نقد و بررسی بازی هانقد و بررسی

نقد و بررسی بازی فیفا FIFA 23

سلام به رفقای همیشگی عصربازی. خب امشب قراره یکی از پرفروش ترین بازی های سال رو براتون بررسی کنیم. بازی که خیلی روی کیفیت اون جر و بحث هست. خب خب این شما و این هم نقد و بررسی FIFA 23

ببینید وقتی کنسول های گیمینگ نسل جدید عرضه میشن بازی های بزرگ زیادی هم به تبع سعی می کنن به معنای واقعی کلمه این نقطه عطف رو به ما نشون میدن. نسل نهم کنسول ها هم با عناوین متعدد و خوش کیفیتی عرضه شدن اما اکثر به قریب به اتفاق این عناوین چندان تفاوتی بین نسخه نسل هشتمی و نهمی اون ها وجود نداشت.

اما امااااا FIFA 22 از این قاعده مستثنی بود. یک بازی واقعاً نسل جدید که یک سر و گردن که چه عرض کنم، چند سر و گردن از نسخه نسل هشتمی خودش بهتر بود. برای همین هم من یکی به شدت توقعاتم از کمپانی EA بابت ادامه این فرانچایز بالا رفت و دروغ نیست بگم FIFA 23 یکی از مورد انتظارترین بازی های امسال برای من بود. خب حالا که بازی عرضه شده ما هم به رسم هر سال اون رو تجربه کردیم و حالا می خواید رک و پوست کنده بگیم که سطح کیفی بازی در چه مرحله ای قرار داره.

 

شعار فیفا توی نسل جدید واقعی ترین تجربه فوتبالی هست. واقعاً هم با دیدن FIFA 23 این شعار رو با جون و دل قبول می کنید. به نظرم بخش زیادی از این واقع گرایانه بودن بازی رو باید مدیون انیمیشن های جدید و به شدت متنوع اون باشیم. من همیشه درباره این بخش نسبت به فیفا انتقادای زیادی داشتم اما جدیدترین نسخه این بازی منو واقعاً غافلگیر کرد. چیزی بیش از 5 هزار انیمیشن به بازی اضافه شده دوستان. این رقم رو اصلاً و ابداً دست کم نگیریدا، برای یک بازی ورزشی یعنی یک انقلاب! به خاطر همین بازی هرگز یکنواخت نمیشه.

چون برای هر سکانسی، هر اتفاقی و خلاصه هر کنش و واکنشی در بازی مجموعه ای از انیمیشن ها طراحی شده. تازه از همه جالب تر اینه که برای هر بازیکنی این مجموعه رفتارها منحصر به فرده. به عنوان مثال لیونل مسی توی درگیری ها و پا به توپ ها یک سری انیمیشن مختص به خودش رو داره که به ندرت توی بازیکنای هم استایل خودش می تونید نظیرش رو ببینید.

 

این حجم گسترده انیمیشن ها تونسته حتی فیزیک بازی رو متحول کنه. اولین باری که با بازیکن تیمتون پا به توپ بشید این تغییرات براتون ملموس تر میشه. بازیکنا دیگه روی یک خط راست مستقیم دوندگی ندارن و ممکنه حین مسیرها بارها این ور و اون ور برن. شاید توی چند مسابقه ابتدایی یکم این قضیه رو مخ باشه اما به عنوان یک اصل در راستای شبیه سازی باکیفیت ورزشی باهاش کنار میاید و چه بسا لذت بخش هم بشه.

 

این تحول فیزیکی البته به توپ بازی هم سرایت کرده. شما رو نمیدونم اما من همیشه از عدم سنگینی توپ فیفا یه مقدار نارضایتی داشتم. ولی FIFA 23 تونسته با فیزیک متحول شده خودش یک سنگینی جالبی رو به توپ بازی بده. ناگفته نمونه که فقط توپ بازی نیست که سنگینه. کلاً بازی سنگین تر شده رفقا. طبیعتاً سازنده ها برای این که بازی از نظر فیزیکی یکنواخت باشه و سینوسی نشه، کلاً روند اون رو سنگین تر و واقعی تر کردن.

 

به هر حال این مورد شاید واضح ترین تغییری باشه که فیفا به خودش دیده. به حدی که شاید اون رو بشه یک انقلاب در این فرانچایز دونست که البته یک تصمیم ریسکی هم برای سازنده ها محسوب میشد. ما که راضی بودیم و احتمالاً کمتر کسی پیدا بشه که از فیزیک سنگین بازی بدش میاد. چون به هر حال یک تجربه واقع گرایانه این تحولات رو قطعاً داره

 

 

و اما می رسیم به سیستم شوت زنی و پاس دهی بازی. خب به صورت کلی باید بگم که سیستم شوت زنی بازی یک مقدار جای کار داره و با بی نظمی هایی همراه هست. مثلاً ممکنه با یک بازیکن شوتزن از راه دور شوت های سرعتی و عجیب و غریبی رو بزنید اما با سایر بازیکنا به طرز عجیبی شوت ها بی رمق هستن. یک مقدار تعادل رو میشد توی این قسمت بیشتر کرد. ولی در مورد قسمت پاس کاری های بازی باید بگم که کامل ترین نوع ده سال اخیر رو شاهد خواهید بود.

