نقد و بررسی بازی ها

نقد و بررسی بازی Cyberpunk 2077

نقد و بررسی بازی Cyberpunk 2077

‫”بیدار شو سامورایی لعنتی”

“باید یه شهر رو به خاک و خون بکشیم!”

‫قبل از شروع بذارین ازتون عذرخواهی کنم!

‫سیتی پراجکت رد بهمون اجازه نمیداد برای این نقد و بررسی ‫از ویدیو گیم پلی‌ خودمون استفاده کنیم بنابراین برخلاف نقد و بررسی‌های معمول دیگه چیزی که شما از گیم پلی میبینین دقیقاً همون چیزی که ما از گیم پلی تجربه کردیم نیست! ‫اما این محدودیت موقتیه ‫وقتی این بازی بیرون بیاد ما هم یه ورژن جدید از این نقد و بررسی رو ارائه میکنیم که ویدیو‌ی ضبط شده خودمون باشه و دقیقاً منظور صحبت‌های ما رو متوجه بشین ضمناً ما نسخه‌های ایکس باکس یا پلی استیشن رو هنوز امتحان نکردیم بنابراین صحبت‌های ما در این ویدیو مختص به نسخه پی سی سایبرپانک ۲۰۷۷‌ که روی یه کارت گرافیک جی فورس آر تی اکس ۳۰۸۰ اجرا شده حالا بریم سراغ نقد و بررسی!

کیفیت بازی‌های آر پی جی جهان باز معمولاً با قدرت خط داستانی اصلی‌شون سنجیده نمیشه بلکه با مأموریت‌های فرعیش سنجیده میشه! سیتی پراجکت رد هم سایبرپانک ۲۰۷۷ رو بر پایه همین فلسفه ساخته جدا از کوئست اصلیش که خارق‌العاده‌ست اما به شکل سورپرایز کننده‌ای کوتاهه ‫اکثر کارهایی که در نایت سیتی میتونین انجام بدین کاملاً انتخابیه و کاملاً هم در گیم پلی تأثیرگذاره! این ساختار آزاد بدون مشکلات خاص خودش نیست که شامل یه عالمه باگ هم میشه ‫اما قدرت ماموریت‌ها و طیف وسیع انتخاب‌ها ‫باعث میشه سایبرپانک ۲۰۷۷ یکی از هیجان‌انگیز‌ترین آر پی جی‌‌هایی باشه که در سال‌های اخیر امتحانش کردم! شما در نقش وی هستین ‫یه مزدور در نایت سیتی که در خیالات خودش گرفتار یه راک استار و تروریست مرده به نام جانی دست نقره‌ای میشه بله، اون کیانو ریوزه! البته نسبت به بقیه کاراکتر‌ها عملکرد اون یکم خشک‌تره

‫”هرکاری میتونی بکن تا متوقف‌شون کنی”

‫”شکستشون بده، دل و روده‌شون رو بریز بیرون”

‫”اگه یه نفرشون گیرم بیاد مرگش حتمیه”

‫رویارویی جانی با وی شگفت‌انگیز و هیجان‌انگیزه و مرکزیت تمام داستانه! چند ساعت اولیه سایبرپانک ۲۰۷۷ به خوبی شما رو با داستان اونها آشنا میکنه و بعدش شما رو وارد مپ گسترده نایت سیتی میکنه اگه ساختار اکثر بازی‌ها مثل یه درخت چوب قرمز باشه که هرچی بالاترمیره شاخ و برگش هم بیشتر میشه سایبرپانک ۲۰۷۷ بیشتر مثل یه بوته بزرگه! مجبور نیستین خیلی بالا برین تا به یه عالمه شاخ و برگ برسین نایت سیتی اونقدر عمیق و متنوع و زیباست که میتونه هر لحظه شما رو با یه ماموریت یا یه لوکیشن جدید سورپرایز کنه اندازه شهرش واقعاً حیرت‌انگیزه!

‫از آسمان خراش‌هاش گرفته ‫تا تبلیغات با جزئیات درون بازیش که روی هر ساختمونی دیده میشه! سایبرپانک ۲۰۷۷ کاملاً مثل یه بازی آر پی جی پر از مکالماتیه که به شکل بسیار زیبایی بازگو میشه ‫و به شکل متحیر‌کننده‌ای انتخاب‌‌های متعددی توش وجود داره چه در دیالوگ‌ها، چه در کاراکتر‌ها، چه در ماموریت‌ها، و چه در بقیه چیزها! چیزی که خیلی جالب‌تره اینه که همه اون انتخاب‌ها به شدت تأثیرگذارن، چه در داستان وی و چه در کاراکتر‌هایی که وی باهاشون برخورد میکنه! ‫یه بار به یه کاراکتر یه پیشنهادی دادم که باعث شد بعداً کارش رو از دست بده
‫این تصمیم همه برخورد‌های بعدی رو تغییر داد!

 

 

‫و دونستن اینکه ممکنه یه نفر دیگه یه رابطه متفاوتی باهاش داشته باشه باعث شد تجربه من از گیم پلی خیلی شخصی‌تر بشه! همچنین وقتی فهمیدم بعضی از محبوب‌ترین ماموریت‌هام در ابتدای بازی به بعضی از گیمر‌های دیگه حتی ارائه هم نشده بود شوکه شدم! ‫فقط به خاطر یه تصمیم متفاوت‌مون! ‫اتفاقات مشابه باز هم تکرار شد! اکثر ماموریت‌ها لذت‌بخش بودن ماموریت‌های محبوب من زیاد بودن… نفوذ به یه گروه افراطی، مجموعه ماموریت‌هایی که باید واقعاً توشون مدرک پیدا میکردین، ماموریت شنا در اعماق آب، حتی دوستی با یه وندینگ ماشین دارای هوش مصنوعی!

‫سایبرپانک ۲۰۷۷ میتونه در میان شوخی‌ها و تبلیغات جنسیش لحظات تأثیرگذاری داشته باشه که هیچکدوم‌شون بیجا نیست و این نشونه قوت داستان و همچنین جهان بازیه  و یادتون باشه… چون یه چیزی ماموریت فرعیه به این معنی نیست که برای داستان اصلی اهمیت نداره!
‫اولین دور از بازی سایبربانک ۲۰۷۷ به شکل سورپرایز‌کننده‌ای حدوداً ۲۰ ساعت برای من طول کشید ‫اما بعدش دوباره وارد بازی شدم و در یه ۲۰ ساعت دیگه همه ماموریت‌های فرعی رو تکمیل کردم و با بقیه کاراکترها تعامل کردم و در آخر هم متوجه شدم که پایان بازی من به شکل معجزه‌‌آسایی تغییر کرده! ‫بعد از ۴۵ ساعت بازی کردن الان ۶ پایان کاملاً متفاوت با هم پیدا کردم تازه هنوز هم یه عالمه کار دیگه مونده که میخوام انجامشون بدم!

در حالی که ساختار آزاد بازی تحسین‌برانگیزه در عین حال این حس رو داشتم که انگار هیچ پیشرفتی نمیکنم  ‫سه تا درصد در بازی وجود داره که به بخش‌های مختلف ماجراجویی وی مربوط میشن این درصد‌ها به شکل پراگرس ترکرز در منوی بازی هستن ‫اما اصلاً چنین عملکردی ندارن و فقط باعث گمراهی میشن! در هر حال باید بگیم  ‫گستردگی سایبرپانک ۲۰۷۷ واقعاً شگفت‌انگیزه! علاوه بر انتخاب‌های مهم خط داستانی ‫مثل بازی‌های دیگه انتخاب‌هایی دارین که هم میتونین دشمن‌هاتون رو بکشین و هم خیلی آروم فقط فلج‌شون کنین! هیچ کلاسی برای کاراکترها وجود نداره به جاش شما باید امتیاز‌هاتون رو روی ۵ اتریبیوت‌(قدرت‌) اصلی سرمایه‌گذاری کنین و بعد هم روی پرک‌های(زیرشاخه‌های) هر کدوم از اونها به طور مثال اگه میخواین به صورت پنهان کاری جلو برین ‫اتریبیوت کول باعث میشه دشمنان‌تون دیرتر شما رو شناسایی‌ کنن ‫و صفحه پرک پنهان‌کاری چیزهایی داره که باعث میشه سرعت‌ خمیده حرکت کردن‌تون زیاد بشه ‫و یا بتونین خیلی سریع یه عده دشمن رو یکجا بکشین ‫همچنین هرچی بیشتر از پرک‌ها استفاده کنین

 

به صورت طبیعی بهتر هم میشن ‫و باعث میشن این سیستم به شکل فوق‌العاده انعطاف‌پذیر باشه ‫مبارزات هم رفته رفته بزرگ‌تر میشن ‫اولش از تیراندازی‌ها خوشم نیومد ‫اما بعدش اسلحه‌های یونیک و تجهیزات پیشرفته سایبری‌ای پیدا کردم ‫که فراتر از یه نشونه‌گیری و تیراندازی ساده بودن ‫بعضی اسلحه‌ها میتونن شارژ بشن و تیرشون از دیوار رد بشه ‫تیر بعضی از اسلحه‌ها هم دشمن رو دنبال میکنه ‫اسلحه‌های منحصر به فردی هم در بازی وجود داره ‫که باعث میشن بتونین سرعت زمان رو کم کنین ‫و پرش‌های دوگانه و خیلی چیزهای دیگه داشته باشین ‫خیلی هم طول نمیکشه که بتونین ‫یه ترکیب کاستوم درست و حسابی برای خودتون درست کنین ‫(مبارزات) هیچوقت زیاد پیچیده نمیشه ‫مخصوصاً مبارزات مله (تن به تن و رو در رو) ‫اما همیشه میتونستم حس کنم ‫کنترل کامل کریاگرافی به عهده خودمه ‫البته سیاست همیشگی وی من ‫کارهای پنهان‌کاری بود تا کارهای پر سر و صدا مثل سیستم مبارزات، سیستم پنهان‌ کاری هم زیاد پیچیده نبود!

‫اما برنامه ریزی مسیر حرکتی ‫و کارهای هکری سریعی مثل هک کردن سیستم نظارتی محافظ ‌ها ‫میتونن یه پازل سرگرم‌کننده باشن! مثل بازی دیوس اکس من تونستم بعضی ماموریت‌ها رو بدون اسلحه تکمیل کن ‫که مثل جدا کردن سر یه نفر از تنش با شمشیر‌های آخوندک ‫در نوع خودش رضایتبخشه‌! ‫وقتی که سر و صدا‌ها زیاد میشه میتونیم موسیقی سایبرپانک ۲۰۷۷ رو تحسین کنیم ساندترک‌ها از ابتدا تا انتهای بازی خارق‌العاده‌ هستن اما موسیقی مبارزات واقعاً خودشون رو نشون میدن و هیجان و روند سریع بازی رو جذاب‌تر میکنن خب، حالا باید راجع به باگ‌ها صحبت کنیم!

‫تا الان فقط تونستم نسخه پی سی رو امتحان کنم ‫اما تا همین الانش هم تعداد باگ‌ها خیلی زیاد بودن ‫بازی رو خراب نمیکنن ‫اما نشده که یه ساعت بازی کنم و یه باگ نبینم! ‫همچنین، با وجود اینکه از سخت‌افزار‌های های‌اند استفاده میکردم ‫باز هم پرفورمنس بازی در سطح اکی بود! ‫این باعث میشه نگران ورژن‌های دیگه این بازی ‫در کنسول‌های نسل جدید باشم! ‫و یادتون نره که به خاطر محدودیت‌های سیتی پراجکت رد ‫متاسفانه فعلاً نمیتونیم این مشکلات رو بهتون نشون بدیم ‫مثلاً وقتی میگم وسط مکالمات مهم، کاراکترها یهو به آیتم‌های نامرئی اشاره میکردن
‫فقط باید همین طوری حرفم رو قبول کنین ‫خیلی وقت‌ها تماس‌هایی دریافت میکردم ‫که کلاً با مکالمات بازی قاطی میشد ‫بعضی وقت‌ها هم موقع رانندگی کاراکتر من ‫مثل کاراکتر کارتون‌های دیزنی میشد ‫در بعضی از قسمت‌های بازی هم که بالاخره کاراکتر خودم رو میدیدم ‫بیشتر مواقع موهای کاستوم خودم رو اصلاً نداشتم ‫و در حالی که عمدتاً مشکلات بصری داشتم گاهی هم مجبور میشدم بعد از گیر کردن توی ماموریت‌ها ‫دو سه بار از آخرین محل سیو بازی رو دوباره لود کنم ‫اما هیچکدوم اینها باعث نشد ‫عاشق داستانی که داشت بازگو میشد نشم!

‫لحظاتی هم وجود داشت که میتونست بهتر باشه ‫اما احتمال داره در آینده پچ‌های زیادی ‫برای این بازی داشته باشیم ‫در مجموع سیتی پراجکت رد نشون داده ‫که روی پرفورمنس و یه ارائه خوب تأکید زیادی میکنه ‫بنابراین من هم باهاش مشکلی ندارم! ‫چون اگه منصف باشیم، پشتیبانی عالی‌ای که از ویتچر ۳ داشتن ‫بهم میگه که بسیاری از این مشکلات با گذشت زمان میتونه برطرف بشه ‫اما در حال حاضر میتونه خیلی افتضاح باشه! ‫به نوعی هم به افرادی که ‫۶ ماه دیگه سایبرپانک ۲۰۷۷ رو بازی میکنن حسودی میکنم چون فرض میکنم تا اون موقع ‫بسیاری از این مشکلات برطرف شده باشه! ‫سایبربانک ۲۰۷۷ شما رو وارد شهر باشکوه، خیره‌کننده، و عمیقش میکنه ‫تعداد انتخاب‌های بی‌شماری بهتون میده ‫و تصمیمات‌تون میتونه تأثیر قابل لمسی ‫هم در جهان بازی و هم در کاراکتر‌های اطراف‌تون بذاره ‫اون داستان‌ها میتونن احساسی، خنده‌دار، تاریک، هیجان‌انگیز، و گاهی وقت‌ها هم همه اینها با هم باشه! کوئست اصلی شاید در ابتدا کوتاه‌تر از انتظارتون باشه اما وجود ماموریت‌های فرعی میتونه به شکل قدرتمندی تمام ماجراهای وی و جانی رو تغییر بده ‫جای تأسف داره که باگ‌های متداول بازی ‫بعضی وقت‌ها میتونن خیلی راحت یه مود عالی رو از بین ببرن ‫اما طراحی به شدت انعطاف‌پذیر سایبرپانک ۲۰۷۷ ‫این بازی رو به یه آر پی جی واقعاً مثال زدنی تبدیل میکنه! ‫برای اطلاعات بیشتر در مورد سایبرپانک ۲۰۷۷ ‫حتماً نقد و بررسی کامل نوشتاری ما رو از وبسایت عصر بازی مطالعه کنین ‫و ویدیو داستان سایبرپانک رو تماشا کنین ‫و برای بقیه چیزها

‫همینجا در عصر بازی با ما همراه باشین!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا