بررسی کنسول و لوازم جانبی

نقد و بررسی PlayStation VR ( بخش اول )

نقد و بررسی PlayStation VR ( بخش اول )

همانطور که می دانید در صنعت بازی های ویدئویی ، هر نسل با نسلی دیگر متفاوت می باشد و در هر نسل تکنولوژی ها و بازی های جدیدی مدنظر قرار می گیرند برای مثال در نسل هفتم از بازی های ویدئویی حسگرهای حرکتی و دسته هایی مثل PlayStation Move  و Wii Mote مورد اهمیت بودند و در حال حاضر یعنی در نسل هشتم بازی های ویدئویی هدست های واقعیت مجازی مورد اهمیت قرار گرفته است .

یکی از حسگرهای حرکتی مطرح در نسل هفتم از بازی های ویدئویی ، حسگر حرکتی Kinect  می باشد که دستگاهی هوشمند جهت حرکت و صدا می باشد . این حسگر حرکتی به گونه ای می باشد که شما می توانید با استفاده از صوت و تصویر خودتان به آن دستور بدهید ، نحوه ی عملکرد آن را با چندین مثال بیان می کنیم ، برای مثال زمانی که شما می خواهید بازی رانندگی را انجام دهید با استفاده از این حسگر حرکتی می توانید دستان خود را مشابه زمانی که فرمون ماشین را می گیرید بکنید و با تکان دادن دستانتان به سمت چپ و یا راست رانندگی کنید و یا زمانی که قصد دارید یک بازی موج سواری را انجام دهید می توانید بدن خود را به سمت راست و یا چپ حرکت دهید و از این طریق قایق خود را جابجا کنید . از ویژگی ها و امکانات حسگر حرکتی Kinect  می توان به دوربین آر جی بی ، سنسور مادون قرمز ، سنسور تصویر CMOS ، 4 عدد میکروفون و یک عدد مادربورد که وظیفه ی پردازش اطلاعات این سنسورها و دوربین ها را برعهده دارد ، اشاره کرد.

PlayStation

حسگر حرکتی Kinect  دارای یک بسته بندی زیبا و شیک نیز می باشد به گونه ای که وقتی بسته بندی این حسگر حرکتی را باز می کنید با تنها چیزی که رو به رو می شوید حسگر حرکتی Kinect  می باشد و بقیه ی موارد مورد نیاز مانند کابل ها ، یک عدد بازی مخصوص حسگر حرکتی Kinect  و دفترچه های مخصوص این حسگر حرکتی همگی در زیر آن قرار گرفته اند به گونه ای که در نگاه اول تنها خود حسگر را مشاهده می کنید و بعد از درآوردن حسگر حرکتی از درون جعبه با سایر موارد که در زیر آن قرار گرفته بوده است رو به رو می شوید در نتیجه می توان گفت که بسته بندی این محصول نیز جالب می باشد.

دسته ی بازی PlayStation Move دارای طراحی بی نظیری می باشد که در آن محل قرارگیری دکمه ها به خوبی تعیین شده است و علاوه بر این ، این دسته ی بازی به گونه ای طراحی شده است که دارای بدنه ای شیک و البته خوش دست می باشد . بیشتر حرکات در بازی های ویدئویی واقعیت مجازی با استفاده از دو دکمه ی T و Move که بر روی دسته ی PlayStation Move طراحی شده است انجام می گیرد بنابراین می توان گفت که دکمه های اصلی در دسته ی PlayStation Move دکمه های T و Move می باشند که در کنار سایر دکمه های این دسته عملکرد بی نظیری دارند ، همانطور که اشاره کردیم محل طراحی دکمه ها بر روی این دسته به درستی صورت گرفته است چرا که دکمه ی T و یا بهتر است بگوییم دکمه ی Trigger در پشت دسته ی PlayStation Move طراحی شده است که به راحتی در دسترس باشد و کاربر بتواند به راحتی و با استفاده از انگشت اشاره از آن استفاده کند و دکمه ی Move نیز در وسط دسته طراحی شده است که کاربر می تواند به راحتی و با استفاده از انگشت شصتش از آن استفاده کند چرا که محل قرار گیری این دکمه دقیقا محل قرارگیری شصت کاربر بر روی دسته ی PlayStation Move می باشد.

درصورتی که بخواهیم نسل هفتم بازی های ویدئویی را با نسل هشتم این بازی ها یعنی حسگرهای حرکتی را با هدست های واقعیت مجازی مقایسه کنیم باید بگوییم که هدست های واقعیت مجازی عمر طولانی تری نسبت به حسگرهای حرکتی ندارند.

PlayStation

اولین شرکتی که توانست اولین هدست واقعیت مجازی کنسولی را برای کاربرانش طراحی و تولید کند شرکت سونی بود. در این مقاله قصد داریم به بررسی تمامی ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری هدست واقعیت مجازی PlayStation VR بپردازیم که با وجود ایجاد تجربه هایی بسیار لذت بخش برای کاربران خود نتوانسته است در مقابل رقبای خود به شکل قدرتمندی عمل کند .

در ابتدا قصد داریم به قطعات سخت افزاری استفاده شده در PlayStation VR بپردازیم ، قطعات سخت افزاری که در PlayStation VR مورد استفاده قرار گرفته است این هدست واقعیت مجازی را نسبت به رقبایش از جمله HTC Vive  و Oculus Rift  ضعیف تر نشان داده است چرا که وضوح تصویر استفاده شده در دو هدست واقعیت مجازی نسبت به وضوح تصویر در PlayStation VR بهتر می باشد ، به دلیل اینکه در PlayStation VR از یک صفحه نمایش فول اچ دی استفاده شده است در حالی که در هدست واقعیت مجازی Vive وضوح تصویر برابر با 2560 در 1200 و در هدست واقعیت مجازی Rift وضوح تصویر برابر با 2160 در 1200 پیکسل می باشد که در هنگام استفاده از این هدست های واقعیت مجازی لذت کافی را می برید اما در هنگام استفاده از PlayStation VR به دلیل استفاده از صفحه نمایش فول اچی دی در آن تمامی پیکسل های صفحه نمایش را در مقابل چشم های خود می بینید .

هدست PlayStation VR از نظر میدان دید نیز از سایر رقبای خود به ویژه هدست های واقعیت مجازی HTC Vive  و Oculus Rift  پایین تر است چرا که میدان دید هدست PlayStation VR 10 درجه از میدان دید هدست های واقعیت مجازی HTC Vive  و Oculus Rift  پایین تر است .

اما یکی از مزیت های هدست PlayStation VR نسبت به رقبایش که این هدست واقعیت مجازی را از رقبایش بالاتر برده است نرخ بروز رسانی تصویر در صفحه نمایش این هدست می باشد که برابر با 120 هرتز است . شرکت سونی با استفاده از چنین نرخ بروز رسانی در صفحه نمایش هدست PlayStation VR باعث شده است تا هیچ گونه تاخیری در حرکت تصویر روی این هدست رخ ندهد .

PlayStation

البته هدست PlayStation VR به هر اندازه که خوب باشد متاسفانه کنسول پلی استیشن آن توانایی یک کامپیوتر بازی را ندارد از این رو نتیجه می گیریم که درصورتی که بازی های واقعیت مجازی پلی استیشن 4 مشکلی داشته باشند این مشکل به خود دستگاه پلی استیشن 4 مرتبط می شود نه هدست واقعیت مجازی آن . از مشکلات بازی های واقعیت مجازی پلی استیشن 4 می توان به وضوح تصویر و کیفیت پایین آنها اشاره کرد به گونه ای که این بازی ها با وضوح تصویر پایینی اجرا می شوند و علاوه بر این دارای کیفیت پایینی می باشند که این کیفیت پایین در بعضی از این بازی های واقعیت مجازی به قدری پایین می باشد که فاصله ای که بازی رندر می کند بسیار پایین می باشد تا جایی که بیشتر از یک یا دو متر مقابلتان رندر نشده است .

از میان دو مشکل وضوح و کیفیت تصویر در بازی های واقعیت مجازی پلی استیشن 4 مهم ترین و بزرگترین مشکل پایین بودن وضوح تصویر می باشد . به گونه ای که کاربران بازی های واقعیت مجازی پلی استیشن 4 همه چیز را تار و پیکسل مانند می بینند همانطور که بخاطر دارید در ابتدا نیز اشاره کردیم که شرکت سونی در هدست PlayStation VR از صفحه نمایش فول ای چی دی استفاده کرده است که همین دلیلی است که وقتی کاربر از این هدست واقعیت مجازی استفاده می کند همه چیز را در صفحه نمایش پیکسل مانند ببیند . دلیل دیگری که باعث شده است تا وضوح تصویر در بازی های واقعیت مجازی کاهش پیدا کند استفاده از نورپردازی ها و قابلیت های گرافیکی بالا در این بازی ها می باشد از این رو بهتر بود تا نورپردازی ها و قابلیت های گرافیکی بالا حذف می شدند اما وضوح تصویر به شکل قابل توجهی حفظ می شد و کاهش پیدا نمی کرد . البته بهتر است بدانید که همه ی بازی های واقعیت مجازی دارای چنین مشکلاتی به ویژه کاهش وضوح تصویر نمی باشند و توانسته اند تا حدی این موضوع را درک کنند به گونه ای که به جای استفاده از نورپردازی های زیاد و قابلیت های گرافیکی بالا ، وضوح تصویر را بالا نگه داشته اند و تنها برخی از بازی های واقعیت مجازی هستند که این مشکل را دارند به گونه ای که وضوح تصویر در آنها به حدی پایین است که کاربران علاقه ای به ادامه ی این بازی ها ندارند .

همانطور که اشاره کردیم ویژگی که باعث شده است تا هدست PlayStation VR از سایر رقبایش بالاتر باشد نرخ بروز رسانی تصویر در صفحه نمایش آن بود علاوه بر این ویژگی ، ویژگی دیگری نیز وجود دارد که این هدست واقعیت مجازی را نسبت به سایر رقبایش بهتر جلوه می دهد و آن هم نحوه ی آسان قرار گرفتن آن بر روی سر می باشد چرا که دو رقیب اصلی این هدست یعنی هدست های واقعیت مجازی HTC Vive  و Oculus Rift  به مشکل بر روی سر کاربرانشان قرار می گیرند . در صورتی که هدست PlayStation VR به راحتی بر روی سر کاربران قرار می گیرند و مشکل قرار گرفتن بر روی سر را مانند دو هدست رقیب ندارند .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا