بررسی کنسول و لوازم جانبی

تاریخچه ی کنسول های بازی سونی پلی استیشن ( بخش اول )

تاریخچه ی کنسول های بازی سونی پلی استیشن ( بخش اول )

اگر جزء طرفداران پر و پا قرص کنسول های بازی باشید مطمعنا می دانید که تاثیر گذارترین کمپانی در صنعت گیم چه کمپانی بوده است ، بدون هیچ شک و تردیدی باید بگوییم یکی از موثر ترین کمپانی های موجود در صنعت گیم کمپانی سونی بوده و می باشد که همیشه موفق شده است صنعت گیم را دگرگون کند از این رو می توان گفت که این کمپانی سونی بود که توانست تحولی عظیم را در صنعت گیم ایجاد کند . بنابراین تصمیم گرفتیم در این مقاله تاریخچه ی کنسول های بازی پلی استیشن را بررسی کنیم .

اولین کمپانی هایی که در صنعت گیم حضور داشتند کمپانی های نینتندو ، آتاری و سگا بودند ، اما شاید برای شما هم سوال باشد که از میان این سه کمپانی کدام یک از آنها بین مردم دارای محبوبیت و شهرت بیشتری بود ؟ که در پاسخ به این سوال باید بگوییم تنها کمپانی نینتندو بود که در سال 1998 با وجود دو کمپانی دیگر در صنعت بازی توانسته بود با محبوبیت و شهرت فراوان در بین گیمرها بازار صنعت گیم را در دست خود بگیرد ، اولین کنسولی که کمپانی نینتندو به طراحی آن پرداخته بود و با همان کنسول نیز توانست از رقبای خود به طرز چشم گیری جلو بزند کنسول بازی NES بود که در حال حاضر می تواند یکی از آن کنسول هایی باشد که برای شما خاطره انگیز است . کمپانی نینتندو با وجود رقیب های پرقدرتی مانند آتاری و سگا با کنسول بازی NES  خود توانست بدون هیچ گونه کمبود محبوبیت به طرز عجیبی در صنعت گیم حکم فرمایی کند . البته خیلی هم عجیب نبود که کمپانی نینتندو توانسته بود آنچنان زیاد در بین گیمرها نفوذ کند و به محبوبیت و شهرت فراوان برسد چرا که در آن زمان هنوز کمپانی های منحصر به فرد مایکروسافت و سونی وارد عرصه ی رقابت در این زمینه نشده بودند. جالب است بدانید که آن زمان قبل از اینکه کمپانی سونی وارد عرصه ی رقابت باشد با کمپانی نینتندو شریک بود از این رو می توان یکی از دلایل کمپانی نینتندو در آن زمان را همکاری کمپانی سونی با آن دانست .

تاریخچه ی کنسول های بازی سونی پلی استیشن ( بخش اول )

با پیشرفت و توسعه ی صنعت گیم CD-ROM ها توسط کمپانی سونی طراحی شدند که به راحتی قادر بودند فایل های صوتی و تصویری را به صورت فشرده ذخیره کنند و توسط سایر دستگاه ها به راحتی خوانده شوند از این رو سی دی رام ها جایگزین های بسیار مناسبی برای کارتریج های کم حجم بودند از این رو کارتریج ها جای خود را به سی دی رام ها دادند . از آن جایی که در آن زمان کامپیوتر ها از سی دی رام ها پشتیبانی می کردند کاربران و گیمرها توقع داشتند که سی دی رام به کنسول های بازی نیز راه پیدا کند . از طرفی کمپانی سونی دائما تلاش می کرد تا فرمت های خود را برای کنسول Super NES آماده کند و درنهایت موفق شد نام دیسک ها را برای این کنسول سوپر دیسک بگذارد .

شاید با خودتان فکر کنید که همیشه دو همکار و شریک با یکدیگر کاملا موافق هستند و نظرات آن ها بایکدیگر مشابه می باشد اما این مسئله درباره ی کمپانی سونی و نینتندو که با یکدیگر همکار بودن صدق نمی کرد چرا که این دو کمپانی در عین اینکه با یکدیگر شریک بودند اما به یکدیگر به هیچ وجه حتی به اندازه ی سر یک سوزن اطمینان و اعتماد نداشتند . در نتیجه کمپانی سونی تمایل داشت دیسک جدیدی که طراحی کرده است و قادر است از پس تمامی فرمت ها بربیاید را به صورت یک تکنولوژی انحصاری دربیاورد بدین معنی که تنها کمپانی سونی از آن استفاده کند نه کمپانی دیگری مانند نینتندو ، اما کمپانی نینتندو با چنین چیزی کاملا مخالف بود به گونه ای که همکاری و شراکت این دو کمپانی با یکدیگر در سال 1991 در نمایشگاه CES خاتمه پیدا کرد . در نمایشگاه CES در شیکاگو در سال 1991 نه تنها کمپانی سونی همکاری و شراکت خود را با کمپانی نینتندو خاتمه داد علاوه بر این در این مراسم کمپانی سونی از اولین کنسول بازی اش با نام پلی استیشن رونمایی کرد که همه را شگفت زده کرد . کنسول بازی پلی استیشنی که توسط کمپانی سونی رونمایی شد علاوه بر اینکه از کارتریج های کم حجم پشتیبانی می کرد از سی دی رام های جدید که به راحتی قادر بودند فایل های صوتی و تصویری را به صورت فشرده درآوردند و آن ها را ذخیره کنند پشتیبانی می کرد ، کنسول پلی استیشن کمپانی سونی ویژگی های جالب دیگری مانند پخش موزیک و فیلم هم داشت اما اندازه ی آن بزرگ بود که در آن زمان به آن موجود عظیم الجثه گفته می شد . کمپانی سونی برای اینکه کاری کند تا اولین کنسول بازی اش موفقیتی چشم گیر را بدست آورد با تمامی استودیو های موسیقی و فیلم همکاری همه جانبه داشت و علاوه بر این کنسول بازی اش را به گونه ای طراحی کرده بود که هم از کارتریج ها پشتیبانی کند و هم از سی دی رام های جدیدی که خود این کمپانی تولید کرده بود .

کنسولی بزرگ با انحصاری منحصربفرد

فردای روزی که کمپانی سونی پلی استیشن خود را معرفی کرده بود کمپانی نینتندو اعلام کرد همکاری و شراکت خود را با کمپانی سونی قطع کرده است و در حال حاضر بر روی سی دی رام برای کنسول Super NES کار می کند .

اما با تمام گفته های هر دوکمپانی منوط به قطع ارتباط و همکاری با کمپانی دیگر بود هر دو کمپانی همچنان به همکاری با یکدیگر می پرداختند برای مثال کمپانی سونی از کارتریج های Super NES کمپانی نینتندو پشتیبانی می کرد و کمپانی نینتندو نیز از چیپ های صدای ساخته شده توسط کمپانی سونی پشتیبانی می کرد .

اما اتفاقات جالب ماجراهای کمپانی های سونی و نینتندو تنها اتفاقات جالب در صنعت گیم آن زمان نبودند چرا که پس از این اتفاقات نیز یکسری اتفاقات جالب تر دیگر روی داد به گونه ای که در آن زمان کمپانی سونی تمامی تمرکز خود را بر روی Sony Music گذاشته بود که درنهایت فرمت دی وی دی طراحی و ایجاد شد . البته همچنان کشمکش ها بین کمپانی سونی و نینتندون ادامه داشت به گونه ای که کمپانی سونی بار دیگر از کمپانی نینتندون فاصله گرفت و با کمپانی سگا به همکاری و شراکت پرداخت اما نتوانست با این کمپانی هم به خوبی کنار بیاید از این رو تمامی قراردادهای خود را با کمپانی سگا کنسل کرد و باز هم به سمت کمپانی نینتندو بازگشت و دوباره همکاری خود را با این کمپانی آغاز کرد .

شاید با خواندن این جمله که کمپانی سونی از زمان طراحی و تولید کنسول پلی استیشن خود تاکنون نتوانسته از تعدادی بیشتر از 200 عدد کنسول بازی پلی استیشن را تولید کند بسیار تعجب کنید اما باید بگوییم که این مسئله کاملا حقیقت دارد . البته کمپانی سونی در تمامی این سال های موفق شده است که کمپانی خود را در دو قطب مختلف دنیا به شکل سرگرمی های کامپیوتری سونی در ژاپن و سرگرمی های کامپیوتری سونی در آمریکا گسترش دهد .

تاریخچه ی کنسول های بازی سونی پلی استیشن ( بخش اول )

 

درست زمانی که نسل پنجم از کنسول های بازی آماده ی توسط تمامی کمپانی های حاضر در گیم آماده ی تحول صنعت گیم بودند کمپانی سونی باز هم غوغایی به پا کرد به گونه ای که هر یک از کمپانی ها نوعی از کنسول های بازی را برای ارائه دادن و رونمایی کردن طراحی کرده بودند و اما کمپانی سونی متفاوت از همه عمل کرده بود و یک کنسول بازی سه بعدی را طراحی کرده بود که این مسئله در آن زمان واقعا شگفت آور بود ، کمپانی پاناسونیک با کنسول 3DO ، کمپانی آتاری با کنسول Atari Jaguar ، کمپانی سگا با کنسول Sega Saturn و کمپانی نینتندو با کنسول Nintendo 64 پا به میدان رقابت با یکدیگر گذاشتند اما کمپانی سونی کنسولی قوی که رویای بازی های سه بعدی را برای گیمرها به ارمغان می آورد را معرفی کرد و باز هم بزرگترین تحول در صنعت گیم به کمپانی سونی تعلق گرفت .

کنسول بازی کمپانی سونی یعنی پلی استیشن دارای ویژگی ها و قابلیت های شگفت انگیزی بود برای مثال دارای قدرت بالای سخت افزاری و البته کیفیت بالایی در ساخت بود که چنین ویژگی هایی باعث شد کمپانی هایی بسیاری پس از معرفی کنسول بازی پلی استیشن بخواهند با کمپانی سونی همکاری داشته باشند . یکی از این کمپانی ها که همکاری جدی را با کمپانی سونی آغاز کرد کمپانی آرتز بود و البته کمپانی دیگری که بعد از کمپانی آرتز تمایل بسیاری برای همکاری با کمپانی سونی داشت کمپانی نامکو نام داشت .

سونی هدف بزرگتری هم داشت ، کمپانی سونی قصد داشت تا با یکی از رقبای خود مانند سگا همکاری کند و با طراحی و تولید Sega PlayStation رو به روی همکار خود که چندان اطمینانی به او نداشت بایستد . اما رئیس کمپانی سگا این پیشنهاد برای همکاری را رد کرد . بعد از اینکه رئیس کمپانی سگا پیشنهاد همکاری کمپانی سونی را رد کرد بر روی کنسول بازی انحصاری خود تمرکز کرد و کمپانی سونی نیز بر روی پلی استیشن خود تمرکز کرد اما پس از گذشت مدت زمانی کمپانی سگا به زانو درآمد و شکست خورد درصورتی که اگر پیشنهاد همکاری با بزرگترین تولید کننده ی کنسول های بازی های خانگی یعنی کمپانی سونی را می پذیرفت مطمعنا به موفقیت هایی که فکرش را هم نمی کرد دست می یافت نه اینکه شکست بخورد و بعد از گذشت مدت زمانی به طور کل از یاد ها و خاطره های طرفدارانش پاک شود .

تاریخچه ای مملو از بازیهای نوستالوژی

کنسول بازی پلی استیشن برای اولین جایی که عرضه شد ژاپن بود ولی با گذشت یک سال به سایر نقاط جهان عرضه شد . قیمتی که برای پلی استیشن در نظر گرفته شده بود 300 دلار بود که می توان گفت 100 دلار کمتر از قیمت کنسول بازی کمپانی سگا بود البته این قیمت نیز شامل یکی دیگر از سیاست های کمپانی سونی برای رسیدن به موفقیت می شد . می توان یکی از دلایل موفقیت چشم گیر کمپانی سونی را ضعیف بودن رقبای آن دانست چرا که کمپانی سگا شکست خورد و از میدان رقابت کنار رفت و حالا کمپانی سونی تنها 3 رقیب داشت که آن ها نیز کمپانی های پاناسونیک ، نینتندو و آتاری بودند که کمپانی نینتندو نیز با طراحی و عرضه ی کنسول بازی خانگی که دارای کارتریج بود آن هم دقیقا زمانی که دیگر کارتریج منسوخ شده بود شکست خورد و از میدان رقابت کنار گذاشته شد و الان تنها دو کمپانی رقیب کمپانی سونی بودند یعنی کمپانی های پاناسونیک و آتاری که کمپانی پاناسونیک نیز آنچنان طرفداران پر و پا قرصی نداشت اما کمپانی آتاری هنوز هم طرفداران خودش را داشت که البته روز به روز به طرفداران و گیمرهای کنسول بازی پلی استیشن سونی می پیوستند . از این رو کمپانی سونی با طراحی و عرضه ی کنسول بازی پلی استیشن به موفقیت عجیبی دست یافته بود به گونه ای که کنسول بازی پلی استیشن توانست تشکیل دهنده ی بالاترین بخش از درآمد کمپانی سونی باشد به گونه ای که پلی استیشن تا سال میلادی 2005 به فروش جهانی 102 میلیون واحد آن هم تنها در طی نه و نیم سال دست یافت . محبوبیت کنسول بازی پلی استیشن آنقدر زیاد بود که رئیس کمپانی مایکروسافت ، آقای بیل گیتس این کنسول بازی را تحسین می کرد .

می توان گفت یکی دیگر از عواملی که باعث شده بود تا کنسول بازی کمپانی سونی به چنین فروش و محبوبیتی دست پیدا کند ، طراحی ظاهری آن نیز بود به ویژه کنترلر این دستگاه که عملکرد فوق العاده ای داشت . آن هم به این دلیل که کمپانی سونی در سال 1997 میلادی کنترلر این کنسول را به دو استیک استاندارد مجهز تقسیم کرد که می توان گفت این حرکت سونی تغییری بنیادی و ماندگار را در کنترلر های کنسول های بازی ایجاد کرد . البته توجه داشته باشدی که کنترلرهای ابتدایی خود کنسول بازی پلی استیشن فاقد استیک بودند اما از آن جایی که کمپانی سونی می دانست چگونه با استفاده از دو استیک باید مسیر تمامی کنترلرها را تغییر بدهد این کار را انجام داد البته شخصی به نام تیبو گیو خالق طراحی اینچنینی کنترلرها می باشد چرا که این شخص معتقد بود کنترلری که طراحی آن چند بعدی باشد برای کنسول بازی خانگی سه بعدی می تواند کاملا منحصر به فرد و خارق العاده باشد اما در ابتدا مدیران کمپانی سونی با طرح گیو مخالفت کردند اما گیو توسط مدیر کل کمپانی سونی به طور کامل پشتیبانی شد و بالاخره موفق شد طرح خود را با موفقیت هر چه تمام تر به ثبت برساند . جالب است بدانید که رئیس کل کمپانی سونی به این دلیل از طرح گیو پشتیبانی کرد و اجازه داد تا او طرح خود را پیاده سازی کند چون عاشق کنترل هواپیما بود و معتقد بود که طرح کنترلرهای گیو کاملا مشابه کنترل های هواپیما می باشد .

تاریخچه ی کنسول های بازی سونی پلی استیشن ( بخش اول )

پس از طراحی کنترلرهای کنسول بازی کمپانی پلی استیشن مهم ترین و جذاب ترین طراحی شامل شکل های هندسی روی دکمه های کنسول بازی پلی استیشن بود چرا که اشکال هندسی بر روی دکمه های کنسول بازی پلی استیشن از زمانی که طراحی شده اند تاکنون در کنار لوگو و نام پلی استیشن موفق شده اند تا به آیکون های برند پلی استیشن تبدیل شوند . قبل از اینکه کمپانی سونی چنین طراحی را برای دکمه های کنترلرهای کنسول بازی خود در نظر بگیرد قرار بود از خروف انگلیسی بر روی دکمه های کنترلرهای کنسول بازی سونی استفاده شود که استفاده از عدد بر روی دکمه های کنترلر به یک سنت تبدیل شده بود اما کمپانی سونی این طرح را کنار گذاشت و با دادن ایده ای جدید یعنی استفاده از اشکال هندسی بر روی دکمه های کنترلرهای کنسول بازی خود توانست باز هم در صنعت گیم موثرتر از قبل عمل کند . هر یک از اشکال هندسی که بر روی دکمه های این کنترلرها طراحی شده اند دارای معنا و مفهوم خاص خود می باشند برای مثال مثلث از آن جایی که دارای جهت و سمت و سو می باشد انتخاب شده است و رنگ آن را سبز گذاشته اند ، مربع به معنی یک کاغذ می باشد و به این منظور که بازیکن می تواند انتخاب های مختلفی بر روی کنسول بازی پلی استیشن داشته باشد که رنگ آن نیز صورتی می باشد . اشکال دایره و علامت ایکس هر دو به معنی بله ، خیر ، درست و غلط می باشند که گیمر با توجه به نوع تصمیم گیری خود می تواند از آن ها استفاده کند این اشکال نیز با رنگ های قرمز و آبی طراحی شده اند .

پس از بررسی کنسول بازی پلی استیشن و طراحی های استفاده شده در آن نوبت به بررسی بازی های طراحی شده برای این کنسول بازی می رسد ، اولین بازی که برای کنسول بازی پلی استیشن طراحی شد بازیGrand Prix  Motor Toon بود که توسط خود استودیوی سونی که شامل تیم کوچکی به نام Poly بود طراحی و عرضه شد . البته همان تیم کوچک Poly امروزه به یک استودیوی بزرگ با نام Polyphony Digital تبدیل شده است که خالق بازی های بسیار پر طرفدار و محبوب Gran Turismo می باشد . در سال 1993 استودیوی Poly پر فروش ترین بازی کنسول بازی پلی استیشن را که ریسینگ نام داشت طراحی و عرضه کرد که این بازی 58/10 میلیون نسخه به فروش رفت . جالب است بدانید که این بازی برای پلی استیشن 2 نیز قابل اجرا بود چرا که یکی از پرفروش ترین بازی های کنسول بازی پلی استیشن به شمار می رفت از این رو کمپانی سونی تصمیم گرفت این بازی را برای پلی استیشن 2 نیز طراحی و روانه ی بازار کند . کمپانی سونی روند موفقیت آمیز طراحی و عرضه ی بازی های مختلف را با همکاری با بسیاری از بازی سازان و البته تعداد بسیار زیادی کمپانی های خارجی را تا سال 1996 ادامه داد ، تمامی بازی هایی که در طی این سال ها برای کنسول بازی کمپانی پلی استیشن طراحی شده است همگی دارای تنوع بسیار بالایی بوده اند که دارای گرافیک های عجیب و غریبی بوده اند که همین گرافیک ها باعث محبوبیت این کنسول بازی در بین گیمرها و طرفداران آن شده بود ، این مسئله که کمپانی سونی برای طراحی بازی های مخصوص برای کنسول بازی اش با کمپانی ها و طراحان بسیاری در این سال ها همکاری کرده است سیاست دیگری از این کمپانی می باشد که از این راه تمایل داشته است به اهداف خود مانند محبوبیت بیش از اندازه پلی استیشن در بین کاربران دست یابد برسد که در نتیجه به این هدف خود رسید و موفق شد پلی استیشن را به دنیا ثابت کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا