ارتباط با ما

بررسی میزان ارزش استفاده از سرویس Xbox Game Pass

اگر از کاربران کنسول Xbox شرکت مایکروسافت باشید احتمالاً  با سرویس و قابلیت جدید این شرکت یعنی Xbox Game Pass آشنایی دارید. در واقع شما با این قابلیت می توانید با صرف تنها 10 دلار حق اشتراک ماهانه، به بیش از 100 بازی به صورت رایگان دسترسی پیدا کنید. شرکت مایکروسافت با این کار می خواهد به نوعی تداعی گر سرویس NetFlix در حوضه بازی های رایانه ای قلمداد شود. اما آیا این سرویس ارزش استفاده را دارد یا خیر. برای رسیدن به پاسخ این سوال از شما دعوت می کنیم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.
قابلیت Xbox Game Pass چیست؟


به طور خلاصه این قابلیت و سرویس این امکان را در اختیار شما می دهد که به صورت اشتراک ماهانه به طیف تقریباً نامحدودی از بازی های کنسول Xbox دسترسی داشته باشید. در واقع شما به جای اینکه به ازای هر بازی ده ها دلار خرج کنید تنها می توانید با یک حق اشتراک ده دلاری به صورت ماهانه، بازی های زیادی را به صورت رایگان تجربه کنید. ناگفته نماند که یک نسخه آزمایشی رایگان 14 روزه به تجربه این سرویس به صورت پیشفرض در اختیار شما قرار گرفته است.
بر خلاف سرویس PSNow شرکت سونی که بازی ها را در سراسر اینترنت، استریم می کند، سرویس Xbox Game Pass از چنین ساختاری بهره نمی برد. به طور کلی شما با یک حق اشتراک ماهانه، می توانید بازی های مد نظر خود را درست به مانند حالت عادی روی کنسول خود دانلود و نصب کرده و بازی کنید.
این سرویس بر خلاف سرویس سونی نیاز به Xbox One دارد. شاید روزی شاهد عرضه این سرویس بر روی کامپیوترهای شخصی با ویندوز 10 هم باشیم که البته هنوز این اتفاق نیفتاده است. در حالی که در این سرویس بازی های Xbox 360 هم جای گرفته اند اما باید بدانید که این بازی ها از طریق این سرویس و حالت Backward صرفاً روی Xbox One قابلیت اجرایی داشته و بنابراین این سرویس قابلیت استفاده روی یک کنسول Xbox 360 را نداشته و ندارد.
همچنین دقت داشته باشید که این قابلیت با سرویس Xbox Live Gold شرکت مایکروسافت متفاوت است. در واقع سرویس Xbox Live Gold از نظر ساختاری به مانند Plus شرکت سونی بوده و به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به صورت آنلاین بازی کرده، به معاملات بازی های دسترسی داشته و پیشنهادات عرضه بازی ها به صورت رایگان را در اختیار داشته باشید. در واقع شما می توانید به سرویس Xbox Game Pass بدون داشتن Live Gold دسترسی داشته باشید. اما به هر حال دقت داشته باشید اگر بخواهید از ویژگی های چند نفره آنلاین Xbox Game Pass استفاده کنید، تنها با داشتن سرویس Live Gold این امکان برای شما فراهم می شود.
میزان بازی های عرضه شده در این سرویس:
استفاده از این سرویس فرایند ساده ای دارد. در این حالت کافیست، ماهانه 10 دلار پرداخت کرده، تا به انبوهی از بازی ها به صورت رایگان دسترسی پیدا کرده و بتوانید نسبت به دانلود و نصب آنها اقدام کنید.
چیزی که باعث محبوبیت و یا شکست این سرویس می شود چیزی جزء تعداد و نوع بازی های رایگان این سرویس نیست. تا تاریخ 12 ژوییه 2017، تعداد 119 بازی در این سرویس به صورت رایگان عرضه شده است. البته این تعداد تمامی بازی های Xbox One نیستند. واقعیت این است که اکثر این عناوین، بازی های Xbox 360 هستند که از طریق قابلیت Backward روی Xbox One قابلیت اجرا دارند.
ناگفته نماند که در این لیست، نام بازی های بزرگی هم به چشم می خورد. به عنوان مثال می توانید به سری Gears Of War، هیلو 5، سه عنوان بازی بایوشاک، NBA 2K16 را نام برد. اما به هر حال اغلب بازی های این لیست با بازی های کنسول قبلی و عناوین استدیوهای مستقل بازی سازی پر شده است. این بدین معنا نیست که آنها ارزش پایینی دارند اما به هر حال انتظار بازی های جدید و بالقوه شرکت های بازی سازی بزرگ را نداشته باشید. برای مشاهده لیست کامل بازی های رایگان این سرویس می توانید لینک زیر را بررسی کنید. شرکت مایکروسافت به صورت ماهانه بازی های جدیدی را به این فهرست اضافه می کنید.
the full list of Xbox Game Pass games
شما مجبورید آنها را دانلود کنید:
اما همانطور که پیشتر تا حدی به آن اشاره شد این سرویس تفاوت عمده ای با NetFlix و PSnow شرکت سونی دارد. در حالی که این دو سرویس به شما امکان می دهد به صورت آنی نسبت به استریم بازی و ویدئوی خود اقدام کنید، در سرویس مایکروسافت مجبورید پیش از اقدام به بازی کردن، نسبت به دانلود و نصب بازی ها اقدام کنید.
به عنوان مثال بازی BioShock Infinite با حجم 13 گیگابایت نزدیک به یک ساعت زمان برای دانلود نیاز دارد. به هر حال اگر شما قصد دارید به صورت جدی به یک بازی نگاه کنید. بازی کردن روی یک Xbox One تجربه و کارایی بهتری را برای شما نسبت به استریم بازی ها فراهم می کند. بر خلاف PSNow اگر شما قصد دارید انبوهی از بازی های را صرفاً برای آشنایی تجربه کنید حداقل در حال حاضر روشی از سمت مایکروسافت تدارک دیده نشده است. اینکه چه مدت زمان پیش از اجرای بازی مد نظر خود زمان لازم است به سرعت اینترنت شما بستگی دارد.
بعد از اینکه بازی را روی کنسول خود نصب کردید می توانید به مانند بازی های عادی از آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که اگر اشتراک Xbox Game Pass شما منقضی شود، بازی در حالت نصب شده، باقی می ماند. اما تا زمانی که نسبت به تمدید اشتراک خود و یا خرید بازی اقدام نکنید قادر به اجرای آن نخواهید بود. به طور کلی هر زمان که اشتراک سرویس شما به اتمام برسد تمامی بازی های نصب شده و نصب نشده شما مبتنی بر این سرویس غیرفعال خواهند شد.
با توجه به توضیحات، آیا ارزش استفاده را دارد؟
با توجه به توضیحات گفته شده، سوال مهمی که باید پرسیده شود این است که آیا این سرویس ارزش تهیه و استفاده را دارد یا خیر؟
به طور کلی اگر شما زمان زیادی دارید که می خواهید بازی های زیادی را تجربه کنید تهیه این سرویس به ازای حق اشتراک ماهانه 10 دلار و در اختیار داشتن بیشتر از 100 بازی به صورت رایگان، معامله نسبتاً خوبی است.
اما به هر حال عامل تعیین کننده، زمان است. اینکه واقعاً چه تعداد از این بازی ها قابل بازی بوده و اینکه آیا واقعاً زمان کافی برای تجربه این بازی های قدیمی در اختیار دارید؟
مسئله ای که وجود دارد این است که این سرویس به صورت گسترده ای تنها به شما اجازه دسترسی به بازی های قدیمی را می دهد. شما می توانید با قیمت های بسیار پایین، نسبت به تهیه دیسک های دست دوم این بازی ها اقدام کرده و به صورت دائمی به آنها دسترسی داشته باشید. از این رو شاید 10 دلار حق اشتراک ماهانه چندان هم وسوسه انگیز نباشد.
اجازه دهید مثالی در این زمینه زده تا قضیه را روشن کنیم. فرض کنیم شما قصد تهیه سری بازی های بایوشاک را دارید. این سری از طریق این سرویس قابل تهیه است. در حال حاضر نسخه Xbox 360 این بازی با قیمت های بسیار پایین در دسترس علاقه مندان بوده که البته مدت زمان آن هم دائمیست. طبیعتاً خرید این بازی به صورت دست دوم به صرفه تر است اما از آن طرف هم اگر بعد ازچند روز از این بازی خسته شدید، استفاده از سرویس Xbox Game Pass گزینه باارزشی محسوب می شود.
به طور کلی اینکه از این سرویس استفاده کنیم یا خیر، بستگی به شرایط و زمانی دارد که شما برای تجربه بازی ها در اختیار دارید. به طور کلی پیشنهاد می کنیم نسبت به تست نسخه آزمایشی رایگان این سرویس که دارای مدت 14 روز است اقدام کرده و بعد نسبت به تصمیم گیری اقدام کنید.
البته دقت داشته باشید قبل از اتمام 14 روز، در صورتی که مورد پسندتان واقع نشد، نسبت به کنسل کردن آن اقدام کنید. چرا که مایکروسافت به صورت خودکار فرض را بر استفاده از این سرویس گذاشته و 10 دلار از حساب شما کم خواهد کرد.
این مقاله هم به پایان رسید. منتظر سری مقالات اختصاصی ما در روزهای آینده باشید.
https://www.howtogeek.com/317745/what-is-xbox-game-pass-and-is-it-worth-it/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا