نقد و بررسی بازی ها

نقد و بررسی بازی Shadow of the Colossus (با زیر نویس فارسی)

نقد و بررسی بازی Shadow of the Colossus (با زیر نویس فارسی)

بازی Shadow of the Colossus
بازی Shadow of the Colossus

 

بازی شدو آو د کلاسیوس (بازی Shadow of the Colossus) در سال 2005 یک انقلاب بوجود آورد یه بازی که  نوای زیبا ظریف و تودار آن بی شک در آن زمان متمایز محسوب می شد. نحوه ی برداشت متفاوت آن در مواجهه ی ارباب ها و موسیقی زمینه ای بسیار پر تحرک مشخصه ای برای پلی استیشن 2 بود اما این بازی همچنین به دلیل مشکلات تکنیکی آن به خصوص نرخ فریم به شدت متغیر آن بدنام شده بود . یک ریمستر اچ دی برای پلی استیشن 3 در سال 2011 کمی از این مشکل بزرگ کاست و حالا با شدو آو د کلاسیوس 2018 برای پلی استیشن 4 بازی های بلو پوینت نحوه ی ساخت جنبه های مختلف از هر بازی را کاملاً تغییر داده اند در حالی که ساختار و مکانیک اساسی آن از قبل باقی مانده است .

حرکتی که نه تنها باعث بهبود کیفیت ظاهری بازی Shadow of the Colossus، بلکه بدون استثنا باعث افزایش عظمت مطلق این تجربه ی فوق العاده می شود برای کسانی که راجع به این بازی نمی دانند باید بگویم این بازی در دنیایی باستانی واقع شده است که در آن جنگجویی جوان به نام واندا به همراه اسبش آگور یکی از نزدیکان تازه فوت شده ی خود را به سرزمینی ممنوعه انتقال می دهد واندا که تنها یک شمشیر و تیر کمان دارد به امید پیدا کردن راز افسانه ای قدیمی که طبق آن در این منطقه ی دور افتاده چیزی وجود دارد که با استفاده از آن می شود مردگان را زنده کرد به آنجا آمده و با موجودی رو به رو می شود که او را وادار می سازد تا 16 کلاسیوس را که در آن منطقه پنهان شده اند را نابود کند تا بتواند به آرزوی خود برسد.

 

تنوع محیط های بازی Shadow of the Colossus
تنوع محیط های بازی Shadow of the Colossus

 

اگر قبلاً ورژن قدیمی بازی Shadow of the Colossus را بازی کرده اید متوجه خواهید شد که در بلو پرینت ها بجز تغییراتی جزئی در کنترل نقشه کیفیت ترفند های حیات و یک تخم مرغ عید پاک تحول چشمگیری رخ نداده است در تمامی ورژن های این بازی لوکیشن روش شکست و همچنین موقعیت هر مارمولک دم سفید و میوه هایی که قابل وصول می باشند، یکسان است به نظر می آید که وزن و فیزیک حرکات واندا و آگور تغییری نکرده باشد همچنین پاداش های پلاس بازی جدید نیز همانند ورژن های گذشته است ولی اثر این دنیای کاملاً از نو ساخته شده فراتر از اینهاست این دنیایی است که از نظر جغرافیایی همان چیزی است که شما به خاطر دارید ولی طوری شما را غافلگیر می کند که انگار برای بار اول است آن را می بینید محیط پر از جرئیات همراه با نور گیرا و شبیه سازی سایه به زیست بوم حیرت برانگیز بازی Shadow of the Colossus حیات می بخشد جنگل های دلپذیر این بازی از انبوه درخت های بلند و شاخ و برگ های بهم پیچیده شده که بر روی آن ها لکه های نور خورشید دیده می شود،

 

حس تخیل در بازی Shadow of the Colossus
حس تخیل در بازی Shadow of the Colossus

 

تشکیل شده است هنگامی که در تلاش هستید تا خرابه های تاریک را از میان طوفانی ریز از شن ببینید کویر های خشک و وسیع ، احساسی از متروکه بودن به شما می دهند حتی طرف ساده ی تخته سنگ ها و صخره های کوهستان به شدت گیرا است سایه ها با دقت سطوح سنگی آنها را به نمایش گذاشته و باعث جلب توجه بیشتر آنها می شود در این دنیا به هر جایی که سفر کنید هر بار که به بالای تپه ای رسیدید یا از شکافی بیرون آمدید یا چشم انداز خود را عوض کردید منظره ی زیبای آن شما را به تماشا وا می دارد جزئیات دقیق تر در بازسازی کلاسیوس ها نیز به همان اندازه تماشایی می باشد در این ورژن از بازی Shadow of the Colossus تنها نگاه انداختن به یکی از این کلاسیوس ها از آنچه که در ذهنتان دارید لذت بخش تر است هر دشمن، بعضی از دشمن کوچک و فرز و بقیه به شدت بزرگ و طاقت فرسا موجودی ترسناک می باشد که از سنگ، پشم و چرم ساخته شده است.

آن پشم همانطور که میبینید حالا متراکم تر و دلپذیرتر است و همانطور که دشمن شما را به شدت تکان می دهد چسبیدن به این پشم ها برای حفظ جان خود بسیار دشوار به نظر می آید. وقتی که بالای یک کلاسیوس قرار می گیرید، دقت زیادی که در محیط پیرامون و خیلی پایین تر از شما به کار برده شده همراه با افکت های جنبشی که حس خطر را در این گونه ارتفاعات گیج کننده تقویت می کنند، این لحظات را برای شما واقعی تر جلوه می دهند اولین باری که من بر یک کلاسیوس بال دار در بازی Shadow of the Colossus سوار شدم همچنان که بر دسته ی کنترل خودم فشار می آوردم تا در حالی که اوج گرفته بود و با سرعت پرواز می کرد بال های اون رو محکم بگیرم و جانم را حفظ کنم،

 

جهان باز بودن بازی Shadow of the Colossus
جهان باز بودن بازی Shadow of the Colossus

 

می توانستم ضربان قلبم را حس کنم به راستی که بسیار نشاط آور بود بازی کردن آن بر روی Ps4 Pro به شما این قابلیت را می دهد که بوسیله ی یک دامنه ی دینامیک بالا از رنگ ها و همچنین حق انتخاب میان دو گزینه ی گرافیکی متفاوت بازی Shadow of the Colossus هر کدام با اولیت هایی متفاوت، صحت ظاهری را از این هم فراتر ببرید حالت سینماتیک رزولیشن 4k را برای صفحه ی های نمایش 4k فعال می کند و همچنین اجازه می دهد که برای صفحه های نمایش 1080کیفیت را بر روی 30 فریم بر ثانیه قرار داد حالت پرفورمنس کیفیت گرافیکی پایین تری را فراهم می آورد اما نرخ فریم صاف تری را بر روی 60 فریم بر ثانیه خواهد داشت در تجربه ی شخصی خودم من تصویر کریسپ تری را که در حالت سینماتیک عرضه می شود بیشتر ترجیح می دهم وقتی متوجه شدید که می توانید تفاوت میان هر یک از شمشیر های شیشه ای را تشخیص بدهید، گذشتن از آن کار سختی می باشد اگرچه کیفیت ظاهری که توسط هر دو حالت عرضه می شود همچنان تجربه ی ما از بازی Shadow of the Colossus را با استفاده از طرقی که پیش از این گفتم بیشتر می کند مخصوصاً برای کسانی که خاطره ی قبلی آنها از این بازی با مشکلات 30 فریم بر ثانیه در انتشار پی اس2 اوریجینال همراه بوده است

محیط های رمز آلود در بازی Shadow of the Colossus
محیط های رمز آلود در بازی Shadow of the Colossus

 

این خیلی خوبه که بازسازی ظاهری بازی Shadow of the Colossus از آنچه که شدو آو د کلاسیوس را به دستاوردی بزرگ تبدیل کرده است، چیزی نمی کاهد مسیر کلی و دست کم گرفته شده ی بازی هنوز هم عالی نمایش داده می شود. رنگ های مات آن زاویه های دوربین سینماتیک آن و عدم وجود موزیک در حالیکه این دنیا را اکتشاف می کنید همچنان زمینه ای تلخ از ویرانی و تنهایی را برای شما احضار می کند دیوارهای بزرگ این زمین متروکه به شما در Shadow of the Colossus احساس عدم توانایی نمی دهد چون فقط با سواری کردن و لذت بردن از عظمت این سرزمین که با صدای سم های آگو که بر روی زمین کشیده می شود همراه شده برای شما تجربه ی تفکری لذت بخش را خواهد داشت جنگیدن با یه کلاسیوس همچنان چالشی بزرگ، جدی و سخت می باشد که پیروز شدن در آن بسیار نشاط آور است موسیقی متن ارکستری تهییج انگیز فشاری که بر روی هر مانور می باشد را افزایش می دهد پیدا کردن راهی برای بالا رفتن از دشمن بسیار عظیم الجثه و دست و پا زدن برای رسیدن به نقطه ی حساس آنها در بازی Shadow of the Colossus در حالی که آنها در تلاشند شما را پرتاپ کنند،

و فرو کردن شمشیر در گوشت آنها تماشا کردن و انجام دادن هر دقیقه از جنگ با یک کلاسیوس بسیار هیجان انگیز است چه بار اول باشد که اینکار را انجام می دهید چه در وقت آزمایشی پس از بازی Shadow of the Colossus و برای بار 15 ام باشد اگرچه گذشت 12 سال بر کیفیت کلی شدو آو د کلاسیوس تاثیری نگذاشته است دو مشکل تکنیکی وجود دارد که سماجت آن ها شما را به یاد دورانی قدیمی می اندازد سیستم دوربین سوم شخص از میان اشیاء جنگلی برش ایجاد نمی کند بنابراین عبور از میان فضای محصور شده و همچنین حرکت کردن کنار اشیاء محکم غیر قابل پیش بینی و مشکل ساز است بعلاوه سیستم غیر قابل بخشش صعود در بازی Shadow of the Colossus که از شما می خواهد با دکمه ی ایکس پریده و با آر2 به یک لبه در روی سطح چنگ بزنید معمولاً شانسی می باشد گاهی اوقات ممکن است که برقراری ارتباط با لبه به درستی صورت نگیرد اگر چه شما از پیش به دیوار چسبیده و فاصله ی لازم برای پرش خود را به درستی محاسبه کرده باشید.

 

نحوه کشتن غول ها در بازی Shadow of the Colossus
نحوه کشتن غول ها در بازی Shadow of the Colossus

 

با این وجود هر دوی این مشکلات فقط بر زمان کوتاهی از بازی Shadow of the Colossus اثر خواهند گذاشت و مخاطره ای بزرگ در آن ایجاد نخواهند کرد سیستم بالا رفتن در بازی خصوصیتی است که می شود به آسانی با آن کنار آمد به دلیل اینکه مکانیک در ایجاد فشار حاصل از حرکت و تعلیق کلاسیوس کاملاً حیاتی می باشد شدو آو د کلاسیوس سیاحتی شگرف می باشد که حتماً باید آن را انجام داد لول ظاهری بازی فوق العاده است و در آن تمامی جنایب ماجراجویی شگرف واندا و آگو دو چندان شده است تاختن در میان طبیعت همیشه مهیج بوده و به زمین زدن یک کلاسیوس یزرگ همیشه باعث ایجاد حس فروتنی می شود بازی Shadow of the Colossus بازسازی زیبا از عنوانی می باشد که به خودی خود استثنایی است و همچنان یک بازی کلاسیک و در عین حال مدرن می باشد این یک بازی فوق العاده است که همه باید آن را تجربه کنند .


 

 

بازی Shadow of the Colossus

s2005’S Shadow of the Colossus was a revelation, a game whose gorgeous aesthetic and reserved tone were, at the time, undeniably distinct. Together with its unique take on boss encounters and a stirring soundtrack, those aspects made the game a defining title of the PlayStation 2 era. But it was also a game infamous for its technical issues: most notably, the ambitious design of the titular colossi meant the game would often suffer from a choppy, aggravating framerate.

A 2011 HD remaster for the PlayStation 3 alleviated these problems, but now, with 2018’s Shadow of the Colossus for PlayStation 4, Bluepoint Games has completely rebuilt every aspect of the game’s world while leaving the underlying structure and mechanics intact, a move which not only rejuvenates the game visually but uncategorically intensifies the utter majesty of this extraordinary experience.

Shadow of the Colossus takes place in an ancient world, where young warrior Wander and his horse Agro transport a deceased loved one to a forbidden, sealed land. With a mythical sword and an ordinary bow, Wander hopes to take advantage of a fable that suggests something in this isolated province has the means to bring back the dead. There, he encounters an omnipresent entity who compels him to destroy sixteen colossi scattered throughout the territory in order to enable his wish.

If you’ve already played a previous version of Shadow of the Colossus, you’ll find that Bluepoint’s rendition feels much the same, barring some minor differences in controller mapping, some subtle quality-of-life tweaks, and a new Easter egg. The locations of each colossus and the methods of defeating them remain the same, as do the locations of every white tailed lizard and fruit collectible. The weight and movement physics of Wander and Agro feel unchanged, and New Game+ rewards are identical.

 

 

But the impact of the completely rebuilt world is transcendent. This is a world that is geographically as you remember, but one that still astounds you as if seeing it for the first time. Highly detailed environment modeling in tandem with impressive light and shadow simulation bring amazing life to the game’s breathtaking biomes. Forests are densely packed with majestic tall trees and twisting foliage, dappled beautifully with soft rays of sunlight. Vast, arid deserts feel hauntingly desolate as you try and sight somber ruins through a wispy sandstorm. Even the simple sight of mountainous crags and cliff faces is impressive, with shadows acutely defining their rocky surfaces, making them pop ominously. Every time you crest a hill, emerge from a crevice, or change your perspective, the landscape will be a sight worthy of pause.

The increased fidelity of the reconstructed colossi is just as spectacular, and the mere sight of one in this version of the game is even more awe inspiring than it is in your memory. Each foe some small and nimble, the rest impossibly titanic and overbearing is a terrifying beast of stone, fur, and leather. That fur is now noticeably more dense and luscious, and hanging onto it for dear life as your enemy tries to violently shake you off feels even more intense. These moments are enhanced by the detail of the distant environment that lies far beneath you when on top of a colossus, combined with motion effects that amplify the sense of danger at these dizzying heights. The first time I mounted a flying colossus in this version of the game, I could feel my chest wrench as I squeezed my controller to hold onto its wing for dear life while it soared, flapping wildly through the air. It was exhilarating.

Playing on a PS4 Pro offers you the ability to further enhance visual fidelity via high dynamic range color, as well as the choice between two different graphical options with different priorities. Cinematic mode enables 4K resolutions, as well as allowing for impressive downsampling (that is, scaling down a higher-resolution image) for 1080p displays at a targeted 30fps. Performance mode provides less impressive graphical quality but maintains a smoother frame rate targeting 60fps. In my experience, I preferred the crisper image offered in Cinematic mode once you realise you can recognise the definition between each individual blade of grass, it’s hard to let that go. However, the visual quality offered by both modes still enhances the experience of the game in ways previously mentioned, especially for those whose last memory of it was suffering through sub 30fps framerate issues on the original PS2 release.

The visual reconstruction doesn’t detract from what makes Shadow of the Colossus great, and the game’s holistic and understated direction still comes through strongly: its muted colors, cinematic camera angles, and stark absence of music while exploring the world still evoke a poignant tone of desolation and solitude. The world’s large forsaken landscape doesn’t feel bereft of things to do, because simply riding through it and enjoying at the majesty of the land, accompanied only by the sound of Agro’s hooves scraping against the earth, is a meditative experience.

Fighting a colossus is still a grand, solemn, and tense challenge that is exhilarating to overcome. The impassioned orchestral soundtrack heightens the pressure of every maneuver: Deciphering a method of mounting your impossibly enormous enemy, clambering to reach their vulnerabilities as they try to fling you off, and driving your sword into their flesh. Every moment of a colossus battle is thrilling to execute and witness, whether you’re doing it for the first time, or the fifteenth time in a post-game time trial.

While the passing of twelve years hasn’t affected the overall quality of Shadow of the Colossus, there are two technical annoyances that persist and remind you of a bygone era. The third-person camera system does not clip through world objects, so it becomes erratic and troublesome to adjust when moving Wander through enclosed spaces, or near a solid object. Additionally, the game’s unforgiving climbing system, which asks you to jump with the X button and grasp onto a ledge or surface with the R2 trigger, is occasionally temperamental in certain situations; there may be times when contact with a ledge may not correctly register even though you may have been holding R2 well in advance and correctly estimated the distance needed for your jump. However, both of these issues affect only a small amount of your time with the game and should not be considered a significant strike against the whole. In the case of the climbing system, it’s a quirk that’s easy to come to peace with because of how absolutely essential the mechanic is to creating the rousing pressure and suspense of colossus encounters.

Shadow of the Colossus is a tremendous journey, and one well worth taking and retaking. The visual overhaul is stunning, thoroughly enhancing every facet of Wander and Agro’s excellent adventure. Galloping through the tranquil world is always breathtaking; felling a monumental colossus is always humbling. Shadow of the Colossus is a beautiful reconstruction of an already exceptional title. It continues to be a modern classic and is an extraordinary game that everyone must experience.

بازی Shadow of the Colossus

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا