آموزش کنسول

آشنایی با کنسول بازی آتاری باکس

آشنایی با کنسول بازی آتاری باکس

همانطور که می دانید کمپانی آتاری پس از ساخت و عرضه ی آتاری جگوار که شکست خورد و به شکست خورده ترین کنسول این کمپانی تبدیل شد ، از ساخت کنسول های خانگی فاصله گرفت . اما حالا باز هم به این صنعت باز گشته است و کنسول آتاری باکس را طراحی کرده است ، در ادامه ی این مقاله کمی به تاریخچه ی کمپانی آتاری و پس از آن به معرفی کنسول جدیدش می پردازیم .

جالب است بدانید خود کلمه ی Atari ، کلمه ای است که ریشه ی آن به ژاپن برمی گردد و یا بهتر است بگوییم آتاری یک کلمه ی خیلی قدیمی ژاپنی است که معنی آن ضربه و یا موفقیت می باشد . اولین شرکتی که توانست به طراحی و ساخت کنسول های بازی کامپیوتری در جهان بپردازد ، کمپانی آتاری بود . کمپانی آتاری در ماه جولای سال 1972 در آمریکا تاسیس شد و فعالیت خود را در زمینه ی طراحی و ساخت کنسول های بازی کامپیوتری در جهان آغاز کرد .

این کمپانی موفق شد پنج نسل از کنسول های بازی کامپیوتری را به مردم جهان ارائه بدهد که آخرین و پنجمین نسل از کنسول های بازی او همان کنسول بازی جگوار است که با شکست رو به رو شد و باعث شد این کمپانی از ساخت مجددا کنسول بازی خیلی فاصله بگیرد و پس از چندین سال دوباره به این صنعت باز گردد . در ادامه این مقاله پنج کنسول بازی که کمپانی آتاری از سال 1975 تا 1993 به ساخت و عرضه ی آنها پرداخت را معرفی خواهیم کرد .

 

آتاری

کنسول بازی Home Pong ( نسل اول از کنسول های بازی کمپانی آتاری )

اولین کنسول بازی که توسط اولین کمپانی سازنده ی کنسول های بازی کامپیوتری یعنی کمپانی آتاری طراحی و ساخته شد ، کنسول بازی Home Pong نام داشت . کمپانی آتاری در سال 1975 این کنسول بازی را به دنیا معرفی کرد . همانطور که از نام این کنسول بازی مشخص است ، این کنسول بازی کامپیوتری دو بعدی برای شبیه سازی بازی پینگ پونگ طراحی و ساخته شده است . نحوه ی بازی با کنسول بازی Home Pong به این شکل بود که کاربر باید در این کنسول بازی ، پینگ پونگ بازی می کرد تا امتیاز کسب کند و بتواند به مرحله ی بعدی راه پیدا کند .

کنسول بازی Home Pong به عنوان اولین کنسول بازی کمپانی آتاری اصلا نتوانست موفق شود چرا که هیچ یک از خرده فروشی های آمریکا با این کمپانی همکاری نکردند تا اینکه بعدها شرکت های مختلف از کمپانی آتاری تقلید کردند و توانستند کنسول های بازی پانگی بسازند که موفق باشند برای مثال کمپانی Nintendo ، کنسول بازی پانگی را طراحی کرد و به بازار عرضه کرد جالب است بدانید که کنسول بازی این کمپانی آنقدر موفق بود که توانست از هر مدل از دستگاه ی خود بیش از 1 میلیون عدد به فروش برساند و به سود قابل توجهی دست پیدا کند .

کنسول های بازی Atari 2600 و Atari 5200 (نسل دوم از کنسول های بازی کمپانی آتاری)

اولین کنسول از دومین نسل کنسول های بازی های کامپیوتری آتاری با نام Atari VCS در 11 سپتامبر سال 1997 به بازار عرضه شد . کمپانی آتاری نام Atari VCS را از مخفف سیستم ویدیو کامپیوتری VCS انتخاب کرده بود و پس از اینکه این کنسول بازی را عرضه کرد ، دومین کنسول بازی از دومین نسل از کنسول های بازی های کامپیوتری خود را معرفی کرد که نام آن را Atari 5200 گذاشت حتی پس از نام گذاری دومین کنسول از نسل دوم کنسول هایش ، نام کنسول Atari VCS را به Atari 2600 تغییر داد .

با اینکه کمپانی آتاری در طراحی ، ساخت و عرضه ی اولین نسل از کنسول های بازی خود یعنی Home Pong آنچنان موفق نشد اما با ارائه ی کنسول های بازی های کامپیوتری Atari 2600 و Atari 5200 توانست شکست خود را جبران کند چرا که Atari 2600 آنقدر به موفقیت رسید که بیش از 30 میلیون دستگاه از آن به فروش رسید که قیمت هر دستگاه برابر با 199 دلار بود . سخت افزاری که در کنسول بازی Atari 2600 ارائه داده شده بود مبتنی بر ریز پردازنده بود و بازی های این کنسول نیز در قالب نوار عرضه می شدند ، می توان گفت یکی از ویژگی های بی نظیر این کنسول بازی این بود که سخت افزار آن مبتنی بر ریز پردازنده ها طراحی و ساخته شده بودند . البته تولید و عرضه ی کنسول بازی Atari 2600 تا سال 1992 متوقف نشد و همچنان ادامه داشت برای مثال چندین سال بعد از عرضه ی اولین کنسول بازی Atari 2600 ، کنسول بازی Atari 2600s نیز طراحی و عرضه گردید ، حتی نسخه ی ژاپنی آن هم با نام Atari 2800 عرضه شد ، اما تولید و عرضه ی این کنسول بازی در سال 1992 متوقف شد .

کمپانی آتاری با طراحی و عرضه ی دومین کنسول بازی خود در دومین نسل از کنسول های بازی هایش یعنی Atari 5200 تمام آنچه که در Atari 2600 تعریف آنچنانی نداشت را توسعه داد مانند قدرت و گرافیک دستگاه . با اینکه کنسول بازی Atari 5200 قدرتمند تر و دارای گرافیک بیشتری نسبت به Atari 2600 بود اما نتوانست موفق شود و شکست خورد که دو دلیل برای شکست آن وجود دارد که این دو دلیل شامل : قیمت بالای این دستگاه به دلیل استفاده از سخت افزار قدرتمند در آن و عدم قدرت خرید کاربران برای این دستگاه ، اجرا نکردن بازی های 2600 ، می باشد . در نهایت تولید این کنسول بازی کمپانی آتاری نیز در سال 1984 متوقف شد .

کنسول های بازی Atari 7800 و Atari EXGS (نسل سوم از کنسول های بازی کمپانی آتاری)

اولین کنسول بازی در سومین نسل از کنسول های بازی آتاری ، با نام تجاری Atari 7800 ProSystem معرفی شد که البته با Atari 7800 معروف بود و همه این کنسول را با این نام می شناختند . می توان گفت که این کنسول که در سال 1987 به بازار اروپا هم رسید نوعی مدل اصلاح شده از Atari 5200 شکست خورده بود که این بار قیمت آن ارزان تر بود . دقیقا همان دو مشکلی که در Atari 5200 وجود داشت که یکیش قیمت گران و دیگری اجرا نشدن بازی های 2600 بود در این کنسول به طور کامل بر طرف شده بود .

اما کمپانی آتاری باز هم نتوانست به طور آنچنانی موفق شود ولی این بار مشکل از کنسول بازی Atari 7800 نبود این بار مسئله ی رقبای این کمپانی مطرح بود چرا که کمپانی آتاری آن زمان یک رقیب خیلی سرسخت داشت که بازار را در دستش گرفته بود و آن هم کمپانی Nintendo بود . چرا که کمپانی نینتندو توانست بیش از 125 هزار عدد کنسول بازی سگا و بیش از 1 میلیون عدد کنسول بازی نینتندو خود را به فروش برساند . از این رو 20 بازی برای کنسول بازی سگا و 36 بازی برای کنسول بازی نیتندو طراحی شد در حالی که تنها 10 بازی برای Atari 7800 طراحی و عرضه شد.

پس از اینکه این کنسول بازی آتاری هم نتوانست موفق شود و شکست خورد این کمپانی دومین کنسول بازی از سومین نسل از کنسول های بازی اش را با نام Atari EXGS معرفی کرد . این کنسول بازی در دو بسته طراحی و به فروش می رسید که این دو بسته شامل : بسته بندی کنسول بازی Atari EXGS و بسته بندی کامپیوتری آن می شد که تولید این کنسول نیز در سال 1992 متوقف شد .

آتاری

کنسول بازی Atari Lynx ( چهارمین نسل از کنسول های بازی کمپانی آتاری )

کمپانی آتاری در سال 1989 موفق شد اولین کنسول بازی دستی با LCD رنگی در جهان را طراحی و عرضه کند . این کنسول بازی یک کامپیوتر 8 بیتی از نسل چهارم کنسول های بازی آتاری بود . علاوه بر اینکه این کنسول بازی دارای نمایشگر LCD بود دارای گرافیک بسیار خوب و دسته ی کنترلر Ambidexterity نیز بود که کاربر می توانست با دو دست خود به صورت هم زمان بازی را کنترل کند . قیمت این کنسول بازی 179.99 دلار بود که بعدا نسخه ای مشابه ی همین کنسول اما باریک تر و ارزان نیز بود طراحی شد که نام آن Atari Lynx II بود .

کنسول بازی Atari Jaguar ( پنجمین نسل از کنسول های بازی کمپانی آتاری )

اولین کنسول بازی 64 بیتی در جهان با نام Atari Jaguar توسط کمپانی آتاری در سال 1993 طراحی شد . قیمت این کنسول برابر با 249.99 دلار بود . با وجود اینکه کنسول بازی Atari Jaguar اولین کنسول بازی 64 بیتی در جهان بود اما فقط 250 هزار عدد از این کنسول به فروش رسید . در حالی که کنسول های سگا و نیتیندو 16 بیتی بودند اما فروش فراوانی داشتند .

کمپانی آتاری بعد ها برای رقابت با کمپانی نیتیندو یک Atari Jaguar CD که به کنسول جگوار متصل می شد که در کنار اجرای موسیقی ها می تونست بازی ها را در قالب سی دی هم اجرا بکنه طراحی و عرضه کرد حتی این کمپانی یک دستگاه واقعیت مجازی با نام Jaguar VR نیز طراحی و عرضه کرد اما باز هم نتوانست در مقابل رقیب خود به موفقیت برسد ، علت اینکه کاربران از کنسول های 16 بیتی کمپانی نیتیندو بجای کنسول های بازی جگوار 64 بیتی استفاده می کردند محبوبیت کنسول های نیتیندو در میان آنها بود .

در سال 1996 کمپانی آتاری با کمپانی JTS ادغام شد که آن هم عمر طولانی نداشت ، خیلی عجیبه با وجود اینکه کمپانی آتاری در ساخت کنسول بازی کامپیوتری و ساخت کنسول بازی 64 بیتی در جهان اول بود و همیشه سعی کرد بهترین رو ارائه بده نتوانست محبوبیت آنچنانی پیدا کند و بعد از ادغام با کمپانی JTS کم کم ناپدید شد و به طور کل به دست فراموشی سپرده شد .

 

 

از سال 1996 که تولید کنسول بازی جگوار متوقف شد و کمپانی آتاری کم کم به دست فراموشی سپرده شد تاکنون 21 سال می گذرد و حالا پس از گذشت 21 سال کمپانی آتاری دوباره با قدرت بیشتر به این صنعت بازگشته است و قرار است در بهار سال میلادی جاری یک کنسول بازی جدید به نام آتاری باکس را به بازار عرضه کند ، در ادامه ی مقاله به بررسی و معرفی کامل آتاری باکس خواهیم پرداخت .

کنسول جدید کمپانی آتاری براساس تکنولوژی موجود در رایانه های شخصی طراحی و ساخته شده است . دلیل طراحی این کنسول بازی از بین بردن فاصله ی بین یک پی سی و کنسول های بازی خانگی می باشد . با وجود بازگشت باقدرت کمپانی آتاری اما سیاستی که برای طراحی و ساخت این کنسول از آن استفاده کرده است کمی قدیمی می باشد چرا که کمپانی مایکروسافت با وارد شدن به نسل هشتم از کنسول های بازی خود امکانات گسترده ای را برای آنها قرار داده است .

کمپانی آتاری امکاناتی مانند گوش دادن به موسیقی ، استریم برنامه ها و جستجو در اینترنت را در کنسول جدید خود ارائه داده است اما با وجود امکانات زیادی که کمپانی مایکروسافت در کنسول های بازی خود قرار داده است به نظر نمی رسد بتواند کاربران را ترغیب کند تا این کنسول آتاری باکس را خریداری کنند . البته تاکنون اطلاعات دقیقی از عناوین کنسول بازی آتاری باکس منتشر نشده است از این رو تنها می توان از اجرای آثار قدیمی آتاری اطمینان حاصل کرد . کمپانی آتاری از نسخه های کوچک ارائه شده از نیتیندو الگوگیری کرده است و باعث شده است تا محصول کنسول آتاری باکس شباهت زیادی به مینی کنسول های مذکور داشته باشد .

آتاری

در طراحی و ساخت کنسول آتاری باکس از یک پردازنده ی سفارشی سازی شده AMD و همچنین از یک تکنولوژی گرافیکی به نام Radeon استفاده شده است . می توان گفت که طراحی ظاهری کنسول آتاری باکس شباهتی نسبی به یک پی سی متوسط دارد . از سیستم عامل لینوکس بر روی این کنسول بازی جدید کمپانی آتاری استفاده شده است به گونه ای که می تواند آثاری مثل Minecraft را اجرا کند . می توان گفت سخت افزاری در کنسول آتاری باکس مورد استفاده قرار گرفته است که بعید می دانیم بتواند از پلتفرم های نسل هشتم پشتیبانی کند علاوه بر این احتمال اینکه از اجرای عناوین سنگین نیز پشتیبانی کند وجود ندارد .

با وجود اینکه عناوین مستقل مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کده اند در حال حاضر بازاری متفاوت در گیم ایجاد شده است ، به گونه ای که برخوردار بودن آتاری باکس از یک سخت افزار متوسط می تواند این زمینه را گسترش دهد . البته احتمال این وجود دارد که کمپانی آتاری این بار نیز با شکست مواجه شود و همچنین ضرر جبران ناپذیری به این کمپانی وارد گردد چرا که این کمپانی مهم ترین عامل تمایز در یک کنسول بازی را رعایت نکرده است ، مهم ترین عامل تمایز یک کنسول بازی با یک کنسول دیگر عناوین انحصاری می باشد و از آنجایی که این کمپانی در طراحی کنسول بازی جدیدش این وجه تمایز را ندارد این احتمال را به وجود می آورد که پس از عرضه ی محصولش مجددا دچار شکست شود و این بار در کنار شکستی که می خورد ضرر جبران ناپذیری را نیز متحمل شود .

کمپانی آتاری قرار است کنسول آتاری باکس خود را در دو طرح متفاوت از یکدیگر عرضه کند که یکی از طرح های این آتاری باکس شامل رنگ های سیاه و قرمز می باشد و دومین طرح آن نیز از دومین نسل از کنسول های بازی آتاری یعنی Atari 2600 الهام گرفته است چرا که آتاری 2600 تنها نمونه ی کنسول بازی بود که توانسته بود در سال 1997 به موفقیت برسد و همانطور که اشاره کردیم در آن زمان از کنسول بازی Atari 2600 ، 30 میلیون دستگاه فروخته شده بود . با وجود اینکه کنسول بازی جدید آتاری از Atari 2600 الهام گرفته است دارای طراحی زیبا و ظاهری جذاب می باشد . می توان گفت که با وجود استفاده از سخت افزار متوسط در کنسول بازی آتاری باکس و پایین بودن سطح آن از این نظر با سایر کنسول های بازی فعلی ، طراحی ظاهری آن با اینکه ساده است اما مجذوب کننده است و سطح آن در این زمینه از سایر کنسول های بازی فعلی بالاتر می باشد .

 

 

درگاه های تعبیه شده در کنسول بازی آتاری باکس شامل : یک درگاه HDMI ، چهار درگاه USB و یک درگاه کابل اترنت می باشند . اگر بخاطر داشته باشید در ابتدا به این مسئله اشاره کردیم که کنسول بازی آتاری باکس مشابه یک رایانه شخصی متوسط است ، یکی از ویژگی های استفاده شده در آتاری باکس که می توان باز هم به تشابه این کنسول به یک رایانه ی شخصی متوسط اشاره کرد چهار درگاه تعبیه شده بر روی این کنسول برای اتصال یو اس بی می باشد چرا که رایانه های شخصی نیز دارای چهار پورت و یا درگاه جهت اتصال یو اس بی می باشند .

هنوز هیچ اطلاعات و توضیحاتی در زمینه ی کارایی درگاه کابل اترنت این کنسول بازی منتشر نشده است از این رو نمی توان فرضیه ای در رابطه با آن مطرح کرد . یکی دیگر از ویژگی های کنسول بازی آتاری پشتیبانی این کنسول از کارت های حافظه SD می باشد که هنوز نحوه ی عملکرد و کاربرد آن در این دستگاه به طور کامل مشخص نمی باشد و کمپانی آتاری هیچ اطلاعات و توضیحی نیز در این زمینه ارائه نداده است .

 

 

 

چیزی که باعث شگفت زده شدن کاربران شده است شباهت کنسول بازی آتاری باکس با جوی استیک های آتاری 2600 می باشد که در تصاویری که به تازگی از این کنسول جدید کمپانی آتاری منتشر شده است به خوبی نمایان می باشد . چنین شباهتی که بین کنسول بازی آتاری با جوی استیک های آتاری 2600 وجود دارد نشان دهنده ی این است که قرار نیست کنسول بازی آتاری باکس یک مینی کنسول خیلی ساده باشد و تنها توانایی ها و قابلیت های آن اجرای عناوین قدیمی نمی باشد . انتشار تصاویری که نشان دهنده ی شباهت بین کنسول بازی جدید کمپانی آتاری با جوی استیک های آتاری 2600 می باشد به کاربرد این کنترلرها در اجرای عناوین کلاسیک اشاره دارد علاوه بر این ، به این مسئله اشاره دارد که به وجود یک کنترلر دیگر برای تجربه ی عناوین جدید نیز ، نیاز است .

قضاوت درباره ی کیفیت نهایی محصول کنسول بازی آتاری باکس و اینکه این بار سرانجام کمپانی آتاری چه می شود با اطلاعات محدودی که از کنسول بازی آتاری باکس در دست می باشد ، خیلی مشکل است . چرا که عناوین انحصاری آتاری باکس هویت نامشخصی دارند علاوه بر این با توجه به سخت افزاری که بر روی این پلتفرم تعبیه شده است فقط اجرا شدن آثار مستقل به نظر منطقی می رسند . در حال حاضر با مشخصات و اطلاعات محدودی که در دست می باشد نمی توان گفت که خرید کنسول بازی آتاری باکس کار درستی است یا خیر درنتیجه باید منتظر بمانیم تا اطلاعات و مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری بیشتری از این کنسول بازی منتشر شود .

تا پس از آن بتوانیم نتیجه گیری کنیم که آیا خرید کنسول بازی آتاری انتخاب مناسبی است یا خیر و اینکه آیا این بار کمپانی آتاری موفق می شود و یا باز هم متحمل شکستی سنگین می شود ؟ همانطور که گفتیم کمپانی آتاری قرار است کنسول بازی جدید خود را در بهار سال میلادی جاری ، سال 2018 عرضه کند . قیمتی که برای این کنسول بازی آتاری تخمین زده شده است برابر با 249 الی 299 دلار می باشد . از نظر قیمتی که برای کنسول بازی آتاری باکس در نظر گرفته شده است می توان گفت در خوشبیبانه ترین حالت ممکن این کنسول بازی تا چند مدت پس از تولید متوقف خواهد شد چرا که اکثر کاربران توان پرداخت چنین مبلغی را برای خرید یک کنسول بازی ندارند .

این اتفاق برای این کمپانی کمی آشناست چرا که اگر بخاطر داشته باشید کمپانی آتاری در سال 1982 با طراحی ، ساخت و عرضه ی Atari 5200 که دارای قیمت بالایی بود با شکست رو به رو شد . شاید این اتفاق باز هم تکرار شود البته درست بودن و یا نبودن تمامی این احتمالات پس از عرضه ی این کنسول بازی به بازار و میزان استقبال کاربران و طرفداران کنسول های بازی از آن مشخص خواهد شد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا