controller Configuration را طی کنید.

 

نحوه استفاده از کنترلر PS4 روی کامپیوتر شخصی برای تمامی بازی ها:

همانطور که احتمالاً می دانید شرکت مایکروسافت برای هر دو کنترلر خود یعنی Xbox 360 و Xbox One، درایورهایی را عرضه کرده که شما می توانید به صورت رسمی این دو کنترلر را به کامپیوتر شخصی خود متصل کنید. از طرف دیگر اغلب بازی های کامپیوتری به گونه ای طراحی شده اند که بیشترین سازگاری را با کنترلرهای Xbox دارند. اغلب بازی های امروزی نیاز به یک ورودی Xinput داشته که کنترلرهای Xbox آنرا ارائه می کنند اما کنترلرهای دیگر فاقد این حالت هستند.

اگر شما از کنترلر PS4 همراه با یک شبیه ساز برای اجرای بازی های قدیمی استفاده می کنید می توانید به راحتی دکمه های مد نظر خود را در بخش پیکربندی شبیه ساز تعیین کنید. اما اگر به صورت مستقیم می خواهید از بازی کردن یک بازی کامپیوتری با دسته PS4 لذت ببرید نیاز است تا کارهای جانبی دیگری را انجام دهید.

از آن طرف برای بازی هایی که انتظار یک دسته Xbox را می کشند ممکن است مجبور باشید نسبت به شبیه سازی Xinput اقدام کنید. این حالت سبب می شود سیستم شما، کنترلر PS4 را درست به مانند یک کنترلر Xbox قلمداد کرده و به مانند یک کنترلر Xbox بتوانید از آن استفاده کنید.

در حال حاضر سونی هیچ گونه درایور رسمی برای پشتیبانی کنترلر PS4 روی کامپیوتر شخصی ارائه نکرده است. اما به هر حال روش هایی هستند که توسط افراد و تیم های مختلف برای برخورداری از این حالت، طراحی شده اند.

در این جا پیشنهاد ما استفاده از ابزار رایگان Input Mapper بوده که از قابلیت های مهم آن می توان به بررسی میزان باتری کنترلر اشاره کرد. برای دانلود این برنامه می توانید نام آنرا در گوگل جست و جو کنید.

بعد از دانلود و نصب این برنامه، آنرا باز کرده و از قسمت سمت چپ نسبت به ایجاد یک پروفایل جدید اقدام کنید. در این مرحله گزینه Emulate virtual controller به صورت پیشفرض فعال بوده و کنترلر PS4 شما به عنوان یک کنترلر Xbox شناخته خواهد شد. باقی تنظیمات را نیز تغییر نداده و به صورت پیشفرض باقی بگذارید.

در نهایت بازی مد نظر خود را که انتظار یک دسته Xbox را می کشد باز کنید. البته دقت داشته باشید که دکمه های داخل بازی همان نمادها و دکمه های خود Xbox هستند. در واقع در این حالت فقط کنترلر عوض شده و چیزی در داخل بازی مبنی بر تعویض کنترلر به شما گوش زد نمی کند.

البته شبیه سازی Xinput، تنها زمانی کار می کند که برنامه Xinput Manager فعال باشد. بنابراین در حین بازی، این برنامه باید در وضعیت فعال و باز قرار داشته باشد. برای راحتی کار در قسمت تنظیمات این برنامه می توانید دو گزینه Start With Windows و Start minimized را فعال کرده تا هر زمان که کامپیوتر خود را راه اندازی می کنید این برنامه به صورت خودکار اجرا شده و در وضعیت اجرای پس زمینه و مخفی قرار بگیرد.

از قابلیت های مفید این برنامه می توان به شبیه سازی مواس از طریق TrackPad کنترلر، سفارشی سازی رنگ Lightbar کنترلر و تنظیم یک سری ماکروها اشاره کرد.

در صورتی که بخواهید از این کنترلر دوباره روی کنسول استفاده کنید، مجبورید آنرا مجدداً به کنسول خود Pair کنید

مقاله امروز هم به پایان رسید، امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. منتظر مقالات کاربردی و اختصاصی عصربازی در روزهای آتی باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا