اخبار کنسول

افزایش سرعت دو پلتفرم بازی PS4 و Xbox One با افزودن SSD

همانطور که احتمالاً می دانید دو شرکت مایکروسافت و سونی به صورت پیشفرض و با هدف کاهش هزینه نهایی کنسول خود، در آنها از همان هارد دیسک های معمولی استفاده کرده و در هیچ کدام از سه نسخه مختلف کنسول مربوط به هر کدام از دو شرکت خبری از حافظه های پرسرعت SSD نیست. با این حال اگر تمایل به سرعت بیشتر مخصوصاً در امر بارگذاری داده ها به حافظه اصلی کنسول خود باشید جای نگرانی وجود ندارد چرا که با صرف کمی زمان می توانید به صورت دستی نسبت به افزودن یک حافظه SSD اقدام کنید. پس اگر علاقه مند به این موضوع هستید ادامه این مطلب را از دست ندهید. با ما همراه باشید.
همانطور که می دانید بازی های مدرن کنسولی، امروزه اغلب از هارد دیسک ها به داخل حافظه اصلی کنسول بارگذاری می شوند و نه به صورت مستقیم از دیسکها. از این رو استفاده از یک حافظه SSD می تواند مدت زمان بارگذاری بازی های شما را با کاهش محسوسی روبرو کند. در واقع این یک اقدام جداگانه بوده که شما می توانید برای برخوردار از سرعت بیشتر بارگذاری در کنسول خود بهره مند شوید. نکته دیگر اینکه شما می توانید از همین تکنیک به منظور اضافه کردن یک هارد دیسک مکانیکی با ظرفیت بیشتر اقدام کرده و ظرفیت پیشفرض کنسول 500 گیگابایتی خود را به میزان بالاتری افزایش دهید.
اعمال این فرایند در کنسول PlayStation 4:

ps4
کنسول های پلی استیشن 4 در حال حاضر از هارد دیسک های اکسترنال پشتیبانی نمی کنند این بدین معناست که شما نمی توانید حتی یک SSD اکسترنال را نیز به کنسول خود متصل کنید. اما جای نگرانی وجود ندارد چرا که شما می توانید با باز کردن محفظه مخصوص هارد دیسک نسبت به تعویض آن با یک مدل جدیدتر با ظرفیت و یا احیاناً با سرعت بیشتر اقدام کنید. شرکت سونی برای اینکه مشکلی در این کار پیش نیاید یک سری دستور العمل کلی را در نظر گرفته است که عبارت اند از اینکه اندازه هارد دیسک شما باید 2.5 اینچ بوده، ضخامت آن حداکثر 9.5 میملیمتر باشد و همچنین از مشخصات استاندارد ساتا بهره ببرد. به طور کلی تا زمانی که هارد دیسک انتخابی شما از چنین مشخصات استانداردی برخوردار باشد هیچ مشکلی در هنگام اتصال آن به کنسول پیش نخواهد آمد. بنابراین شما باید هارد دیسکی را انتخاب کنید که از شرایط بالا برخوردار باشد در واقع این نوع هارد دیسک، همان هاردیست که شما اخیراً برای کامپیوتر شخصی خود خریداری کرده اید. چرا که اغلب هارد دیسک های جدید از چنین شرایط استانداردی برخوردار بوده و تبعیت می کنند.
همچنین دقت داشته باشید که شما در آن واحد تنها می توانید نسبت به اتصال یک هارد دیسک تحت کنسول خود اقدام کنید، بنابراین پیشنهاد می شود در صورتی که قصد خرید یک حافظه SSD را دارید حتماً پر ظرفیت ترین نوع آنرا انتخاب کرده تا با مشکل فضای ذخیره سازی مواجه نشوید.
برای اطلاع از جزییات فرایند های لازم برای این کار می توانید جست و جویی کوتاه در گوگل انجام داده تا روش دقیق آن را بیابید. اما ساختار کلی آن به این صورت است که ابتدا شما از داده های موجود روی کنسول خود یک نسخه پشتیبان بر روی یک درایو خارجی تهیه کرده، سپس با دسترسی به محل قرار گیری هارد دیسک در کنسول خود، هارد دیسک را تعویض کرده و سپس با نصب دوباره نرم افزار سیستمی کنسول PS4 روی درایو جدید، نسخه پشتیبان قبلی را به درایو جدید منتقل می کنید.
Xbox One:

مایکروسافت بنا به دلایلی امکان اینکه بتوانید هارد دیسک داخلی کنسول را با یک نوع جدید تعویض کنید نداده است. اما جای نگرانی وجود ندارد چرا که این کنسول از هارد دیسک های اکسترنال پشتیبانی کرده و شما می توانید این نوع هارد دیسک ها را به راحتی از طریق درگاه USB به کنسول خود متصل کنید. برای این منظور کافیست یک حافظه SSD پرسرعت خارجی با درگاه USB، خریداری کرده و آنرا به Xbox One خود متصل کنید. در نهایت می توانید بازی های مدنظر خود را روی این درایو نصب کنید. ناگفته مشخص است که بازی های نصب شده روی این نوع از هاردهای جامد، به طرز شگفت آوری زودتر از تر از بازی های نصب شده روی هارد داخلی کنسول به داخل حافظه موقت یعنی Ram بارگذاری شده و در نتیجه سرعت بسیار بیشتری را از نظر بارگذاری تجربه خواهید کرد. دقت داشته باشید که برای این منظور لازم است تا یک درایو با رابط USB 3.0 و حداقل 256 گیگابایت را به کنسول خود متصل کنید در غیر این صورت مجوز نصب بازی ها به شما داده نمی شود. همانطور که گفته شد رابط مورد نظر درایوها نیز باید USB3.0 بوده تا حدااکثر کارایی را داشته باشد همچنین برای اطلاع از پرسرعت ترین درایوهای اکسترنال به صورت واقعی می توانید به بنچمارک های موجود برای درایو مورد نظر در سایت های معتبر مراجعه کنید. این توصیه از آن جهت است که ممکن است یک سری درایوهای اکسترنال با رابط USB 3.0 که اغلب از قیمت پایینتری برخوردار هستند با وجود اینکه از برچسب USB 3.0 برخوردار هستند اما در عمل آنطور که باید عمل کنند نیستند. در این زمینه مایکروسافت سه درگاه پرسرعت USB 3.0 را در کنسول خود به کار برده است. نکته قابل توجه اینکه شما می توانید به صورت همزمان سه درایو(هارد دیسک) مختلف را در آن واحد به کنسول خود متصل کنید.

xbox one
راهنمای کلی برای اتصال:
ابتدا درایو اکسترنال خود را به کنسول خود متصل کنید. با انجام این کار رابطی برای شما نمایان شده و اعلام می کند که برای ذخیره بازی و برنامه های مد نظر خود، لازم است تا نسبت به فرمت آن اقدام کنید. همچنین هر زمان که احساس کردید می خواهید درایو خود را فرمت کنید می توانید از مسیر زیر به این فرمان دسترسی پیدا کنید:
Settings > All settings > System > Storage > Format for games & apps
شما در این حالت می توانید بر خلاف کنسول سونی که نیاز به نصب مجدد سیستم نرم افزاری کنسول برای شناسایی هارد دیسک را داشت نسبت به انتقال بازی ها حتی بدون نیاز به نصب مجدد آنها اقدام کنید. برای این منظور بازی مد نظر خود را از طریق رابط My games & apps در حالت انتخاب(هایلایت) در آورده و گزینه Menu را برگزینید. حال بخش مدیریت بازی که تحت نام Manage Game است را انتخاب کنید. بعد از انجام این کار می توانید نسبت به انتقال بازی های مد نظر خود از یک درایو به درایو دیگر اقدام کنید. این انتقال صرفاً محدود به دو درایو یکسان نبوده و می توان بین درایو های مختلف صورت پذیرد مثلاً بین هارد دیسک داخلی کنسول و یک درایو SSD اکسترنال.
همانطور که احتمالاً می دانید بازی های متعلق به کنسول نینتندو وی یو، معمولاً روی هارد دیسک داخلی نصب نمی شوند مگر اینکه شما آنها را به صورت دیجیتالی خرید و دانلود کنید که در این صورت بازی ها طبیعتاً از روی هارد دیسک بارگذاری و اجرا خواهند شد. در این کنسول نیز به مانند کنسول مایکروسافت شما می توانید نسبت به اتصال یک درایو اکسترنال اقدام کرده تا میزان ظرفیت و در صورت اتصال یک SSD میزان سرعت بارگذاری بازی ها را به طرز قابل توجهی افزایش دهید. راهنمای کامل این روال را می توانید با جست و جویی کوتاه در گوگل پیدا کنید.
این مقاله هم به پایان رسید. امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. منتظر مطالب اختصاصی عصربازی در روزهای آینده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا