بررسی کنسول و لوازم جانبی

استفاده از ابزارهای اختصاصی Nvidia و AMD جهت اعمال آسان تنظیمات برای بازیها

اگر شما هم به مانند من یک گیمر دو آتیشه باشید که به محض آمدن هر بازی جدید دوست دارید فوراً آنرا خریداری کرده و نصب کنید مطمئناً شما هم مثل من به محض نصب و ورود به بازی وارد تنظیمات گرافیکی شده تا حالات و تنظیمات مختلف موجود را با توجه به قدرت سخت افزاری سیستم خود به چالش بکشید. به هر حال اگر از آن دست از افرادی هستید که خیلی رغبت به کلنجار رفتن با این تنظیمات بعضاً پیچیده ندارید جای نگرانی نیست چرا که همانطور که از عنوان مشخص است در ادامه قصد داریم به معرفی دو ابزار از دو شرکت معروف Nvidia و AMD بپردازیم. در واقع این دو ابزار که در ادامه توضیحات مفصلی راجع به آنها خواهیم داد با گزینه ها و تنظیمات آماده ای که در اختیارتان قرار می دهند شما را از دستکاری های بعضاً خسته کننده برای رسیدن به یک نتیجه دلخواه بی نیاز کرده و به راحتی می توانید توسط این ابزارها و با توجه به الگوی مد نظر خود تنظیمات کلی مناسبی را فوراً برگزینید پس اگر علاقه مند به این موضوع هستید ادامه این مطلب را از دست ندهید با ما همراه باشید.

optimizegraphics

چرا بازی ها تنظیمات مناسب را به صورت خودکار در نظر نمی گیرند؟

اغلب بازی هایی که امروزه منتشر می شوند به صورت پیشفرض طوری برنامه ریزی شده اند که در همان لحظه ورود متناسب با سخت افزار شما، تنظیمات مناسب را اعمال کنند. آنها از تنظیمات کلی مختلفی با حالت آماده تحت عناوین “Low,” “Medium,” “High,” و Ultra استفاده می کنند حتی در این بین ممکن است در لابه لای تنظیمات برخی از این بازی ها گزینه ای تحت عنوان Autodetect یا مشابه آن را نیز ببینید که سعی دارد تنظیمات مناسب را با توجه به سخت افزار شما انتخاب و تنظیم کند. دقت داشته باشید که حتی این تنظیمات درون بازی نیز نمی توانند به خوبی عملکرد مناسبی را با توجه به سخت افزارتان داشته باشند. حتی گزینه Autodetect نیز همیشه خوب عمل نکرده و با توجه به اینکه سخت افزار جدیدی را تهیه کرده اید که چند سال بعد از بازی عرضه شده است ممکن است در انتخاب تنظیمات با اشتباه مواجه شود.

در ادامه می خواهیم به معرفی دو ابزار بپردازیم که بسیار هوشمند بوده و کارایی بالایی دارند این دو ابزار با در اختیار داشتن حالات و اشکال مختلفی از تست های گوناگون در پایگاه داده خود، بهترین تنظیمات ممکن را با توجه به سخت افزار برای شما تعیین می کند. به عبارت دیگر اگر شما تمایل به استفاده از تنظیمات سفارشی گرافیکی داشته باشید باید از تنظیمات داخل خود بازی اقدام به تغییر کنید اما اگر ترجیح می دهید از تنظیمات گرافیکی خودکار استفاده کنید پیشنهاد ما استفاده از این ابزارهاست.

گام اول: نسبت به دانلود Nvidia GeForce و AMD Gaming Evolved اقدام کنید

اگر کارت گرافیک شما متعلق به برند انویدیا است باید نسبت به دانلود GeForce Exprience اقدام کنید. برای دانلود این ابزار می توانید نام آن را در گوگل جست و جو کنید. خبر خوب اینکه شما می توانید از این ابزار برای بروزرسانی درایورهای کارت گرافیک خود نیز استفاده کنید البته این ابزار از امکانات دیگری همچون قابلیت ضبط و استریم داخلی نیز برخوردار هستند اما تمرکز ما روی بهینه سازی گرافیک بازی هاست. و متعاقباً اگر از کارت متعلق به برند AMD بهره می برید باید نسبت به دانلود AMD Gaming Evolved اقدام کنید. ناگفته نماند که اگر از سخت افرار گرافیکی متعلف به برند اینتل استفاده می کنید که باید بگوییم هیچ ابزار رسمی در این زمینه وجود ندارد البته با توجه به اینکه این نوع برند در حوضه گرافیک حرف خاصی برای گفتن ندارد پس جای نگرانی خاصی نیز وجود ندارد.

 

گام دوم: بررسی کتابخانه بازی مد نظر

به طور کلی پیش از اینکه نسبت به بهینه سازی بازی های خود اقدام کنید لازم است تا کتابخانه بازی های خود را اسکن کرده تا ببینید کدام بازی ها با این ابزارها سازگار هستند.

اگر از ابزار انویدیا استفاده می کنید ابتدا برنامه GeForce Experience را باز کرده و زبانه Games را انتخاب کنید با این کار کتابخانه شما باید به صورت خودکار اسکن شده و لیست بازی های سازگار در سمت چپ نمایش داده شود.

nvidiagames

کاربران ابزار AMD نیز نرم افزار AMD Gaming Evolved را اجرا کرده و زبانه Library را انتخاب کنند با این کار کتابخانه شما باید به صورت خودکار اسکن شده و لیست بازی های سازگار در سمت چپ نمایش داده شود.

screenshot.3

به این دلیل که این دو ابزار از تمامی بازی های موجود پشتیبانی نمی کنند ممکن است برخی از بازی ها در این لیست قابل مشاهده نباشند.

از طرف دیگر اگر می دانید که یک بازی با این دو ابزار سازگاری دارد اما به هر دلیلی در این لیست نمایش داده نمی شود می توانید در ابزار انویدیا روی آیکون Prefferences در پایین لیست بازی ها کلیک کنید با انجام این کار پوشه های Programs Files مورد جست و جو واقع می شود شما همچنین در این بخش می توانید به صورت دستی نسبت به تنظیم پوشه هایی که بازی یا بازی ها در آن قرار گرفته اند نیز اقدام کرده تا توسط نرم افزار شناسایی شوند.

screenshot.1

در ابزار AMD نیز وارد زبانه Library شده و سپس روی آیکون آچار کلیک کنید سپس بر روی نماد Plus در پایین لیست چپ نیز کلیک کرده و اگر به صورت خودکار فایل اجرایی برنامه در لیست نمایان نشد به صورت دستی نسبت به مشخص کردن فایل اجرایی بازی در لابه لای پوشه ها اقدام کنید.

screenshot.5

این الگو تنها زمانی کار می کند که این دو ابزار از بازی ها نمایش داده نشده شما پشتیبانی کنند به عبارتی شما نمی توانید از این روش برای استفاده تحت بازی های ناسازگار با این دو ابزار اقدام کنید.

گام سوم: بهینه سازی

برای بهینه سازی بازی کافیست نام آنرا از لیست مشخص شده انتخاب کرده و روی گزینه بزرگ Optimize کلیک کنید. البته ناگفته نماند که اگر پیش از این بازی را اجرا نکرده اید ممکن است لازم باشد یک بار پیش از انجام این کار نسبت به اجرای بازی اقدام کنید. بعد از کلیک بر روی گزینه Optimize می توانید تنظیمات فعلی بازی را با تنظیماتی که این دو ابزار تحت عنوان Optimal قرار داده اند مقایسه کنید.

البته این بدین معنا نیست که همه چیز تمام است چرا که سلیقه هر شخصی متفاوت است و ممکن است بین کارایی و کیفیت هر شخصی نظری متفاوت داشته و یکی را بر دیگری ترجیح دهد. البته برای این دسته از افراد نیز گزینه ای مخصوص در نظر گرفته شده است برای این منظور این دست از افراد می توانند روی آیکونی که بعد از گزینه Optimize قرار گرفته کلیک کرده تا بتوانند تنظیماتی را مطابق میلی خود با راحتی تغییر دهند خبر خوب این که شما حتی می توانید با جا به جایی بین مقدار اسلایدر نسبت تنظیم اولویت بین کارایی و کیفیت اقدام کنید.

در ابزار AMD Gaming Evolved شما می توانید این نوار لغزان را در صفحه اصلی ملاحظه کنید اما سفارشی سازی زیادی در این ابزار قابل انجام نبوده و تنها به سه گزینه کلی کارایی، کیفیت و حالت میانگین قابل تغییر است.

screenshot.4

سیاست هر دو ابزار بر این است که بیشتر افراد را از نظر بصری و گرافیکی سیراب کند بنابراین اگر شما نرخ فریم بالا را بیشتر ترجیح می دهید باید با استفاده از همین نوارهای لغزان نسبت به تنظیم کارایی بیشتر اقدام کرده و به نوعی گرافیک را فدای گیم پلی روانتر کنید. باز هم اعلام می کنیم که شما می توانید تمامی تنظیمات را داخل بازی مورد نظر خود انجام دهید اما این ابزارها برای شما مخصوصاً اگر تمایلی به درگیری با تنظیمات داخل بازی ندارید بسیار مفید هستند.

کاربران دو آتیشه ترجیح می دهند خود تنظیمات داخل بازی را دستکاری کرده تا به نتیجه دلخواه برسند اما به هر حال برای افراد نسبتاً تازه کار و تنبل، این دو ابزار گزینه های خوبی هستند.

این مطلب هم به پایان رسید امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد منتظر مطالب اختصاصی عصربازی در روزهای آتی باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا