ارتباط با ما

مقاله: اندر حکایات یوبیسافت و عناوینی دنباله دار!

سازندگان را می شود به دو دسته تقسیم کرد؛ دسته اول آن هایی هستند، که سرشان برود کیفیت بازی یادشان نمی رود. دسته دوم، کسانی هستند که سرشان برود، سود بازی یادشان نمی رود. تاریخ گیم حکم می کند که دسته اول موفق ترین و بهترین سازندگان هستند. با وجود این که بازی های خود را سالانه عرضه نمی کنند. اما وقتی که بعد از چهار سال بر می گردند، بازی خیلی خوب بیرون می دهند و از قضا چند برابر بازی های سالیانه فروش می کنند. راکستار و ناتی داگ، در حال حاضر و بدون هیچ شکی، پرچمدار این گروه از بازیسازان هستند. اما دسته ی دوم چه؟ خب باید بگویم این دسته دو پرچمداری دارد که در گذشته در دسته اول بودند اما حالا به دیگر گروه گرایش پیدا کرده اند. این دو شرکت چیزی نیستند جز اکتیویژن و یوبیسافت. اکتیویژن را ول کنید؛ چون به نظرم امیدی به درست شدن طرز فکرش نیست. اما یوبیسافت اندک روزنه ای از امید در درونش وجود دارد. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم، یوبیسافت و این طرز فکرش را بررسی کنیم و حسابی از خجالتش در بیاییم.

hjklp

چسبیدن صفت پول پرستی به یوبیسافت، تقریباً از همان زمانی شروع به فعالیت کرد که AC وارد چرخه سالیانه شد. اصولاً یک بازی موفق با فرمول جذاب، هر چه قدر هم سرگرم کننده باشد، بازهم تکراری می شود. راستش را بخواهید سری AC در همان سه نسخه ابتدایی شیره اش ته کشیده بود. الباقی بازی هایی که ما دیدیم، دیگر یک تکرار خسته کننده بودند. اما زمانی یوبیسافت کارش را ادامه می داد که خوب تر فروش کرد. در نتیجه این چرخه را دوباره ادامه داد، دوباره ادامه داد و دوباره ادامه داد. دیگر خواه ناخواه هم اختیارش دست خودش نبود و بازی های تکراری بدون تغییر خاصی منتشر کرد. یقیناً هر کمپانی بازیسازی، دوست دارد سود کند حتی اگر حاضر باشد، عزت چندین ساله اش را زیر پای بگذارد. اما قضیه بویسافت چیز دیگری است. او علاوه بر این که این راه را ادامه داد، بلکه توسط سایر عناوینش هم آن را توسعه بخشید. به عنوان مثال به همین Far Cry نگاهی بیاندازید. حقیقتاً در نسخه چهارم و حتی در نسخه پرایمال، حرفی برای گفتن نداشت. این یعنی بازی یوبیسافت!

jklkjb
اگر در جریان اخبار باشید، حتماً متوجه آن شده اید که یوبیسافت قصد دارد یک سال به سری AC استراحت دهد. و لابد فکر می کنید این غول بازیسازی طرز فکرش درست شده است. اما باید گفت زهی خیال باطل! Watch Dogs را به خاطر دارید؟ همان بازی پرفروشی می گویم که مثل توپ صدا کرد. قبلاً هم مشخص شده بود که قرار است نسخه دوم این بازی ساخته و در سال 2016 عرضه شود. خب شما فکرش را بکنید، آیا یوبیسافت واقعاً برای کیفیت بهتر AC، به آن استراحت داده است؟ به شخصه این چنین فکری نمی کنم. اگر یوبیسافت واقعاً استراحتی داده است، بدین جهت بوده است که Watch Dogs بتواند بهتر فروش کند و به جای انتشار چند محصول با فروش متوسط، یک یا دو محصول منتشر کند که فروشش هم بیشتر شود. تازه، آن را به پای درست شدن طرز فکر هم بگذارد. اگر WD و AC با هم عرضه می شدند، یقیناً فروششان نسبت به عرضه جداگانه آن ها در برهه های زمانی مختلف، کمتر می بود. نکته زمانی جالب می شود که یوبیسافت هایپ می کند که قرار است سری AC را به اوج خود برگرداند.

bnjkl;bvfd

راستش را بخواهید، باید بگویم که یوبیسافت طرز تفکرش را هیچ وقت تغییر نخواهد داد. البته ما عملاً خودمان این نوع اندیشه را ساختیم. زمانی که از عناوین متعدد و تکراری AC استقبال کردیم، فکر اینجایش را نکردیم. مطمئن باشید که یوبیسافت همین الان، در حال پایه ریزی نسخه دیگر AC، FC و حتی WD بعدی هم می باشد. خب باید هم این کار را بکند. چون سود بیشتری می کند. اما آیا واقعاً محبوبیت یوبیسافت در حال حاضر نسبت به سال های گذشته اش قابل مقایسه هست؟ یقیناً خیر. کمپانی که در دیرباز به ایده پروری، شجاعت در سازندگی و بلوغ فکری مشهور بود، حال تبدیل به یک تولید کننده لبنیات شده است که می توان به راحتی به آن صفت پول پرستی را هم نسبت داد. این مورد در سالیان آینده حتماً شدید می شود. زمانی که یوبیسافت عناوین جدید و پرفروش تری می سازد. فکرش را بکنید، آیا یوبیسافت، واقعاً بی خیال The Division خواهد شد؟ خیر! به نظرم، این سازنده مشهور، در حال ساختن یک اکوسیستم پیچیده ای است. اکوسیستمی، که می توان از روی آن، عناوین متعددی ساخت و در نهایت پول خیلی زیادی هم به جیب زد. FC، WD، AC و یا شاید هم دیویژن! این ها قرار است بار توسعه و بالندگی یوبیسافت را در چند سال دیگر بدوش بکشند. این راه نیز یقیناً بسته نخواهد شد. چون بارها گفته ام، در آن سود بسیاری است. و کسان کمی هستند که می خواهند سود نکنند اما عزت بیشتری را داشته باشند.

bjkl;f

شاید از خودتان بپرسید، هدف اصلی این مقاله چیست؟ در این مقاله خواستم رک به شما بگویم که یوبیسافت هیچ وقت سرش به سنگ نخواهد خورد و این بازاریابی های آن ها مبنی بر کنار گذاشتن عرضه سالیانه بازی ها را باور نکنید و بفرستید همان سطل آشغالی کنارتان. وقتی که یوبیسافت می گوید AC در سال 2016 عرضه نخواهد شد، در حقیقت به خاطر این است که تعداد بازی های پرفروشش در سال 2016 زیاد شده است و ناچار باید آن را یک سال به تاخیر بیندازد که در زمان خاص خودش هم فروش کند و هم بتوان از روی آن یک هایپ درست و حسابی کرد. با این مضمون که، ما سرمان به سنگ خورده است و می خواهیم این سری را به روزهای اوجش برگردانیم. شما را نمی دانم؛ اما به شخصه فکر می کنم که یوبیسافت و اکتیویژن هیچ وقت درست بشو نیستند. حتی سازنده ای مثل EA هم که امروزه منفورترین و پول پرست ترین کمپانی از دید بسیاری از افراد است، عده ای از عناوین خاص خودش را سالیانه عرضه نمی کنند. و اگر هم عرضه کند واقعاً حق دارد. چون در حقیقت FIFA، عنوانی است که همه ساله باید انتشار یابد و دیگر آن که اصولاً این سری، از اول خوب بنیاد نهاده شده است و هیچ وقت تکراری نمی شود که بتوان عرضه سالیانه آن را یک سیاست غلط نامید. در هر صورت، چیزی که مشخص است این است که AC و n تا بازی دیگر یوبیسافت، قرار است به صورت متعدد بر روی کنسول و یا سیستممان نصب شوند، در حالی که سازندگان به جیب پر پولشان لبخند می زنند. این اوضاع هیچ وقت تغییر نمی کند مگر در شرایطی که عناوین محبوبمان از نظر فروش و کیفیت با کله زمین بخورند. در حالی که واقعاً این را دوست نداریم. پس باید با این وضعیت بسوزیم و بسازیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا