نقد و بررسی بازی ها

بررسی نقاط قوت و ضعف بازی Unravel 2

بررسی نقاط قوت و ضعف بازی Unravel 2

امروزه بازی های ویدئویی پس از طراحی و تولید با تبلیغات بسیار زیادی که از سوی کمپین های تبلیغاتی صورت می گیرد منتشر می شوند مانند خیلی از کسب و کارهای دیگر که با تبلیغات زیادی همراه می باشند چرا که تبلیغات به عنوان یک سرمایه گذاری بلند می تواند محصول را به تمامی مردم معرفی کند اما جالب است بدانید که همه ی بازی ها با تبلیغات و سر و صدای زیادی منتشر نمی شوند و در این بین بازی هایی هم هستند که با کمترین تبلیغات منتشر می گردند . یکی از همین بازی هایی که هنگام انتشارش با تبلیغات و سر و صدای زیادی همراه نبود بازی  Unravel 2 بود ، بازی Unravel 2 توسط کمپانی الکترونیک آرتز که دومین کمپانی ثروتمند در صنعت بازی های ویدئویی می باشد طراحی و تولید شده است که این کمپانی بازی Unravel 2 را در جریان نمایشگاه EA Play 2018 رونمایی و معرفی کرد .

کمپانی الکترونیک آرتز ، تولید کننده ی بازی Unravel 2 یک کمپانی تولید کننده ی بازی های ویدئویی می باشد که در این زمینه فعالیت چشم گیری دارد ، موسس کمپانی الکترونیک آرتز شخصی به نام تریپ هاوکینز بود ، یکی از ویژگی هایی که باعث شد کمپانی الکترونیک آرتز از یک شرکت تازه تاسیس مبتدی در زمینه ی طراحی و عرضه ی بازی های ویدئویی به یک شرکت قدرتمند و ثروتمند در زمینه ی بازی های ویدئویی تبدیل شود این بود که این کمپانی فقط و فقط از طراحان و برنامه نویسان فوق العاده ماهر و خبره برای کار خود استفاده می کرده است و می کند .

کمپانی الکترونیک آرتز از ابتدای سال 1980 بود که کار خودش را آغاز کرد اما از ابتدا یک کمپانی بزرگ بود و از همان سال 1980 کار خودش را به عنوان یک استودیوی خانگی برای طراحی و توسعه ی بازی های ویدئویی آغاز کرد اما از همان سال 1980 به این فکر بود تا بازی های ویدئویی خاصی را مخصوص یکسری از کنسول های بازی که تا آن زمان تولید شده بود بسازد تا اینکه این استودیوی خانگی پس از 2 سال و در سال 1982 بود که به یک کمپانی تبدیل شد و همانطور که اشاره کردیم توسط آقایی به نام هاوکینز تاسیس شد . شاید با خود فکر کنید که 2 سال مدت زمان فوق العاده کمی است که یک شرکت می تواند از یک استودیوی خانگی به یک کمپانی تبدیل شود ، بله درست است واقعا 2 سال مدت زمان بسیار کمی برای رشد اینچنینی است اما راز موفقیت کمپانی الکترونیک آرتز چه بود ؟ این کمپانی که در ابتدا تنها یک استودیوی خانگی بود با آغاز کردن کارش و همکاری های پی در پی با کمپانی های ابر قدرت توانست نام خود را بر سر زبان ها بیاندازد از این رو بود که توانست رشد سریع اینچنینی داشته باشد .

روند موفقیت آمیز کمپانی الکترونیک آرتز آنچنان با سرعت ادامه پیدا کرد تا این کمپانی در سال 2000 به یک کمپانی ابر قدرت در زمینه ی طراحی و توسعه ی بازی های ویدئویی تبدیل شد . در این میان کمپانی الکترونیک آرتز آنقدر از طراحی و فروش بازی های ویدئویی خود سود کرده بود که کارشناسان مالی این کمپانی در سال 2008 اعلام کردند که تنها سود خالص این کمپانی از سال 2000 تا 2008 برابر با چهار میلیارد دلار بوده است . از این رو کمپانی الکترونیک آرتز از آن زمان تاکنون به دومین کمپانی ثروتمند در زمینه ی طراحی و توسعه ی بازی های ویدئویی تبدیل شده است و تاکنون هم جایگاه خود را به خوبی حفظ کرده است .

بررسی نقاط قوت و ضعف بازی Unravel 2چالش های بیشتر در راه

باز های ویدئویی که توسط کمپانی الکترونیک آرتز طراحی و منتشر می شدند در تمامی زمینه ها بودند به غیر از زمینه های ورزشی که پس از گذشت مدت زمانی کمپانی الکترونیک آرتز بازی های ورزشی خود را نیز طراحی و منتشر کرد و از آن جا بود که تمامی شرکت های رقیب و کاربران دنیای بازی های ویدئویی به ویژه بازی های ورزشی متوجه شدند این کمپانی در طراحی بازی های ورزشی نیز از قدرت بالایی برخوردار می باشد . کمپانی الکترونیک آرتز بازی های ورزشی خود را با برچسب EA Sports منتشر می کرد ، می توان گفت بعد از دو عامل اصلی ، استفاده از طراحان و برنامه نویسان حرفه ای و همکاری با کمپانی های خبره در این زمینه سومین عاملی که باعث موفقیت چشم گیر کمپانی الکترونیک آرتز در صنعت گسترده ی بازی های ویدئویی شد ، طراحی و انتشار بازی های ورزشی بود .

کمپانی الکترونیک آرتز علاوه بر اینکه در تمامی زمینه ها به ویژه زمینه های ورزشی بازی های ویدئویی را طراحی و منتشر کرده است ، طراحی و ساخت بازی های ویدئویی از روی فیلم را در تجربیات خود دارد چرا که از روی فیلم مشهور و مطرح هری پاتر ، بازی هری پاتر را طراحی و منتشر کرد و از آن جایی که این فیلم شهرت خاصی را با خود به دنبال داشت کمپانی الکترونیک آرتز توانست با طراحی و توسعه ی بازی هری پاتر بار دیگر نام خود را بر سر زبان ها بیاندازد .

از بازی های مطرح قدیمی کمپانی الکترونیک آرتز می توان به بازی های ویدئویی Medal of Honor ، Need For Speed،  The Simsو Battlefield اشاره کرد و از بازی های مطرح و مشهور جدید این کمپانی می توان به بازی های  Burnout: Paradise، مجموعه Command & Conquer و  Titanfallاشاره کرد .

از آن جایی که کمپانی الکترونیک آرتز دومین کمپانی ثروتمند در زمینه ی طراحی و توسعه ی بازی های ویدئویی در دنیا می باشد دارای استودیوهای طراحی بازی زیادی است که دو مورد از این استودیوها خیلی مطرح و مشهور می باشند که شامل استودیوهای EA Canada و Burnaby هستند این دو استودیوی طراح بازی به این دلیل دو تا از بزرگترین استودیوهای طراحی و توسعه ی بازی هستند که هر کدام بیش از 200 کارمند دارند .

پس از آشنایی با کمپانی الکترونیک آرتز به موضوع اصلی یعنی نقد و بررسی بازی جدیدی که این کمپانی آن را طراحی و منتشر کرده است می پردازیم ، همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم نام این بازی Unravel 2 می باشد که با تبلیغات بسیار کمی و خیلی بی سر و صدا طراحی و منتشر شده است .

بازی Unravel  در دو نسخه طراحی و منتشر شده است که اگر شما اولین نسخه ی آن را دنبال کرده باشید با شخصیت مطرح آن که یک کاموای قرمز رنگ بود آشنایی دارید در نسخه ی اول این بازی شما به عنوان یک گیمر باید این شخصیت کاموایی قرمز رنگ را کنترل می کردید تا جایی که معماهای بازی با همین شخصیت کاموایی قرمز رنگ حل می شدند اما در نسخه ی دوم این بازی که به تازگی توسط کمپانی الکترونیک آرتز طراحی و منتشر شده است دیگر تنها یک شخصیت کاموایی قرمز را نمی بینید بلکه یک شخصیت کاموایی دیگر نیز که رنگ آن آبی می باشد به شخصیت قبلی اضافه شده است و شما در این بازی با دو شخصیت کاموایی قرمز و آبی رو به رو هستید . اگر به خاطر داشته باشید در اولین نسخه از این بازی نام شخصیت کاموایی قرمز رنگ ، یارنی بود و اما حالا در نسخه ی جدید این بازی شخصیت کاموایی قرمز رنگ یارنی قرمز نام دارد و شخصیت کاموایی آبی رنگ یارنی آبی نام دارد . درواقع تفاوت اصلی که بین نسخه ی اول و دوم بازی Unravel  وجود دارد این است که در نسخه ی اول این بازی هسته ی بازی بر روی یارنی قرمز می چرخید اما در نسخه ی دوم این بازی هسته ی بازی بر روی تمامی کارها و فعالیت های یارنی قرمز و آبی می چرخد .

بررسی نقاط قوت و ضعف بازی Unravel 2

تفاوت دیگری که بین اولین نسخه از این بازی با دومین نسخه از آن وجود دارد این است که در نسخه ی جدید قابلیت Co-Op وجود دارد درصورتی که این قابلیت با توجه به اینکه در نسخه ی اول این بازی تنها یک شخصیت کاموایی وجود داشت نبود اما در نسخه ی جدید این بازی چون دو شخصیت کاموایی وجود دارد این قابلیت نیز وجود دارد ، این قابلیت اجازه می دهد تا دو بازیکن با یکدیگر بازی Unravel 2 را اجرا کنند و هر یک از آن ها کنترل یکی از شخصیت های کاموایی را برعهده داشته باشد .

دوستی جدید برای عبور از چالش ها

اگر با بازی های ویدئویی که تاکنون از سوی هر کمپانی ارائه شده است آشنایی داشته باشید و حداقل یکبار هر کدام از آن ها را امتحان کرده باشید می توانید این مسئله را به خوبی درک کنید که تاکنون بازی های ویدئویی زیادی طراحی و منتشر شده است که معماهای بسیار جالبی را در حین بازی ارائه داده اند که وقتی شما توانسته اید چنین معماهایی را در بازی حل کنید کاملا شگفت زده و حیرت زده شده اید اما باید بگوییم که چنین مسئله ای در حد عالی در بازی Unravel 2 وجود ندارد چرا که با تلاش بسیار طراحان و برنامه نویسان کمپانی الکترونیک آرتز برای طراحی و انتشار بازی که در آن قابلیت جذاب Co-Op وجود داشته باشد باز هم این قابلیت در این بازی جذابیت آنچنان خاصی را برای مخاطب ایجاد نمی کند .

اگر بخواهیم مکانیزم بازی Unravel 2 را بررسی کنیم باید بگوییم که مکانیزم این بازی تفاوت چندان زیادی با نسخه ی اول آن ندارد چرا که در نسخه ی اول این بازی شخصیت کاموایی قرمز یا همان یارنی می توانست انتهای کلاف خود را به نقطه ای ببندد و یا با استفاده از نخ کلاف خود از جاهایی آویزان شود و یا به جاهای دیگری پرتاب شود که دقیقا همنی مکانیزم در نسخه ی دوم این بازی وجود دارد ، یکسری تفاوت های جزئی در مکانیزم بازی Unravel 2 وجود دارد برای مثال یکی از یارنی ها می تواند سر کلاف یارنی دیگر را نگه دارد تا او از آن آویزان شود به جاهای مختلفی پرتاب شود و به مکان های جدیدی دسترسی پیدا کند .

یکی از مشکلات عجیب بازی Unravel 2 این است که طراحان و برنامه نویسان آن از دو شخصیت در این نسخه از از این بازی استفاده کرده اند تا با یکدیگر همکاری داشته باشند و باهم پیش روند اما اینچنین نیست و همکاری زیادی بین این دو شخصیت صورت نمی گیرد .

همانطور که اشاره کردیم در این بازی معماهای جذاب و جالبی مطرح نمی شود و تنها با معماهایی رو به رو می شوید که ساده و سر راست هستند و قرار نیست با چالش خیلی خاصی رو به رو شوید تا با حل آن خیلی شگفت زده شوید . برای شما هیجان انگیز باشد . در ضمن با وجود اینکه در بازی Unravel 2 دو یارنی طراحی شده است و آن ها براساس مکانیزمی که در بازی وجود دارد می توانند با یک دیگر ترکیب شوند و به یک شخصیت واحد تبدیل شوند اما خیلی از معماها و مسائل ساده ی این بازی تنها با استفاده از یک یارنی مانند نسخه ی اول این بازی قابل حل می باشد و نیازی به وجود یک یارنی دیگر نبود ، حداقل طراحان و برنامه نویسان این بازی می توانستند با قرار دادن یک یارنی دیگر در این نسخه از بازی ، معماها و مسائل پیچیده تری را مطرح کنند تا استفاده از دو یارنی در بازی جذاب و هیجان انگیز باشد . البته باید اشاره کنیم که وقتی شما به تنهایی بازی Unravel 2 را انجام می دهید وجود دو شخصیت کاموایی قرمز و آبی آنچنان هم برایتان مشکل ساز نمی شود چرا که می توانید دو شخصیت کاموایی یعنی دو یارنی را با یکدیگر ترکیب کنید و از آن ها یک شخصیت واحد بسازید و به بازی خود ادامه دهید ، اما زمانی که با دوست خود به شکل دو نفره قصد دارید بازی Unravel 2 را باهم اجرا کنید چون نیاز چندانی به یک شخصیت دیگر نیست یا شما حوصله تان سر می رود یا دوستتان . چون شما به تنهایی می توانید 70 درصد از معماهایی که در بازی مطرح می شود را به تنهایی حل کنید و دیگر به دوستتان نیازی ندارید که در شخصیت دومین کاموا قرار بگیرد و بخواهد به شما کمک کند در کل با بازی دو نفره در نسخه ی Unravel 2 نمی توانید جذابیت و تجربه ی جالبی را پشت سر بگذارید .

بررسی نقاط قوت و ضعف بازی Unravel 2

 

اگر بخواهیم کیفیت بازی های ویدئویی را بسنجیم باید بگوییم که کیفیت تمام بازی های ویدئویی از سه حالت خوب ، بد و چیزی بین خوب و بد خارج نیست ، کیفیت بازی Unravel 2 نیز نه خیلی خوب است و نه خیلی بد و تقریبا در حالتی بین خوب و بد قرار دارد چرا که کمپانی الکترونیک آرتز توانسته است بازی ویدئویی را طراحی و منتشر کند که در اصل دارای ایراد خاصی نمی باشد اما آنچنان هم جذاب و شگفت انگیز نیست که بتواند گیمرها را در پای کنسول بازی خود میخکوب کند . البته باید به این نکته اشاره کنیم که در ابتدا که این بازی را اجرا می کنید برای شما کسل کننده و خسته کننده به نظر نمی رسد چرا که می توانید معماهای استاندارد شده در این بازی را به آسانی حل کنید و جلو بروید اما همینطور که روند بازی را ادامه می دهید مطمعنا انتظار دارید معماها کمی سخت تر بشوند اما چنین چیزی را مشاهده نمی کنید و این دقیقا همین جایی است که حوصله ی شما سر می رود و دیگر دوست ندارید به بازی ادامه دهید و حتی اتفاق خارق العاده ای را در این بازی مشاهده نمی کنید که بخواهید تا مدت ها بعد آن را برای دوستان خود تعریف کنید و از آن تمجید کنید .

معیار سنجش موفقیت یک بازی به خصوص بازی هایی که اینچنین ادامه دار می باشند و نسخه ی دوم آن ها نیز توسط کمپانی و استودیوی سازنده طراحی و منتشر می گردد این است که حداقل در نسخه ی دوم گیمر بتواند تغییرات انقلابی و هیجان انگیزتری را نسبت به نسخه ی اول آن بازی مشاهده کند اما نسخه ی دوم بازی Unravel  اینچنین نیست و با وجود اینکه در نسخه ی دوم این بازی قابلیت Co-Op افزوده شده است اما از آن جایی که در بازی معماهایی خاص و پیچیده ای برای حل کردن مطرح نمی شود نیازی به استفاده از دو شخصیت کاموایی و قابلیت Co-Op نیست از این رو می توان گفت که نسخه ی دوم بازی Unravel  به موفقیت چندان زیادی دست پیدا نکرده است چرا که در بررسی میزان موفقیت این بازی با معیار سنجش موفقیت بازی های ویدئویی ادامه دار متوجه می شویم که معماهای سخت و پیچیده و حرکتی انقلابی در نسخه ی دوم بازی Unravel  نسبت به نسخه ی اول آن وجود ندارد از این رو نتوانسته است رشد چندانی داشته باشد شاید یکی از دلایلی که نسخه ی دوم این بازی خیلی بی سر و صدا و با استفاده از تبلیغات کمی منتشر شد نیز همین باشد . از این رو به عنوان یک گیمر نباید از بازی Unravel 2 انتظار زیادی داشته باشید .

Unravel  2 بازی مهیج و سرگرم کننده

بازی Unravel 2 از آن دسته از بازی هایی است که نیازی به داشتن داستان ندارد درصورتی که طراحان و برنامه نویسان این بازی داستانی را در این بازی قرار داده اند آن هم داستان فرار دو نوجوان از دست آدم ها می باشد ، شاید دلیل اینکه طراحان این بازی سعی کرده اند در پس زمینه ی این بازی یک داستانی را قرار بدهند این بوده است که ارتباطات نه چندان جزئی را در بازی ایجاد کنند و از این راه کمی تفاوت در این نسخه از بازی نسبت به نسخه ی قبلی اش ایجاد کنند اما بودن و یا نبودن چنین داستانی در این بازی اصلا مهم نبود چرا که بودن یا نبودن داستانی در بازی نمی تواند کمک آنچنانی به جذاب شدن بازی بکند . می توان این داستانی که در پس زمینه ی بازی قرار گرفته است را تنها یک عنصر جانبی دانست چرا که در این بازی بیشترین و اصلی ترین توجه ها به پریدن از روی سکوها ، فرار از تله ها و همچنین حل کردن معماهای ساده خلاصه کرد چرا که اصلا به چنین داستانی در بازی توجهی نمی شود .

یکی از ویژگی های بی نظیر بازی Unravel 2 این است که فضاسازی بسیار عالی در آن صورت گرفته است و این فضاسازی نسبت به نسخه ی اول آن پیشرفت فوق العاده چشم گیری نیز داشته است ، اگر شما هم نسخه ی اول این بازی را بازی کرده باشید و نسخه ی دوم آن را نیز دیده باشید به خوبی این مسئله را درک می کنید که فضاسازی این بازی فوق العاده صورت گرفته است چرا که در این بازی با استفاده از دو شخصیت کاموایی به جاهای مختلف می روید ، بر روی چمنزارها می پرید و به دنبال حل معماها هستید که در این حین موسیقی لذت بخشی را نیز می شنوید از این رو می توان گفت یکی از ویژگی هایی که باعث می شود بازی پس از مدتی برای گیمر کسل کننده به نظر نیاید همین فضاسازی زیبا به همراه آهنگ های گوش نواز است . جالب است بدانید ترک های موسیقی استفاده شده در این نسخه از بازی Unravel  آنقدر زیبا و گوش نواز هستند که بعد از اتمام بازی هم می توانید آن ها را به صورت یک آلبوم موسیقی داشته باشید و به آن ها گوش دهید و لذت ببرید .

بازی Unravel 2 از بعد دیگری نیز قابل تحسین می باشد و آن هم بعد فنی آن است ، چرا که در بازی و در تمامی محل هایی که دو شخصیت کاموایی در آن ها قرار می گیرند همه چیز طبیعی به نظر می آید از ایم رو می توان گفت که افکت های گرافیکی فوق العاده ای در این بازی استفاده شده است علاوه بر این معماهایی که در بازی Unravel 2 قرار داده شده اند هر چند که ساده هستند اما براساس قوانین فیزیک و ریاضی هستند و محاسبات آن ها به دست خود گیمر می باشد درنتیجه گیمر با صحنه های عجیب و غریبی ناشی از حل کردن معماها رو به رو نخواهد شد .

در مجموع باید بگوییم که نسخه ی دوم بازی Unravel  از نظر بعد فنی ، گرافیکی و البته فضاسازی به همراه ترک های موسیقی فوق العاده جذاب نسبت به نسخه ی اول خود دارای پیشرفت چشم گیری بوده است اما از نظر استفاده از قابلیت Co-Op و حل معماهای متعدد نتوانسته است نسب به نسخه ی اول خود پیشرفت آنچنانی داشته باشد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا