نقد و بررسی بازی ها

بررسی تاریخچه سری بازیهای خدای جنگ God Of War

بررسی تاریخچه سری بازیهای خدای جنگ God Of War

 

 

 

 

اوه، سلام دوستان. اینجا توی کتابخونه میخوام یک نگاهی به بازی های پلی استیشن دو بندازم. میدونید یکی از بازی های معروفش چیه؟ God of War، نسخه جدیدش داره میاد بیرون و میدونید که تو این 13 سال گذشته، نسخه های متفاوتی رو از این بازی داشتیم. و الان وقت مناسبیه که راجع به تمامشون یه صحبتی بکنیم پلی استیشن دو خونه عناوین بسیاری بوده که تاثیرات زیادی روی ما داشتند یکیشون دویل مک کرای سال 2001 شرکت کپکام بود که تو سبک هک-اسلش بود و استایلی اکشن و سریع رو به ما نمایش میداد که همون هم برگرفته از بازی های اکشن بود برند مبارزه ای دویل مک کرای بعد از ایجاد شدن یک ژانر جدید برای بازی های اکشن سوم شخص که به نام اکشن کاراکتری یا بازی های مبارزه ای شدید از بین رفت مثل نینجا گایدن سال 2004 که برداشت خودش رو داشت و استودیوهایی مثل پلاتینوم گیمز که که توسط سازنده های دویل مک کرای ساخته شده بود تا میراث اون رو تا به امروز با امثال این شاهکارها ادامه بدهند.

اکشن کاراکتری یکی از نقاط قوت توسعه دهنده های ژاپنی به حساب میاد، هرچند استودیو سونی سانتا مونیکا برداشت خودشون رو از این نوع سبک برای بازی God Of War داشتند و این نوع سبک جنگیدن رو با انواع پازل های مختلف ادغام کردند حل پازل ها توسط دیوید جف که اعتبار خاصی روی نسخه های بازی توئیستد متال به عنوان کارگردان بازی بدست اورده بود. جف یکی از ارکان اصلی تمها و ایده های گاد آف وار بوده و همچنین جف بوده که ایده استفاده از اسطوره یونانی رو به مکانیک های اماده بازی اضافه کرده بوده.یک سری مکانیک های اسطوره های یونان مثل سر مدوسا و رعد و برق زئوس مبارزات با سایکلوپس ها و همه اینها به همراه تمام متریال های استفاده شده باعث میشد بدونیم با چه نوع بازی ای روبرو هستیم.

 

تغیرر چهره کارکتر اصلی بازی God Of War کراتوس در طی سالها
تغیرر چهره کارکتر اصلی بازی God Of War کراتوس در طی سالها

شخصیت جف روی خیلی از طراحی ها و تُن بازی در زمان طراحی شخصیت اصلی بازی تاثیرگذار بوده. موقعی که طراح اصلیشون چارلی عصبی اومده بوده سر کار بهش گفته که از همین احساسات توی طرحش استفاده بکنه. و طراحی های چارلی برای هر شخصیت متفاوت گاد آف وار برگرفته از اسطوره های یونان باستان بودند و بعدش ساخت بازی God Of War توی ساختار پلی استیشن 2 صورت گرفت تیم لازم نبود نگران مشکلات اصلی و یا دست اندازهای سر راه باشند چون همه چیز سطحی و عادی پیش میرفته، و در عوض میتونستند روی چیزهایی مثل استفاده کردن از نهایت توانایی های سخت افزار تمرکز کنند یعنی کیفیتی که حتی تا چندین سال بعدش هم ما جایی نظیر اون رو نداشتیم یعنی تا زمانی که گاد آف وار بعدی تو سال 2005 عرضه شد حالا زمانی بود که کراتوس تمام امیدش رو از دست داده بود و خودش رو از بلندترین کوهستان یونان پرتاب میکنه بعد از ده سال شکنجه، ده سال کابوس های تمام نشدنی، بالاخره تمام میشه.

مرگ تنها راه فرار او از دیوانگیست به طور خلاصه بر اساس اسطوره یونان، گاد اف وار حول محور کراتوس است که نامش واقعیست اما بغیر از این اسم شباهت دیگه ای وجود نداره. کراتوس یک جنگجوی اسپارتانه که با خدای آریس در عوض قدرت عهدی بسته هرچند آریس اون رو گول میزنه تا زن و بچه خودش رو بکشه و این موضوع همیشه اون رو شکنجه میکنه هر لحظه از هر روز هفته به این فکر میکنه که چطور انتقام بگیره بهم التماس کردی جونت رو نجات بدم. من دیگه آدمی که اون روز پیدا کردی نیستم. هیولایی که ساختی برگشته تا بکشتت، بعد از 10 سال خدمت به خدایان المپیوس آتنا از کراتوس میخواد تا آریس رو به قتل برسونه تا بلاخره بتونه از کار وحشتناکی که قبلاً انجام داده رهایی پیدا بکنه. بازی استفاده بسیار خوبی از اسطوره های یونان باستان میکنه.

 

بازی God Of War نسخه 1
بازی God Of War نسخه 1

کراتوس یک داستان فریب و غرور و انتقامه که درست بین تمام داستان های کلاسیک خودش رو تونسته جا بده و میبینیم که از مکان ها و شکل های یونانی بسیاری استفاده شده نصف اول بازی توی شهر آتناست که تحت محاصره آریس و ارتش اونه و نصف دیگه بازی داخل یک خونه معبدی در پُشت کرونوس تایتانه که جعبه پاندورا درونش قرار گرفته. خود معبد به تنهایی یک سیاه چال جذاب محسوب میشه که پُر از امتحانات کُشنده ست بسیاری از کاراکترهای یونانی، مثل زئوس پوسیدئون، هادیس و افرودایت، کمی توی داستان نقش دارند اما نسبت به بازی های اخیر، لیست اشکال یونانی بسیار کوچیک بوده میتونم بهت قدرتی بدم تا به وسیله اون دُشمنانت رو سر جایشون منجمد کنی اما باید بهای اون رو  پرداخت بکنی داستان ساده اما بسیار جذابه.

اون موقع ها، بازی ها حول محور گیم پلی خودشون ساخته میشدند و باقی چیزها در ادامه کنار اون قرار میگرفتند. تو این موارد، گاد آف وار ساده ولی با داستانی یونانی و خشن و پر از عصبانیت، پیش درآمدی عالی برای یک گیم پلی جذاب به حساب میاد مبارزات بازی حول محور شمشیر های آشوب گر کراتوس هست که به لطف زنجیرهایی که به دستش گره خوردند میتونه از دور حمله کرده و دُشمنانش رو توی هوا به گلوله ببنده با جمع کردن اورب های قرمز میتونه شمشیرهای خودش رو بهبود ببخشه و با هر آپگرید همچنین کامبوهایی جدید پیدا میکنه و شدت ظرباتش بالا میره. اواسط بازی کراتوس یک اصلحه جایگزین به نام شمشیر آرتمیس هم بدست میاره کراتوس همچنین چهار قابلیت جادویی هم پیدا میکنه.
سر مدوسا میتونه دُشمنانش رو به سنگ تبدیل کنه خشم زئوس به او قابلیت ایجاد گلوله های برقی از راه دور رو میده خشم پوسیدئون یک منطقه دایره وار قدرت دهنده ست و ارتش هادیس ارواح رو برای حمله به دُشمن احظار میکنه. و در آخر هم یک خشم خدا هست که یک قدرت ویژه به حساب میاد و باعث میشه کراتوس دیده نشه و برای مدت کوتاهی قوی تر بشه وقتی با یک بازی مثل دویل مک کرای بخوایم مقایسه بکنیم، مکانیک مبارزه گاد آف آور با توجه به کامبو های کوتاه ترش، ساده تر و قوی تره و همین بازی رو از جهاتی ساده تر میکنه. ولی با توجه به انواع دُشمن های مختلفی که وجود داره مبارزات همچنان سرگرم کننده هستند. مثلاً گارگون که اگه قدرتش رو جاخالی ندی میتونه منجمدتون بکنه.

همچنین با سطح خشونتی که بازی God Of War داره خیلی هم چشم نواز هستند رویدادهای زمان سریع تازه محبوب شده بود و داخل گاد آف وار از این موضوع به عنوان یک پاداش برای تمام کردن کار دُشمن ها استفادش کرده بودند. اون موقع از زمان، گاد آف وار یکی از خشن ترین بازی های بازار بود و حتی همین الان هم هنوز بازی جذابی به حساب میاد. و همچنین نورپردازی های خوبی هم داخلش صورت گرفته و همچنین مرحله های پازلی. روی چوب راه رفتن ها که عادی هستند به نظر من اما پازل ها بسیار خوب طراحی شدند و باعث میشند تا کمی از جنگ های بی پایان بازی فاصله بگیرید. و همین تاکید بر فوکوسه که گاد آف وار رو از بازی های دیگه جدا میکنه در حالی که نسخه های بعدی بازی بودند که بیشتر به چشم اومدند، اما بازم گاد آف وار اول همچنان زیباست و در نوع خودش هنوز در حد پلی استیشن دو جذاب بنظر میرسه و اکثر عناصر اون به زیبایی موقع تبدیل به ری مستر شدن برای پلی استیشن 3 که الان دارم بهتون نشون میدم انجام شده، تقریباً بلافاصله گاد آف وار چه از لحاظ نقدی چه تبلیغاتی با موفقیت روبرو شد، گرافیکش تو اون زمان همه رو به وجد اورد و مبارزات ساده ای که داشت طرفداران بسیاری رو جذب بازی کرد که روی هم رفته 4.6 میلیون کپی از اون به فروش رسید و چندین جوایز مثل بازی سال رو برنده شد.

تیم سازنده موفق شده بود به هدفشون که ایستادن در کنار الگوهاشون روی صحنه جایزه بود، برسند و حالا خودشون الهام بخش دیگران باشند حالا وقتش بود که قدمی بلند تر بردارند و استودیو سانتا مونیکا بلافاصله شروع به کار روی ادامه بازی کرد دیوید جف به کارگردان سازنده انتقال پیدا کرد تا روی پروژه نظارت داشته باشه اما دیگه هر روز با بازی سر و کار نداشت، کارگردانی بازی God Of War به کوری بار لوگ داده شد که انیماتور اصلی گاد آف وار بود. درواقع خیلی از اعضای پروژه همون افرادی بودند که توی پروژه قبل دست داشتند مثل چارلی که کارگردان توسعه دهنده های گرافیکی شده بود و استیگ که از آرتیست محیطی به کارگردان طراحی بازی تغییر کرده بود. افراد جدیدی سر کار اومده بودند اما همه از قبل گاد آف وار رو تجربه کرده بودند و میخواستند علاقه خودشون رو به نحوی به بازی تزریق کنند و همچنین اجازه بدن افرادی جدید وارد عرصه شده و ایده های خودشون رو به اشتراک بگذارند، فشار بسیاری واسشون وجود داشت تا بتونند انتظارات رو برآورده بکنند و تاریخ عرضه اون به شکلی بود که بعد از عرضه پلی استیشن 3 قرار بود وارد بازار بشه ولی تیم همچنان پافشاری داشت که بازی بخاطر تمام کارهای از قبل انجام شده برای پلی استیشن 2 ساخته بشه و نمی خواستند عناصر خودشون رو برای دو سیستم مختلف حروم کنند.

 

بازی God Of War نسخه 2
بازی God Of War نسخه 2

God Of War 2 تو روز 13 ماه مارچ 2007 عرضه شد داستان با کراتوس ادامه پیدا میکنه، اینجاش اسپویلر داره تو God Of War جدید، چندین سال گذشته و کراتوس که خون جلوی چشماش رو گرفته داره به شهر رهودوس حمله میکنه زئوس که بخاطر کراتوس قوی شده، بهش خیانت میکنه و اون رو میکشه کریتیاس از سرنوشتش در برابر هادیس با کمک تایتان گایا فرار میکنه و به دنیال خواهران سرنوشت راه می افته، تا زمان رو تغییر داده و زئوس رو شکست بده پس بهم بگو چطور میتونم معبد خواهران سرنوشت رو پیدا کنم گاد آف وار تا حد زیادی دنیای خودش رو بزرگ میکنه و اسطوره های باستانی بیشتری رو در خودش جا میده گرفتاری های تایتان ها و عصبانیتشون از خدایان تبدیل به یکی از جنبه های اصلی بازی میشه و پیش درآمدی برای سری سوم میشه معرفی بازی و بعدش یک سری کاراکترهای یونانی مثل ایکاروس پرسئوس و فستوس، تکه های جالبی هستند که حتی بازیگران شناخته شده ای مثل مایکل کلارک نیز که صدا پیشه تایتان اطلس بوده شرکت کردند چطور میخوای پادشاه خدایان رو شکست بدی و هری هملین در نقش پرسیوس که برگرفته یکی از فیلم های قدیمی اون به نام کلش آف تایتان بوده مبارزات تایتان ها مثل قبل باقی میمونه اما یک سری تغییرات مهم به اون اضافه شده.
شمشیر آشوب که به نام شمشیر آتنا نیز شناخته میشه و اینم مثل قبل کار میکنه اما در کنارش اصلحه های جایگیزینی مثل چکش بربری و نیزه سرنوشت اضافه شدند برخلاف شمشیر آرتمیس، چکش و نیزه حس متفاوتی دارند و اونقدر توی بازی جا افتادند که یک جاهایی باید حتماً ازشون استفاده ببرید. مهم ترین تغییر توی مبارزات مربوط به چرم طلاست که به کروسی این قدرت رو میده تا یک جاخالی به موقع انجام بده و در صورت موفقیت خودش به دشمن حمله میکنه همین مبارزه رو تا حدودی تغییر داد، چون جاخالی یه حمله میتونست از ظربه های مهلک جلوگیری بکنه یا حالت های جالب دیگه ای ایجاد بشه مثل جاخالی خیره شدن های گارگون که دشمن های اطراف رو به سنگ تبدیل میکرد. البته هنوز هم میشه بدون تمرکز روی جاخالی دادن اکثر مراحل رو انجام داد، اما با وجودش مراحل بسیار ساده تر پیش خواهند رفت کراتوس همچنان چهار قابلیت پیدا میکنه همشون جدید شدن اما با جادوی بازی قبل حسی آشنا دارند مثلاً به جای خشم زئوس ایندفعه رگ تایفون بهتون داده میشه که یک تیرکمان برای حمله از دور حرکت خشم خدایان الان بهش خشم تایتان هاست که قبل از پُر شدن کامل بار میتونید فعالش کنید. و دیگه در برابر ظربات مقاوم نیستید.

قسمت دیگه بازی یعنی پیدا کردن راهتون و انجام پازل ها هم پیشرفت کردند. بال های کرایس،برای مدت کوتاهی اجازه پرواز کردن رو میده و طلسم سرنوشت وقتی کنار مجسمه های سرنوشت باشید زمان رو آهسته می کنند. خود طلسم سرنوشت یک سری پازل های فکر شده و جذاب رو برای شما ایجاد می کنه. و جذابیت و پیچیدگی اونها نیز نسبت به نسخه اصلی بازی God Of War بسیار پیشرفت کرده. رئیس آخر بازی شروع بسیار طوفانی داره و نشون میده چقدر تیم روی سخت افزار بازی کار کرده تا به اینجا برسونتش و همچین لحظاتی مرتب پیش میان، از پرواز با پگسوس تا دیدن اسب های پرنده در اطراف تون، حتی خود مکان ها هم نسبت به فاضلاب سبز ملکه گارگن تا پادشاهی هادیس تغییرات زیادی داشته. دوربین بازی هر از گاهی به عقب برمی گرده تا حس و حال مکان رو به خوبی برای شما القا بکنه و حتی الان هم هنوز چشم نوازه، و البته که باید به رویدادهای سریع هم اشاره کنم که الان از قبل هم بیشتر شدند، حالا دوربینی به مراتب فعال تر خواهید داشت، میبینیم که با این جور چیزها بسیار سازنده عمل کردند و نسبت به کارهایی که قبل از این با رویدادهای سریع انجام میشد، گاد آف وار تا جایی که میشد اون رو پیش اورد.

God Of War 2 تو تمام موارد از نسخه اول پیشی گرفت. حتی روی یک دستگاه تاریخ گذشته عرضه شد چون چند ماه قبلش پلی استیشن 3 بیرون اومده بود، اما پلی استیشن 2 هم خودش فروش قابل توجه ای داشته بود و برای همین بلافاصله از لحاظ تبلیغاتی و نقدی با به موفقیت های بسیاری دست پیدا کرد و از اونجایی که اواخر عمر پلی استیشن دوم عرضه شده بود God Of War 2 تونست سخت افزار پلی استیشن دوم رو تا جایی که میشد به خوبی نشون بده و از نظر خیلی ها حتی از بازی های اچ-دی که اوایل برای پلی استیشن 3 هم اومد باز بهتر بوده قسمت های فیلمی سونی سانتا مونیکا خیلی به پی اس 2 کمک کرد اما حالا وقتش بود به نسل بعد نگاهی انداخت، اما قبل از اینکه بهش بپردازیم. بیاید راجع به پی اس پی صحبت کنیم، زمان عرضه اش که تو آمریکای شمالی دو روز بعد از عرضه گاد آف وار بود ، پی اس پی قوی ترین دستگاه قابل حمل بازار بود. همین که تا حدودی میتونست با گرافیک های پلی استیشن 2 رقابت کنه، بیش از فقط فوق العاده بود. و سونی به عنوان کنسولی متحرک اون رو معرفی کرد، و این باعث شد خیلی از بازی های پلی استیشن 2، نسخه پی اس پی خودشون رو ایجاد بکنند و تو سال 2008 God Of War، زنجیره های المپیوس ساخته شد.
“ساخته شده توسط برنامه نویس “ردی ات داون فوق العاده ترین چیز راجع به زنجیره های المپیوس، اینه که همه چیز از یک تجربه واقعی از گاد آف وار رو در دستان ما قرار میده. مبارزات همچنان جذابه و همچنین محل هایی که میریم و پازل های بازی، تقریباً فقط به اندازه نصف گاد آف وارهای دیگه ست اما هیچ کم و کسری نداره، حتی گرافیک بازی با اینکه به  God Of War 2 نمیرسه با این حال لحظات خاص خودش رو داره که تو اون دوره برای یک دستگاه قابل حمل، فوق العاده بود. و بهترین نقدی که بازی گاد آف وار زنجیره های المپیوس گرفت، این بود که هیچ کار جدیدی با گاد آف وار نکرده بود مبارزات به همون شکل بود، قدرت های جادویی برگرفته شده از سری بازی های پیشین بودند، و همچنین دُشمن ها. تجربه کردنش الان روی یک پی اس 3 دوباره بازسازی شده، اون حس و حال قابل حمل بودن رو ازش میگیره و در عوض ظاهر اون بهبود پیدا میکنه. ردی ات داون تونست هدفشون که از ساخت یک بازی عالی گاد اف وار برای پی اس پی بود، برسه، اما به همینجا خاتمه یافت و همین نهایت هدف هر شرکتی بود. چرا که تونست بیش|Nاز 3.2 میلیون کپی فروش کنه.

 

بازی God Of War نسخه 3
بازی God Of War نسخه 3

تنها چیز جدید اون داستانش بود، که داستان قبل از بازی نخست رو پوشش میداد کراتوس همچنان در خدمت خدایان بود و یعنی باید هیلیوس گمشده رو پیدا میکرد، تا به نحوی مه مشکی که بر المپیون مورفیس سایه انداخته بود رو حذف میکرد داستان قشنگیه و در نهایت هم صحنه جالبی از کراتوس و دخترش کالیوپی وجود داره. رویدادهایی از این بازی حتی توی نسخه سوم نیز به نمایش در آمدند در اون لحظه بود که کراتوس میدونست سرنوشت او با دخترش کلیوپی متفاوت خواهد بود سرنوشت هیچوقت مهربون نبوده کار روی God Of War 3 درست بعد از انتشار God Of War 2 شرود شد هرچند، 8 ماه بعد از شروع ساخت بازی، کارگردان بازی یعنی کوری بارلاگ اعلام کرد که داره از استودیو سانتا مونیکا خارج میشه، و کارگردان جدید بازی استیگ امیوسن خواهد بود یعنی کارگردان طراح در سری دوم بازی، در حالی که برای پلی استیشن 3 در حال ساخت بود ئبزرگترین چالش برای تیم، پیچیدگی بود که بیش از همه تیم رو تحت فشار قرار داده بود. نه فقط اینکه می خواستند شخصیت هایی واقعی به همراه انیمیشن هایی گیرا درست کنند، بلکه میخواستند معیارهای اندازه دنیا و شخصیت ها همه در اندازه های درستی باشند، چیزی که تا به حال امکان نداشته بود. سونی واسه اینکه بازیکنان رو به هم برسونه.

کلکسیون God Of War رو راه انداخت و تو سال 2009 نسخه های بازسازی شده از سری های پیشین رو عرضه نمود که به همراه دمویی از God Of War 3 بود. نسخه نهایی قرار بود 16 مارچ سال 2010 عرضه بشه پیش از اینکه دوران گرگ و میش خدایان را در برگیرد، افسانه ای برخیزید تا در میان آنها قرار گیرد، و با اینکه کراتوس به عنوان خدای جنگ بر تخت پادشاهی نشسته بود همچنان خاطرات خانواده ـش او را آزار میدادند خانواده ای که خود او به قتل رسانده بودشون اما دستان مرگ نمیتونستند او رو شکست بدهند خواهران سرنوشت نمیتونستند او رو کنترل کنند و تا به امروز، این مرد، این افسانه، کراتوس باید انتقام خود را بگیرد God Of War 3 درست از همانجایی که گاد آف وار 2 تمام میشه، ادامه پیدا میکنه جایی که تایتان ها از المپیوس بالا رفتند و میخواهند با خدایان وارد جنگ مستقیم شوند در همین ابتدا میتونیم ببینیم چه تفاوت سخت افزاری بین دو نسخه ایجاد شده کراتوس با دُشمناش میجنگه تا فقط دوربین به عقب برگرده و اون رو روی بدن گایا نمایش بده، و اینکه همه چیز چقدر بزرگه، بازی چندین مرتبه این کار رو انجام میده و هیچوقت هم تکراری نمیشه، حس بزرگی و فوق العاده ای که میده از نقاط قوت God Of War 3 است. و همین اون رو تبدیل به یکی از با گرافیک ترین بازی های دوره خودش میکنه، حتی امروز هم همچنان عالی بنظر میرسه.

البته اگه روی نسخه بازسازی شده پی اس 4 اون رو بازی کنید، که میتونید روی وضوح تصویر 1080 انجامش بدید و در اکثر مواقع 60 فریم در ثانیه داشته باشید، در حالی که تمرکز اصلی روی اینه تا کراتوس انتقام خودش رو بگیره، به قتل رسوندن باقی مانده های خدایان المپیوس هرکدوم نقطه عطف خودشون رو دارند و لحظات ناب بازی رو میسازند بازی ایندفعه خودش رو به عقب نگه نمیداره و صحنه های واقعی تر لحظاتی جذاب رو به ما هدیه میکنه مرگ من، تو رو به زئوس نمیرسونه اشتباهت همین جاست و با به قتل رسوندن هر خدا، همه چیز بیشتر به قهقرا فرو میرسه نظم دنیا از هم میپاشه، و بنظر هم نمیرسه واسه کراتوس مهم باشه، هرچند که داستان سعی میکنه این موضوع رو کنترل کنه، و به نحوی میخواد حس کراتوس رو به نمایش در بیاره پندورا فاکس از نسخه اول، برگشته تا داستان رو چالشی تر بکنه، بدرفتاری خدایان نسبت به پندورا و حسی که کراتوس نسبت به اون پیدا میکنه اون رو انسانی تر میکنه، حتی با اینکه تقریباً بقیه دنیا رو خودش داشته میکشته بهم گفت دیگه هیچوقت باهات حرف نزنم گفت اگه انجامش بدم، مثل بابام، به تو هم صدمه میزنه نمیکنه گفت، تو رو میکشه نمیتونه تو مبارزات یک سری تغییرات ارائه شده، و روی اصلحه های ثانوی تمرکز بیشتری انجام شده علاوه بر شمشیر تبعید، پنجه های هادیس نمین سستس و شلاق نومیدی اضافه شده، پنجه و شلاق متفاوت عمل میکنند اما همچنان مثل شمشیر از حملات زنجیره ای استفاده میشه، فقط نمیین سستس با توجه به مشت هایی بزرگ بودنش کاملاً حس متفاوتی داره.

شمشیر المپیوس هم برگشته و ایندفعه وابسته به حملات خشمیه تو هر لحظه میشه اصلحه ها رو تغییر داد تا کامبوهایی متفاوت ایجاد بشه جادو حالا وابسته به هر اصلحه مخصوص به خودشه و شما رو تشویق به تغییر اصلحه میکنه. حالا یک متر سومی هم وجود داره که برای آیتم های ثانویه استفاده میشه. کمان که داخل نسخه دوم یک قابلیت جادویی بود به این متر بار سوم اضافه شده و در نتیجه مرتب میشه ازش استفاده کرد این آیتم ها رو میشه توی هم مبارزه و هم حل پازل ها استفاده کرد. مثلاً سر هلیوس برای سرگیجه دُشمنان، پیدا کردن جای گنج و روشنایی استفاده میشه درسته، کراتوس سر یکی از خدایان رو به عنوان چراغ قوه استفاده میکنه، God Of War 3 مثل ترکیبی از تمام سری های قبلی خودشه. تو اون زمان در رابطه با سرنوشت کراتوس، پایان بندی مناسبی داره و گرافیک و گیم پلی بازی رو تا حد ممکن پیش برده بودند، در حال حاضر پرفروش ترین نسخه از سری های گاد آف وار بوده و همچنین پرفروش ترین بازی پی اس 3 در آمریکا با 5.2 میلیون کپی که در سال 2012 به فروش رسید.

 

بازی God Of War نسخه 4
بازی God Of War نسخه 4

اما به معنای پایان این سری نبود کراتوس، روح اسپارتا، در میان المپیان ها، جای خودش رو به عنوان خدای جنگ محکم کرده خونهایی که ریخته و با تمام بی رحمی هاش، اون رو بلاخره به این جایگاه رسونده آریس مُرده بود ولی سرگذشتی که در المپیوس بر سر او آورده بودند همچنان آزارش میداد استودیو ردی ات داون یک دنباله از سری زنجیره های المپیوس به نام اشباح اسپارتا در 2 نوامبر سال 2010 منتشر کرد که زمان مابین گاد آف وار و گاد آف وار 2 بود و اشباح اسپارتا گذشته رو شرح میداد که روی خانواده اون و برادر گمُشده اش دیموس تمرکز داشت. دیموس در واقع توی God Of War 3 بهش اشاره میشه اما تا این لحظه کاملاً شفاف نبود بیاید سربازان شجاع اسپارتان، مبارزه تمام شده کراتوس، دیموس رو بیار داخل بازی، یک نمونه سیقل داده شده از نسخه زنجیره های المپیوسه بزرگ ترین تغییر زهر فرح هستش که اجازه میده کراتوس به شمشیرهاش حالت آتشی بده، که بوسیله اون میتونه به یکسری از دُشمن های تانکیش که تا به الان نمیتونست صدمه بزنه، حمله کنه هرچند که اشباح اسپارتا هیچوقت به خوبی زنجیره های المپیوس نبود، اونم شاید چون فقط تو اواخر عمر پی اس پی عرضه شد.

ولی بازم تونست 1.2 میلیون کپی به فروش برسونه بازی ها یک سال بعدش به صورت بازسازی شده برای پلی استیشن تو سال 2011 عرضه شدند با عناوین کلکسیون گاد آف وار : اوریجین بعد از اتمام عمر پی اس 3 و ایکس باکس 360 سازندگان و برنامه نویسان به انتظار رسیدن نسل بعدی کنسول ها نشستند و واسه اینکه طرفداران بیکار نباشند بازی های چندگانه معروف و بزرگ اون دوره، یک سری داستان های مجزا و یا پیش درآمد ساختند مثل گاد آف وار: داوری، هالو : کشش، پیش درآمدی از بوردرلندز و گاد آف وار : صعود نسخه صعود همچنان توسط استودیو سانتا مونیکا در حال توسعه بود، اما کارگردانی اون به تاد پپی داده شده بود، چرا که استیگ داشت روی یک پروژه دیگه کار میکرد تیم تصمیم گرفت اسم اون رو God Of War 4 نگذاره چرا که فقط یک پیش درآمد بود و نمیخواستند بازیکنان گیج شوند تو این لحظه دیگه بازی اون حس و حال همیشگی رو نداشت، برای همین هم سانتا مونیکا واسه جذب بازیکنان بیشتر، یک حالت چند نفره به بازی اضافه کرد، اونم واسه اولین بار برای سری بازی های گاد آف وار نسخه God Of War : صعود در 12 مارچ 2013 عرضه شد از اونجایی که داستان قبل از تمام سری های دیگه رو شرح میده ، گاد آف وار : صعود داستان شش ماه بعد از مرگ خانواده کراتوس رو شرح میده، ارواح انتقام به دنبال کُشتن اون هستند، چرا که عهدش رو به آریس، خدای جنگ زیر پا گذاشته بوده کراتوس باید جلوی ارواح انتقام رو بگیره و حسابش رو با خدای جنگ صاف بکنه تا بتونه به انتقامش برسه.

فریم های بازی منحصر به فرده، یواش پیش میره و مرتب به عقب برمیگرده تا جاهای خالی رو پُر بکنه، این کار استفاده شده تا رویدادهای مهم داستان، از دست بازیکنان مخفی بمونه و اینکه در ابتدای بازی، بازیکنان یک جنگ درست و حسابی داشته باشند ایندفعه دیگه هیچ اصلحه جایگیزینی برای استفاده وجود نداره هرچند کراتوس میتونه به صورت موقت، اصلحه های دُشمنانش رو استفاده بکنه شمشیر آشوب با چهار عنصر قاطی میشه، آتش، یخ، رعد و روح شمشیر بازم مثل قبل کار میکنه، اما میشه کامبوهایی جدید استفاده کرد و اورب هایی که از دُشمنان خارج میشه، متفاوت خواهد بود مهم ترین تغییر، حمله خشم خدایانه بجای اینکه یک بار بخواد پر بشه تا بعد فعالش کنید، قدرت خودش هروقت پُر بشه به صورت خودکار فعال میشه و تا موقعی که کراتوس ضربه بخوره و یا از مبارزه خارج بشه، فعال میمونه. این یک سیستم پاداشی خوبه که بازیکنان رو تشویق میکنه  تا توی جاخالی و بهتر شدن خودشون بیشتر تلاش کنند تا بار ادامه پیدا بکنه یک سری تغییرات کوچیک و خوب دیگه هم وجود داره، حرکت قاپیدن حالا با زنجیرها انجام میشه تا هم مبارزات به صورت ادامه دار باشند و هم اینکه کمی کار بازیکن ساده تر بشه رویدادهای سرعتی هم فعال تر شدند چون بازیکن میتونه همینجور دکمه حمله و جاخالی رو با همدیگه فشار بده مکان ها و پازل ها همچنان با اهمیت هستند  از طلسم اوروبوروس میشه برای اشیاء متفاوتی استفاده کرد و سنگ اورکو یک سایه از کراتوس ایجاد میکنه که میتونه اشیاء رو نگه بداره خب به سادگی میشد گفت God Of War دیگه اون نوآوری های سابق رو از دست داده و نسخه صعود هم مثل نسخه های قبل بود، ولی با این حال به خوبی کنار هم قرار گرفته بود و به زیبایی نیز عرضه شد.

چیزی که کاملاً جدید بود، نسخه چند نفره بازی بود، بازیکنان با یکی از چهار خدا روبرو میشدند، تا بتونند سبک بازی و قابلیت هاشون رو انتخاب کنند بعدش میتونستید با بازیکنان دیگر روبرو بشید، مد اصلی لطف خدایان بود که دو تیم بر سر امتیاز، شروع به کُشتن حریف میکردند و برای این کار مکان ها رو تسخیر میکردند و یا از بدن مُرده حریف اورب بیرون میکشیدند مدهای دیگه بازی جنگ قهرمانان، پرچم گیری و همچنین مد یک به یک وجود داشت مد آخر، آزمایش خدایان بود، یک مد دو نفره و زمانی که باید با پنج موج دُشمن به همراه رئیس پایانی مبارزه کنید God Of War : صعود، نظرهای دوگانه ای واسه ـش وجود داشت، خوب فروش کرد و امتیاز خوبی گرفت، اما سری بازی هاش دیگه داشتند عادی میشدند بعلاوه اینکه خیلی از بازی های چندگانه بزرگ دیگه داشتند روی نسخه های چندنفره و تک نفره خودشون کار می کردند و همین یک سری ها رو نگران کرده بود. با این حال برای خداحافظی با پلی استیشن 3، نسخه مناسبی بود و وقتش بود اجازه بدیم گاد آف وار استراحتی بکنه حداقل.
تو نشست خبری سال 2016 سونی سانتا مونیکا خبر God Of War رو داد و بعد از یک مدت زمان نامعلوم، کراتوس حالا یک خانواده جدید و یک پسر به نام ریس داره این دو داخل دنیای اساطیر نورس زندگی میکنند، که این بازی ازش الهام گرفته، جالبه که بدونید دیوید جف خودش تو سال 2010 اعلام کرد که اساطیر نورس قدم بعدی هست که باید برای گاد آف وار برداشته بشه، کارگردان بازی، همان کارگردان قسمت 2 God Of War یعنی کوری بارلاگه، که آخرین بار روی نسخه بازسازی تامب رایدر سال 2013 کار کرده بود گاد آف وار همیشه روی داستان تمرکز داشته اما این بازی جدید حتی بیشتر از قبل روی رفتارها و داستان شخصیت کراتوس و رابطه او با پسرش خواهد داشت گیم پلی بازی زمین تا اسمان تفاوت کرده و کاری کرده این نسخه از بازی با قبلی ها تفاوت پیدا بکنه، مهم ترین تغییر سوم شخص شدن بازی بوده، و همچنین عوض شدن اصلحه اصلی که شمشیر آشوب گر کراتوس بود به تبر لواتیون، پتریوس هم میتونه با کمانش توی مبارزات همکاری کنه.

بازی God Of War بیشتر از سری های قبلی جهان باز بوده، به همراه پازل هایی اختیاری و روبرویی با رئیس های مختلف ،با این حال این یک بازی جهان باز نیست مکانیک های آر پی جی مانند مثل مشخصات کاراکتر، و لباس نیز اضافه شده، گاد آف وار جدید به نظر تفاوت زیادی با سری های قبلی خودش کرده و 20 آپریل 2018 موقعی که عرضه شد میتونیم نگاهی دقیق تر به اون داشته باشیم خب اینم از God Of War، یک سری زیبا و خونین که برای 13 سال تو چرخه پلی استیشن جا داشته امیدوارم از دیدن این سری ها لذت برده باشید و روز فوق العاده ای داشته باشید.

جهت تهیه بازیهای خدای جنگ God Of War با قیمت مناسب به فروشگاه عصربازی مراجعه کنید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا