نقد و بررسی بازی ها

نقد و بررسی بازی Call Of Duty Black Ops 4

نقد و بررسی بازی Call Of Duty Black Ops 4

 

 

 

 

بازی Call Of Duty Black Ops 4 در ادامه‌ی سری کال آو دیوتی: بلک آپس مزایای بازی‌های سری قبل از خودش رو به ارث برده و از طرفی با برخی از محدودیت‌های اون‌ها هم طرفه. هر سه مود اصلی بازی، شامل مود مولتی‌پلیر، زامبی و مود جدید بتل‌رویال یعنی بلک‌اوت بر مبنای سری‌های قبلی پایه گذاری شدن. در حالی‌که مود مولتی‌پلیر تلفیقی از ویژگی‌های قدیم و جدیده، مود زامبی کاملاً مدرن و امروزی به نظر میاد. از طرف دیگه، مود بلک‌اوت هم با برقراری یه تعادل فوق‌العاده، باعث شده تا کال‌آو دیوتی حول محوری بچرخه که برای ژانر خودش کاملاً جدیده.

 

بازی Call Of Duty Black Ops 4
بازی Call Of Duty Black Ops 4

گرچه در بازی Call Of Duty Black Ops 4 مود قدیمی بازی‌ تک‌نفره یا سینگل‌پلیر رو نداریم، اما با مأموریت‌هایی رو به‌رو هستیم که کاملاً کاراکتر محورند. اون‌چه اسپشالیست اچ‌کیو نام گرفته در واقع شما رو با تمامی ده اسپشالیست آشنا می‌کنه، قابلیت‌هاشون رو بهتون نشون میده و برای یه بازی چندنفره آماده‌تون می‌کنه. سیر داستانی این بخش خیلی کمه اما طی هر مأموریت با صحنه‌های مقطع یا کات‌سنس‌های جذاب و خشنی مواجه‌ میشید که بهتون یک دید کلی نسبت به ساختار جدید اسپشالیست‌هاتون میده. یکی از مأموریت‌ها حتی به تمرینات عادی زامبی ها می‌پردازه، چیزی که گرچه انتظارش رو ندارین اما باعث میشه این مودهای وسیع جدا از هم کمی پیوسته‌تر به نظر برسن.

مود مولتی‌پلیر از همه‌ی مودها ساده‌تر و استاندارتره به همین دلیل مورد انتخاب بازی Call Of Duty Black Ops 4 که برای تاکتیکی‌تر بودن نسبت به سریی‌های قبل تلاش می‌کنه، بوده. طبق قول‌هایی که داده بودن، خبری از وال‌رانینگ‌ نیست و تراست‌جامپینگ نیست و به جای این‌ها حرکات وزین‌تر و متمرکز تر شدن بزرگ‌ترین تغییر اینه که خبری از هلث‌ریجنریشن یا بازیابی سلامت نیست و در عوض شما هر وقت بخواین میتونین سلامتی‌تون رو در مدت کوتاهی که تو تایمر کول‌داون تعبیه شده، احیاء کنین.

این مسئله باعث میشه که به موقعیت‌ خودتون بیش‌تر توجه کنین و تا زمانی که سلامتی‌تون احیا نشده سوار جت نشید و از آتش دشمن در نرید تا جایی که مطمئن باشین که از پوشش و زمان مناسب برای انجام چنین کارهایی برخوردارین. تمام این‌ها باعث میشه تا در سطح انفرادی، محتاطانه‌تر و هوشمندانه‌تر رفتار کنین. اما مدت زمان کشتن هنوز هم کمه و تولید دوباره باز فوری صورت می‌گیره، با این حال‌ این مسائل بازی Call Of Duty Black Ops 4 رو از راکد موندن در امان نگه میدارن. هر اسپشالیست سلاح و تجهیزات خاص خودش رو داره و بر اون تسهیلات کاملاً مسلطه، مثل کنترل منطقه یا توانایی به بار آوردن خرابی زیاد.

 

گرچه، بعضی از انواع بازی‌ها، تخصص‌ها و استراتژی‌های خاص کارآمدترن. برای مثال، کنترل منطقه برای مودهای آبجکتیو یا عینی مثل مود دامینیشن مناسبه. اما به طور کلی اگر در تیراندازی وموقعیت‌یابی مهارت ندارید، انتخاب اسپشالیست توسط شما و ترکیب تیم‌تون در هر مودی که باشین، مهم نیست. این برای اون‌هایی که دوست دارن خیلی خودخواهانه و بدون به جون خریدن ریسک برقراری ارتباط به طور رندوم بازی کنن، خیلی خوبه. با این حال، وقتی تیمی بازی نمی‌کنین، این مسئله می‌تونه اسپشالیست‌هایی رو که حمایت-محورنرو بی‌ارزش جلوه بده چرا که اگه هم‌تیمی‌تون از مهارت‌تون هیچ استفاده‌ای نکنه، هر قدرم تلاش کنین فایده نداره.

البته باید این رو هم در نظر گرفت که این مسئله، تعادل خوبی رو توی بازی‌تون برقرار می‌کنه و به شما این امکان رو میده که هر قدر می‌خواین تاکتیک به کار ببندین و بی‌خیال همه چیز از باز‌ی‌تون لذت ببرین. مود زامبی بازی Call Of Duty Black Ops 4، با دو سِیر داستانی جدا و سه نقشه‌ی متمایز (شاید هم ۴تا، اگر که دارین با نسخه‌های ویژه‌ی بلک‌آپس بازی می‌کنین) همون‌قدر که گسترده‌س، عمیق هم هست.

دو نقشه‌ی اول، چپتر ناین و وویج آو دیسپر، مربوط به بخش‌ جدید داستان بازی Call Of Duty Black Ops 4 به نام کی‌آس تئوری یا تئوری هرج‌و‌مرج هستند و بلاد آو د دِد که بخش دیگر داستان است، بازگشتی‌ست به مبارزه با دشمن قدیمی،اتر. نقشه‌های داستان تئوری هرج‌ومرج زیبا طراحی شده‌ن و معماهای هوشمندانه‌‌ای درِشون جاگذاری شده. مثلاً آبی که به عمق کشتی تایتانیک رسوخ کرده و بنابراین وقتی شما دارین برای کشف بقیه‌ی ماجرا جست‌وجو می‌کنین، غرق نمی‌شین.

 

گرچه نقشه‌های بازسازی‌شده‌ی بازی Call Of Duty Black Ops 4 کاملاً آشنا هستن اما برای افرادی که سری‌های پیشین بلک‌آپس رو بازی کردن، وجود برخی تفاوت‌ها با نقشه‌ی اصلی بازی، تعجب‌آوره. با این حال، گرچه خدمه‌ی التیمس شدیداً تقلیدی هستند و از سری‌های پیشین قرض گرفته شده‌ن، اما سن‌شون هیچ تغییری نکرده. لهجه‌ی ژاپنی تیکو هم جوکی‌ه که دیگه خنده‌دار نیست و هر جا که ممکنه گنجونده شده. این لهجه در بلاد آو د دِد گیج‌تون می‌کنه اما در کِلَسیفاید، گنجوندن‌ش تو دیالوگ‌های امپراطور و خوردن سوشی کمی آزاردهنده‌س.

هر جا که بخواین فراری رو ترتیب بدین، از این چیزا میشنوین که هیچ کمکی هم بهتون نمیکنه. در بازی Call Of Duty Black Ops 4 در بخش زامبی‌، با مود جدیدی برای جنگ با ارواح رو به‌رو میشین با نام مود راش یا یورش. این نسخه‌ی زامبی خیلی سریع‌ه و نیازی نیست فکر کنین یا معمایی رو حل کنین. فقط کافیه به شکل کاملاً‌ وحشیانه، اون ارواح رو بکشید. از طرفی پولی هم در کار نیست، بنابراین نیازی نیست برای خرید یک سلاح یا باز کردن یک قفل صرفه‌جویی کنین. در عوض، بهتون گفته میشه که کجا یورش بعدی‌تون رو باید ترتیب بدین یا این که از کودوم اتاق به کودوم اتاق برین.

گرچه چنین چیزی تحت عنوان آموزش یه کم زیادی به نظر میاد اما اگر دارین توی مود کلاسیک بازی می‌کنین، برای آشنا شدن‌تون با نقشه، آزمایش سلاح‌ها و طرح نقشه برای حمله‌ی بعدی‌تون، روش فوق‌العاده‌ایه. سومین و البته هیجان‌انگیزترین بخش بازی Call Of Duty Black Ops 4، بخش بلک‌اوت اونه. مثل دیگر بازی‌های بتل رویال، کال آو دیوتی ۱۰۰ بازیکن رو روی یک نقشه نشون‌تون میده با این هدف که با دیدن آخرین افراد زنده و حلقه‌ی مرگی که دورتون رو گرفته، مدام به میدون جنگ، نزدیک و نزدیک‌تر بشید.

 

 

بازی Call Of Duty Black Ops 4 به کال‌آو دیوتی کمک کرده تا با وجود تفاوت‌هایی که با بازی‌های سری قبلش و تغییرات ساختاری جزئی، مثل وارد کردن نوعی گلوله به بعضی سلاح‌ها داره، به یک بازی با سبک خیلی متفاوت بدل بشه. نقشه‌ی اصلی با تقسیمات‌ش به مناطق مجزا، به نقشه‌های سری قبل خیلی شبیه‌ه. مثل بقیه‌ی بازی‌های بتل رویال، آگاهی از قرار گرفتن در موقعیت خطر مهمه و پیاده سازیشون روی نقشه، آسون. در واقع، طرح نقشه حرکت‌های استراتژیک رو تسهیل میکنه.

ویژگی‌های عالیی که در هر دو بخش زامبی و مولتی‌پلیر توی بازی Call Of Duty Black Ops 4 به کارتون میاد. غنائم و تجهیزات مخصوص رو میشه در جریان مسابقه به دست آورد و اگر بدونین چطوری ازشون استفاده کنین و به کار بگیرین‌شون، براتون سودمند خواهند بود. هم‌چنین مناطقی وجود دارن که تحت سلطه‌ی زامبی‌ها هستن. این مناطق جای خیلی خوبی برای غارت‌ان البته اگه بتونین در پوزیشن خودتون بازیکن انسان داشته باشین.

پی‌وی‌ای هم بهتون کمک میکنه تا بلک‌اوت را از چیزایی مثل پی‌یو‌بی‌جی تشخیص بدین. ترکیب ساختار کال‌آو دیوتی با ویژگی‌هایی مثل استایل جون دادن در بازی پابجی، غارت و سیستم‌های تیراندازی خیلی پیشرفت کرده. به خصوص این که شما میتونین بدون بازگشت به منو، سریعاً سلاح‌تون رو تجهیز کنین. از همه جالب‌تر این که این بازی به ویژگی اصلی یک بازی بتل رویال که عامل اصلی محبوبیت این بازی‌هاس و اون داشتن هیجان بالاست، کاملاً وفادار بوده.

 

زامبی مد بازی Call Of Duty Black Ops 4
زامبی مد بازی Call Of Duty Black Ops 4

محتوای بازی Call Of Duty Black Ops 4 کم نیست و سه حالت اصلی اون بسیار قابل توجه‌ان. مولتی‌پلیر ساختار تاکتیکی‌تری رو بهتون نشون میده بدون این که مجبور به استفاده ازش باشین و این موجب برقراری تعادل میشه. بخش زامبی، نقشه‌ی عمیق و پر از معمایی داره که باید کشفش کنید هرچند که کاراکاترهای برگشت‌پذیرش مانع بشن و آزارتون بدن.

در نهایت بازی Call Of Duty Black Ops 4 با استفاده از هر دو جنبه‌ی مولتی‌پلیر و زامبی در ژانر بتل رویال، موجب شده که کال‌آو دیوتی به سمت کاملاً جدیدی کشیده بشه. گرچه این بازی به سبک سنتی بازی تک‌نفره مجهز نیست اما اون‌قدر وسیع و عمیق‌ طراحی شده که هیچ نیازی هم به این ویژگی نداره.

 

جهت خرید این بازی به فروشگاه اینترنتی عصربازی مراجعه نمایید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا