اخبار کنسول

هر آنچه که از PS5 می دانیم

هر آنچه که از PS5 می دانیم

نسل فعلی کنسول های بازی در اواخر چرخه خود قرار دارند و بزودی شرکت های بزرگی چون مایکروسافت و سونی نسل جدید کنسول خود را معرفی می کنند. در این بین انتظار داریم بزودی شاهد معرفی کنسول هایی چون XBOX Two یا PS5 باشیم.

در حالی که نسل فعلی کنسول های بازی می توانند تجربه کاربری مناسبی را رقم زنند اما انتظار داریم در نسل بعدی شرکت ها تغییرات بزرگی حاصل کرده تا شاهد کنسول هایی بهتری در مقایسه با نسل فعلی باشیم. البته بدیهی است که هر محصولی در نسل جدید خود بروزرسانی شده بوده و عملکرد بهتری داشته باشد. شرکت سونی به عنوان یکی از کمپانی های مطرح تولیدکننده کنسول بازی در نظر داشته تا در اواخر دهه نسل جدید کنسول بازی پلی استیشن خود را معرفی کند.

سونی برای نسل بعدی کنسول بازی خود برنامه های بزرگی داشته از این رو نیاز به زمان دارد تا بتواند این کنسول را بدون نقص و کامل تر از گذشته معرفی و عرضه کند. تاکنون برخی شایعات درباره زمان معرفی و عرضه پلی استیشن 5 منتشر شد که بیشتر توسط تحلیلگران انتشار پیدا کرد از این رو نمی توان آنها را رسمی دانست.

بیشتر تحلیلگران معتقدند دو شرکت مایکروسافت و سونی در سال 2020 یا پس از آن کنسول نسل جدید خود را معرفی می کند. زیرا مدت زمان طولانی از رونمایی میان نسلی های جدید نمی گذرد و بعید است سونی بخواهد بزودی کنسول نسل جدیدی را برای معرفی رونمایی کند.

PS5

در این مطلب قصد داریم درباره هرآنچه که از PS5 می دانیم بپردازیم بنابراین با ما همراه باشید:

تاریخ عرضه PS5

بسیاری از تحلیلگران مطرح صنعت معتقدند سونی تا سال 2020 اقدامی برای معرفی و عرضه کنسول نسل نهمی PS5 نخواهد کرد. این یعنی تا آن سال اخباری درباره این کنسول به گوش نخواهد رسید و تنها با شایعاتی رو به رو هستیم.

تاریخ دقیق عرضه ای برای نسل جدید کنسول بازی سونی وجود نداشته از این رو دشوار است تا اظهار نظری درباره آن داشت. ژاپنی ها همیشه چرخه طولانی را برای کنسول خود در نظر می گیرند PS5 نیز احتمالا همانند پیشینیان خواهد بود. بعید به نظر می رسد در سال های آینده رونمایی صورت گیرد زیرا در سال گذشته مایکروسافت XBOX ONE X و سونی در دو سال قبل PS4 Pro را معرفی و عرضه کرد. با این حساب توسعه کنسول های جدید همچنان ادامه دارد و سونی می خواهد محصولی را معرفی کند که نسبت به نسل قبل بهبودیافته است.

در سال 2019 شاهد انتشار انحصاری های متعددی هستیم و کنسول نسل فعلی سونی قدرت کافی برای پشتیبانی چندساله را دارد بنابراین این شرکت نیازی نمی بیند در آینده نزدیک رونمایی داشته باشد از این رو پیش بینی شده پس از سال 2020 اتفاقاتی در این زمینه صورت گیرد. از آنجایی که انحصاری های مختلفی توسط سونی برای PS4 Pro در نظرگرفته شده بعید است بزودی شاهد معرفی یک کنسول جدید باشیم. ژاپنی‌ها همیشه سعی داشته بهترین بازیها را برای گیمرهای خود در نظر گیرند از این رو باید کنسول PS5 را یک محصول کامل از برند ژاپنی دانست.

از آنجایی که شرکت سونی برنامه های بزرگی برای مدل های فعلی داشته باید تا معرفی نسل بعدی مدت زمان طولانی تری به انتظار نشست. در سال 2013 بود که شاهد عرضه PS4 بودیم و اگر سونی بخواهد PS5 را در سال 2020 عرضه دارد، می توان چرخه هشت ساله ای را با مدل های میان نسلی شاهد بود و این احتمال وجود داشته که نسل های بعدی نیز چرخه طولانی پیدا کنند. البته بدیهی است که شاهد طولانی شدن چرخه باشیم زیرا هر شرکتی باید سود کافی را از فروش محصول خود کسب کند و برنامه درستی نیست چرخه کوتاهی در کار باشد.

PS5

مشخصات PS5

سونی دقیقا مشخص نکرده مشخصات سخت افزاری کنسول بازی آن چیست اما پیش بینی می شود همچنان پای AMD وسط باشد و کنسول بعدی با تراشه گرافیکی و پردازنده این برند توسعه پیدا کند. البته کنسول بعدی مایکروسافت نیز با پردازنده و تراشه AMD همراه می باشد و تنها تامین کننده قطعات سخت افزاری این کنسول بازی است.

پیش بینی می شود شرکت ژاپنی از تراشه پردازشی رایزن در این کنسول نسل جدید بهره گیرد از این رو می توان با چنین پردازنده ای تجربه کاربری کاملی داشت و شاهد محصولی بود که قدرت عملکرد بالایی دارد. شرکت AMD اخیرا پردازنده نسل جدید رایزنی خود را معرفی کرد و حال شایعات می گویند نسل جدید کنسول سونی موسوم به PS5 قرار است با این چیپ روانه بازار شود. تاکنون شایعات محدودی پیرامون کنسول پلی استیشن 5 سونی منتشر شد که هیچ یک به تایید یا تکذیب شرکت موردبحث نرسید از این رو دشوار است پیش بینی دقیقی داشت زیرا تا سال 2020 شرکت AMD نسل های متعددی از پردازنده و تراشه گرافیکی خود را ارائه می دهد بنابراین دقیقا مشخص نیست آیا قطعات سخت افزاری موردبحث از نوع رایزن است یا مدل دیگر.

با حافظه گرافیکی HBM2 می توان حافظه سریعی را شاهد بود که عملکرد سریعی در اجرا بازیها داشت. همچنین انتظار داریم شرکت سونی با استفاده از گرافیک نسل بعدی AMD تراشه ای را در این کنسول به کار گیرد که فراتر از معماری های فعلی ناوی و وگا می باشد. البته پیش بینی شده این گرافیک معماری شبیه به ناوی بوده که تحت فرآیند 7 نانومتری به تولید می رسد و در کنار ابعاد کوچک می تواند تجربه لذت بخشی را در اجرا بازیها به ارمغان آورد.

در حال حاضر نیز سونی از تراشه وگا AMD بهره گرفته و قدرتی را به PS4 Pro بخشیده تا بتواند بازیها را با کیفیت بزرگ 4کی اجرا نماید. کیفیتی که در حال حاضر هر فردی قادر به خرید نسخه PC آن نیست زیرا نیاز است تا سخت افزار قدرتمندی را تهیه کند.

PS5

احتمالا سونی بخواهد از AMD برای تراشه گرافیکی کنسول نسل بعدی خود کمک گیرد که در سال 2020 توسط کمپانی AMD معرفی و عرضه می شود. گذشته از سخت افزار قدرتمند باید به حافظه بالاتر و حافظه رم بزرگتر در این نسخه نیز اشاره کرد.

عملکرد PS5

اگر سونی بخواهد AMD را به عنوان همکار در تولید PS5 انتخاب کند پیش بینی می شود که عملکرد بهتری در مقایسه با نسل فعلی را شاهد باشیم. در عملکرد بی شک PS5 نسبت به PS4 بالاتر بوده و قادر است با کیفیت بهتری روی تلویزیون یا نمایشگری به اجرا بازی بپردازد. در نسل فعلی یعنی مدل نخست PS4 مشکلاتی در کیفیت وجود داشت و تمامی بازی ها قادر نبودند با کیفیت کامل در تلویزیون به نمایش درآیند. PS4 Pro قادر است با کیفیت 4K اجرا شود که نسبت به کیفیت 900 یا 1080 پیکسلی PS4 وضوح بالاتری بوده و تجربه کاربری بهتری رقم می زند. البته با کیفیت بیشتر وضوح تصویر در PS4 Pro می توان انتظار داشت ژاپنی ها برای نسل بعدی وضوح بیشتر را هدف قرار داده باشند.

پلی استیشن 4 پرو در کنار کیفیت 4K، فریم ریت 30fps داشته و این در حالی است که سونی وعده داده فریم ریت 60fps می باشد. به هر حال جزئیات کافی در دست نیست و نمی توان اظهار نظر کافی درباره محصول شرکت سونی داشت. همانطور که می دانید شایعات همیشه بسیار بوده و عدم وجود حقیقت می تواند پیش بینی های شایعه وار را بیشتر کند.

PS5

قابلیت Backwards Compatibility

در حالی که مایکروسافت این قابلیت را برای XBOX ONE و XBOX 360 در نظر گرفت متاسفانه سونی چنین برنامه ای نداشت. از این رو انتظار داریم در PS5 چنین قابلیتی را شاهد باشیم. در Backwards Compatibility افراد می توانند یک بازی XBOX 360 را روی XBOX ONE اجرا کنند. این یعنی اجرا عناوین نوستالوژی و قدیمی روی کنسول نسل جدید که می تواند تجربه خوبی را برای کاربران کنسول نسل بعدی سونی رقم زند. البته مشخص نیست شرکت ژاپنی آیا به این عمل مشابه مایکروسافت دست می زند یا خیر اما شایعات به چنین چیزی اشاره می کنند.

پلی استیشن 4 تاکنون با این قابلیت همراه نشده و ابداع کننده آن تیم مایکروسافت بود که برای کنسول نسل هشتمی XBOX ONE چنین چیزی در نظر گرفته است. اگر سونی قابلیت موردبحث را برای PS5 فراهم آورد از یک سو استقبال خوبی صورت می گیرد اما در سوی دیگر آن را تقلید کننده از مایکروسافت می دانند بنابراین باید آن را مبهم دانست.

PS5

آیا PS5 با دیسک درایوی همراه است؟

از آنجایی که کنسول میان نسلی PS4 Pro چنین بخشی داشته شاید PS5 نیز با دیسک درایوی همراه باشد. متاسفانه پیش بینی دقیقی نمی توان داشت و تنها باید بیان کرد ممکن است سونی چنین برنامه ای در نظر خود داشته باشد.  درایو دیسک بلو-ری از جمله ویژگی احتمالی کنسول نسل بعدی سونی خواهد بود اگرچه دقیقا مشخص نیست ژاپنی ها چه تصمیمی دارند.

PS5

سخن آخر

اگرچه شایعات پیرامون PS5 بسیار است اما هیچ یک تایید شده نبوده تا مشخص شود با چگونه کنسولی رو به رو هستیم. پیش بینی می شود برخی از اطلاعات شایعه شده صحت پیدا کند اگرچه اسناد دقیقی در دست نیست و مشخص نشده ژاپنی ها چگونه کنسولی را در پایان دهه معرفی می کنند. پیشتر شایعه شد پلی استیشن 5 را سال 2020 شاهد خواهیم بود اما انتظار داریم پیش از این سال جزئیاتی فاش شود و شاهد اطلاعات بیشتری باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا