آموزش بازی

مراحل ۱۱ گانه‌ پیش از شروع طراحی مرحله یا محیط بازی(بخش دوم)

مراحل ۱۱ گانه‌ پیش از شروع طراحی مرحله یا محیط بازی(بخش دوم)

اگر مطالب اختصاصی عصر بازی را دنبال کرده باشید مطمئناً به یاد دارید که چندی پیش بخش اول مقاله (طراحی مرحله )تحت عنوان بالا خدمت شما عزیزان نگاشته و به طور انحصاری در وبسایت عصر بازی قرار داده شد حال بنا به قولی که داده بودیم در ادامه این سری قصد داریم بخش دوم این مقاله مربوط به آموزش طراحی مرحله را نیز با شما دنبال کنیم پس اگر بخش اول مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته است پیشنهاد می کنیم بخش دوم که در واقع بخش پایانی مقاله محسوب می شود را از دست ندهید. با عصر بازی همراه باشید.

طراحی مرحله

گام دوم: تنظیمات، مکان و تم بازی:

بعد از اینکه با کمک گام اول، ایده خود را آماده کردید نوبت به تنظیمات محیط، مکان محیط و تم بازی می رسید که باید پیش از شروع طراحی مرحله، آنها را مشخص کنید.

تنظیم محیط: به طور کلی همان موقعیت فیزیکی مکانیست که محیط بازی شما در آن قرار می گیرد. به عنوان مثال باید مشخص کنید که محیط بازی در یک منطقه شهریست یا روستایی، فضای داخلیست یا خارجی، مربوط به کدام دوره زمانیست؟ و …

مکان: در واقع همان جاییست که ایده شما باید در آن شکل بگیرد. این حالت تا حدی مثل فاز تنظیم محیط بوده با این تفاوت که مکان دقیقتری را باید در این مرحله مشخص کنید.

تم: مطمئناً با بحث تم در سیستم عامل ویندوز آشنایی دارید. در واقع این گزینه در سیستم عامل ویندوز فضای ظاهری محیط کاری را با با تغییر قسمت های مختلف تعیین می کند. کاربرد این گزینه در این فاز هم درست به مانند استفاده از تمها در سیستم عامل ویندوز است. شما با استفاده از تمها در طراحی مرحله می توانید مواردی نظیر سبک بازی، زمان روز، زمان به وقوع پیوستن داستان در یک برهه زمانی خاص، آب و هوا، اتمسفر بازی، بافت و رنگ و لعاب محیط و موارد متعدد دیگر را تعیین کنید.

به تصویری که از یکی از محیطهای بازی گرفته شده دقت کنید:

طراحی مرحله

تنظیمات مرحله: پل نیویورک

مکان: زیر پل Brooklyn در یک گاراژ متروکه تعمیر ماشین و یک محیط برای ماشین های اسقاطی

تم: زمستان، فضای بسته، هوای سرد، و محیط متروک

گام سوم: هدف پروژه در طراحی مرحله:

بعد از اینکه زمانی را برای انجام کارهای بالا به پروژه خود اختصاص دادید باید یک هدف خوب برای شروع و تکمیل پروژه خود داشته باشید. در واقع این مرحله، فاز انتخاب هدف پروژه بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در همین زمان است که شما باید مشخص کنید چرا به دنبال پیاده سازی ایده خود در قالب یک پروژه هستید. از اهداف محتمل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استخدام در یک استودیوی خاص
  • ایجاد یک بازی با سبک هنری خاص به منظور تقویت هنر بافت دهی(Texturing) دستی
  • یادگیری نرم افزار Maya LT برای خلق طراحی های هنری محیط
  • به منظور ساخت یک محیط سفارشی با استفاده از آنریل انجین 4
  • به منظور بهبود استفاده بهتر از normal mapها برای سطوح سخت
  • یا به منظور ایجاد یک نقشه برای مدی که در حال کار بر روی آن هستید

تعیین هدف خود از شروع به کار پروژه به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با توجه به نتیجه و هدف نهایی خود تمرکز کافی روی خروجی داشته و در نهایت پروژه با آن چیزی که انتظار دارید همسو شود.

گام چهارم: به کارگیری مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌ها در طراحی مرحله:

ویژگی ها در واقع اجزایی در محیط بازی شما هستند که سبب می شود پروژه شما خاص و منحصربه فرد بوده و به عبارتی در هیچ بازی و یا پروژه دیگری که تا پیش از این منتشر شده، دیده نشده باشد.

به طور کلی هر بازی جدید از یک سری از ویژگی های جدید و یا ارتقاء یافته برخوردار بوده تا بتواند تصمیم علاقه مندان به بازی های کامپیوتری در خرید این عناوین جدید را افزایش دهد.

به عنوان مثال اگر به سایت آمازون مراجعه کرده و عنوان “Tom Clancy’s The Division” را جست و جو کنید با یک سری ویژگی های منحصربه فرد و یا تکمیلی نسبت به سایر عناوین دیگر روبرو خواهید شد. از جمله این ویژگی ها در مورد بازی بالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حالت چنده نفره همزمان: The Dark Zone- همکاری با دیگر بازیکنان، حمله و یا سرقت کردن دارایی آنها
  • یک منطقه پویا برای پیشبرد اهداف استراتژیک به منظور پیروزی در جنگها و غلبه بر دشمن
  • در این بازی امکان سفارشی سازی کاراکتر و افزایش تجهیزات کوله پشتی فراهم شده و می توانید نسبت به ارتقاء سلاحها، ابزارها و مهارت های مد نظر خود اقدام کنید.
  • Urban Jungle: شما در این بازی با سارقین و یا گروه هایی روبرو می شوید که در شهر پرسه زده که با از میان بردن آنها می توانید امتیاز کسب کنید.
  • فناوری Cutting-Edge: با استفاده از این فناوری در بازی می توانید نسبت به انتخاب و ارتقاء مهارت های خود اقدام کرده و سپس با ترکیب کمبودهای تجهیزات خود با تجهیزات سایر هم گروهی ها، شانس خود را برای پیروزی افزایش دهید.

در ادامه باید شما یک سری از ویژگی ها را برای مرحله یا محیط بازی مد نظر خود مشخص کنید. در ادامه به چند مورد از آنها اشاره شده است:

  • مرحله یا محیط بازی مد نظر شما از نظر بصری یا فنی باید به چه صورت طراحی شود؟
  • شما در این نقطه باید مشخص کنید که قصد دارید روی چه ویژگی های خاصی تمرکز کنید که محصول نهایی متمایز از سایر محصولات دیگران باشد.
  • باید مشخص کنید پلیری که بازی شما را می بیند باید چه تجربه‌ای از بازی شما به دست آورد؟

با مشخص کردن و جواب دادن به چنین سوالاتی، پروژه  طراحی مرحله شما منطقی و اصولی پیش رفته و متناسب با انتظار نهایی شما در خواهد آمد.

گام پنجم: جست و جوی منابع بصری و تصویری در طراحی مرحله:

نکته ای که خوب است همین جا بدان اشاره کنم این است که شما نمی توانید بدون گردآوری، تحقیق و استفاده از تصاویر واقعی، یک محیط بصری زیبا و واقع گرایانه خلق کنید. بعد از انجام کارهای گفته شده در مراحل پیشین یعنی مشخص کردن تنظیمات محیط، مکان، تم، هدف و تنظیم ویژگی های خاص بازیتان، جست و جو برای یافتن تصاویر مناسب به طرز قابل توجهی آسانتر خواهد شد. چرا که حالا دیگر دقیقاً می دانید که باید به دنبال چه نوع تصاویری برای الهام بردن از آنها جهت ساخت مرحله مد نظر خود باشید. در این زمینه شما باید تصاویر متناسب با موارد زیر را جست و جو کنید:

  • مراجع تصویری مرتبط با محیط و مکان مرحله
  • مراجع تصویری مرتبط با مدلها و چشم اندازهای(تصنعی) هنری
  • مراجع تصویری مرتبط با نورپردازی
  • مراجع تصویری مرتبط با توسعه بصری و سبک‌های زیبا

 

در ادامه می توانید نمونه هایی از مراجع بالا همراه با تصویر مرتبطشان را ملاحظه کنید:

مراجع تصویری مرتبط با محیط و مکان مرحله:

طراحی مرحله

مراجع تصویری مرتبط با مدلها و چشم اندازهای(تصنعی) هنری:

طراحی مرحله

مراجع تصویری مرتبط با نورپردازی:

طراحی مرحله

مراجع تصویری مرتبط با توسعه بصری و سبک‌های زیبا:

طراحی مرحله

از این تصاویر شما می توانید به عنوان یک مرجع الهام گیری جهت ساخت و تکمیل بازی خود از نظر بافت دهی، مدلینگ، نور پردازی هم در یک مرحله قابل بازی و هم در یک محیط بازی صرفاً نمایشی و آزمایشی استفاده کنید.

علاوه بر جمع آوری تصاویر مرجع، شما باید در این زمینه مطالعات و تحقیقاتی را نیز برای هر چه بهتر کردن کار نهایی به انجام برسانید. طبیعتاً در این مرحله با سوالات زیادی در زمینه طراحی محیط بازی خود مواجه می شوید. پیشنهاد می کنیم تمامی سوالات خود را یادداشت کرده تا به مرور جواب آنها را با تحقیقاتی که انجام می دهید پیدا کنید. اغلب این کارهای تحقیقاتی در این مورد تحت دو موتور جست و جوی گوگل و بینگ قابل انجام است.

به عنوان مثال به تصویر زیر دقت کنید:

طراحی مرحله

 

برخی سوالاتی که ذهن مرا در مورد ساختار این بشکه ها و ظروف آب مشغول می کرد از قبیل زیر بودند:

  • چرا این بشکه آب بدین شکل است؟
  • وزن این بشکه چقدر است؟
  • چگونه این بشکه به اینجا متنقل شده است؟
  • چوب مورد استفاده جهت ساخت این شبکه از چه نوعی است؟

جواب درست به هر یک از سوالات بالا سبب می شود ما بتوانیم تصمیم بهتری در اعمال ساختار ظاهری و رفتاری شی خود( در اینجا بشکه آب) داشته باشیم.

این مقاله هم به پایان رسید امیدواریم مورد توجه شما بازی سازان و علاقه مندان به بازی سازی قرار گرفته باشد. منتظر مطالب اختصاصی عصربازی در روزهای آتی باشید همچنین ما را از نظرات ارزشمند خود در ذیل این مطلب محروم نفرمایید.

مترجم و نویسنده: هادی نجار

منبع: http://worldofleveldesign.com/categories/level_design_tutorials/how-to-plan-level-designs-game-environments-workflow.php

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا