ارتباط با ما

نقد و بررسی مدل Samsung Galaxy S6

[review]
[one_third]

[iconbox title=”ویژگی اول” title_align=”center” content_align=”right” align=”center” type=”vector” icon=”momizat-icon-spinner3″ icon_align_to=”box” size=”32″ icon_bg=”square” icon_animation=”swing” icon_animation_duration=”3″ icon_animation_iteration=”1″ title_link=”http://google.com”]بدنه‌ی تمام فلزی با روکش لایه‌ی محافظ گوریلا گلس4[/iconbox]

[/one_third] [one_third]

[iconbox title=”ویژگی دوم” title_align=”center” content_align=”right” align=”center” type=”vector” icon=”momizat-icon-meter” icon_align_to=”box” size=”32″ icon_bg=”circle” icon_animation=”shake” icon_animation_duration=”3″ icon_animation_iteration=”1″ title_link=”http://google.com”]نمایش‌گر 5.1 اینچی با بیشترین میزان تراکم پیکسلی تا زمان معرفی[/iconbox]

[/one_third][one_third_last]

[iconbox title=”ویژگی سوم” title_align=”center” content_align=”right” align=”center” type=”vector” icon=”enotype-icon-renren” icon_align_to=”box” size=”32″ icon_animation=”bounce” icon_animation_duration=”3″ icon_animation_iteration=”1″ title_link=”http://google.com”]دوربین 16 مگاپیکسلی باکیفیت با فاصله‌ی کانونی 1.9[/iconbox]

[/one_third_last]

[gap height=”20″]

[dropcap]A[/dropcap]

 

پروژه‌ی S6 : این عبارتی است که سامسونگ در سال 2015 برای توصیف جدیدترین پرچم‌دار سری «اس» (S) خود به‌کار برد. شرکت سامسونگ پس از تجربه‌ی تلخی که با پرچم‌دار سال گذشته‌ی خود یعنی «گلکسی اس5» داشت، تصمیم گرفت همه‌چیز را از نو شروع کند و روحی تازه به کهکشان سری اس بدمد. شاید قبل از ورود اس5 به بازار‌های جهانی، بسیاری از طرفداران سامسونگ تصور می‌کردند این همان پرچم‌داری است که سامسونگ با آن می‌تواند به اوج برسد. اما هیچ کدام از این پیش‌بینی‌ها با واقعیت همراه نشد و سامسونگ در زمینه‌ی فروش پرچم‌دار سری اس‌اش‌ سال کم‌فروغی را تجربه کرد. این اتفاقات باعث شد تا سامسونگ به فکر ایجاد تحولی بزرگ در پرچم‌دار بعدی‌اش بیافتد و حداقل این‌بار صرفا به اضافه کردن ویژگی‌های جذاب و کاربرپسند در کنار قدرتمندتر کردن سخت‌افزار بسنده نکند.
«گلکسی اس6»، شش‌امین پرچم‌دار خانواده‌ی اس سامسونگ به‌شمارمی‌رود که در روز ده‌ام اسفند ماه سال 1393، در جریان ‌همایش MWC شهر بارسلونای اسپانیا، رونمایی شد. اگر بخواهیم در همین ابتدای کار خیلی خلاصه در مورد گوشی جدید سامسونگ سخن بگوییم، در یک کلام اس6 ورای سایر پرچم‌داران سامسونگ در پنج سال گذشته ‌است. تحولات ایجاد شده در پرچم‌دار سال 2015 سامسونگ آن‌قدر چشم‌گیر بوده که در مدتی کوتاه توانست نگاه کاربران زیادی ازجمله مخالفان این برند را به‌سوی خودش جلب کند. سامسونگ این بار نه از پلاستیک متخلخل برای ساخت بدنه‌ی گلکسی اس6 استفاده کرده و نه از پلاستیک شبه چرم. به‌جای این دو، سراغ ترکیبی از فلز و شیشه برای طراحی و ساخت بدنه‌ی پرچم‌دار جدیدش رفته؛ بدنه‌ای که تا این لحظه، کار کارشناسان حوزه‌ی تکنولوژی را در انتخاب خوش‌ساخت‌ترین و بهترین گوشی تولید شده توسط سامسونگ، راحت کرده است.
از تولید این گوشی هوشمند خوش‌ساخت و باکیفیت، می‌توان به ذکاوت مدیران شرکت سامسونگ پی برد. سامسونگ به‌خوبی ‌پی برده بود که عصر قربانی کردن جنس بدنه به‌خاطر ویژگی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به‌سر آمده و این سیاست دیگر مخاطب چندانی ندارد و باید به ساخت پرچم‌داری روی آورد که در آن تعادل و توازنی منطقی‌میان کیفیت ساخت و امکانات جذاب وجود داشته باشد. گلکسی اس6 دقیقا مصداق همان سیاستی است که سامسونگ مدت‌ها در موردش سخن می‌گفت؛ سامسونگی که اکنون می‌تواند جدیدترین دست‌پخت‌اش را در جمع خوش‌ساخت‌ترین گوشی‌ها و ‌مجهزترین پرچم‌داران ببیند. با ادامه‌ی نقد و بررسی گلکسی اس6 در دیجی‌کالا همراه باشید.

Samsung-Galaxy-S6-design1

طراحی و ساخت
«خدا نگه‌دار پلاستیک!»؛ احتمالا این اولین عبارتی است که کاربران پس از در دست گرفتن گلکسی اس6، به‌زبان می‌آوردند و در قدم دوم هم برای چند دقیقه‌ای به تعریف و تمجید از این پرچم‌دار کره‌ای می‌پردازند. درنهایت هم احتمالا از زبان اکثرشان جمله‌ی «بهترین گلکسی اس ساخته شده تاکنون» را می‌شنوید. این‌ها بخشی از احساسات کاربران منصفی است که برای نخستین بار گلکسی اس6 را لمس می‌کنند. احتمالا بخش زیادی از این رضایت و خرسندی کاربران از گلکسی اس6، مربوط به متفاوت بودن آن در مقایسه با نسخه‌های قبلی است. اگر به‌خاطر داشته باشید، بدنه‌ی هر پنج گوشی قبلی سری اس سامسونگ پلاستیکی بودند. استفاده از پلاستیک در پرچم‌داران سامسونگ، مزایا و معایب متعددی را به‌همراه داشت. مثلا استفاده از پلاستیک باعث شد تا وزن نهایی پرچم‌داران سامسونگ در مقایسه با دیگر محصولات که جنسی فلزی داشتند، کم‌تر باشد. از همه مهم‌تر، قیمت تمام شده‌ی محصولات ساسونگ در مقایسه با محصولات سایر رقبا کم‌تر می‌شد. اما باوجود تمام این مزایا، پرچم‌داران پلاستیکی سامسونگ آن‌چنان که باید و شاید بود، نتوانستند در مقابل گوشی‌های خوش‌ساخت‌ اپل و اچ‌تی‌سی عرض اندام کنند. این موضوع تا حدودی بر محبوبیت پرچم‌داران چند سال گذشته‌ی سامسونگ خدشه وارد کرد. کاربران از جنس پلاستیکی بدنه‌ی پرچم‌داران سامسونگ به تنگ آمده بودند و سامسونگ چاره‌ای جز ساخت یک گوشی باکیفیت و خوش‌ساخت مثل اس6 نداشت.

قاب پشتی و جلویی ‌گلکسی اس6 به لایه‌ی محافظ «گوریلا گلس 4» مجهز شده است تا از آن‌ها در برابر خط و خش محافظت کند. گفتنی است به دلیل استفاده از شیشه در قاب پشتی اس6، سطح قاب پشتی گوشی کمی لغزنده به‌نظر می‌رسد. این دو قاب شیشه‌ای به‌وسیله‌ی یک نوار فلزی خوش‌ساخت و برس خورده به هم‌ متصل شده‌اند. احتمالا استفاده از شیشه‌ی مرغوب، راحت‌ترین راه برای بالا بردن سطح کیفیت بدنه‌ی گلکسی اس6، بدون آن‌که تاثیر چندانی بر وزن این پرچم‌دار داشته باشد، بوده. فراموش نکنید به‌خاطر شیشه‌ای بودن قاب جلویی و پشتی ‌اس6، ماندن لک و چربی روی آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است؛ اما این موضوع آن‌قدر‌ها هم توی ذوق نمی‌زند و آزاردهنده نیست.
این برای نخستین بار نیست که چشم کاربران به جمال یک گوشی‌ با بدنه‌ی فلزی از سری محصولات سامسونگ روشن می‌شود! «گلکسی آلفا» نخستین گوشی هوشمند سامسونگ به‌شمار می‌رود که در طراحی و ساخت آن از فریم فلزی استفاده شده است؛ ولی هم‌چنان نشانه‌هایی از پلاستیک در این گوشی (روی قاب پشتی) به‌چشم می‌خورد. بعد از طراحی و ساخت آلفا، سامسونگ دنبال تولید نخستین گوشی هوشمند تمام فلزی خود رفت؛ این سعی و تلاش‌ها نهایتا به تولید گوشی‌های هوشمند سری A منجر شد. اما گلکسی اس6 را می‌توان نخستین پرچم‌دار تمام فلزی سامسونگ دانست. به‌هرحال سامسونگ برای نخستین بار سنت‌شکنی کرد و از استفاده‌ی پلاستیک در بدنه‌ی پرچم‌داران سری S خود دست برداشت.

Samsung-Galaxy-S6-concept-2

جنس و طراحی بدنه‌ی گلکسی اس6 ناخودآگاه ذهن‌مان را به‌یاد «سونی اکسپریا زد3» می‌اندازد. در واقع شباهت‌های زیادی بین این دو پرچم‌دار وجود دارد. هر دو پرچم‌دار از فریمی فلزی به‌همراه قاب جلو و عقب شیشه‌ای بهره می‌برند. البته می‌توان برتری‌هایی را در جنس بدنه‌ی نماینده‌ی شرکت سامسونگ مشاهده کرد. به‌عنوان مثال قاب پشتی گلکسی اس6 به لایه‌ی محافظ گوریلا گلس 4 مجهز شده که خش‌پذیری کمتری در مقایسه با نماینده‌ی سونی دارد.
اما پرحرف و حدیث‌ترین قسمت گلکسی اس6 مربوط به لبه‌ی پایینی بدنه‌ی آن است که بسیار شبیه به «آیفون6» ساخته شده. محل قرار گرفتن اسپیکر و جک 3.5 میلی‌متری در گلکسی اس6 در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی گلکسی اس5 تغییر پیدا کرده و هر دو به لبه‌ی پایینی تغییر مکان داده‌اند. دقیقا در میانه‌ی لبه‌ی پایینی گوشی درگاه microUSB 2.0 قرار گرفته است. به علت عدم مقاومت گلکسی اس6 در برابر نفوذ آب و گرد و غبار، سامسونگ درپوشی برای این درگاه درنظر ‌گرفته است. از معدود تفاوت‌های لبه‌ی پایینی اس6 در مقایسه با آیفون6 می‌توان به وجود دو نوار باریک در گوشه‌ها و تعداد حفره‌های‌ بیش‌تر اسپیکر اشاره کرد. روی هم رفته، نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که سامسونگ در طراحی لبه‌ی پایینی گلکسی اس6 نیم نگاهی به آیفون6 ‌نداشته است.

از دیگر تغییرات بزرگی که اس6 ‌در مقایسه با اس5 داشته می‌توان به «حذف درگاه کارت حافظه‌ی MicroSD»، «عدم مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار» و «باتری غیرقابل تعویض توسط کاربران» اشاره کرد. سامسونگ در طراحی جدیدترین پرچم‌دارش ترجیح داده برخی از ویژگی‌های سخت‌افزاری را قربانی جنس بدنه‌ی بی‌نظیر اس6 کند. شکی نیست که این سه قابلیت در اس5 سودمند بوده‌اند؛ اما این حقیقت را بپذیرید که سامسونگ با تولید اس6 نشان داد در حال حرکت به سوی کمال در تولیداتش است.
همان‌طور که به یاد دارید، گلکسی اس5 نخستین پرچم‌دار شرکت سامسونگ بود که موفق به کسب گواهینامه‌ی IP67 (مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار) شده بود. در واقع سامسونگ با تولید این گوشی می‌خواست به تولید گوشی‌های سری Z (ضد آب) سونی پاسخ بدهد. اما این بار سامسونگ تسلیم شد و ‌تصمیم گرفت از این ویژگی کاربردی در اس6 استفاده نکند تا از این طریق به روند اصلی تولید گوشی‌های سری اس خود برگردد. احتمالا چشم امید کاربرانی که انتظار داشتند گلکسی اس6 در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاومت داشته باشد، به نسخه‌ی اکتیو این پرچم‌دار ‌دوخته شده. بر اساس سنت دو ساله‌ی اخیر شرکت سامسونگ، می‌توان انتظار داشت که نسخه‌های مختلفی از گلکسی اس6، ازجمله نسخه‌ی مقاوم در برابر نفوذ آب و گرد و غبار موسوم به اکتیو معرفی و راهی بازارهای جهانی شود تا بدین ترتیب شرکت سامسونگ، دل کاربرانی را که دل به ضد آب بودن اس6 بسته بودند، شاد کند.
روی لبه‌ی سمت راست گلکسی اس6، کلید‌های روشن/خاموش و درگاه سیم‌کارت (نانو سیم‌کارت) تعبیه شده. کلید روشن/خاموش اس6 در مقایسه با کلید مشابه در اس5، در مکان پایین‌تری قرار گرفته است. سامسونگ از انجام این کار، هدفی بزرگ در سر داشته و آن‌هم دسترسی راحت‌تر کاربران به این کلید بوده است. در طرف مقابل هم کلیدهای مجزای کم/زیاد کردن صدا به‌چشم می‌خورد که اگر کمی به کلیدهای کم و زیاد کردن صدای آیفون6 دقت کنید، متوجه شباهت آن‌ها خواهید شد

با آمدن جک استاندارد 3.5 میلی‌متری به لبه‌ی پایینی، دیگر هیچ درگاهی روی لبه‌ی بالایی اس6 وجود ندارد و تنها حس‌گر اینفرارد و میکروفون روی این لبه به‌چشم می‌خورد. شایداصلی‌ترین تفاوت لبه‌های گلکسی اس6 و آیفون‌6 در کلید تغییر حالت سکوت و زنگ (Ring/Silent Switch) این دو باشد!
در بالای قاب پشتی گوشی یک دوربین برجسته‌ی 16 مگاپیکسلی قرار گرفته که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از سوژه‌ی مورد نظر باکیفیتی مثال‌زدنی تصویربرداری کند. سامسونگ تا آن‌جا که توانسته، ضخامت گلکسی اس6 را به حداقل رسانده؛ اما نتوانسته تدبیری در خصوص برآمدگی زیاد لنز دوربین این گوشی بیاندیشد. گرچه این روزها، استفاده از لنز دوربین برجسته تبدیل به ترند شده و چندان نمی‌توان ایرادی به سامسونگ وارد کرد. موقعیت حس‌گر ضربان قلب و فلاش LED در گلکسی اس6 نسبت به اس5 تغییر کرده و از پایین لنز دوربین به سمت راست آن ‌منتقل شده‌اند. بیش‌ترین حجم فضای قاب جلویی ‌اس6 را یک نمایش‌گر 5.1 اینچی با وضوح تصویر بی‌نظیر 1440 در 2560 پیکسل، تشکیل می‌دهد. هم‌چنین برای این نمایش‌گر تراکم پیکسلی بالای 577 پیکسل بر هر اینچ در نظر گرفته شده که در نوع خود خیره‌کننده است. در بالای نمایش‌گر گوشی خروجی صدای مکالمه در کنار حسگرهای نور و نزدیکی تعبیه شده است. در پایین نمایش‌گر گوشی هم دو کلید لمسی خازنی «بازگشت» و «برنامه‌های در حال اجرا» در کنار کلید فیزیکی «خانه» قرار گرفته‌اند. تنها قسمت برجسته‌ی قاب جلویی گلکسی اس6 دکمه‌ی خانه ‌است. اندازه‌ی کلید خانه‌ی اس6 ‌در مقایسه با اس5 کمی بزرگ‌تر شده تا کاربران بتوانند راحت‌تر با این حس‌گر کار کنند. کلیدهای لمسی خازنی گلکسی اس6 از حساسیت بالایی برخوردارند که این موضوع ممکن است اندکی کاربران را در تماشای فیلم در حالت افقی (لنداسکیپ) آزار دهد.
ابعاد گلکسی اس6 ‌تشابه زیادی به نسخه‌ی نسل قبلی خود یعنی گلکسی اس5 ‌دارد. این گوشی دارای ابعادی به طول 143.4، عرض 70.5 و ضخامت 6.8 میلی‌متر است. ضخامت اس6 ‌در مقایسه با اس5 به‌شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده و از 8.1 میلی‌متر به 6.8 میلی‌متر رسیده است. این در حالی است که سامسونگ تا حدی ضخامت اس6 را کم کرده که حتی از آیفون6 هم باریک‌تر باشد (تنها یک میلی‌متر!). هم‌چنین گلکسی اس6 نسبت به اس5 اندکی کشیده‌تر به‌نظر می‌رسد. این گوشی از نمای جلویی تا حدودی شبیه به گوشی گلکسی اس4 شده. هم‌چنین وزن این پرچم‌دار نسبت به نسل قبلی 8 گرم سبک‌تر شده ‌و به 138 گرم رسیده است. میزان خوش‌دستی گلکسی اس6 زمانی برای کاربران مشخص می‌شود که آن را با رقبای دیگر مقایسه کنند. با وجود بزرگ‌تر بودن اندازه‌ی نمایش‌گر گلکسی اس6 ‌در مقایسه با آیفون 6، این دو گوشی دارای ابعاد کم و بیش یک‌سانی هستند.

gsmarena_001

نمایش‌گر
اندازه‌ی نمایش‌گر اس6 نسبت به اس5 هیچ تغییری نکرده و سامسونگ ترجیح داده از همان اندازه‌ی 5.1 اینچی که از خوش‌دستی‌اش اطمینان داشت، در گلکسی اس6 هم استفاده کند. اما وضوح تصویر اس6 ‌در مقایسه با اس5 دو برابر شده و از Full HD به 2K ارتقا یافته است. نمایش‌گر گلکسی اس6 توانسته تا این لحظه رکورد بیش‌ترین میزان تراکم پیکسلی را در بین تمامی گوشی‌های هوشمند جهان به خودش اختصاص دهد. سامسونگ این بار پا را فراتر گذاشته و از تراکم پیکسلی خیره‌کننده‌ی 577 پیکسل بر هر اینچ برای نمایش‌گر این گوشی استفاده کرده است. احتمالا در نظر گرفتن این تراکم پیکسلی بالا برای نمایش‌گر گلکسی اس6 هنوز برای بسیاری از کاربران امری غیرقابل قبول باشد و این سوال برای‌شان مطرح شده باشد که سامسونگ چه دلیل قانع‌کننده‌ای برای استفاده از این میزان تراکم پیکسلی داشته است؟ احتمالا سامسونگ با انجام این کار خواسته تا خود را بر سر زبان‌ها بیندازد و ثابت کند که گلکسی اس6 بهترین نمایش‌گر را در بین تمامی گوشی‌های هوشمند جهان تا این لحظه دارد. غافل از این‌که، این میزان ترکم پیکسلی تاثیر زیادی روی شارژ باتری این گوشی خواهد گذاشت.
نمایش‌گر گلکسی اس6 از تکنولوژی «سوپر امولد» (Super AMOLED) بهره می‌برد. با توجه به پنل به‌کار ‌رفته در نمایش‌گر این گوشی، رنگ‌ها از کنتراست بالایی برخوردارند. هم‌چنین این نمایش‌گر رنگ‌هایی با اشباع زیاد تولید می‌کند؛ جوری که انگار تصاویر از چارچوب نمایش‌گر به بیرون ‌درز کرده‌اند! اگر جزو آن دسته افرادی هستید که رنگ‌های غیرواقعی نمایش‌گر اس6 به دل‌تان نمی‌نشیند، می‌توانید از قسمت «حالت نمایش‌گر» در تنظیمات گوشی (Screen mode)، حالت‌های مختلفی نظیر Adaptive display (برای تنظیم خودکار اشباع و شارپنس رنگ‌ها) یا Basic (حالت ابتدایی و ساده) استفاده کنید. تکنولوژی سوپر امولد با گذر سال‌ها در نمایش‌گر گوشی‌های سری اس سامسونگ در حال پیشرفت و بهبود بوده؛ گلکسی اس6 هم از به‌روزترین نسخه‌ی این نوع نمایش‌گرها بهره می‌برد. در مجموع باید گفت گلکسی اس6 یکی از بهترین و بحث برانگیزترین نمایش‌گر‌ها را در بین تمامی گوشی‌های هوشمند جهان تا این لحظه دارد.
خوانایی اطلاعات به‌نمایش درآمده در نمایش‌گر این گوشی زیر تابش نور قابل ‌قبول و راضی‌کننده است؛ ولی در مقایسه با گوشی نوکیا لومیا 925 از عمل‌کرد ضعیف‌تری برخوردار است. در مجموع خوانایی این گوشی در محیط بیرون‌ کمی با حالت ایده‌آل فاصله دارد؛ ولی می‌تواند رضایت کاربران را در موارد استفاده‌های روزمره، جلب کند. جالب است بدانید که حتی اگر میزان روشنایی نمایش‌گر اس6 در بالاترین میزان ممکن باشد بازهم زیر تابش نور آفتاب، گوشی به‌طور خودکار میزان روشنایی را (بیش از حالت عادی) به‌طور ملموسی افزایش می‌دهد. شاید این ‌مساله، در خوانایی نمایش‌گر در زیر تابش نور آفتاب موثر باشد، اما در طرف مقابل می‌تواند انرژی زیادی را از باتری گوشی بگیرد. درنهایت باید بدانید که زوایای دید نمایش‌گرهای سوپر امولد زبان زد خاص و عام هستند و جای هیچ سخن‌ اضافی‌ را باقی نمی‌گذارد.

samsung-galaxy-s6-edge-teardown-ifixit

عملکرد سخت‌افزاری
گلکسی اس6 نخستین پرچم‌دار سامسونگ است که در معماری سخت‌افزاری آن تنها از چیپ‌های ساخت خود این شرکت یعنی «اگزینوس» استفاده شده است. اس6 به چیپ 14 نانومتری اگزینوس7420 مجهز شده که روی آن دو پردازنده‌ی چهار هسته‌ای قدرتمند A53 و A57 با سرعت‌های 1.5 و 2.1 گیگاهرتز، در کنار یک رم سه گیگابایتی قرار گرفته‌اند. این بدان معناست که دیگر خبری از مدل «اسنپ‌دراگون» در این پرچم‌دار نخواهد بود و سامسونگ عزم خود را جزم کرده تا در زمینه‌ی تولید چیپ‌ست پرچم‌داران‌اش، به خودکفایی برسد. وظایف پردازش‌های گرافیکی گلکسی اس6 بر عهده‌ی چیپ قدرتمند Mali T760MP8 است که به‌نظر نمی‌رسد حتی سنگین‌ترین بازی‌های موجود در فروشگاه‌ «پلی‌استور» هم بتواند عرق بر روی پیشانی این پرچم‌دار بنشاند!
پیش از معرفی گلکسی اس6، در برخی از سایت‌های تکنولوژی آمده بود که به دلیل مشکلات حرارتی که چیپ «اسنپ‌دراگون 810» دارد، سامسونگ حاضر به استفاده از این چیپ در گلکسی اس6 نیست. اما حقیقت این است که چیپ «اگزینوس 7420» (7 Octa) در مقایسه با اسنپدراگون 810 عمل‌کرد بهتری دارد. هم‌چنین چیپ به‌کار گرفته شده در گلکسی اس6 در مقایسه با اسنپدراگون 810 انرژی کمتری مصرف می‌کند. ‌احتمالا برای‌تان جالب خواهد بود که بدانید در اثر پردازش‌های سنگین، هر دو چیپ گرمای قابل ‌توجهی تولید می‌کنند؛ ولی شدت گرمای تولید شده در چیپ اگزینوس 7420 گلکسی اس6 آن‌قدر زیاد نیست که کاربران را آزرده کند.
گلکسی اس6 نخستین پرچم‌داران سری اس سامسونگ به‌حساب می‌آیند که توانست عمل‌کردی یک‌پارچه‌ 64 بیتی را بین پردازش‌گر و سیستم‌عامل برقرار کنند. گلکسی اس6 به‌طور پیش‌فرض با چیپ ست 64 بیتی اگزینوس 7420 و سیستم‌عامل 64 بیتی (اندروید آب‌نبات‌چوبی) عرضه شده. با توجه به آن‌چه گفته شد کاربران می‌توانند انتظار عمل‌کردی روان‌ از این پرچم‌دار داشته باشند. نتایج به‌دست آمده از بنچ‌مارک AnTuTu نشان می‌دهند که گلکسی اس6 بهترین عمل‌کرد را در میان تمام گوشی‌های اندرویدی (در زمان معرفی) دارد. این گوشی توانست در جایگاه نخست بنچ‌مارک AnTuTu با امتیاز بالای 69682 تکیه بزند. بنابراین می‌توان ادعا کرد که گلکسی اس6 بهترین و سریع‌ترین عمل‌کرد را در میان سایر گوشی‌های اندرویدی (در زمان ‌عرضه) دارند. هم‌چنین گلکسی اس6 توانست در بخش تک‌هسته‌ای بنچ‌مارک Geekbench 3 نمره‌ی 1490 و در بخش چندهسته‌ای، امتیاز 5101 را کسب کند.
در تجربه‌ی چند روزه‌ای که با این گوشی داشتیم، با لگ و تاخیر در عمل‌کرد خاصی روبه‌رو نشدیم. ‌به‌جرات می‌توان ادعا کرد که اندک کندی‌هایی که در پرچم‌داران‌ گذشته‌ی سری S سامسونگ وجود داشت، در اس6 دیگر به‌چشم نمی‌خورد. گلکسی اس6 در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین و گرافیک بالا نظیر Real Racing 3 عمل‌کرد فوق‌العاده‌ای دارد. اما باید اعتراف کرد که آیفون‌6 این بازی را کمی روان‌تر اجرا می‌کند.
همان‌طور که در ابتدای نقد و بررسی اشاره شد، سامسونگ قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه‌ی microSD را از گلکسی اس6 حذف کرده است. اما در عوض این پرچم‌دار در سه مدل با حافظه‌های داخلی 32، 64 و 128 گیگابایتی راهی بازارهای جهانی شده تا دست کاربران در نصب برنامه‌ها و بازی‌های گوناگون بسته نباشد. شاید برای شما هم عجیب باشد که چرا سامسونگی که در پرچم‌داران گذشته‌‌اش‌ روی قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه‌ی جانبی microSD مانور زیادی می‌داد، اکنون در پرچم‌دار سری S سال 2015 خود از این قابلیت صرف‌نظر کرده. در پاسخ باید بگوییم کره‌ای‌ها برای افزایش سرعت عمل‌کرد گلکسی اس6 از هیچ راهی دریغ نکرده‌اند و حتی تصمیم گرفته‌اند از تکنولوژِی پیشرفته و سریع UFS 2.0 به‌جای تکنولوژِی eMMC 5.0 استفاده کنند که همین موضوع، منجر به حذف کارت حافظه‌ی جانبی microSD از اس6 شده است. اگر به‌خاطر داشته باشید دیجی کالا، در نقد و بررسی پرچم‌داران گذشته بارها اشاره کرده بود که استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی microSD در گوشی‌های هوشمند باعث کندی دستگاه می‌شود. بنابر آن‌چه گفته شد نه‌تنها حذف قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه‌ی microSD در گلکسی اس6 ‌نقص تلقی نمی‌شود، بلکه یک مزیت برای این پرچم‌دار به‌حساب می‌آید. گفتنی است، از 32 گیگابایت حافظه‌ی داخلی این پرچم‌دار، حدود 25 گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که این موضوع به معنای چشم‌پوشی از تعداد زیادی برنامه‌‌ی از پیش نصب‌شده توسط سامسونگ در این گوشی است.

maxresdefault

حس‌گر اثر انگشت
با توجه به آزمون‌های انجام شده، حس‌گر اثر انگشت گلکسی اس6 در مقایسه با حس‌گر به کار رفته در اس5، کامل‌تر و کم‌‌نقص‌تر طراحی شده تا کاربران تجربه‌ی بی‌نظیری با آن داشته باشند. برای کار با حس‌گر اثر انگشت این گوشی دیگر نیازی به سوایپ کردن نیست و کاربران تنها با نگه داشتن انگشت‌شان (در هر جهت) روی این حسگر، می‌توانند گوشی را از حالت قفل خارج کنند. در واقع با تدبیری که سامسونگ در اس6 ‌اندیشیده، حسگر اثر انگشت پرچم‌داران سری S سامسونگ از حالت غیرقابل ‌تحمل و ملال‌آور به حالت کاربردی تغییر وضعیت پیدا کرده است. سرعت و دقت شناسایی حس‌گر اثر انگشت اس6 ‌در مقایسه با اس5 بسیار بیش‌تر شده. شاید بد نباشد تا برترین حس‌گر اثر انگشت سامسونگ را با آیفون6 مقایسه کنیم. این دو حس‌گر تفاوت چندانی در نحوه‌ی عمل‌کرد و موقعیت قرارگیری ندارند. اما آن‌چه این دو حسگر را از هم متمایز می‌کند، سرعت و دقت آن‌هاست. با وجود عمل‌کرد بی‌نظیری که هر دو حس‌گر از خود نمایش می‌دهند، این حس‌گر آیفون6 است که کمی بهتر از حس‌گر گلکسی اس6 ظاهر می‌شود.
همانند حس‌گر گلکسی اس5، کاربران می‌توانند حداکثر تا پنج انگشت برای حس‌گر اثر انگشت گلکسی اس6 هم تعریف کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های به‌کار ‌رفته در گلکسی اس6، «سامسونگ پی» (Samsung Pay) نام دارد که رابطه‌ی مستقیمی با حس‌گر اثر انگشت این گوشی دارد. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا خریدهای‌شان را به وسیله‌ی گوشی خود با استفاده از حسگر اثر انگشت انجام دهند. احتمالا نام‌گذاری و نحوه‌ی پرداخت این سیستم، شما را به یاد «اپل پی» (Apple Pay) بیاندازد؛ اما سیستم پرداختی که اپل در آیفون‌های 6 به‌کار برده کمی محدودتر از «سامسونگ پی» اس6 است. کاربران با استفاده از گلکسی اس6 می‌توانند، خریدهای خود را از طریق دستگاه‌های پایانه‌ی فروش (دستگاه POS) پرداخت کنند.

Samsung-GalaxY-S6-wireless-charging-DSC08674-640x367

باتری
یکی از نگرانی‌های اصلی کاربران در مورد گلکسی اس6 به باتری آن مربوط می‌شود. این گوشی به یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 2550 میلی‌آمپر‌ساعت مجهز شده که توسط کاربران قابل تعویض نیست. رزولوشن نمایش‌گر گلکسی اس6 در مقایسه با گلکسی اس5 دو برابر شده؛ در مقابل ظرفیت باتری اس6 ‌در مقایسه با اس5، 250 میلی‌آمپر‌ساعت ‌کم‌تر شده است. از این رو می‌توان این حق را به کاربران داد تا کمی در خصوص شارژدهی ‌اس6 نگران باشند. گلکسی اس6 توانست با شارژ کامل و استفاده‌ی نیمه سنگین (شامل وب‌گردی، انجام بازی‌های گوناگون، تماشای ویدیو و…) تا بیش از یک روز دوام بیاورد که این موضوع می‌تواند بخش زیادی از نگرانی‌های کاربران را از بین ببرد. اما به یاد داشته باشید که این گوشی این استعداد را دارد تا در کم‌تر از 24 ساعت، خالی از شارژ شود! در واقع رابطه‌ی مستقیمی بین میزان استفاده‌ی شما از گوشی و شارژدهی باتری وجود دارد.
موضوع مهم دیگری که در مورد باتری گوشی گلکسی اس6 وجود دارد، غیر قابل تعویض بودن آن است. در واقع این برای نخستین باری است که سامسونگ قابلیت تعویض باتری را از پرچم‌داران خود برداشته است. احتمالا ظرفیت کم‌تر باتری اس6 در مقایسه با اس5 و غیرقابل تعویض بودن‌اش کاربران زیادی را نگران می‌کند؛ اما درعوض سامسونگ دو راهکار شارژ بی‌سیم و قابلیت شارژ سریع (Fast Charging) را در گلکسی اس6 به کار برده تا بتواند بخشی از نگرانی‌های کاربران را کم‌تر کند. گفتنی است که چیپ 14 نانومتری به‌کار ‌رفته در اس6 هم با مصرف کم‌اش می‌تواند به عمر شارژ باتری گوشی کمک کند. قابلیت شارژ سریع یا همان Fast Charging در گلکسی اس6 وجود دارد و کاربران می‌توانند در مدت زمان ده دقیقه، تا چهار ساعت از این گوشی استفاده کنند (یا به مدت 2 ساعت به تماشای فیلم HD بپردازند). همچنین حالت‌های مفید «پاور سیوینگ» (Power saving) و «الترا پاور سیوینگ» (Ultra power saving) که پیش از این در گلکسی اس5 و نوت 4 وجود داشت، در گلکسی اس6 هم به‌چشم می‌خورد. با فعال کردن حالت الترا پاور سیوینگ، نمایش‌گر اس6 به رنگ خاکستری در خواهد آمد و اکثر امکانات کاربردی دستگاه غیرفعال می‌شود تا از این طریق، شارژ بیش‌تری در اختیار کاربر قرار گیرد.

samsung-galaxy-s6-s6edge-sg-39

سیستم‌عامل و نرم‌افزار
گلکسی اس6 مثل سایر پرچم‌داران گذشته‌ی سامسونگ، از به‌روزترین نسخه‌ی سیستم‌عامل اندروید (در زمان ‌ارایه) بهره می‌برد. اندروید نسخه‌ی 5.0.2 موسوم به «لالی‌پاپ» روی این پرچم‌دار اجرا می‌شود. مثل گذشته در گلکسی اس6 هم شاهد رابط کاربری TouchWIZ در کنار سیستم‌عامل هستیم؛ اما با یک تغییر بزرگ. سامسونگ تا جایی که توانسته به سبک‌سازی رابط کاربری گلکسی اس6 پرداخته تا کاربران تجربه‌ی بی‌نظیری با این گوشی داشته باشند. هم‌چنین سامسونگ از تعداد زیادی برنامه‌های پیش‌فرض چشم‌پوشی کرده و تصمیم‌گیری درخصوص ضروری بودن یا نبودن این برنامه‌ها را بر عهده‌ی کاربران گذاشته است. به‌عنوان مثال برنامه‌هایی چون Car mode، Optical Reader، S Note، S Translate، Geo News و Video Editor به‌طور پیش‌فرض بر روی اس6 نصب نیستند و کاربران برای نصب این برنامه‌ها باید به Galaxy Apps مراجعه کنند.
یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های نرم‌افزاری به‌کار رفته در این گوشی، مربوط به قابلیت چند وظیفه‌ای (مالتی تسکینگ) آن است. سامسونگ این ویژگی را اصطلاحا حالت «چند پنجره‌ای» (Multi Window) نامیده. این قابلیت به کاربر امکان می‌دهد تا دو اپلیکیشن را به‌طور هم‌زمان اجرا کند.

قابلیت Grayscale در آیفون‌های 6 را که به یاد دارید؟ این ویژگی، بدون هیچ تغییری در گلکسی اس6 سامسونگ هم آمده تا شباهت‌های این دو گوشی بیش از پیش شود. با فعال کردن این حالت، دنیای گلکسی شما به رنگ خاکستری درمی‌آید. تفاوت این قابلیت با حالت الترا پاور سیوینگ در این است که هیچ محدودیتی (در استفاده‌ی برنامه‌ها) در حالت Grayscale برای کاربران وجود نخواهد داشت.
مانند تمام گوشی‌های اندرویدی بازار، برنامه‌ها و سرویس‌های شرکت گوگل در پوشه‌ای مجزا در گلکسی اس6 وجود دارند. همچنین دو برنامه‌ی نام‌آشنا و کاربردی شرکت مایکروسافت به نام‌های One Drive و Skype به طور پیش فرض بر روی این گوشی نصب شده‌اند. گفتنی است، رنگ پوشه‌های این گوشی توسط کاربران قابل شخصی‌سازی است. با وجود آن که سامسونگ سبک‌سازی زیادی در رابط کاربری گلکسی اس6 انجام داده، اما حاضر به حذف برخی از برنامه‌های پیش‌فرض نشده است. به عنوان مثال برنامه‌هایی چون S Health و S Voice (دستیار شخصی_صوتی سامسونگ) که پیش از این در گلکسی اس5 وجود داشتند، در اس6 هم به چشم می‌خورد. همچنین کاربران می‌توانند دیگر برنامه‌های ضروری شرکت سامسونگ و شرکای آن را از Galaxy Essential و Galaxy Gift دانلود کنند.
دیگر ویژگی کلیدی به کار برده شده در گلکسی اس6 شامل Private mode (حالت خصوصی)، Call Blocking (انسداد تماس‌ها)، Easy mode (حالت ساده) و Do not Disturb (مزاحم نشو!) است. سامسونگ به طور پیش فرض تم‌های زیادی برای گلکسی اس6 در نظر نگرفته است؛ اما کاربران می‌توانند به وسیله‌ی گزینه‌ی «دانلود»، از تم‌های بیشتری استفاده کنند. برای مشاهده و استفاده از «دسترسی سریع» (Quick_access) در گلکسی اس6 کافی است تا نوار نوتیفیکیشن را به صورت دو انگشتی از بالا به پایین بکشید تا تعداد کثیری از میان‌برهای تنظیمات در برابر شما ظاهر شود.

s6camera-3

دوربین
برای دوربین اصلی سامسونگ گلکسی اس6 از حسگر 16 مگاپیکسلی IMX240 ساخت شرکت سونی استفاده شده است که پیش از این در گلکسی نوت 4 به کار برده شده بود. اما دهانه‌ی دیافراگم لنز دوربین اس6 ‌در مقایسه با نوت 4، عریض‌تر شده و به f/1.9 رسیده است. حداقل روی کاغذ، توانایی لنز دوربین اس6 در جذب نور بیش‌تر نشان می‌دهد که کاربران می‌توانند عکس‌های روشن و با کیفیتی را در شرایط نوری ضعیف ثبت کنند. در زمان معرفی گلکسی اس6 نیز، سامسونگ مانور زیادی بر روی این ویژگی داده بود و گفته بود که گلکسی اس6 می‌تواند عکس‌های بی نظیری را در هر شرایط نوری‌ ثبت کند.

[quote color=”#ed0478″ arrow=”yes”] [animate animation=”fadeInUp” duration=”2″]مشخصات کلی:یک سیم کارته – قطع سیم کارت: سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر) – وزن : 138 گرم – مجهز به حس‌گر اثرانگشت ، مناسب عکاسی سلفی ، مناسب بازی ، مناسب عکاسی
پردازنده:Exynos 7420 Chipset – از نوع 64 بیت
صفحه نمایش:صفحه نمایش رنگی لمسی با سایز 5.1 اینچ و رزولوشن 1440 × 2560 | QuadHD دارای تراکم 577 پیکسل بر هر اینچ – قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه:حافظه‌ داخلی 32 گیگابایت – مقدار رم 3 گیگابایت
ارتباطات:پشتیبانی از شبکه 2G ، 3G ، 4G – مجهز به GPRS ، EDGE ، Wi-Fi ، بلوتوث ، NFC ، Infrared ، OTG
دوربین:16.0 مگاپیکسل – فوکوس اتوماتیک – فلش LED
صدا:اسپیکر دارد – جک 3.5 میلیمتری صدا
امکانات نرم افزاری:سیستم عامل Android Lollipop 5.0 – پشتیبانی از زبان فارسی و منوی فارسی – امکاناتی نظیر MMS ، ایمیل ، مرورگر HTML5 ، قابلیت نمایش اسناد مایکروسافت آفیس ، قابلیت نمایش فایل‌های متنی PDF ، قابلیت استفاده از سرویس شبکه‌های اجتماعی ، برنامه ویرایش عکس ، سرویس‌های گوگل شامل Google Search, Google Maps, Gmail و YouTube
سایر مشخصات:باتری از نوع لیتیوم-یون با ظرفیت 2550 میلی‌آمپر ساعت قابلیت شارژ به‌صورت بی‌سیم (Wireless Charging) – اقلام همراه گوشی : دفترچه‌ راهنما ، کابل USB ، شارژر ، هندزفری [button color=”pink” link=”http://rodexotest2.wpengine.com/?page_id=737″ target=”_blank” font=”verdana” font_weight=”bold” icon=”momizat-icon-point-left”]مشاهده بیشتر[/button]
[/animate][/quote]

[animate animation=”lightSpeedIn” duration=”2″ delay=”1″ iteration=”1″]
[callout bg=”#e8ac96″ color=”#000000″ border=”#1e73be” radius=”4″ bt_content=”کلیک کنید” bt_pos=”bottomCenter” bt_style=”undefined” bt_color=”orange2″ bt_link=”#” bt_size=”big” bt_target=”_blank” bt_icon=”momizat-icon-tag”]

جمع‌بندی

با تغییرات بزرگ و تاثیرگذاری که سامسونگ در گلکسی اس6 ایجاد کرده، می‌توان گفت که این محصول تبدیل به یکی از قدرتمندترین و بهترین پرچم‌داران در نیمه‌ی نخست سال 2015 شده است. انقلابی‌ترین ویژگی گلکسی اس6 جنس بدنه‌ی آن ‌است. سامسونگ برای نخستین بار از ترکیب فلز و شیشه در پرچم‌دار خود استفاده کرده تا کاربران از یک گوشی خوش ساخت و شیک لذت ببرند. همچنین این گوشی برترین نمایش‌گر را در بین تمام پرچم‌داران (تا لحظه‌ی معرفی) دارد و تراکم پیکسلی خیره‌کننده‌ی 577 پیکسل در هر اینچ را ارایه می‌دهد. حس‌گر اثر انگشت به کار ‌رفته در اس6 کامل‌تر و کم نقص‌تر از حس‌گر اس5 شده و تجربه‌ی بهتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. دیگر تغییر بزرگ به وجود آمده در اس6، مربوط به دوربین آن است. حسگر 16 مگاپیکسلی برجسته‌ی اس6 می‌تواند عکس‌هایی بی‌نظیر را در شرایط نوری مختلف بگیرد. همچنین سامسونگ از دو ویژگی جذاب «شارژ بی سیم» و «سامسونگ پی» در اس6 استفاده کرده تا کاربران زیادی را برای خرید اس6 وسوسه کند. اما سه ویژگی بارز و مهم «باتری قابل تعویض»، «پشتیبانی از کارت حافظه‌ی microSD » و «مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار» که پیش از این در گلکسی اس5 وجود داشت، در اس6 حذف شده است. به هر حال سامسونگ پس از سال‌ها توانست محصولی انقلابی تولید کند تا از این طریق بتواند در کانون توجه کاربران زیادی قرار بگیرد. شک نکنید که گلکسی اس6 یکی از برترین گوشی‌های اندرویدی حال حاضر است و میزان موفقیت این پرچم‌دار، در گرو میزان فروش جهانی آن خواهد بود .

.[/callout]
[/animate]

 

[highlight bgcolor=”#000000″ txtcolor=”#ffffff”]سایر مزایا و ویژگیها[/highlight]
  • حسگر اثر انگشت دقیق و سریع (در مقایسه با گلکسی اس5)
  • سیستم پرداخت «سامسونگ پی
  • شارژ بی‌سیم و قابلیت شارژ سریع
  • رابط کاربری بهینه شده
  • پشتیبانی از شبکه‌ی 4G
  • عملکرد یکپارچه 64 بیتی (بین پردازش‌گر و سیستم‌عامل)

[button color=”blue” link=”http://rodexotest2.wpengine.com/?page_id=666″ size=”big” align=”center” target=”_blank” icon=”brankic-icon-folder”]برای مشاهده صفحه اصلی کلیک کنید[/button]
[gap height=”20″]

[highlight bgcolor=”#db7abb”] از نظر ما [/highlight]

[animate animation=”bounceIn”]
[graphs strips=”true”]

[graph title=”نوآوری” score=”80″ color=”#30a358″]
[graph title=”ارزش خرید به نسبت قیمت” score=”88″ color=”#59b309″]
[graph title=”کیفیت ساخت” score=”78″ color=”#494949″]
[graph title=”امکانات و قابلیت ها” score=”80″ color=”#af188c”]
[graph title=”طراحی و ظاهر” score=”85″ color=”#20s200″]

[graph title=”سهولت استفاده ” score=”75″ color=”#60d400″]
[/graphs]
[/animate]

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا