نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima
نقد و بررسی بازی Ghost of Tsushima
از وقتی بازی Assassins Creed در بازههای زمانی و مکانهای مختلف اینطرف و اونطرف پرید یه بی تابی طولانیای برای دیدن یه بازی جهان باز اکشن و پنهان کاری در یه فضای ژاپن فوئودالی هم به وجود اومد حالا اون بی تابی با بازی Ghost of Tsushima به پایان رسیده! آخرین ارائه ساکرپانچ یه ماجراجویی فوقالعادهست و توی یکی از زیباترین سرزمینهای تاریخ اتفاق میفته سرزمینی که شما میتونین اون رو با بهترین سیستم مبارزاتی شمشیر بازی که تا به حال در این ژانر دیده نشده آزاد کنین باید بگیم در بخش پنهان کاری و دشمنان هوش مصنوعی یه سری مشکلاتی وجود داره و بعضی جاهاش ناامیدکننده هم هست .
اما برای هر لحظهای که بازی Ghost of Tsushima دارای یه نقصیه لحظههای بسیار زیاد دیگهای هم وجود داره که خارقالعاده و بینقصه بازی Ghost of Tsushima یه داستان تخیلیه که با زبان کاراکترهای تخیلی نقل میشه اما براساس حمله واقعیای که امپراطوری مغولها در سال ۱۲۷۴ به ژاپن کرده بود ساخته شده حملهای که از جزیره تسوشیما شروع شد شما کنترل جین ساکای رو به عهده میگیرین که با اجرای عالی بازیگر های کسل یعنی دایسوکه تسوجی انجام شده اون کار خودش رو به عنوان یه سامورایی شروع میکنه و یه شکست فاجعهبار به سرعت بهش یاد میده که موازین اخلاقی سخت و شرافتمندانه سامورایی (خودکشی) احتمالاً برای مقابله با این خطر بزرگ کافی نیست.
بازی Ghost of Tsushima حول محور این کشمکش درونی شکل میگیره و باعث میشه آموزههای قبلی جین اون رو در حالی تحت فشار بذاره که تمام تلاشش رو برای نجات سرزمینش به هر قیمتی انجام میده “تا به حال ندیدم یه سامورایی اینطوری مبارزه کنه” یکم زمان میبره تا قلق بازی دستتون بیاد اما زمانی که میذارین لذت بخشه حتی اگه خود جین هم کاریزماتیکترین کاراکتر اصلیای که تاحالا دیدین نباشه! صداگذاری صداپیشههای انگلیسی همه جا عالیه در عین حال جای تأسف داره که دوبله عالی صداپیشههای ژاپنی با حرکتهای دهان کاراکترها همخونی نداره مشکل آنچان بزرگی نیست هنوز هم ارزش داره با صدای ژاپنی بازی کنین خصوصاً برای اینکه با صدای ژاپنی حالت سیاه و سفید کروساوا رو که مثل فیلمهای باحال سیاه و سفید کلاسیک هست امتحان کنین .
چیزی که اصلاً حالتون رو بد نمیکنه موسیقیه که بدون نقص از موسیقی آروم فلوت شاکوهاچی در لحظههای پنهان کاری به موسیقی هیجانانگیز تبل تایکو در لحظههای شمشیر بازی تغییر پیدا میکنه همیشه احساسات مختلفی رو که هر صحنهای قصد داره به مخاطب القاء کنه چند برابر میکنه مبارزات بازی Ghost of Tsushima مثل ترکیبی از ویتچز برو و مجموعه بتمن آرکام هست به علاوه، پری اوریجین اسسزنز کرید، سکیرو شدو دایتوایس، و تمام فیلمهای کروسوا! و مثل ویتچرز برو، نتیجه تمام اینها یه چیز جادوییه! از همون ابتدا همه چیز آشنا و مثل بقیه بازیهاست حمله آروم، حمله سریع، دکمه دفاع، دکمه جاخالی، و بقیه چیزهای دیگه که آشنا هستن! اما چیزی که تمام مکانیزمهای این سیستم مبارزات رو به هم متصل میکنه و باعث میشه این بازی از ابتدا تا پایان جذاب باشه.
اضافه شدن استنسها هستن که هرکدوم از اونها برای مقابله با یه نوع خاص از اسلحه طراحی شده همچنین، ویند استنس میتونه اینکار رو انجام بده… شاون مایکل به این حرکت افتخار میکنه! وقتی گوهست آو تسوشیما در بهترین حالت خودش باشه مبارزاتش سریع و همهجانبه و تاکتیکاله و حس یه سامورایی با مهارت که در میون تعداد زیادی دشمن گرفتار شده رو القا میکنه جزئیات به کار رفته در بازی Ghost of Tsushima هم باعث میشه مبارزات حس فوقالعادهای داشته باشن باید گفت این جزئیات ویژگیهای بصر خارقالعادهای هم دارن تقریباً اصلاً هد آپ دیسپلی رو نمیبینین و دوربین همیشه نزدیک میمونه تا بتونین دید نزدیکی از اکشن بازی داشته باشین.
دشمنها در بازی Ghost of Tsushima صداگذاری واضحی دارن و حتی اگه نتونین اونها رو ببینین متوجه میشین کی باید از حملاتشون جالخالی بدین و حملات کشنده معمولاً اینطوری تموم میشن… “این هم آخریشون بود، تموم شد” ام ارزندهترین چیز در این بازی اینه که هیچ افزایش نیرویی بر پایه عبور از مرحلهها وجود نداره که این عالیه و دلیش هم اینه… وقتی که در بازی Ghost of Tsushima قویتر میشین دلیلش این نیست که شمارههای نامرئیتون زیاد میشن و بعدش هم ضربههاتون قویتر میشن و کمتر آسیب میبینین دلیلش اینه که تکنیکهاتون بهتر شده و الان روشهای جدید و بهتری برای مقابله با دشمنان سرسختتر دارین مثلاً دفاع در مقابله حملاتی که قبلاً نمیتونیستن در مقابلشون دفاع کنین یاد گرفتن استفاده کارآمد از اون تکنیکها حس خوبی داره در نتیجه همه اینها دیگه چون در یه مرحله زیاد تلاش نکردین به مشکل الکی چرخیدن در یه ناحیه یا از پس یه کوئست بر نیومدن بر نمیخورین دیگه با یه ضربه از کمانداری که ۵ لول از شما بالاتره از پا در نمیاین و دیگه مجبور نیستین ۵ دقیقه برای دشمنی وقت بذارین که هرچی بهش ضربه میزنین نمیمیره.
این سیستم واقعاً من رو شگفتزده کرد چون درجه سخت بازی Ghost of Tsushima در تمام قسمتهای کمپینی که بازی میکردم متناسب بود دشمنها سرسختتر میشن و شما باید ادواتی مثل شمشیر و آرمور و چارم رو آپگیرد کنین تا بتونین از پس منحنی دشواری بر بیاین اما آپگریدهای ادوات در مقایسه با مهارتهایی که یاد میگرین همیشه حالت ثانویه دارن و چالشها همیشه منصفانه بودن حتی زمانی که دشواری رو روی هارد گذاشتم دشمنها دشوارتر شدن، اما کشندگی شمشیرم اصلاً کم نشد این خیلی خوبه که مبارزات تن به تن با شمشیر در بازی Ghost of Tsushima خیلی خوبه چون پنهان کاری نینجایی جین نمیتونه رضایتمندی لازم رو به ارمغان بیاره در حالت کلی خوبه اما وقتی شما دیده میشین مشکلات هم خودشون رو نشون میدن کلاً دشمنها نمیدونن چیکار کنن! انگار که اگه وقتی دیده میشین به جز مبارزه هر کار دیگهای بکنین هوش مصنوعی بازی کلاً قاطی میکنه.
ادوات پنهان کاری جین هم ابتدایی هستن و اجازه نمیدن خلاقیت به خرج بدین و پنهان کاری رو یکم هیجانانگیزتر کنین هیچکدوم از انعطافپذیریها و تنوعهای مبارزات رو در رو(مله) در گیمپلی پنهانکاری بازی دیده نمیشه خوشبختانه بازی Ghost of Tsushima یه راهی ارائه میکنه که این موضوع زیاد هم در دشمنها دیده نشه و اینکار رو به بهترن نحو ممکن انجام میده، با وفادار موندن به ریشههای سینمایی سامورایی خودش! در ابتدای بیشتر مبارزات شما میتونین یه استند آف داشته باشین که بهتون اجازه میده یه دشمن رو انتخاب کنین و در یه حالت نمایشی کلاسیک اجازه بدین اول اونها حرکت کنن و بعد با یه ضربه کشنده اونها رو از پا در بیارین همچنین میتونین استند آفهای پشت سر هم داشته باشین و دشمنهای بیشتری رو از پا در بیارین در بخشهای انتهایی بازی من با شروع هر مبارزه ۵ دشمن رو از پا در میاوردم البته اینکار ریسک هم داره اگ ببازین سلامتیتون تقریباً به فنا میره و توسط چندتا مرد با سلاحهای تیز و برنده محاصره میشین بنابراین در کل یک مکانیزم عالیه که نه تنها با تم سامورایی جور در میاد بلکه تاکتیک سرگرمکننده اما نه چندان سودمند رفتن به دل دشمن رو با تاکتیک سودمندی مثل حملات پنهان کاری و از پا درآوردن یواشکی چندتا نگهبان جایگزین میکنه.
معمولاً بازیهای جهان باز میتونن زیباترین مناظر مجازی رو به تصویر بکشن و بازی Ghost of Tsushima دقیقاً در کنار بهترینهای این بازیها قرار میگیره ممکنه دقیقاً مثل تریلری که در سال ۲۰۱۸ ارائه کردن نباشه اما همچنان این یه بازی جهان باز با طراحی هنری بسیار زیبا به حساب میاد برای نشون دادن جایی که میخواین برین از چیزهای مزاحمی که روی صفحه نمایش میان استفاده نمیکنه و به جاش از راهنماهای مختلف استفاده میکنه تا شما رو هدایت کنه کوئستهای فرعی از حد معمول خودشون جذابتر هستن چون در واقع انواع مختلفی دارن اولین و معمولترین اونها کوئستهای باغ هستن که بهش میگن تلز آو تسوشیما اینها زیاد بیاد موندنی هم نیستن اما در هر حال اصلاً به نظر نمیان که همینطوری فقط به بازی اضافه شده باشن اکثر مواقع اتفاقات غیرمنتظره و تاریکی رو به نمایش میذارن و گاهاً سناریوهای گیمپلی جالبی رو ارائه میکنن که هیچ جای دیگه اونها رو نمیبینین یه مرحله از اون بالاتر کوئستهای فرعی چند کاراکتری هستن که اساساً کمپین رو گستردهتر میکنن این کوئستها به هر کاراکتر اصلی بازی داستان خودش رو میده و در عین حال یه وجه دیگه از ماجراجویی جین رو هم نمایان میکنه.
بسط و گسترش پیدا کردن داستان اونها و تأثیری که در ماجراجویی جین میذارن بسیار دیدنیه بعضی از کوئستهای انتهایی احساساتی هستن و راجع به موضوعات سنگینی (از لحاظ احساسی) هستن یکی از اونها از مکانیزم جمعآوری اطلاعات بازی Ghost of Tsushima به شکل زیبا و هوشمندانهای استفاده میکنه که بسیار احساسی هم هست تلز آو تسوشیما معمولاً به شما چارم میده که بعضی ویژگیهای کاراکتر شما رو ارتقاء میده و به شما اجازه میده وارد بیلدهای مختلفی بشین مثلاً بیلد پنهان کاری، بیل غول پیکر، یا یه بیلد که باعث میشه دشمنهاتون بترسن.
در اوایل بازی این چارمها برای کامل کردن کوئستهای فرعی لازم نیستن اما بعداً که تقریباً تمام چارمهایی که نیاز داشتم رو به دست آوردم کوئست تلز آو تسوشیما تقریباً جذابیتهای خودش رو از دست داد و در نهایت کوئستهایی که بهشون میگن میثیک تلز اینها کوئستهای فرعی حماسیای هستن که توسط گوش دادن به داستانی انجام میشه که توسط یه موسیقیدان گفته میشه و همزمان کات سین های سونیه فوقالعادهای هم به نمایش در میان
پاداشها عالی هستن اما بدون این مشوقها هم این کوئستها در کنار بهترین کوءستها در بازی Ghost of Tsushima هستن چیزی که من در مورد جستجو در این بازی دوست دارم و چیزی که من به عنوان فردی که زیاد از جمع آوری آیتمها خوشش نمیاد سپاسگزارش هستم اینه که هر آیتمی که به دست میارین ارزش زیادی داره و مینی چالشهایی هم که دارن سرگرمکنندهست چه چالش فشار دادن دکمهها برای ضربه زدن به بامبوها باشه چه چالش پریدن از مکانهای مختلف و رسیدن به معبدها که خاص کمپانی ساکر پانچ هست باشه .
من همیشه دوست داشتم دنبال اینها باشم وقتی بازی تموم شد میخواستم نیو گیم پلاس هم داشته باشه که خب نداره بنابراین بعد از بازی چیز زیادی به جز گشتن دنبال آیتمها و تموم کردن کوئستهای فرعی جامونده وجود نداره همچنین دوباره از اول بازی کردن با درجه دشواری بیشتر یا حتی در حالت کروساوا هم یکم آدم رو عصبانی میکنه چون نمیتونین کات سین ها رو رد کنین و در نهایت! میتونیم یکم راجع به حالت تصویر صحبت کنیم؟! من در تمام نقد و بررسی داشتم میمردم که به حالت تصویر برسم! حالت تصویر بازی Ghost of Tsushima یکی از بهترینهاییه که تا به حال دیدمد بخشی از اون به خاطر اینه که جهان بازی بسیار زیباست اما بخشی از اون هم به خاطر جزئیات یونیکیه که ساکر پانچ به کار برده مثلاً قابلیت اضافه کردن بک گراند انیمیشنی یا اضافه کردن چیزهای زیادی مثل برگها، کرم شبتاب، و حتی مرغ عشق! بزرگترین ناامیدی من احساسات جین هست، که خب، احساساتی نداره!
بازی Ghost of Tsushima یه ماجراجویی گسترده و عمیق ساموراییه که در اغلب مواقع من رو هم از لحاظ بصری و هم از لحاظ مبارزات شگفتزده کرد با ارائه رفته رفته مهارتهای جدید به جای ارتقاء دادن تواناییها شمشیر بازیهاش چالشبرانگیز، رضایتبخش، و در تمام ۴۰ تا ۵۰ ساعت کمپین سرگرم کننده بودن! بعضی جاهاش هست که جای کار داره مخصوصاً دشمنهای هوش مصنوعی خیلی جای کار داره و بخش پنهان کاری بازی هم هنوز جای کار داره
اما در عین حال بازی Ghost of Tsushima هنوز هم یه بازی جهان باز اکشن و پنهان کاریه که مشکلات زیادی رو که خیلی وقته در این ژانر دیده میشد برطرف کرده و همچنان یه بازی شمشیر بازی سامورایی سرگرم کننده و همه چی تمومه “ما سامورایی هستیم!” “هو!” اگه هنوز اینجایین یکم تصاویر حالت تصویر من رو نگاه کنین و برای اطلاعات بیشتر در مورد گوهست آو تسوشیما ویدیو ۱۸ دقیقهای ۴ کی گیم پلی بازی رو ببینین و برای بقیه چیزها
در عصر بازی برای مشاهده بررسی بازیهای بیشتر با ما همراه باشین.
ویا جهت خرید بازی Ghost of Tsushima با قیمت مناسب به فروشگاه عصربازی مراجعه نمایید .
یک نظر