به شدت حساب شده، سنگین و لذت بخش که به لطف هوش مصنوعی خوب بازیکنان، ریتم بازی رو همیشه حفظ می کنه. یعنی خبری از پاس های عجیب و غریب و توپ لو دادن های بچگانه دیگه نیست رفقا. اگه سیستم بازیتون تیکی تاکا هست بهتون قول میدم معتاد بازی می شید.

یکی از تحولات اساسی FIFA 23 نسبت به گذشته تحول کلی سیستم ضربات آزاد و کرنر هست. اصولاً توی تغییرات این بخش سازنده ها سعی می کنن ریزه کاری ها رو برطرف کنن و سلیقه عمومی به سمت ساده تر شدن و سر راست تر شدن این ضربات میره. با این حال من نمیدونم چرا EA Games اصرار داره که الا و بلا باید ضربات آزاد سخت و پیچیده باشن.

 

شاید پیش خودشون گفتن که بازی باید خیلی مهندسی شده و مطابق واقعیت باشه اما خب حقیقتاً این قضیه توی ضربات ازاد و کرنر جواب نمیده. انگاری که شما یک اسنایپر هستید و باید تور دروازه رو هدشات کنید. در این حد ساز و کارهای این بخش عجیب و غریب و بعضاً پیچیده هست. با این حال بعد از چند دست بازی روال کار دستتون میاد ولی خب به نظرم مدلی که کونامی با Efootball در حال حاضر ارائه میده در عین سادگی و جذابیت، واقع گرایانه هم هست.

 

یه ایراد روی مخ دیگه هم از بازی بگیریم بد نیست. دروازه بان ها یه مقدار گیج میزنن. مثلاً ممکنه سخت ترین ضربات راه دور رو مهار کنن اما در عین حال ساده‌ترین تک به تک ها رو هم به راحتی هر چه تمام تر میشه گل کرد. فرقی نمی کنه با چه بازیکن و چه مدل شوتی به جنگ دروازه بان برید در هر حال اون یک بازنده از پیش تعیین شدست. البته این ایراد رو میشه با بروزرسانی های بعدی به راحتی برطرف کرد چون سابقه چنین اشکالی رو قبلا هم داشتیم.

 

خب اگه از هسته گیم پلی بازی خارج بشیم میرسیم به بخش های مهیج اون. شاید بهترین تجربه بخش ولتا در چند نسخه اخیر این سری مربوط به همین بازی باشه. که اونم علت های زیادی داره. اول از همه محیط بازی به طرز تحسین برانگیزی متنوع تر شدن. و از همه مهم تر ظرافت های طراحی اون واقعاً شما رو متحیر می کنه.

نکته بعدی که تجربه این بخش رو لذت بخش کرده بر میگرده به همون انیمیشن های چشمگیر بازی. اقاااا این قدر این انیمیشن های جدید توی بخش خیابونی بازی شما رو سر حال میارن که نگو و نپرس. تکنیک های جدیدی هم اضافه شده که دیگه میشه نور علی نور. سایر بخش های بازی هم همون کلیت FIFA 22 حفظ کردن و البته مشکلاتش هم تا حد ممکن برطرف شدن. به خصوص توی سرورهای قسمت آنلاین حسابی وضعیت گل و بلبل بود. البته حداقل برای من!

 

FIFA 23 به عنوان یک بازی نسل نهمی تجربه بصری به شدت چشمگیری رو ارائه میده. مدل پردازی چهره بازیکنا دیگه رسماً کف و خون گیمر رو قاطی می کنه. حتی رگ های صورت بازیکنا هم به وضوح میشه دید. از طرفی کیفیت استادیوم ها هم با بهبودهای کلی و جزئی همراه بوده. حاشیه استادیوم ها پویاتر از قبل هستن و به تجربه واقع گرایانه تا حد زیادی کمک کردن. اما اماااا من یکی عاشق کیفیت چمن بازی شدم. چقدر قشنگ و فنی طراحی شده. مثلاً هر کنش و واکنشی روی زمین جاش روی چمن می مونه و یه تکه‌هایی از اون رو از جا در میاره. دیگه مگه داریم در این حد واقعی؟

حالا وقتشه که بریم سراغ جمع بندی بازی. به صورت کلی باید بگم که FIFA 23 سعی کرده در کنار حفظ نقاط قوت نسخه قبلی، تحولات جدیدی رو هم به این سری اضافه کنه. تحولاتی که عملاً میشه اون ها رو یک انقلاب دونست. از فیزیک و انیمیشن های بازی بگیرید تا سیستم های متنوع گیم پلی بازی. گرچه بازی خالی از ایراد نیست و میشه انوع ریز و درشتش رو نام برد ولی به صورت کلی تجربه لذت بخش این بازی حداقل این نوید رو میده که در آینده شاهد پیشرفت چشمگیر و ملموس تری باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا