آموزش کنسول

مقایسه سه نسخه مختلف از کنسول PlayStation 4

همانطور که احتمالاً می دانید شرکت ژاپنی سونی در سال 2013 نسل هشتم را با عرضه جدیدترین کنسول خود یعنی PS4 آغاز کرد. از آن زمان تا به العان این شرکت سیاست های بسیار و بعضاً نویی را در این نسل نسبت به نسل گذشته پیاده سازی کرده است. به عنوان مثال این شرکت به مانند نسل پیش، نسبت به طراحی یک کنسول باریک و کوچکتر از نسخه اولیه اقدام کرد. بعد از عرضه این نسخه، در سال 2016 نیز کنسول میان نسلی خود با نام PS4 Pro وارد بازار کرد. حال با توجه به وجود سه نسخه مختلف از این کنسول، به نظر شما افرادی که تازه وارد این صنعت شده اند چه کنسولی را باید انتخاب کنند. پس اگر شما هم به مانند خیل عظیم این افراد، تازه قصد دارید وارد این حوضه هیجان انگیز شوید ادامه این مطلب را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

خرید یک نسخه جدید کنسول خانگی از شرکت سونی، حتی اگر شما صاحب یکی از دو نسخه اولیه کنسول این شرکت باشید می تواند چالش برانگیز باشد چرا که نسخه سوم کنسول این شرکت با تغییرات عمده ای علی الخصوص در بخش سخت افزاری روبرو شده است. به طور کلی تمامی دارندگان کنسول نسخه های اول و دوم سوم می توانند تجربه ای مشترک را از بازی های این شرکت داشته باشند. اما با این حال ممکن است با توجه به ویژگی های سخت افزاری فنی ای که مخصوصاً در نسخه سوم دیده می شود برخی از این بازی ها به صورت انحصاری ویژگی های گرافیکی و بصری بهتری را ارائه دهند چرا که همانطور که احتمالاً می دانید هدف از عرضه نسخه سوم کنسول نسل هشت سونی، بر خلاف نسل قبل ارائه یک تجربه خاص در حوضه گرافیکی و بصری بوده است.

کنسول 4PlayStation (عرضه شده در نوامبر سال 2013):

اما اولین کنسول، همان کنسول اورجینال و اولیه PlayStation 4 بوده که در سال 2013 عرضه شده است. واقعاً سخت است که باور کنیم از زمان عرضه این کنسول، نزدیک به 5 سال می گذرد. درست به مانند دو نسل پیش، سونی هم بعد از دو سه سال تصمیم به عرضه نسخه باریک و سبکتر از این نسخه را گرفت.

اما قبل از اینکه در مورد این کنسول صحبت کنیم، خوب است یادآوری کنیم که قیمت اولیه این کنسول 400 دلار در نظر گرفته شده بود. این کنسول در زمان خود نسبت به کنسول نسل قبل این شرکت یعنی PlayStation 3 یک شاهکار به تمام معنا مخصوصاً از نظر پردازش گرافیکی محسوب می شد. خروجی کیفیت حتی در بهترین بازی ها می تواند به کیفیت 1080p نیز برسد اگر به یاد داشته باشید کیفیت نمایشی کنسول نسل قبل حداکثر تا میزان 720p بود. به لطف بروزرسانی های اخیر این شرکت ژاپنی، قابلیت نمایش محتوا روی تلوزیون های سازگار با HDR با HDR فراهم شده است. همین قضیه می تواند تا حدی این نسخه را با دو نسخه جدیدتر حداقل از این لحاظ هم تراز نگه دارد.

کنترلرهای این کنسول از یک طراحی جدید برخوردار بوده که مجهزء به یک پد لمسی شده و همچنین دکمه های خاطره انگیز Start و Select نیز جای خود را به Share و Options داده اند. نکته مثبت این کنسول نسبت به کنسول نسل قبل این شرکت این است که کنترلر های متصل شده به آن، حتی زمانی که کنسول در حالت Sleep قرار داشته باشد نیز شارژ می شوند.

به طور کلی نسخه اول این کنسول در زمان خود یک پلتفرم عالی محسوب می شد و از جهات مختلف نسبت به کنسول نسل قبل این شرکت، به معنای واقعی یک سروگردن بالاتر بود. اما با توجه به یک سری محدودیت ها مخصوصاً از نظر قیمت تمام شده، سونی به مانند نسل گذشته هم تصمیم به عرضه یک نسخه باریکتر و سبکتر گرفت. با ما همراه باشید.

کنسول PlayStation 4 Slim(عرضه شده در سپتامبر سال 2016):

به مانند نسخه دوم کنسول PlayStation3 و همچنین همانطور که از پسوند Slim مشخص است این کنسول با قیمت حدوداً 300 دلاری خود از یک ساختار کوچکتر، باریکتر و به طور کل جمع و جورتری حداقل از نظر ظاهری برخوردار است.

اولین بهبود و در واقع بهترین ویژگی جدیدی که من در این کنسول به شخصه احساس می کنم، وای فای آن است. همانطور که می دانید کنسول اولیه، تنها از شبکه های وای فای با پهنای باند 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می کرد در حالی که محدوده پشتیبانی این نسخه از کنسول PlayStation 4 بین 2.4 تا 5 گیگاهرتز بوده و همچنین قابلیت Wi-Fi AC نیز به آن اضافه شده است. به عبارت دیگر این نسخه از تمامی استانداردهای پیشرفته شبکه وای فای برای برخورداری از سرعت و پایداری بیشتر پشتیبانی می کند. این مدل همچنین ارتباط بلوتوثی که تحت استاندارد 2.1 انجام می شد را به استاندارد 4.0 افزایش داده است.

درگاه های USB تحت این کنسو به استاندارد جدیدتر یعنی 3.1 ارتقاء یافته اما از آن طرف هم درگاه صوتی آپتیکال بنا به محدودیت های فیزیکی در این مدل حذف شده است. این بدین معناست که تمامی خروجی صوتی باید از طریق رابط HDMI برای سیستم های خانگی منتقل شود. البته این قابلیت برای اغلب کاربران کاربرد ندارد اما به هر حال گاهی اوقات این ویژگی می تواند مفید واقع شود.

درست بر خلاف مدل اولیه، که به صورت پیشفرض تمامی کنسول ها از حافظه داخلی 500 گیگابایتی برخوردار بودند در این کنسول سونی تصمیم گرفت علاوه بر نسخه 500 گیگابایتی نسبت به عرضه نسخه های 1 ترابایتی نیز اقدام کند.

کنسول PlayStation 4 Pro(عرضه شده در سپتامبر 2016):

 

این کنسول با قیمت 400 دلاری خود در هنگام عرضه، ویژگی های قابل توجه بهتری را ارائه کرد. از جمله مهمترین ویژگی های این مدل می توان به پشتیبانی از کیفیت بصری 4K و HDR برای بازی ها اشاره کرد. ساختار فیزیکی این کنسول نسبت به نسخه اول این کنسول حدوداً 13 درصد بزرگتر بوده و نسبت به نسخه قبلی خود نیز 43 درصد از نظر ظاهری حجیم تر است.

 

این اختلاف فیزیکی ظاهری منطقی بوده چرا که این کنسول در دل خود قطعات بسیار قدرتمندتری حداقل از نظر پردازش گرافیکی را جای داده است. این مدل بر خلاف دو نسخه اول مجهزء به سه درگاه USB با استاندارد 3.1 است. درست به مانند دو نسخه اول، این کنسول دو درگاه در بخش جلو داشته و یکی هم در پشت کنسول گنجانده که می تواند گزینه خوبی برای ذخیره تحت حافظه های مجهزء به استاندارد USB قلمداد شود.

شرکت سونی در این نسخه از درگاه HDMI با استاندارد HDMI 2.0 بهره می برد. اگر به یاد داشته باشید دو نسخه قبل از استاندارد 1.4 استفاده می کنند و همین قضیه سبب شده تا در زمینه 4K و نرخ فریم با محدودیت روبرو شویم. این کنسول همچنین از استاندارد HDCP 2.2 پشتیبانی کرده که به کاربران این امکان را داده تا بتوانند محتویات شبکه نتفلیکس را به صورت 4K ملاحظه کنند.

با تمامی این نکات مثبت، اما متاسفانه این کنسول از بلوروی های 4K پشتیبانی می کند. دقیقاً مشخص نیست که این نکته منفی مربوط به محدودیت سخت افزاری بوده و یا نرم افزاریست. از این رو نمی توان مطمئن بود که در آینده با یک بروزرسانی نرم افزاری، این مشکل حل شود.

از آن جهت که با یک مدل 4K روبرو هستیم، سونی واحد پردازش گرافیکی این کنسول را نسبت به دو نسخه قبلی بسیار بهتر در نظر گرفته است. این اقدام کاملاً منطقی بوده چرا که محتویات 4K نیازمند قدرت پردازشی 4 برابری در مقایسه با 1080P داشته و این بدین معناست که میزان پیسکل های بیشتری باید پردازش و نمایش داده شوند.

در این نسخه از کنسول شاهد افزایش یک گیگابایتی حافظه موقت رم هستیم. این کنسول به مانند دو نسخه قبل علاقه بر اینکه از یک حافظه 8 گیگابایتی DDR5 برخوردار است از یک حافظه موقت رم DDR3 با ظرفیتی یک گیگابایتی بر انجام وظایف جانبی نیز بهره می برد. همین سبب می شود که میزان حافظه رم اختصاصی برای بازی ها بیشتر در نظر گرفته شود. ناگفته مشخص است که با این گزینه اضافی، شاهد پایداری بیشتری در بازی ها و حتی خود کنسول شاهد هستیم.

نکته دیگری که باید آن اشاره کنیم این است که چون تمامی نسخه های کنسول سونی، از یک نوع حافظه رم با فناوری DDR5 استفاده می کنند این بدین معنا نیست که سرعت کلاک آنها نیز برابر است. طبق آزمایشی که اخیراً وبسایت پالیگان روی هر سه مدل از کنسول انجام داده است نتیجه نهایی این بود که کنسول Pro، 24 درصد سرعت کلاک بیشتری در حافظه رم آن نسبت به کنسول اول دیده شد. همین قضیه سبب می شود این کنسول مدت زمان بیشتری را حداقل تا زمانی که سونی نسل بعد را معرفی کند در بورس باقی بماند.

علاوه بر این، تمامی الحاقات جانبی سخت افزاری ای که کنسول اسلیم نسبت به مدل اورجینال به خود دیده بود یعنی وای فای 5 گیگاهرتزی، AC Wi-Fi، بلوتوث نسخه 4و .. تمامی آنها در این مدل نیز دیده می شوند. تمامی مدل های این نسخه، با حافظه پیشفرض 1 ترابایت همراه شده است.

و اما از نظر نرم افزاری، این کنسول درست به مانند سایر کنسول ها عمل کرده و تنها در یک نکته تفاوت داشته و آن هم قابلیت Boost Mode بوده که در ادامه آورده شده است.

این قابلیت، در واقع صرفاً در انحصار PS 4 Pro بوده که همراه با عرضه نرم افزاری سیستمی این کنسول تحت نسخه 4.50 به آن اضافه شد. این قابلیت سبب می شود در هنگام اجرای بازی ها، دستور اضافی مبنی بر به کارگیری بیشتر تراشه گرافیکی دستگاه، صورت گرفته تا شاهد اجرای بهتر چه از نظر بصری و چه از نظر روان تر شدن گیم پلی باشیم. این قابلیت در واقع روی بازی هایی کاربرد دارد که به طور اختصاصی برای این مدل از کنسول طراحی نشده اند. البته باید دقت داشت که برخی از بازی ها، روی 30 فریم قفل شده اند بنابراین با این قابلیت نمی توان میزان نرخ فریم آنها را افزایش داد چرا که این یک محدودیت نرم افزاری بوده که توسط خود سازنده در بازی بنا به دلایلی گنجانده شده است.

کنترلر جدید DualShock 4:

صرف نظر از کنسول های جدید، یک سری تغییرات ریز در دوال شاک 4 جدید دیده می شود. البته دقت داشته باشید که کنترلر قدیمی و جدید، هر دو با نام دوال شاک 4 شناخته می شوند. در کنترلر جدید همراه شده در پکیج کنسول پرو، صرفاً به یک نوار نوری، پشت کنترلر بسنده نشده و ما شاهد یک نوار نوری بالا بخش لمسی نیز هستیم.

 

مدل جدیدتر شامل یک رابط USB بوده، در نتیجه شما می توانید بازی ها را هم به صورت بی سیم با کنترلر خود بازی کنید و هم از طریق اتصال به رابط USB. چیزی که ما در مدل های پیشین شاهد آن نبودیم.

این کنترلر جدید به صورت پیشفرض در داخل پکیج دو مدل آخر گنجانده شده اما با تمامی هر سه مدل به خوبی کار می کند.تمامی تغییرات قابل توجه، همین موارد بود، تفاوت خاص دیگری دیده نمی شود.

کدام یک را باید خریداری کنیم؟

به طور کلی نمی توان یک نسخه واحد برای تمامی افراد پیچید در واقع این شما هستید که باید با توجه به نیازها و آگاهی از مشخصات هر یک از کنسول ها و همچنین بودجه خود نسبت به انتخاب یک کنسول مناسب اقدام کنید.

 

قیمت مدل اسلیم به طور رسمی 300 دلار تعیین شده که می توان کار کرده آن را با قیمت پایینتر پیدا کنید. و مدل آخر یعنی مدل Pro نیز با قیمت 400 دلار و بدون هیچ بازی عرضه می شود که البته تفاوت قیمت به نسبت زیاد است.

نکته دیگر مربوط به 4K است. اگر شما هم به مانند خیلی از گیمرهای دو آتیشه، این قابلیت از اهمیت زیادی برایتان برخوردار است خب تنها راه خرید مدل آخر یعنی PRO است. البته این مدل صرفاً مربوط به 4K نبوده و سونی قول داده که به لطف بهبودهای سخت افزاری و همچنین قابلیت Boost Mode، در حالت 1080P نیز شاهد افزایش کیفیت در بخش خود گرافیک بازی و افزایش نرخ فریم نیز باشیم. بنابراین اگر در حال حاضر هیچ کدام از مدل های این کنسول را در اختیار ندارید و همچین می خواهید به این قابلیت ها دسترسی داشته باشید پیشنهاد ما صددرصد خرید مدل آخر است. علاوه بر این موارد با توجه به سخت افزاری قویتر این کنسول، عمر آن نیز بیشتر از دو مدل دیگر خواهد بود.

اما اگر یکی از دو مدل قبلی را در اختیار دارید برای خرید مدل آخر، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر از یک تلوزیون 4K برخوردار هستید با تفاوت چشمگیری از جهات مختلف بصری و کیفی روبرو خواهید شد.
  • کارایی ارتباط وای فای به طرز قابل توجهی افزایش داشته است. همانطور که گفته شد نسخه اولیه از استاندارد بالاتر از 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی نکرده و اگر بخواهید از سرویس هایی که از سرعت انتقال بالایی نیاز دارند به مانند PS Now استفاده کنید، با مشکل روبرو خواهید شد.
  • گزینه و قابلیت دیگر مدل اخر Boost Mode بوده که سبب افزایش چشمگیر در کیفیت بازی ها و نرخ فریم بازی ها، حتی آنهایی که پیش از عرضه این کنسول، طراحی شده اند، خواهد شد.
  • خیلی از افراد نگران عدم برخورداری مدل Pro از ارائه یک تجربه 4K Gaming واقعی هستند. درست است که شاید در برخی یا حتی بیشتر بازی های اعلام شده شاهد این کیفیت نبوده و به عبارتی Upscale شده باشند اما جای نگرانی نیست چرا که همین هم از کیفیت قابل توجه و بالای برخوردار است.

 

با توجه به موارد گفته شده، در حال حاضر باید بتوانید به راحتی تصمیم درستی در مورد خرید هر یک از این مدلها بگیرید با این حال اگر سوال یا مشکلی نیز داشتید می توانید آنرا با ما و سایر کاربران در بخش نظرات در میان بگذارید تا در حد امکان پاسخ گوی شما باشیم. منتظر مطالب اختصاصی عصربازی در روزهای آتی باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا