آموزش بازی

آشنایی با تاریخچه ی برترین کمپانی های صنعت بازیهای ویدیویی

آشنایی با تاریخچه ی برترین کمپانی های صنعت بازیهای ویدیویی

در صنعت بازیهای ویدیویی عواملی برای طراحی ، ساخت و عرضه ی بازی های جذاب دائما در حال تلاش و کار هستند که این عوامل شامل تیم های سازنده ی بازی های ویدئویی و ناشران می باشند البته علاوه بر این دو عامل کمپانی های مادر در صنعت بازیهای ویدیویی نقش حائز اهمیتی دارند ، اما منظور از کمپانی های مادر چیست ؟ باید بگوییم که کمپانی های مادر درواقع کمپانی هایی هستند که چند کمپانی دیگر را در زیر مجموعه ی خود قرار داده اند از این رو حق نشر بازی های کمپانی های زیر مجموعه ی خود را در اختیار دارند و از طریق به گسترش و توسعه ی کسب و کار خود می پردازند .

در ادامه ی این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخچه ی پر فراز و نشیب 3 کمپانی مادر بی نظیر در صنعت بازیهای ویدیویی بپردازیم که این کمپانی های مادر در صنعت بازی شامل کمپانی های Activision-Blizzard ، Electronic Arts و کمپانی Take -Two Interactive می باشند که از نظر مالی و ثروتمند بودن به ترتیب دارای رتبه های 1 ، 2 و 3 می باشند بنابراین ثروتمند ترین کمپانی در صنعت بازی های ویدئویی کمپانی Activision-Blizzard و پس از آن کمپانی Electronic Arts می باشد و در نهایت کمپانی که در صنعت بازیهای ویدیویی از نظر ثروتمند بودن در رتبه ی سوم قرار دارد کمپانی Take -Two Interactive می باشد ، ادامه ی این مقاله را دنبال کنید تا با تاریخچه ی جالب هر یک از این کمپانی های ثروتمند در صنعت بازی آشنا شوید .

در ابتدا به بررسی تاریخچه ی پر فراز و نشیب ثروتمند ترین کمپانی مادر در صنعت بازیهای ویدیویی که از نظر ثروتمند بودن رتبه ی اول را دارد یعنی کمپانی Activision-Blizzard می پردازیم . این کمپانی در تاریخ 1 اکتبر سال 1979 تاسیس شده است و آن زمان که کارش را آغاز کرد در زیر نظر کمپانی ویویدی که یک کمپانی فرانسوی بود تمامی بازی های خود را طراحی و تولید می کرد که پس از به یک شرکت کاملا مستقل تبدیل شده که در آن زمان تنها شرکت مستقل در زمینه ی طراحی و تولید کنسول های بازی و البته بازی های رایانه ای به حساب می آمد .

کمپانی مذکور در سال 1980 یعنی یک سال پس از تاسیسش موفق شد تا اولین محصول خود را روانه ی بازار کند که اولین محصول آن چیزی نبود جزء یک بازیهای ویدیویی که مخصوص کنسول های بازی آتاری 2600 طراحی و تولید شده بود . در ادامه ی مقاله برترین بازی های کمپانی Activision-Blizzard را از ابتدا تاکنون مورد بررسی قرار می دهیم .

 

آشنایی با تاریخچه ی برترین کمپانی های صنعت بازی های ویدئوییکمپانی های بزرگ با آغازی کوچک

اولین بازی بی نظیری که کمپانی Activision-Blizzard موفق به طراحی و تولید آن شد که توانست طرفداران زیادی را به خود جذب کند ، بازی مرد عنکبوتی بود . این کمپانی در سال 2000 این بازی بی نظیر را منتشر کرد و موفق شد امتیاز متای 87 از 100 را برای آن کسب کند ، همانطور که از نام این بازی مشخص است ، این بازی براساس یکی از محبوب ترین شخصیت ها یعنی مرد عنکبوتی ساخته شده بود که کمپانی Activision-Blizzard در سال 2000 این بازی را برای برخی از پلتفرم ها مانند پلتفرم های PlayStation ,Game Boy     Color ,Nintendo 64 ,Dreamcast و  Microsoft Windows طراحی و منتشر کرد . بازی مرد عنکبوتی با فروش بسیار خوبی که داشت به برترین بازی کمپانی Activision-Blizzard تبدیل شد چرا که در آن زمان توانست بازخوردهای فوق العاده مثبتی را برای کمپانی مذکور به دنبال داشته باشد .

دومین بازی برتر این کمپانی بازی ، Tony Hawk’s Pro Skater 2 بود ، این بازی درواقع یک بازی شبیه سازی شده از اسکیت سواری بود که در همان سال 2000 توسط کمپانی Activision-Blizzard منتشر گردید ، نام این بازی اکنون هم در فهرست برترین بازی های کمپانی Activision-Blizzard قرار دارد چرا که این بازی در آن زمان تنها بازی ورزشی رایانه ای محسوب می شد . امتیاز فوق العاده ای که در آن زمان به این بازی داده شده بود 98 از 100 بود .

بازی دیگر که جزء برترین بازی های کمپانی Activision-Blizzard می باشد و در رده ی جذاب ترین و هیجان انگیز ترین بازی های این کمپانی قرار دارد بازی  Guitar Hero III: Legends of Rock  می باشد ، این بازی به این دلیل جذاب ترین و هیجان انگیز ترین بازی های آن زمان کمپانی Activision-Blizzard بود که گیمر را مجبور می کرد آهنگ هایی را با گیتار هیرو اجرا کند و هر بار آهنگ های سخت و سخت تری را بسازد ، این بازی نه تنها برای تمامی گیمرها جذاب بود بلکه باعث می شد بیشتر از همه کاربرانی که به موسیقی علاقه دارند و در این زمینه فعالیت می کنند اکثر زمان خود را با این بازی بگذرانند. این بازی در سال 2007 بود که منتشر شد و توانست امتیاز بی نظیر 91 از 100 را بدست آورد .

شرکت های مطرح با عناوین پرطرفدار

یکی دیگر از بازی های برتر کمپانی Activision-Blizzard که پس از انتشار بسیار زیاد بازخورد های فوق العاده مثبتی را بدست آورد و موفق شد امتیاز 93 از 100 را بدست آورد بازی Hearthstone  بود که توسط این کمپانی در سال 2014 منتشر شد . درواقع این بازی مرتبط با دنیای عناوین وارکرفت و قهرمانان آن می باشد به گونه ای که دو بازیکن در مقابل یکدیگر به بازی می پردازند .

بازیهای ویدیویی بعدی ، بازی Warcraft III بود که در سال 2002 برای پلتفرم های  Microsoft Windows, Classic Mac OS وMac OS X  طراحی و منتشر شد . این بازی در آن زمان تنها بازی استراتژی هم زمان در تاریخ بازی های ویدئویی بود که توانست امتیاز متای فوق العاده ی 92 از 100 را به خود اختصاص دهد .

سایر بازی هایی که توسط کمپانی Activision-Blizzard منتشر شدند و جزء برترین بازی های این کمپانی قرار گرفتند بازی های Overwatch ،  StarCraft II  ، Diablo   ، Call of Duty 4: Modern Warfare و بازی World of Warcraft بودند که بر ترتیب امتیازهای متای 91 ، 93 ، 94 ، 94 و 93 از 100 را از آن خود کردند .

کمپانی Activision-Blizzard از آغاز تاسیسش تا کنون با طراحی و انتشار چنین بازی های بی نظیری که توانسته اند امتیازات باور نکردنی را از آن خود کنند توانسته است به اولین کمپانی مادر ثروتمند در دنیای بازیهای ویدیویی تبدیل شود در ادامه ی مقاله به بررسی تاریخچه ی کمپانی Electronic Arts خواهیم پرداخت که رتبه ی دوم را در بین کمپانی های ثروتمند در صنعت بازی های ویدئویی دارد می پردازیم .

 

آشنایی با تاریخچه ی برترین کمپانی های صنعت بازی های ویدئویی

 

کمپانی Electronic Arts در سال 1982 توسط شخصی به نام تریپ هاوکینز تاسیس شد ، می توان گفت که بیشترین زمینه ی فعالیت کمپانی Electronic Arts مرتبط با بازی های ویدئویی بوده است و یکی از تکنیک ها و روش هایی که این کمپانی برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت انجام داده است این بوده است که از برنامه نویسان و طراحان حرفه ای استفاده کرده است ، جالب است بدانید که کمپانی Electronic Arts در ابتدا یک کمپانی نبوده است و از سال 1980 فعالیت خود را به صورت یک استودیوی خانگی آغاز کرده است تا اینکه دو سال بعد یعنی در سال 1982 به صورت یک کمپانی کار خود را ادامه داده است ،

دلیل پیشرفت چشم گیر استودیوی خانگی Electronic Arts در سال 1980 تا سال 1982 و تبدیل شدن آن به یک کمپانی این بود که وقتی به ساختن بازیهای ویدیویی برای کنسول های بازی خانگی مشغول شد توانست بازی های قدرتمندی را طراحی و منتشر کند و از این طریق به شرکت های قدرتمند در آن زمان صنعت بازی متصل شود و نام خود را بر سر زبان ها بیاورد . زمانی که کمپانی Electronic Arts به یک کمپانی فوق العاده قدرتمند در زمینه ی طراحی و منتشر کردن بازیهای ویدیویی تبدیل شد دقیقا سال 2000 بود و این فعالی بی نظیرش را تا سال 2008 ادامه داد که در سال 2008 کارشناسان این کمپانی اعلام کردند که این کمپانی موفق شده است تا سال به درآمد 4 میلیارد دلاری دست پیدا کند که چنین درآمدی واقعا بی نظیر بود.

شرکت های مشهور در گرو بازیهای ویدیویی محبوب

 اگر بخواهیم بازی های این کمپانی را به دو دسته تقسیم کنیم می توانیم بگوییم که بازی های این کمپانی شامل بازی های قدیمی و جدید آن می شوند که بازی های قدیمی این کمپانی شامل : Medal of Honor، Need For Speed، The Simsو    Battlefieldمی باشند و بازی های جدید این کمپانی نیز شامل : Burnout: Paradise ، مجموعه Command & Conquer  و Titanfall می باشند .

کمپانی Electronic Arts دارای دو استودیوی بسیار بزرگ می باشد که هر یک از این استودیوها دارای بیش از 200 کارمند می باشند ، این دو استودیو های بزرگ شامل : استودیوهای  EA Canada و Burnaby می باشند .

هر ساله وب سایت متاکریتیک باتوجه به تحقیقات و بررسی بازی های کمپانی های موجود در صنعت بازی و همچنین میزان درآمدی که دارند نمره ای را به هر کمپانی اختصاص می دهد از این رو وب سایت متاکریتیک در سال 2006 در وب سایت خود به کمپانی Electronic Arts نمره ی 74 از 100 را داد درحالی که به کمپانی نینتندو که در آن زمان نیز یکی از رقبای کمپانی Electronic Arts بود نمره ی 75 از 100را داده بود و این به این معنا بود که کمپانی نینتندو یک نمره بیشتر از کمپانی Electronic Arts گرفته بود .

اما جالب تر از همه این بود که کمپانی Electronic Arts نمره ای بیشتر از دو کمپانی قدر مایکروسافت و سونی گرفته بود و این بزرگترین موفقیت و افتخاری بود که کمپانی Electronic Arts توانست در سال 2006 کسب کند . بازی هایی که توسط کمپانی Electronic Arts توانستند نمره ای بالاتر از 90 را کسب کنند نیز شامل کرایسیس ،  Battlefield 2، Dragon Age: Origins ، Rock Band، بازی Mass Effect 2 و  بازی Titanfall 2 بودند.

کیفیت بازیهای ویدیویی که در تمامی این سال ها توسط کمپانی Electronic Arts طراحی و منتشر شده اند فوق العاده بوده است به گونه ای که همیشه روند فعالیت این کمپانی رو به صعود بوده است  از این رو این کمپانی با استفاده از برنامه نویسان و طراحان بسیار خبره و تجربه توانسته است همیشه و همیشه بازی های با کیفیت و جذابی را طراحی کند که امروزه در دومین رده از ثروتمندترین شرکت های فعال در صنعت بازیهای ویدیویی قرار بگیرد . در ادامه ی این مقاله به بررسی تاریخ سومین شرکت ثروتمند در صنعت بازیهای ویدیویی یعنی کمپانی Take -Two Interactive می پردازیم .

هر کمپانی دارای تاریخچه ی پر فراز و نشیبی می باشد که کمپانی Take -Two Interactive به عنوان سومین کمپانی مادر در صنعت بازیهای ویدیویی نیز از چنین تاریخچه ای مستثنی نیست و مانند سایر کمپانی ها و استودیوهایی که در زمینه ی طراحی و انتشار بازی های ویدئویی فعالیت دارند و با مسائل و مشکلات زیادی رو به رو هستند رو به رو بوده است ، تاریخچه و اتفاقات خوب و بدی که برای کمپانی Take -Two Interactive افتاده است همگی در بازه های زمانی 1993 تا سال های 2004 الی 2005 رخ داده اند .

ویژگی جالبی که در زمینه ی دفتر مرکزی کمپانی Take -Two Interactive وجود دارد این است که این کمپانی با اینکه یک کمپانی چند ملیتی به حساب می آید و اکثر ساختمان های این کمپانی در ایالت متحده ی آمریکا واقع شده اند اما دفتر مرکزی آن در بریتانیا قرار دارد .

 

آشنایی با تاریخچه ی برترین کمپانی های صنعت بازی های ویدئویی

تاریخ نسبتا طولانی و طرفداران بسیار

اگر بخواهیم در زمینه ی موسس این کمپانی صحبت کنیم باید بگوییم که این کمپانی  بی نظیر که در زمینه ی طراحی و ساخت بازیهای ویدیویی فعالیت خود را آغاز  کرد و همچنان در حال ادامه دادن روند صعودی خود می باشد توسط شخصی به نام رایان برانت تاسیس گردیده است ، رایان برانت پسر پیتر برانت یعنی خبرنگار معروف و یکی از مالکان مجله ی اینترویو بود که تصمیم گرفت کمپانی داشته باشد که در آن بازی های ویدئویی را طراحی و منتشر کنند از این رو این کمپانی را تاسیس کرد .

می توان گفت اولین قدمی که کمپانی Take -Two Interactive در کسب و کار خود به طور جدی برداشت به پنج سال پس از تاسیسش مرتبط می باشد ، این کمپانی در سال 1993 تاسیس شد و پنج سال بعد از تاسیسش یعنی در سال 1998 BMG Interactive Entertainment را خریداری کرد . و این اولین قدمی بود که این کمپانی برداشت ، می توان گفت سال 1998 سال موفقیت آمیزی برای این کمپانی بود چرا که هم توانست BMG Interactive Entertainment را خریداری کند و هم در همان سال توانست اولین بازی ویدئویی خود که Rats نام داشت طراحی و منتشر کند . البته کمپانی Take -Two Interactive به تنهایی بازی Rats را طراحی نکرده بود بلکه با کمک استودیوی ترنتولا توانست این بازی را طراحی و منتشر کند . پس از اینکه کمپانی Take -Two Interactive ، BMG Interactive Entertainment را خریداری کرد کارمندان آن را از اول پایه گذاری کرد و تغییر داد از این رو در سال 1998 راک استار گیمز شکل گرفت .

پس از اینکه کمپانی Take -Two Interactive  اولین بازی خود را طراحی و منتشر کرد تقریبا یکسال بعد بازی Biosys را طراحی کرد و آن را عرضه کرد می توان گفت این بازی موفقیت های بسیار زیادی را برای این کمپانی به همراه آورد چرا که با بازخوردهای بسیار مثبتی رو به رو شد و طرفداران بسیار زیادی در آن زمان پیدا کرد ، داستان این بازی که در آن زمان بسیار زیاد مطرح شد ماجراجویی های پروفسوری به نام پروفسور آلن راسل بود . زمانی که کمپانی شاهد موفقیت چشم گیر Take -Two Interactive بود تصمیم گرفت بر روی طراحی و انتشار نسخه ی دوم این بازی نیز کار کند و روند صعودی اش را با ادامه دادن این بازی در نسخه ی دوم ، ادامه دهد . از این رو در سال 2003 نسخه ی دوم این بازی نیز توسط کمپانی Take -Two Interactive طراحی و منشر شد .

یکی از تکنیک هایی که کمپانی Take -Two Interactive برای موفقیت و رسیدن به پله های صعود خود از آن استفاده کرد این بود که همیشه سعی می کرد با استودیوهای سازنده ی بازیهای ویدیویی مشهور و مطرح کار کند چرا که آن استودیو ها دارای طراحان و برنامه نویسان بی نظیر بودند از این رو در صنعت بازی های ویدئویی به چنین شهرتی رسیده بودند . کمپانی Take -Two Interactive آنچنان سیر صعودی را طی می کرد که قادر بود هر یک از کمپانی های طراح و توسعه دهنده ی بازیهای ویدیویی را خریداری کند از این رو در سال 2004 میلادی نیز موفق شد مجموعه ی Civilization  را از کمپانی به نام اینفوگرامرز خریداری کند .

سال 2006 سال خرید استودیوهای بازی سازی برای کمپانی Take -Two Interactive بود چرا که این کمپانی در سال 2006 به ترتیب استودیوهای بازی سازی  ویژوال کانسپتس ، کاش گیمز ، گایا کپیتال گروپ و ایرشنال گیمز را خریداری کرد . در سال 2005 نیز کمپانی Take -Two Interactive هدف گذاری مشخصی کرد و تصمیم گرفت توسعه دهندگان موفقی را به کمپانی خودش جذب کند از این رو دو کمپانی با نام های توکی اسپورت و توکی گیمز را تاسیس کرد .

 

آشنایی با تاریخچه ی برترین کمپانی های صنعت بازی های ویدئویی

 

همانطور که می دانید و اشاره کردیم هر کمپانی دارای تاریخچه ای پر از فراز و نشیب می باشد ، کمپانی Take -Two Interactive نیز از زمان تاسیسش به موفقیت های زیادی دست یافت و سال 2005 برای این کمپانی بهترین ، سودآورترین و مفید ترین سالی که می توانست باشد بود اما برعکس سال 2007 همه چیز برای این کمپانی بازخورد منفی داشت چرا که در سال 2007 رئیس کمپانی Take -Two Interactive به جرم سوء استفاده از پرونده های تجاری متهم شد و به مدت زمان 4 سال به زندان محکوم شد ،

اما از آن جایی که با دادستان پرونده اش رابطه داشت توانست میزان سال های زندانش را کمتر کند ، از این رو اشخاص دیگری از جمله زلنیک مدیا مدیریت کمپانی Take -Two Interactive را بدست گرفتند در همان سال 2007 شخصی به نام جک تامسون که اقدامانی بر علیه بازیهای ویدیویی کمپانی Take -Two Interactive انجام می داد توسط این کمپانی مورد شکایت قرار گرفت و به دادگاه کشیده شد ، در کل سال 2007 برای کمپانی Take -Two Interactive سالی بود که هیئت مدیره آن دائما به دادگاه رفت و آمد داشتند .

بازیهای بسیار مطرح

جالب است بدانید که یکی دیگر از زمینه های فعالیت کمپانی Take -Two Interactive به موبایل مرتبط می شود ، از این رو کمپانی Take -Two Interactive در سال 2007 با وجود تمامی اتفاقات تلخی که برایش رخ داد با کمپانی اوسیس موبایل قرارداد بست و همین قرارداد بین دو کمپانی باعث شد که تعدادی از نسخه های مجموعه ی Sid Meier به دنیای تلفن های همراه هوشمند بیایند . پس از اینکه کمپانی Take -Two Interactive با کمپانی اوسیس قرارداد بست با دومین کمپانی ثروتمند در زمینه ی بازیهای ویدیویی که در همین مقاله به آن اشاره کردیم و تاریخچه ی آن را هم بررسی کردیم یعنی کمپانی Electronic Arts قرارداد بست اما جالب است که این قرارداد هیچ وقت کامل نشد البته دلیل آن هم مشخص نشد تا اینکه پس از مدت ها کمپانی Take -Two Interactive اعلام کرد پیشنهادات کمپانی Electronic Arts در حد و اندازه ی تلاش هایی که کمپانی ما تا به امروز انجام داده بودیم نبود و نتوانستیم پیشنهادات آن ها را به رسمیت بشناسیم .

جالب ترین اتفاق این بود که کمپانی Electronic Arts با اینکه رتبه ی بالاتری از کمپانی Take -Two Interactive داشت همچنان قصد داشت تا با این کمپانی قرارداد ببندد و همچنان پیشنهاد همکاری خود را با این کمپانی نگه داشته بود تا جایی که بازی  Grand Theft Auto IV  نیز طراحی و منتشر گردید پیشنهاد خود را برای همکاری با این کمپانی با مبلغ بیشتری نیز مطرح کرد ، اما باز هم کمپانی Take -Two Interactive پیشنهاد کمپانی Electronic Arts را رد کرد که یکی از دلایل اینکه کمپانی Take -Two Interactive دائما پیشنهادات کمپانی Electronic Arts را رد می کرد این بود که قصد داشت کاملا مستقل عمل کند و به کمپانی دیگری وابسته نباشد .

می توان گفت که سال 2009 نیز برای کمپانی Take -Two Interactive چندان سال خوبی نبود چرا که در سال 2009 مجددا پای این کمپانی به دادگاه باز شد اما این بار به دلیل اینکه محتوای بازی Grand Theft Auto IV غیر اخلاقی بود از این رو این کمپانی مجبور شد تا به جریمه ی 20 میلیون دلاری در همین زمینه تن دهد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا