ارتباط با ما

بررسی قابلیت Game Mode در آپدیت Creators سیستم عامل ویندوز 10

همانطور که احتمالاً می دانید شرکت مایکروسافت در یکی از آپدیت های خود تحت عنوان Creators برای سیستم عامل ویندوز 10، قابلیتی با نام Game Mode را ارائه کرد. همانطور که از نام آن بر می آید این قابلیت برای بهبود کارایی و بهینه سازی اجرای بازی ها در ویندوز 10 ارائه گردیده است. در مورد این قابلیت در سایت های مختلف مطالب بسیاری آورده شده است اما ما در این مقاله قصد داریم روی توصیف ویژگی هایی مانور دهیم که به طور مستقیم از زبان خود سازنده آن، یعنی کمپانی مایکروسافت صحبت به میان آورده شده است. این ویژگی بیشتر از اینکه روی تجربه و کارایی بازی از لحاظ افزایش نرخ فریم تاثیر گذار باشد، روی پایداری اجرای بازی تاثیر گذار بوده است. به هر حال این ویژگی هم مزیت های خود را در این زمینه داشته و برای گیمرهای حرفه ای که زمان زیادی را صرف بازی با کامپیوتر شخصی خود می کنند بسیار مثمرثمر خواهد بود. با ما همراه باشید.

قابلیت Game Mode چیست؟

در واقع این قابلیت به سیستم عامل ویندوز 10 می گوید که تمرکز اصلی خود را از نظر صرف و درگیری منابع سیستم روی بازی در حال اجرا قرار دهد. به عنوان مثال اگر شما برنامه های در حال اجرای زیادی که منابع بسیاری از سیستم شما همچون پردازنده و رم را اشغال می کند روی سیستم خود در حال اجرا داشته باشید، این قابلیت سبب آزاد سازی این منابع و اختصاص آنها به بازی در حال اجرا می شود. طبق محاسبه ای که با مدیر این قابلیت تحت ویندوز شد، مشخص شد که ریشه اصلی پیاده سازی این قابلیت از ابتدای اجرا روی کنسول Xbox One بوده است. این کنسول مایکرسافت از جهات مختلف، اشتراکات زیادی با سیستم عامل ویندوز 10 دارد چرا که همانطور که می دانید کنسول Xbox One قابلیت اجرای برنامه های ساده همچون، اسکایپ، پاندورا و توییتر را نیز به مانند ویندز دارد. ساختار کدینگ هسته کنسول مایکروسافت به گونه ای تنظیم شده که اولویت منابع سیستم را بیشتر روی بازی در حال اجرا می گذارد تا برنامه های پس زمینه. حال همانطور که گفته شد این ویژگی در آپدیت Creators ویندوز 10 نیز عرضه شده تا بتوان از این ویژگی، کاربران سیستم عامل ویندوز 20 نیز بتوانند استفاده کنند. ادامه مطلب را از دست ندهید.

به هنگام اجرای برخی عناوین خاص که به صورت مشترک در هر دو پلتفرم ویندوز و کنسول هستند، این قابلیت به صورت خودکار فعال خواهد شد. و با بستن و خارج شدن از این بازی ها، نیز این قابلیت غیرفعال خواهد گردید. برای سایر بازی ها و برنامه ها نیز می توانید به صورت دستی نسبت به فعال سازی این قابلیت اقدام کنید.

سوتفاهمات در مورد این قابلیت:

خیلی از افراد حتی خود من در نگاه اول این قابلیت را به عنوان یک معجزه قلمداد می کردیم. اما به هر حال طبق آزمایشی که روی یک سیستم رد بالا انجام شد نتیجه نهایی چیزی جز تنها یک مقدار تاثیر کم نبود. طبق آزمایش جداگانه دیگری که روی کارت گرافیک دیگری انجام شد نتیجه نهایی گاهی بهتر بود و حتی با کمال تعجب گاهی بدتر. حتی در یک مورد شاهد بودیم که کارایی کمی بهبود پیدا کرد اما با افت پایداری بازی از جهت اجرا روبرو شدیم.

به طور کلی این قابلیت صرفاً برای اجرای نرم و پایدار بازی در سیستم های رده بالا خوب است اما از آن طرف هم گزینه خوبی برای استفاده حداکثری از قدرت پردازنده گرافیکی و معمولی دستگاه شما نیست. حقیقت این است که موتورهای بازی سازی امروزی، به صورت خودکار تمام کارهای لازم را از جهت اختصاص منابع به خودی خود انجام می دهند از این رو استفاده از این قابلیت نتیجه قابل توجهی را به دنبال نداشته و نخواهد داشت. بنابراین از این قابلیت انتظار بالایی نداشته و اگر می خواهید تجربه بهتری از بازی ها را بدون صرف هزینه داشته باشید تنها راه آن آورکلاک کردن قطعات است.

البته دور از انتظار نیست که شرکت مایکروسافت در ادامه راه، تغییراتی را در این قابلیت ایجاد کرده و میزان تاثیر و بهبود آنرا در بازی ها افزایش دهد.

نحوه فعال سازی این قابلیت به صورت دستی:

همانطور که پیشتر گفته شد، این قابلیت برای بازی هایی که به صورت مستقیم از فروشگاه خود مایکروسافت خریداری شوند، فعال می شوند. خوشبختانه برای بازی هایی که در پلتفرم ها و وبسایت های دیگر عرضه می شوند می توانید به صورت دستی نسبت به فعال سازی این قابلیت اقدام کنید.

برای این منظور، بعد از اینکه بازی در حالت اجرا قرار گرفت، کلید میانبر Windows Game Bar را فشار دهید. کلید میانبر آن به صورت پیشرفت Windows+G در نظر گرفته شده است. همچنین در صورتی که با کنترلر رسمی Xbox به سیستم متصل هستید می توانید لوگوی مرکزی Xbox را فشار دهید. بعد از این کار، نواری نمایان می شود. حال روی آیکون تنظیمات در سمت راست کلیک کنید. اگر این گزینه را نمی بینید ممکن است لازم باشد در تنظیمات گرافیکی بازی، حالت تمام صفحه را به حالت پنجره سوییچ کنید.

 

حال مطابق تصویر زیر، کادر علامت کنار گزینه Use Game Mode For This Game را فعال کنید.

 

کار تمام است و نیاز به انجام مرحله دیگری نیست. هیچ گزینه اضافی دیگر برای پیکربندی حالات و تنظیمات مختلف برای این قابلیت وجود ندارد. از این به بعد و بعد از انجام مراحل بالا، هر وقت که بازی را اجرا می کنید به صورت خودکار باید وارد حالت Game Mode شوید. چرا که پیش از این، یک بار این مرحله را انجام داده اید.

این مقاله هم به پایان رسید. امیدواریم مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد. منتظر مقالات اختصاصی عصربازی در روزهای آتی باشید.

مترجم و نگارنده: هادی نجار

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا