اخبار

ارتباط غرق شدن زیردریایی تایتان با بازی

یک بازی ویدئویی به طرز عجیبی غرق شدن زیردریایی تایتان را پیش بینی کرده بود.

ارتباط غرق شدن زیردریایی تایتان با بازی. یک خبر عجیب که با بررسی های انجام شده ی ما رنگ و بوی حقیقت به خود گرفت.

منابع خبری دوشنبه (۱۹ ژوئیه/۲۹ خرداد) گزارش داده‌اند یک زیردریایی حامل گردشگرانی که قصد بازدید از بقایای کشتی تایتانیک داشتند در اقیانوس اطلس گم شده است.

زیردریایی فوق متعلق به شرکت آمریکایی اوشن‌گیت است که گردشگران علاقه‌مند را برای بازدید از بقای کشتی تایتانیک به عمق ۳۸۰۰ متری اقیانوس اطلس می‌برد. این شرکت از سال ۲۰۱۸ در حال ارائه این خدمات به گردشگران در ازای چند ده هزار دلار هزینه است. اما ظاهراً به دلیل فشار هوای موجود در اعماق دریا و کمبود اکسیژن عاقبت این زیردریایی منجر به متلاشی شدن آن شد!

ارتباط غرق شدن زیردریایی تایتان با بازی های ویدئویی

طبق اعلام شرکت OceanGate، هر پنج شرنشین زیردریایی تایتان جان خود را از دست داده‌اند زیردریایی تایتان که به شرکت گردشگری اوشن‌گیت اکسپدیشنز تعلق دارد، افراد را با هزینه‌ی ۲۵۰ هزار دلار به ازای هر نفر به بازدید از لاشه‌ی تایتانیک می‌برد. سرنشینان کنونی زیردریایی عبارت‌اند از هامیش هاردینگ، کارآفرین بریتانیایی و شاهزاده داوود، تاجر پاکستانی و پسرش سلیمان که به‌گفته‌ی دوستان خانوادگی‌اش، فقط ۱۹ سال سن دارد.

اما قضیه زمانی عجیب می شود که همین چند روز پیش شایعه شد که یک بازی ویدئویی که سال گذشته به بازار آمده است بر اساس یک ایده داستانی این چنینی ساخته شده است. ماجرا برای ما هم بسیار عجیب شد تا دست آخر تصمیم گرفتیم صحت ماجرا را با بررسی بازی بسنجیم و در کمال تعجب باز هم غافلگیر شدیم.

همانطور که گفته شد به علت فشار هوا و کمبود اکسیژن این زیردریایی عملاً به قطعات ریز تبدیل شده است. حتی باورش سخت به نظر می رسد اما به قدری این روند سریع است که طبق گفته ی پزشکان و عصب شناسان این فرایند حتی زودتر از نورون های درد و حسی منتقل می شود. یعنی عملاً ساکنان این زیردریایی متوجه مرگ خود نشده و در زمانی مثل میلی ثانیه زندگی شان به مرگ تبدیل شده است.

ارتباط غرق شدن زیردریایی تایتان با بازی های ویدئویی

اما ارتباط این ماجرا به بازی های ویدئویی چیست. ماجرا به سال گذشته باز می گردد. جایی که بازی ویدئویی ترسناک Iron Lung به بازار عرضه شد. شما در این بازی هدایت یک زیردریایی را برعهده دارید. ماهیت بازی اصلاً ساده نیست و با درون مایه های ترسناک خود اعماق دریا را به گونه ای دیگر به تصویر می کشد. مهمترین نکته درباره این بازی، فرایندهای فشار هوا و اکسیژن است. یک لحظه درنگ و اشتباه ممکن است به قیمت از دست دادن زیردریایی و جانتان تمام شود. گرچه حادثه پیش امده برای زیر دریایی تایتان از لحاظ کلی با ماجراجویی این بازی تفاوت دارد. اما ذات جستجوگر بشر در اعماق اقیانوس و دریاها باعث شده است تا این بازی این روزها بعد از گذشت یک سال با توجه زیادی همراه باشد. حتی طبق امار و ارقام استیم، Iron Lung در طول چند روز گذشته فروش به مراتب بیشتری را هم تجربه کرده است.

کارگردان بازی Iron Lung بعد از رشد فروش این بازی به خاطر تشابهات با زیردریایی Iron Lung نسبت به این موضوع واکنش جالبی داشت. او چنین رشد فروشی را تلخ و شادی از آن را یک امر تلخ و بدور از انسانیت خواند. بنا به عقیده وی، این کار عملاً یک توهین نابخشودنی به خانواده های داغدار محسوب می شود. اما علی رغم این مصاحبه همچنان میزان فروش بازی بیشتر از هر زمانی شده است و ظاهراً خیال کوتاه آمدن هم ندارد.

حتی پیش از رخداد این حادثه، مارکیپلایر یوتیوبر معروف هم تایید کرده بود که قصد دارد یک فیلم ترسناک بزرگ را بر اساس بازی Iron Lung بسازد. به عقیده وی ماهیت اقیانوس ها و دریاها تاریک تر از هر دنیایی می تواند باشد. به عقیده او اعماق دست نیافتنی دریاها و اقیانوس ها می تواند رازها و اتفاقات ترسناکی را در بر داشته باشد. حالا با توجه به رخداد چنین اتفاقی این یوتیوبر احتمالاً بیشتر از قبل برای ساختن چنین اثری مشتاق شده است. حتی بعید نیست محصولی که میسازد با الهام از این حادثه شکل بگیرد. البته ناگفته نماند که دنیای بازی Irong Lung تقریباً یک دنیای پسااخرالزمانی بود اما اتفاق زیردریایی تایتان احتمالاً پیش از آن که یک حادثه عجیب و غیرطبیعی باشد، در حقیقت یک اتفاق و اشتباه انسانی بوده است.

ارتباط غرق شدن زیردریایی تایتان با بازی های ویدئویی

البته این پایان ماجرا نیست، یک نکته جالب دیگر درباره زیردریایی تایتان باقی مانده است که هنوز نگفته ایم. شاید باورش برای شما سخت باشد که این زیردریایی چگونه کنترل می شود. بر خلاف اسم و رسم بسیار شاید فکر کنید که با یک فرایند بسیار پیچیده کنترل می شود. اما حقیقت این است که این زیر دریایی تنها با استفاده از یک دسته کنترلر لاجیتک کنترل می شود. بعد از این خبر بود که موج جدیدی از انتقادات علیه شرکت تولید کننده این زیردریایی شکل گرفت. به عقیده آنان اگر این شرکت در طراحی زیردریایی خود از متد روز دنیا استفاده نکرده است و بدون در نظر گرفتن جوانب خطر دست به چنین اقدام خطرناکی زده است. آن هم در شرایطی که کنترلر استفاده شده در این زیریایی مربوط به سال ۲۰۰۸ بوده است.

استفاده از المان های گیمینگ در سایر صنعت های کلان البته سابقه دور و درازی دارد. پیش از این صدام حسین هم برای پردازنده های یک سلاح کشتار جمعی نامعلوم خودش چند صد دستگاه پلی استیشن ۲ را خریدار کرده بود تا بتواند با استفاده از پردازنده های آنان بتواند به اهداف شوم خود برسد.

در نهایت، سرنوشت مسافرین زیردریایی تایتان مرگ و متلاشی شدن بود. ارتباط این فرایند با صنعت گیم هم که در این متن به وضوح به آن اشاره شد. شرکت سازنده زیر دریایی تایتان همچنان درباره این وضعیت و ادعای استفاده از کنترلر گیمینگ لاجیتک ۲۰۰۲ هیچ توضیح و دفاعیه ای نداده است. اما اگر چنین عملی حقیقت داشته باشد، آن ها اولین متهم این پرونده بزرگ خواهند بود. گرچه هنوز مشخص نیست که واقعاً برای تایتان در اعماق آب ها دقیقاً چه اتفاقی افتاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا