ارتباط با ما

فرصتی برای شکوفایی نابودکننده‌های احساسات؛ نقد و بررسی عنوان Battlefield 1

جنگ، همیشه متضاد با کلمه امنیت بوده است. جنگ اگر برای عده‌ای سودمند نباشد قطعاً به ضرر خیلی هاست. انسان‌ها، نوعی ذات نهفته دارند و آن این است تا چیزی را از دست ندهد ارزشش را نمی‌دانند، یکی از نعمت‌های پنهان بی درنگ امنیت است که خیلی‌ها آرزوی داشتنش را دارند و خیلی‌های دیگر تا بحال بدون آن، یک دقیقه هم سپری نکرده‌اند. آن‌هایی که امنیت دارند لحظه ای خود را باید در خطر مرگ واقعی بگذارند! مرگی که اگر دستش به شما برسد دیگر باید از هر چه که دارید و هر چه که آرزویش را دارید خداحافظی کنید و با آن هم مسیر شوید. جنگ از دعوا ایجاد می‌شود و دعوا هم از یک اختلاف عقیده‌؛ اگر بتوانند طرفین منطق را پیشه کنند کار به دعوا و در نهایت جنگ نمی‌کشد ولی بسیاری توانایی این را ندارند و بخاطر یک سوء تفاهم و یا اختلاف نظر، هر چه توان دو طرف بیشتر باشد خسارت وارده بر یکدیگر هم پیوسته بیشتر خواهد بود. جنگ‌های جهانی مثال خوبی برای این موضوع هستند که بسیاری را از بین می‌برد تا یک نفر به اهدافش برسد. اشخاص بلند مرتبه شاید بخاطر اخلاق خود میلیون نفر را به کام مرگ بکشاند ولی پیش قدم‌های آن‌ها می‌دانند که بخاطر هدف والای یک نفر دیگر در حال در خطر گذاشتن مهم‌ترین دارایی خود هستند. جنگ جهانی اول نیز یکی از این خاطرات تلخ است که همه‌ی آن بخاطر یک هدف ایجاد شد، کشور گشایی و قدرت بیشتر. اگر از نگاه یک شخص صلح جو به موضوع نگاه کنید می‌بینید که یک تکه زمین، ارزش جان میلیونها نفر را ندارد ولی چه می‌شود کرد! یکی از عناوینی که با این عقیده به تازگی ساخته شده است عنوان بتلفیلد 1 (Battlefield 1) نام دارد که حول محور داستان جنگ جهانی اول است. امروز می‌خواهیم تا نگاهی به بازی بتلفیلد 1 بیاندازیم و مشاهده کنیم جدیدترین عنوان شرکت الکترونیک آرتز چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟ در ادامه مقاله، با وبسایت تحلیلی، خبری عصربازی همراه باشید.

71uwgov2pl-_sl1000_

نام بازی:Battlefield 1

استودیو سازنده: EA DICE

ناشر بازی:Electronic Arts

تاریخ انتشار اولین نسخه:21 اکتبر 2016 (میلادی)

پلتفرم‌ها:پلی استیشن 4 ، اکس باکس وان و کامپیوتر شخصی

سبک: شوتر اول شخص

حماسه‌ی خون و باور

شاید اولین باری که به جلد بازی خیره شوید یقین پیدا کنید که این عنوان داستان‌اش حول محور جنگ جهانی اول باشد؛ خب درست است. ما در بازی بتلفیلد 1 شاهد روایت رویداد مهم جنگ جهانی اول هستیم. داستان بازی زندگی یک شخص را شامل نمی‌شود و شما در جبهه‌های مختلف در نقش‌های مختلف قرار می‌گیرید. شاید شما 22 سالتان باشد در لحظه‌ای که جان می‌دهید و یا شاید 35 سالتان باشد. به هر حال شما در نقش یک نفر قرار ندارید و قرار نیست یک نفره نصف ارتش اصلی دشمن را تار و مار کنید بلکه در هر ماموریت پس از مرگ در قالب یک انسان دیگر بازیابی (Respawn) می‌شوید که خب جالب توجه دوست‌داران واقع گرایانه‌تر شدن بازی‌ها است. این روش باعث می‌شود تا شما سعی کنید کمتر کشته شوید چون که احساس می‌کنید هر بار یک زندگی ارزشمند را از دست می‌دهید. در تجربه من از این بازی، این احساس به من به خوبی منتقل شد و دیگر بی هدف به سوی دشمنان حمله نمی‌کردم. این کار سازنده قطعاً قابل تحسین و تقدیر می‌باشد که کاری کرده است بازی را از اعماقش درک کنیم. در بتلفیلد 1 گاهی شاهد کات سین‌های (میان پرده) احساسی هستیم که واقعیت جنگ را بیان می‌کند، برای مثال بخشش و از خودگذشتی، عشق و گاهی هم ناعدالتی. به زبان ساده‌تر، داستان عنوان بتلفیلد 1، داستان قواعد یک جنگ است نه چیز دیگری.

3089483-gameplay_battlefield1_alpha_domination_gs

در آغاز بازی شما در نقش سربازی سیاه پوست از ارتش Harlem Hellfighters قرار می‌گیرید و در هر بخش ادامه داستان به نمایندگی ارتش‌های دیگر به نبرد می‌پردازید. در کل متن داستان بازی از پنج قسمت تشکیل شده است که به ترتیب Friends In High Places و Nothing Is Written و Through Mud And Blood و Avanti Savoia و The Runner نام دارد. این بخش هر کدام یکی از ویژگی‌های بازی را آموزش می‌دهد و در بخش پایانی یعنی The Runner ما شاهد نبرد حماسی جنگ جهانی اول یعنی جنگ گالیپولی در تنگه داردانل هستیم و در آخر کلام هم یک پایان شایسته را شاهد خواهیم بود. طول بخش داستانی مناسب است ولی می‌توانست بهتر از چیزی باشد که الان است. در کل بخش داستانی غنی و پرمغزی را در بتلفیلد 1 در اختیار داریم که می‌تواند شما را ساعت ها سرگرم کند.

آرام و پیوسته ولی غنی

گیم پلی بازی بسیار خوش ساخت تهیه شده است و حس جنگ جهانی اول را به نحو ایده‌آلی ترسیم می‌کند، سلاح‌های موجود در بازی بسیار خوب و جالب هستند و نمونه‌های اولیه تانک‌ها در بازی ها بسیار خوب اجرا شده اند شاید مهم ترین بخشی که بتوان آن را اوج نقطه‌ی قوت این بخش نامید، بخش حمله‌ی قبیله‌های اعراب بر ارتش مجهز به توپ و تانک عثمانی باشد که به زیبایی اجرا شده است. در این بخش ارتش عربستان سعودی سواره نظام همراه با شمشیر وارد نبرد شده اند و شما در نقش سربازهای عرب قرار می‌گیرید تا به مواضع امپراطوری عثمانی برسید و آن‌ها را از بین ببرید. در نسخه‌ی بتا سواره نظام ها قدرت متعدلی نداشتند و قدرتشان بالانس نبود اما مطمعن باشید که در نسخه اصلی اینگونه نیست و سواره نظام ها نمی‌توانند به راحتی شما را تکه تکه کنند. البته اگر هوا صاف باشد سواره نظام‌ها به راحتی شناسایی می‌شوند و می‌توانید روی زمین بخوابید تا نتوانند شما را از بین ببرند. اگر هوا طوفانی باشد فقط باید دعا کنید که سواره نظامی در یک کیلومتری شما نباشد وگرنه باید خطر مرگ را تجربه کنید.

bf1-reveal7-bl-blog1

در رابطه با تانک‌ها و نفربرها، شرکت دایس بسیار خوب آن‌ها اجرا کرده است و دارای بالانس خوبی هستند تانک‌ها دارای سه کلاس هستند که به ترتیب ارزش سنگین، متوسط، سبک تقسیم می‌شوند تانک های سبک بیشتر شبیه به یک نفربر همراه با یک دهانه توپ هستند که از قدرت بالایی برخوردار نیستند اما با تانک‌های سنگین به راحتی می‌توان حتی قطار مجهز-نوعی قطار که در بخش چند نفره در آخر بازی به تیمی که امتیاز کمتر دارد داده می‌شود تا بتوانند ورق را برگردانند- را هم از بین برد. تنها ایرادی که می‌توان به سختی از بازی بتلفیلد 1 در بخش گیم پلی گرفت شاید هوش مصنوعی ضعیف سربازان دشمن باشد که واقعا اعصاب افراد حساس را خورد می‌کند. در مجموع، دایس به وعده خود عمل کرد و یک شوتر اول شخص به همراه گیم پلی خوبی را به همگان ارائه کرد.

آتش را لمس کن، گرما را حس کن

موتور گرافیکی فراس بایت از آزمایش‌هایش سربلند بیرون آمد و پس از فیفا 17 این بار در بتلفیلد 1 قدرتش را باری دیگر به رخ رقبا کشید. حالا دیگر هر بازی که با موتور گرافیکی فراس بایت ساخته شود مطمعن هستیم که از نظر گرافیکی حداقل کم نمی‌آورد و خیالمان راحت خواهد بود تا گرافیک‌اش چشم نواز خواهد بود. به هر حال انجین فراس بایت به تکامل رسیده و در بتلفیلد 1 ما شاهد رشد آن بودیم. در صحنه‌ی نبرد، بازی بتلفیلد 1 همانند اجداداش در تخریب پذیری مثل همیشه بی نقص بود و نور پردازی در کنار تخریب پذیری تجربه‌ی عالی و بی نقصی را در بخش گرافیکی رقم زده است، در نبردهایی که در جنگل رخ می‌دهد نورپردازی بین درختان ما را به شوک وادار کرد. همه و همه‌ی این موارد عظمت این موتور گرافیکی را نمایش می‌گذارد.

بازی از توان گرافیکی کنسول پلی استیشن 4 در نقد و بررسی که صورت گرفت به نحو خوبی بهره برد و ما شاهد یک بهینه سازی خوب و ایده‌آل بودیم حتی در پلتفرم‌های دیگر نظیر کامپیوتر شخصی و اکس باکس وان شرایط همین است، در دیگر پلتفرم‌ها شرایط مناسب است و در پلتفرم کامپیوتر شخصی کیفیت و نرخ فریم ریت نوسان خاصی ندارد و شاهد افت فریم و ناهماهنگی نیستیم که در این نسل در حال عادی شدن هستند. اما تنها موردی که در بخش گرافیک دیده شد باگ زیاد بود؛ به حدی که بنده در طی تجربه‌ام یکباره‌ام از بخش داستانی دچار چهار باگ شدم که گاهی به طرز فجیعی برروی اعصاب آدم فشار می‌آورد.

42b5654fee70_1038423_screenhi_930x524_en_us_02

موسیقی جنگ در میعادگاه خون

در بخش موسیقی و صداگذاری دایس ثابت کرد که مهارت خاصی دارد، به حدی که موسیقی متن بازی روح نواز هست و حس نبرد را در وجود بازیکنان زنده میکند واقعا دایس این بخش را بسیار عالی ارائه داده است. در بازی هر بخش داستانی موسیقی متن‌های خاص خود را دارد برای مثال شما اگر عضو نیروهای قبایل عرب باشید موسیقی متفاوتی به نسبت دیگر جبهه‌ها  موجود دارد. به غیر از این صداگذاری بازی بسیار خوب است و عملکرد موفقی را ارائه داده است و صدای سربازهای هر جبهه، با زبان خودشان حرف می‌زنند برای مثال یک سرباز عثمانی به زبان ترکی جوخه‌ی خود را مدیریت میکند و یک سرباز بریتانیایی هم به زبان انگلیسی!

جمع بندی

امسال بتلفیلد 1 بسیار خوب عملکرد کرد و قطعاً می‌تواند جزو مدعی‌های اصلی بهترین بازی سبک شوتر اول شخص باشد، زیرا دایس بخوبی از تمامی بازخوردها استفاده کرد و یک نسخه‌ی ویژه از مجموعه بتلفیلد را ارائه داد آن هم در زمانی که Call Of Duty در حال پیش روی به سوی آینده است! بازگشت به ریشه هر چند وقت یک بار قطعاً لازم است و بتلفیلد 1 توانست تا از پتانسیل‌های موجود در جنگ جهانی اول به نحو خوبی استفاده کند.
[review]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا