نقد و بررسی بازی ها

نقد و بررسی بازی Far Cry 5 (دوبله فارسی)

 

نقد و بررسی بازی Far Cry 5 (دوبله فارسی)
نقد و بررسی بازی Far Cry 5 (دوبله فارسی)

 

اگه با محوریت کلی سری بازی های فار کرای آشنایی داشته باشید، دقیقاً می دونید قراره بازی Far Cry 5 چه حال و هوایی داشته باشه. با همه جور سبک درگیری های خشونت آمیز و تلاش برای رام کردن محیط های وحشی طبیعت به نفع خودتون مواجه خواهید شد تا بتونید یک جنبش دفاعی همچون چیزی که در تصویر می بینید ایجاد کنید . از اینها گذشته توی سری پنجم بازی فارکرای، یک سری تغییرات بسیار مثبت دیده میشه که باعث میشه بلافاصله با محیط ارتباط برقرار کرده و لذتی وصف نشدنی از بازی Far Cry 5 داشته باشید، از جمله تابلوهای اعلانات و فعالیت هایی که در سرتاسر دنیا قرار داده شده، بدون اینکه سردرگمی زیادی بوجود بیاد.

نبردهای سنگین در بازی Far Cry 5
نبردهای سنگین در بازی Far Cry 5

 

بزرگ ترین تغییر اینه که این سری FAR CRY اونقدر اعتماد به نفسش بالا رفته تا شما رو مسئول پیشرفت خودتون بگذاره، بعد از یک آموزش کوتاه و مختصر تمام جزیره برای جستجو و کاوش باز خواهد شد. وجود سه منطقه تهدید آمیز در بازی Far Cry 5 که از همان ابتدا شما رو محاصره کردند و به شما فقط یک پیشنهاد کوتاه میشه که کدام منطقه می تونه شروع مناسبی باشه. لحظه ای که متوجه میشید هر لحظه می تونید به تمام نقاط نقشه دسترسی داشته باشید حس آزادی پیدا می کنید، حتی ممکنه وجود این انتخاب شما رو زمین گیر کنه و این یک مشکل مثبت محسوب میشه، برای حفظ این تصمیم، بازی Far Cry 5 نحوه پیشبرد داستانش رو با آزادی بیشتری در اختیار کاربر می گذاره.

هدف هر سه منطقه اینه که اونقدر امتیاز دفاع جمع کنید تا به 3 ستاره برسه و بصورت جداگانه با تمام سه نگهبان دروازه بهشت روبرو بشید با این هدف که در نهایت با پدرشون جوزف روبرو بشید هرکدوم از این ها، به نحوی گروه مذهبی خودشون رو شکل دادند اما نقششون اونقدر که ممکنه به نظرتون برسه، در نهایت جالب نخواهد بود علی رغم اینکه بازی Far Cry 5 بخاطر بحث برانگیز بودن و سیاسی بودنش می تونه مورد اتهام قرار بگیرد.

کامل کردن داستان و ماموریت های فرعی بازی Far Cry 5 بهترین راه برای بدست آوردن امتیازات دفاعی هست، اما حتی می تونید با انجام دادن کارهای کوچک تر هم که در بین راه ممکنه باهاشون مواجه بشید، به هدف خودتون برسید، در این رابطه میشه به نجات مَردم، پیدا و نابود کردن اموال فرقه و بدست گرفتن پایگاه های فرقه اشاره کرد. از لحاظ مکانیکی این یک سیستم کاربر پسند بحساب میاد که هر کاری تصمیم بگیرید انجام بدید، جایزه خواهد داشت. اما دلیل اینکه بنظر می رسه این موضوع خیلی خوب انجام شده نحوه پیدا کردن همین فرصت هاست، شما توی هرکدوم از مناطق موجود که برید، یک سری متخصص ها هستند که کاراکترهای کمکی محسوب می شوند، که قابلیت های خاصی دارند، و هیچ منطقه ای تو نقشه زده نشده، و دیگه مثل قدیم از طریق نقشه نمی تونید مناطق شلوغ و محبوب بازی Far Cry 5 رو ببینید .

جوزف دشمن اصلی شما در بازی Far Cry 5
جوزف دشمن اصلی شما در بازی Far Cry 5

 

پیدا کردن مناطق مورد علاقه بازی Far Cry 5 چند راه داره اگه از همچین مناطقی رد بشید، بصورت خودکار مارک اون توی نقشه بوجود میاد نگاه کردن به تابلوهای کنار جاده، نوع جانورها رو مشخص می کنه پیدا کردن نقشه ها، نوشته ها، مجله ها، خانه ها و دیگر ساختمان ها شما رو به سمت چیزهای مختلفی روانه می کنند، از جمله انبار هایی که با انجام دادن یک سری پازل نهایتاً به پول، لباس و لوازم مورد نیاز ختم میشه یا یک شهروند ممکنه از اخبار و حواشی اطراف اطلاعاتی به شما بده که میتونه مکان پناهگاه دُشمن، یا یک ماموریت فرعی و یا حتی یک قسمت از ماموریت خود داستان به شما داده شود.

همه این عناصر به قدری زیبا کنار همدیگه قرار گرفته شدند که استایلی به پیشرفت در بازی Far Cry 5 داده شده که خیلی طبیعی بنظر می رسه ممکنه یخورده حوصلتون سر بره، اما بین راه اونقدر ماموریت های مختلف هست که می تونند شما رو به مسیرهای مختلفی هدایت کنند، و از اونجایی که کار خاص دیگه ای توی بازی Far Cry 5 واسه انجام نیست، می تونید این ماموریت ها رو دنبال کنید و ببینید شما رو به کجا می رسونند، اونم فقط چون فقط قراره یک آیکون کوچک از هزاران آیکونی که در مینی مپ شما بوجود میاد، باشد.

 

 

درواقع اصلاً مینی مپی وجود نداره که البته یکی از بهترین اتفاقات این سری هم هست، درست مثل کاری که توی فارکرای 2 کرده بودند، یک قطب نما برای مسیر یابی وجود داره و می تونید مسیر کُلی دُشمن و یا مسیر هدفتون رو ببینید اما جایی برای اینکه دقیقاً بگه کجا قرار گرفتید وجود نداره .

نبودن مینی مپ در بازی Far Cry 5 مثلاً اجازه می ده، درخت ها رو بیشتر ببینید می تونید بدون اینکه چیزی شما رو گیج کنه، غرق زیبایی های دنیای اطرافتون بشید و بصورت مداوم می تونید همیشه این زیبایی خیره کننده رو همراه خود داشته باشید، و همچنین به تمام جزئیات اطرافتون دقت بیشتری بکنید، مثل خونه ها و شرکت هایی که می رید .

شیوه جهان باز بودن بازی Far Cry 5 تونسته به زیبایی هرچه تمام تر با سری های فار کرای خو بگیره و کاری کرده در وقتی که خودتون لازم می دونید با سختی های دنیا روبرو شوید. می بینید که شانس شما رو کجا می بره و با انجام داستان های تمام نشدنی بازی، بعدش چه اتفاقی خواهد افتاد .

شکار حیوان در بازی Far Cry 5
شکار حیوان در بازی Far Cry 5

 

خوشبختانه شکار حیوانات هم دیگه در این نسخه بازی FAR CRY ضروری نیست، فروش پوست حیوانات بهترین راه برای کسب درآمد برای خرید اصلحه و وسیله نقله محسوب میشه، اما بلاخره دیگه تو این سری لازم نیست حتماً یک سری حیوان بخصوص رو شکار کرد تا بتونید قابلیت هاتون رو پیشرفت بدهید. یکی از تغییرات عالی دیگه، راجع به متخصص ها هست و یا به عبارتی “گانز-فور-هایر” ها هستند که می تونید با توانایی های بخصوصی که هرکدام دارند، با اضافه کردنشون به ابزار کاریتون عناصر بازی Far Cry 5 رو به کُل تغییر بدهید. متخصص ها گزینه های مختلفی رو عملی می کنند.

از آدم هایی گرفته که اصلحه ها و ماشین های مختلفی برای خدمت به شما میارن تا حیوان هایی که دُشمنان رو شناسایی و بصورت مخفیانه آنها رو از پا در میارند این ها دارایی های ارزشمندی هستند که می تونند توانایی های شما رو تکمیل و یا نقاط ضعف شما رو در بازی پوشش بدهند می تونید آرچر رو برای حملات مخفیانه استخدام کنید یا به آدلید، خلبان هلیکوپتر درخواست فشار هوایی بدهید و همچنین حواس دُشمن رو پرت کنید.

هورک هم با خوبی و بدی هاش برگشته رابط کاربری که کاراکتر های کمکی رو هدایت می کنه، بعضی مواقع تصمیمات بسیار بدی می گیره که همه رو دچار مشکل می کنه اما توی یک سری کارهای دو نفره این سری سعی داره تا لحظاتی ناب و خیره کننده بوجود بیاره و بازی Far Cry 5 هم همینه، درگیری های روان و پویا که تو قاب های مختلفی شکل می گیره و اجازه می ده از ابزارهای مختلف برای تکمیل تصویر نهایی استفاده کنید. حداقل در اکثر مواقع اینجوریه.

 

ماموریت های جذاب بازی Far Cry 5
ماموریت های جذاب بازی Far Cry 5

 

یک سری ماموریت های داستان محور در بازی Far Cry 5 هست که بصورت خطی پیش میرن و با توجه به صبری که دارید می تونند غیرقابل تحمل بشوند، وقتی به حد کافی برای یک منطقه امتیاز کسب کردید مسئول منطقه ستوان دروازه ایتونی که هستید، شما رو دستگیر می کنه و بزور شما رو از دنیا می گیره، حالا هر کاری هم کنه بکنید فایده نداره، البته هردفعه فرار می کنید و بعدش دوباره رفتاری مثل قبل انجام می دید تا با یک رئیس بجنگید و ستوان رو بُکُشید، این ماموریت ها، خاص بودن خودشون رو دارند.

اما از لحاظ مکانیکی بازی Far Cry 5، یک چیز معمولی با چالش های ساده و ابتدایی هستند یک سناریوی یکنواخت و تکراری در مکان های مختلف تقریباً کوتاه هستند اما همین یک اتفاق کوچیک باعث میشه از اون دنیای فوق العاده که خود فارکرای ساخته دور بشیم و به راحتی میشه با همین به خودشون ضربه زد.

وسایل نقلیه متنوع در بازی Far Cry 5
وسایل نقلیه متنوع در بازی Far Cry 5

 

اما چیزی که این ماموریت ها رو در بازی Far Cry 5 فجیع تر می کنه، این روبرویی های از نزدیک با اعضای خانواده هست که جلوی شما ایستادند، جوزف سید و ستوان هاش هیچی بجز یک سری تبه کار کاریزما دار نیستند و نمایش های خوبی هم دارند، اما هر برخوردی که باهاشون دارید مثل همدیگه ـست، یک جا به بند کشیده شدید و هرکاری دلشون می خواد جلوی صورت شما انجام میدن، و راجع به یک سری چیزها حرف می زنند تا بهتون ثابت کنند چه آدم های خبیثی هستند، که خیلی زود خسته کننده میشه. 

کاراکترهای ماموریت های فرعی بازی معمولاً یا عاشقشون می شید و یا ازشون متنفر می شید، اما تو اکثر مواقع، با توجه به مکان ماموریت ازتون خواسته نمی شه وارد زندگی خصوصی آنها بشید، می فرستنتون به ماجراهایی که سمت خل بازی های بازی Far Cry 5 محسوب میشه این ماموریت ها با دنیای آزاد فارکرای همخوانی بیشتری دارند.

 

ماموریت های “سی-فمیلی” نهایتاً انحراف بزرگی نیستند اما یک سری فت و فنون هایی وجود داره، اصلحه و ماشین هایی که میشه با پول واقعی اونها رو خرید، همیشه توی منوی خرید بازی Far Cry 5 دیده می شوند و اتصالشون به درگاه خرید “استور-فرانت” هم بنظر می رسه باعث می شه بارگذاری این منوها به تاخیر بیفته، مخصوصاً اگه فقط بخواید اصلحتون رو عوض کنید و با اینکه بازی Far Cry 5 بدون شک بحث هایی مذهبی و سیاسی در اون مطرح میشه، اما توی بازی Far Cry 5 در این رابطه چیز خاصی و یا عملی بخصوص ، بغیر از چند حرکت کوتاه اینور و اونور، صورت نمی گیره .

یک طنز محتاطانست و با توجه به تمام توجه هایی که به خانواده سید میشه آدم انتظار بیشتری از داستان داره اما لذت های بدون وصف بسیار دیگری توی بازی Far Cry 5 وجود داره حس لذت پریدن از یک کوهستان و باز کردن لباس پرواز گفتگوهایی که بین متخصص ها رد و بدل میشه ماهیگیری توی یکی از هزار رودخونه یا دریاچه ای که وجود داره.

 

ماهیگیری در بازی Far Cry 5
ماهیگیری در بازی Far Cry 5

 

 بازی کردن با حیوون های همراهتون، پرواز کردن با هواپیما برای اولین بار توی این سری تیراندازی های دقیق و حساب شده. حس رضایت بخش ماشین روندن توی یک جاده دهه 70 و گوش دادن به یکی از بهترین آهنگ های راک یا رادیو و یا آهنگ های کانتری همون دهه اگه ترجیح می دید بازی Far Cry 5 رو با یکی که مستقل تر هست انجام بدین و یا اگه ترجیح میدید به سیم آخر بزنید، بازی Far Cry 5 یک سری قابلیت های اصلی اضافه کرده و اونم بازی آنلاین دو نفره بخش داستانی و بخش مسابقه فارکرای است. بخش داستانی یک سری محدودیت ها داره، یکیش اینه که اگه سرور توسط شما ساخته نشده باشه، بازی رو نمی تونید ذخیره کنید.

اما اگه فقط می خواید نقش یک “گان-فور-هایر” رو در بازی Far Cry 5 ایفا کنید، مطمئناً توی دنیای فارکرای می تونید با وجود دو نفر بودن، هر خرابکاری که دوست دارید انجام داده و بعد با همدیگه نبردهای بسیاری رو انجام بدید بخش مسابقات، ویرایشگر مپ درونش وجود داره که اجازه می ده مپ های تک نفره، داستانی، رقابتی ایجاد کنید و یا وارد مپ هایی که دیگران ساخته اند شوید هرچند که وارد شدن تو مپ های دست ساز، با توجه به دانلود و تطبیق فایل ها به کمی صبر نیاز داره.

 

نقشه جهان باز بازی Far Cry 5
نقشه جهان باز بازی Far Cry 5

 

اما قسمت مسابقات بازی Far Cry 5 شرایطی رو فراهم می کنه تا با مُدهایی بسیار متفاوت با دوره هایی کاملاً خارج از سبک بازی اصلی مواجه بشیم، هرچند “هوپ-کنتی” که توی بخش مسابقات قرار گرفته حقشه یک اشاره بهش بکنیم، چون واقعاً یکی از روی اعصاب ترین شخصیت های بازیست ویرایشگر خودش قویه و کتابخانه ای بزرگ به همراه منابعی چشمگیر قرار داده شده که بغیر از فقط خود سری های فارکرای، از دیگر بازی های یوبی سافت نیز منابع گذاشته شده کمی طول میکشه باهاش آشنا بشید، اما با سخت کوشی، مشخصا نتایج می تونه فوق العاده باشه. مراحلی که توسط یوبی سافت ساخته شده نشون میده چقدر می تونه این برنامه جالب باشه، اما نمونه های دیگه بسیاری هم وجود داره.

موقع انتخاب مراحل تک نفره، جا و مکان های همه چیز از قبل مشخصه اما موقع بازی چند نفره، باید همه چیز رو به شانس سپرد سه بازیکن از لابی آنلاین، مپ مورد نظرشون رو انتخاب می کنند و بقیه فقط می تونند بین همین مپ ها و سرورهای موجود، رای خودشون رو اعمال کنند همین الانش هم مپ های پی-وی-پی عالی زیادی در بازی Far Cry 5 وجود داره.

 

نبردهای هوایی در بازی Far Cry 5
نبردهای هوایی در بازی Far Cry 5

 

اما همچنین یک سری مپ های کاملاً خالی و بدون فکر انجام شده زیادی هم میشه دید خیلی خوبه که می بینیم مردم با برنامه کاری میکنند، اما لازم نیست حتماً کارتون رو به صورت آنلاین ارائه بدید واسه همینم یخورده رو اعصابه ارسال نظر مثل اینکه از مپ خوشتون اومده یا بدتون اومده به رائ گیری ها کمک می کنه و خوشبختانه بعد از یک مدت مپ های خوب به بالا صعود می کنند با وجود برخی تحریکات کوتاه و فرصت های از دست رفته توی روایت داستان بازی Far Cry 5 وقت گذرونی توی دنیای هوپ-کاونتی همچنان تجربه ای فوق العاده بحساب میاد.

بازی Far Cry 5 با کمترین تغییر به نوع کاووش ها و تغییرات هوشمندانه در کشف و پیشرفت اکتشافات داده، حسی لذت بخش به تمام ماجراجویانش القا می کنه و با دنیای باز، خلاق و مبتکرانه ای که داره، تجربه ای به یاد ماندنی، ایجاد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا