نقد و بررسی بازی Control
نقد و بررسی بازی Control
کمپانی رمدی بازی جدید خود را با نام Control در جریان کنفرانس کمپانی سونی در E3 2018 معرفی کرد ، از این رو قصد داریم در ادامه ی این مقاله به بررسی بازی Control جدید بپردازیم . مطمعنا قبل از اینکه کنفرانس E3 سال میلادی جاری برگذار شود اکثر گیمرها انتظار رونمایی و معرفی از بازی هایی را می کشیدند که خیلی منحصر به فرد باشند و غوغایی را به پا کنند درست مانند زمانی که استودیوی CD Project Red بازی Cyberpunk 2077 را رونمایی کرده بود و یا مانند زمانی که کوجیما بازی Death Stranding را طراحی و روانه ی بازار کرد ،
اما در کنار چنین گیمرهایی که انتظار بازی های جذابی را می کشیدند که سر و صدای زیادی را به راه بیاندازند گیمرهایی هم وجود داشتند که منتظر بودند تا ببینند کمپانی رمدی این بار قصد دارد چه بازی را در کنفرانس E3 سال میلادی جاری معرفی و رونمایی کند تا باز هم مانند دفعات قبل همه را با معرفی و رونمایی از بازی خود شگفت زده کند . به هر حال انتظارها به پایان رسید و طرفداران کمپانی رمدی با جدیدترین بازی این کمپانی که در طی کنفرانس E3 2018 با نام Control معرفی و رونمایی شد رو به رو شدند و به آنچه که از این کمپانی انتظار داشتند رسیدند .
کمپانی رمدی از گذشته تا به امروز کمپانی خاطره سازی برای طرفدارانش بوده است به گونه ای که با شنیدن نام این کمپانی تمامی طرفدارانش به یاد دوران خوش گذشته که این کمپانی بازی های بسیار مهیج و شیرین و لذت بخشی را طراحی و روانه ی بازار کرده بود می افتند که اگر بخواهیم به دو مورد از بازی هایی که خاطرات بسیاری را در ذهن طرفداران این کمپانی زنده می کند اشاره کنیم باید بگوییم که این بازی ها شامل بازی های محبوب و مشهور مکس پین یک و دو و آلن ویک می باشند به گونه ای که این بازی ها در آن زمان توانستند استعداد داستان سرایی و شخصیت پردازی کاراکترهای بازی را در کمپانی رمدی بیدار کنند به گونه ای که این کمپانی پس از طراحی ،
معرفی و رونمایی از چنین بازی هایی متوجه شد که توانایی بالایی در داستان سرایی و شخصیت پردازی کاراکترهای بازی دارد و با ادامه دادن چنین روندی می تواند طرفداران خود را روز به روز افزایش دهد ، در واقعیت نیز این مسئله صدق می کرد چرا که گیمرها با چنین بازی هایی که در آن ها داستان سرایی صورت گرفته باشد و به شخصیت پردازی کاراکترها پرداخته شده باشد علاقه ی چشم گیری نشان دادند و درست از همان زمان طرفداران پر و پا قرص بازی های منتشر شده از کمپانی رمدی شدند و از همان زمان بود که نام کمپانی رمدی بر سر همه ی زبان ها افتاد از این رو کمپانی رمدی این روند را ادامه داد و روز به روز به موفقیت خود افزود .
البته با تمام خاطره سازی هایی که این کمپانی برای طرفداران خود کرد و تمام موفقیت هایی که طی این سال ها با استفاده از داستان سرایی و شخصیت پردازی کاراکترهای بازی کسب کرد اما بازی آخری که این کمپانی از آن رونمایی کرد یعنی بازی Quantum Break که قبل از بازی Control معرفی شده بود نتوانست آنچنان قدرت و جذابیتی که این کمپانی در بازی های قبلی خود اعمال کرده بود را داشته باشد اما این بازی از کیفیت بالایی برخوردار بود که همین کیفیت بالای بازی Quantum Break توانست به گیمرهای طرفدارا بازی های کمپانی رمدی همچنان امیدواری بدهد و آن ها را کاملا از این کمپانی نا امید نکند .
توقف زمان
درست است که بازی Quantum Break آنچنان که باید و شاید قدرتمند و جذاب نبود و آنچه که طرفداران کمپانی رمدی از این کمپانی انتظار داشتند نبود اما نقاط قوتی هم داشت که طرفداران این کمپانی را به خود امیدوار کرده بود ، همانطور که اشاره کردیم یکی از نقاط قوت این بازی کیفیت بسیار بالای آن بود و یکی دیگر از نقاط قوت این بازی که قصد داریم به آن اشاره کنیم سیستم مبارزاتی بود که در این بازی طراحی شده بود . این بازی به طرز جالبی توسط کمپانی رمدی طراحی شده بود به گونه ای که گیمرها در این بازی می توانند زمان را خودشان کنترل کنند به گونه ای که هر گیمری در این بازی می تواند دشمنانش را به سلیقه ی خودش انتخاب کند و با استفاده از روش هایی غیرمعمول آن ها را نابود کند و حتی روش نابود کردن دشمنانش را می تواند خودش انتخاب کند .
جالب است بدانید که بازی جدیدی که کمپانی رمدی در جریان کنفرانس E3 2018 یعنی بازی Control آن را معرفی کرده است نیز شباهت های زیادی با بازی Quantum Break دارد چرا که در جریان کنفرانس E3 2018 کمپانی رمدی تریلری از بازی Control را به نمایش گذاشت و در آن تریلر مشخص شد که این بازی جدید کمپانی رمدی که همه ی طرفداران کمپانی رمدی در انتظار آن بودند شباهت هایی با بازی قبلی این کمپانی یعنی بازی Quantum Break دارد شباهت این دو بازی با یکدیگر در سیستم مبارزاتی است همانطور که قبلا هم اشاره کرده بودیم یکی از قابلیت های بی نظیر بازی Quantum Break سیستم مبارزاتی آن بود که از آن سیستم مبارزاتی فوق العاده که طرفداران زیادی نیز پیدا کرد در این بازی جدید کمپانی رمدی یعنی بازی Control نیز استفاده شده است و این دو بازی از این نظر بایکدیگر مشابه هستند .
سیستم مبارزاتی بازی Control مانند سیستم مبارزاتی بازی Quantum Break می تواند برای همه ی گیمرها لحظات خاطره انگیزی را ایجاد کند در حال حاضر نیز سیستم مبارزاتی بازی Control طرفداران و گیمرها را به یاد خاطرات خوش کوانتوم بریک می اندازد البته شاید برای بعضی از گیمرها شنیدن این جمله که این بازی جدید کمپانی رمدی کمی مشابه بازی قبلی آن است نا امید کننده باشد اما مهم این است که بازی Control دارای سیستم مبارزاتی قوی است و همچنین دارای قابلیت ها و ویژگی های دیگری مانند کیفیت بالا نیز می باشد و آنچنان هم که بعضی از گیمرها فکر می کنند نا امید کننده نیست .
در جریان کنفرانس E3 2018 تریلری که کمپانی رمدی از بازی جدید Control خود پخش کرد و متوجه شدیم که از نظر سیستم مبارزاتی کمی شبیه به بازی قبلی این کمپانی یعنی Quantum Break می باشد ، تنها تریلر پخش شده توسط این کمپانی نبود چرا که در ادامه ی کنفرانس کمپانی رمدی دومین تریلر خود را برای معرفی بازی جدید خود پخش کرد که در کنار پخش این تریلر دو نفر از اعضای تیم نویسندگان توضیحاتی را درمورد این بازی ارائه دادند که این توضیحات شامل : پیرامون شخصیت اصلی بازی ، هدف بازی ، نحوه ی مبارزه با دشمن در این بازی بودند .
جریان و عملکرد بازی Control کمپانی رمدی به این شکل می باشد که یکسری از نیروهای ماورایی و یا بهتر است بگوییم نیروهای ناشناخته ساختمان اصلی نیروهای فدرال را به محاصره ی خود درآورده اند و علاوه بر این رئیس سابق سازمان اصلی نیروهای فدرال را نیز به قتل رسانده اند پس از اینکه رئیس این سازمان به قتل می رسد خانمی به نام جسی فیدن به عنوان رئیس جدید ساختمان اصلی نیروهای فدرال انتخاب می گردد و حالا این خانم به عنوان رئیس جدید این ساختمان باید تلاش کند تا ساختمان را از محاصره ی نیروهای ماورایی و ناشناخته دربیاورد و ساختمان را تحت کنترل خود دربیاورد . این رئیس جدید ساختمان اصلی نیروهای فدرال با در دست داشتن سلاحی عجیب و غریب و البته با استفاده از نیروهایی که به تازگی به او منتقل شده اند قصد دارد ساختمان اصلی نیروهای فدرال را تحت کنترل خود درآورد و آن را از محاصره ی نیروهای ماورایی و ناشناخته خارج کند .
هنگام اجرای بازی Control متوجه خواهید شد که سیستم مبارزاتی این بازی کمپانی رمدی مشابه با سیستم مبارزاتی بازی کوانتوم بریک نمی باشد ، شاید در ابتدا فکر کنید که سیستم مبارزاتی بازی Control مشابه با سیستم مبارزاتی بازی کوانتوم بریک می باشد اما پس از اجرای بازی متوجه خواهید شد که سیستم مبارزاتی این دو بازی با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند. یکی از تفاوت هایی که بین سیستم مبارزاتی بازی Control و سیستم مبارزاتی بازی کوانتوم بریک وجود دارد و می توان به آن اشاره کرد قدرتی است که گیمر در بازی Control دارد ، جالب است بدانید که قدرت گیمر در بازی Control که در نقش خانم جسی رئیس جدید ساختمان نیروهای اصلی فدرال قرار خواهد گرفت بهه گونه ای طراحی و ساخته شده است که گیمر می تواند با استفاده از قدرتی که به آن داده می شود اشیاء مختلف را بلند کند سپس آن ها را بچرخاند و به سمت دشمنان و یا همان نیروهای ماورایی که ساختمان را محاصره کرده اند پرتاب کند .
حتی گیمر با استفاده از قدرتی که در بازی Control به او داده می شود می تواند اشیاء اطراف خود را به سمت خود بکشد و موقتا از آن ها به عنوان سپری در برابر حملات دشمنان استفاده کند و زمانی که دشمنان به سمتش آمدند آن شی را به سمت آن ها پرتاب کند . جالب است بدانید که زمانی که گیمر بازی Control را اجرا می کند در جریان بازی با برداشتن اشیاء ، چرخاندن آن ها و پرتاب کردنشان به سمت دشمنان قدرتش از میزان اولیه به مرور افزایش پیدا می کند و کامل تر و کامل تر می شود .
عنوانی شبیه به Quantum Break
شاید با خود فکر کنید که قدرتی که در بازی Control قرار داده شده است که گیمر در نقش خانم جسی می تواند اشیاء را از جای خو بلند کند آن ها را بچرخاند و سپس آن ها را به سمت دشمنانش پرتاب کند خیلی فوق العاده و بی نظیر است اما بهتر است بدانید شما در نقش گیمر در بازی Control هر بار با پرتاب کردن اشیاء به سمت دشمنانتان محیط اطراف خود را به هم می زنید به گونه ای که محیط بازی بسیار آشفته می کنید و بهم می ریزید البته اگر بخواهیم نیمه ی پر لیوان را ببینیم بهم ریختن محیط بازی آنچنان هم بد نیست و می تواند به جذابیت های صحنه های مبارزه بیافزاید .
یکی از ویژگی های جالب بازی Control اسلحه ای است که خانم جسی با خود به همراه دارد که در ابتدا نیز اشاره کردیم خانم جسی با خود اسلحه ای پر قدرت و عجیب و غریب را حمل می کند ، اما چرا می گوییم که اسلحه ی خانم جسی یکی از ویژگی های جالب این بازی است ؟ به این دلیل که این اسلحه مشابه هیچ یک از اسلحه هایی نیست که در سایر بازی ها مشاهده کرده اید و کاملا با آن ها متفاوت می باشد . نام این اسلحه Director Pistol می باشد این اسلحه از اجزای کوچک در کنار یکدیگر تشکیل شده است که توانایی جابجایی و حتی تغییر شکل را نیز دارد . جالب تر از همه این است که وقتی بازی Control را اجرا می کنید و بیشتر و بیشتر جلو می روید اسلحه ی شما بیشتر و بیشتر آپگرید می شود و هر باری که آپگرید می شود ویژگی ها و قابلیت های جدیدی را از خود نشان می دهد که گیمرها را شگفت زده و خیره می کند .
اگر بخواهیم بگوییم که اسلحه ی Director Pistol مشابه چه چیزی می باشد می توانیم بگوییم که این اسلحه مشابه شمشیر اکسکالیبور کینگ آرتور می باشد به گونه ای که شمشیر اکسکالیبور کینگ آرتور تنها قابلیت حمل توسط فرد اصلی در بازی را داشت و حالا اسلحه ی طراحی شده در بازی Control نیز این قابلیت را دارد که تنها توسط خانم جسی قابل حمل و استفاده می باشد و شخص دیگری در بازی مانند نیروهای ماورایی و ناشناخته نمی توانند از این اسلحه استفاده بکنند . متاسفانه اطلاعات بیشتری در زمینه ی جزئیات این اسلحه مانند نحوه ی عملکرد آن توسط کمپانی رمدی منتشر نشده است از این رو نمی توانیم درمورد جزئیات و نحوه ی عملکرد این اسلحه به ویژه قابلیت ها و ویژگی هایی که هر بار با آپگرید شدن آن به آن اضافه می شود صحبت کنیم و به بررسی دقیق تر آن بپردازیم . اما کمپانی رمدی وعده داده است که علاوه بر ویژگی ها و قابلیت های بی نظیری که اسلحه ی طراحی شده در بازی Control دارد قرار است در آینده با ویژگی ها و قابلیت های بیشتری از این اسلحه سوپرایز شویم .
براساس تریلری که کمپانی رمدی در کنفرانس E3 2018 در زمینه ی معرفی و رونمایی از بازی جدید خود یعنی بازی Control به نمایش گذاشت می توانیم بگوییم که در داستان بازی نیروهای ماورایی و یا همان نیروهای ناشناخته که به آنها اشاره کردیم و گفتیم این نیروها ساختمان اصلی نیروهای فدرال را به محاصره درآورده اند و رئیس آن را به قتل رساندند ، توسط عاملی از حالت نرمال خارج شده اند به گونه ای که شکل و شمایل آن ها خیلی عجیب و ترسناک می باشد و آنطور به نظر می رسد که دشمنان خیلی خطرناکی باشند . اما کمپانی رمدی هنوز هیچ توضیحی درمورد عاملی که باعث می شود تا دشمنان ما یعنی همان نیروهای ماورایی و ناشناخته از حالت عادی خود خارج شوند و چهره های آن ها به چهره های عجیب و ترسناک تبدیل شود ، نداده است و این عامل در بازی نیز قابل مشاهده نیست .
می توان گفت که حدود 90 درصد از اتفاقات و جریان هایی که در بازی رخ می دهد در ساختمان نیروهای اصلی فدرال اتفاق می افتد البته ساختمان نیروهای اصلی فدرال با نام دیگری نیز شناخته می شود که آن نام ” قدیمی ترین خانه ” و یا ” The Oldest House ” می باشد . یکی دیگر از جالب ترین ویژگی های بازی Control این است که وقتی خانم جسی که رئیس جدید ساختمان نیروهای اصلی فدرال می باشد و قصد دارد ساختمان نیروهای اصلی فدرال را از محاصره ی نیروهای ماورایی و ناشناخته دربیاورد از یک اتاق به اتاق دیگری در این ساختمان جا به جا می شود به صورت ناگهانی زوایای محیط عوض می شود و ساختمان شکلی جدید به خود می گیرد از این رو می توان گفت بازی Control دارای کیفیت و گرافیک بالایی می باشد .
جالب است بدانید که هیچ چیز در بازی Control منطقی و قابل باور نمی باشد چرا که داستان بازی نیز همین است و کمپانی رمدی نیز قصد داشته است وقتی گیمرها وارد بازی Control می شوند تمامی قواعد منطقی را به کل کنار بگذارند و چنین ساختار غیر منطقی را بپذیرند . اما به این دلیل می گوییم که بازی Control یک بازی غیر منطقی است که هر چیزی که بر روی مامورین داخل ساختمان اثرگذار است بر روی ماهیت دنیای واقعی نیز اثر گذار خواهد بود برای مثال زمانی که خانم جسی وارد یک راهروی مخروبه می شود به دلیل اینکه این راهرو مخروبه است و هیچ دیواری ندارد خانم جسی مجبور می شود در گردابی از ابرها و تصاویری که پر از اشکال هندسی در هم و بر هم می باشد قدم بگذارد ، از این رو است که می گوییم هیچ چیزی در این بازی منطقی نیست .
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم قدرتی که در این بازی به گیمر داده شده است واقعا بی نظیر می باشد به گونه ای که گیمر می تواند اشیاء را از جای خود بلند کند ، آن ها را بچرخاند و به سمت دشمنانش پرتاب کند ، اما لازم است بگوییم که قدرتی که به گیمر داده می شود تنها به برداشتن و پرتاب کردن اشیاء در این بازی محدود نمی شود و جالب است بدانید که خانم جسی از اول هم چنین قدرت هایی را نداشته است و زمانی که به سمت ریاست می رسد دارای تمامی این قدرت ها می شود .
یکی از چالش هایی که کمپانی رمدی برای گیمرها در بازی Control ایجاد کرده است این است که وقتی گیمر در نقش خانم جسی قرار می گیرد و تازه به سمت ریاست می رسد با هیچ کدام از قدرت ها و قابلیت هایی که به او داده شده است آشنایی ندارد از این رو باید خودش به نحوه ی استفاده از قابلیت ها و قدرت هایی که به آن داده شده است پی ببرد از این رو برای گیمر یک چالش جالب و جذاب ایجاد می شود . برای مثال یکی از قدرت های خانم جسی که او در ابتدا هیچ اطلاعی از آن ندارد امکان شناور شدن آن در محیط می باشد که این قابلیت گیمر را به وجد می آورد .