آموزش بازی

چگونه بازی های خوب پلتفرم Steam را شناسایی کنیم

اگر اخبار پلتفرم های فروش بازی های دیجیتال را در این دو سه سال اخیر دنبال کرده باشید احتمالاً باید بدانید که یکی از این پلتفرم های بزرگ که در حوضه بازی های کامپیوتری فعالیت می کند رشد فوق العاده چشمگیری را تجربه کرده است. این پلتفرم چیزی نیست جزء همان شبکه فروشگاهی Steam که نه تنها PC گیمرها بلکه کنسول بازان نیز به خوبی این پلتفرم محبوب را می شناسند. این شبکه فروشگاهی تنها در طی 12 ماه در سال 2016، 4027 عنوان بازی جدید را به مجموعه بازی های پیشین خود اضافه کرد که همین خبر از رشد 40 درصدی عناوین این شبکه تنها در سال 2016 را می دهد. این پلتفرم روز به روز پیشرفت کرده و عناوین بسیاری را به مجموعه خود اضافه می کند این قضیه به نوبه خود خوب است اما به هر حال اگر از طرفداران بازی هایی خاصی باشید که ممکن است به علت خاص بودن طرفداران زیادی نداشته باشند پیدا کردن این عناوین در این شبکه فروشگاهی بزرگ می تواند خسته کننده باشد. البته جای نگرانی خاصی وجود ندارد چرا که این شبکه با توجه به گستردگی عناوین و همچنین تنوع بازی ها، روش هایی را ایجاد کرده که شما می توانید بهترین بازی ها را با توجه به سلیقه خود انتخاب کنید. یکی از این روش ها جست و جو و مطالعه نقدهای سایر کاربرانی است که بازیها را تجربه کرده اند. اگر شما هم به مانند من دوست دارید از این سردرگی در آمده و به راحتی بتوانید بازی های مد نظر خود را از بین انبوه عناوین شناسایی کنید ادامه این مطلب را از دست ندهید با ما همراه باشید.

استفاده از ابزارهای موجود جهت شناسایی عناوین خوب:

با ابزارهایی که استیم در اختیار شما قرار داده می توانید بین هر لیستی اعم از لیست عناوین تخفیف دار یا معمولی، جست و جو مد نظر خود را به راحتی انجام دهید. به مانند تصویر زیر:

شما با انتخاب گزینه های بالا می توانید به نتایج دلخواه خود نزدیک تر شوید در صورتی که بخواهید لیست جست و جو خود را بر اساس آراء و نقدهای کاربران مرتب کنید کافیست گزینه User Reviews را انتخاب کنید.

از دیگر گزینه های موجود برای نزدیک شدن به نتیجه دلخواه می توانید گزینه هایی همچون Narrow by feature و Narrow by number of players را انتخاب کنید اولین گزینه مربوط به انتخاب بازی ها بر اساس دسته بندی ویژگی هایشان است و دومی نیز بازی ها را بر اساس تعداد بازیکنان آن تعیین می کند در هر بخش فراموش نکنید که روی گزینه See All کلیک کرده تا تمامی جست و جو ها را بتوانید مورد بررسی قرار دهید. شما همچنین می توانید برچسب های مد نظر خود را در قسمت نوار کناری آن و بدون بستن صفحه جست و جو تایپ کنید. به مانند تصویر زیر:

در هر جست و جوی دستی شما تنها قابلیت انتخاب یک الگوی جست و جو را داشته اما می توانید به تعداد نامحدود برچسب وارد کنید. اجازه دهید مثالی بزنیم. فرض کنید می خواهید بازی های پیکسل گونه را پیدا کرده با این تفاوت که المان های ترس نیز در آنها وجود داشته و نقدهای خوبی توسط کاربران دریافت کرده است. اگر شما عبارت “roguelike” را جست و جو کنید نتیجه نهایی 31 صفحه بود که بیشتر از 500 عنوان بازی خواهد بود.

اگر لیست بالا را از زیر مجموعه دموها، تریلرها و DLCها حذف کنید تعداد صفحات به 22 مورد تقلیل داده می شود. حال اگر برچسب horror را اضافه کنیم لیست نهایی تنها به ما 30 یا کمی بیشتر عنوان بازی را نشان می دهد. حال اگر همین لیست را نیز بر اساس نقدهای کاربران مرتب کنید، بازی هایی همچون The Binding of Isaac, Space Beast Terror Fright, Darkwood و The Consuming Shadow در راس لیست قرار می گیرند چرا که توسط کاربران بهترین رای و نقد را دریافت کرده اند. شما همچنین می توانید با انتخاب هر بازی، تجربیات بازیکنان مختلف را به صورت نقد مطالعه کرده تا با سلیقه خود مقایسه کنید.

استفاده از قابلیت Curators تحت استیم:

استیم در سال 2014 نسبت به معرفی Curators اقدام کرد. این سرویس در واقع به مانند قابلیت لیست بخش موزیک بوده، اما با این تفاوت که مربوط به بازی های کامپیوتریست. هر کاربری می تواند بنا به سلیقه خود لیستی از بازی ها را گردآوری کرده و آنها را به صورت عمومی معرفی و پیشنهاد دهد. در این لیست معمولاً کاربران برای هر بازی توضیحاتی داده و گفته اند که چرا آنرا انتخاب کرده اند. این لیست را معمولاً توسط اعضاء و افراد معروف بیشتر مورد پسند سایر کاربران بوده و مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اینکه بتوانید از این لیست پیشنهادی بازی ها آگاه شوید کافیست وارد صفحه اصلی فروشگاه استیم شده و در ستون Recomended که در سمت چپ و بالا قرار گرفته گزینه By Curators را انتخاب کنید. اگر پیش از این نسبت به دنبال کردن افراد منتخب اقدام نکرده اید می توانید در صفحه بعد روی گزینه Find More Curators کلیک کنید.

 

شما در این بخش می توانید معتبرترین افراد در این زمینه که استیم به شما پیشنهاد کرده را به همراه میزان دنبال کنندکان هر یک از این افراد را ملاحظه کنید. لیست های مد نظر این کاربران کاملاً سلیقه ای بوده و بعد از مدتی که بازی های جدیدتری آمد آنها نیز ممکن است لیست خود را تغییر بدهند.

 

دقت داشته باشید که این لیست ها، کاملاً وابسته به سلیقه ایجاد کنندگان آنها داشته و ممکن است با انتخاب های شما مغایرت داشته باشند. بهترین سیاست این است که افرادی را در این زمینه دنبال کنید که در بازی هایی که پیش از این شما از آنها خوشتان آمده، آنها نیز به آنها رای مثبت داده و در لیست خود آن عناوین را قرار داده اند.

استفاده از بخش صف Steam:

استیم به صورت خودکار نسبت به ایجاد یک صف از پیشنهادات هر کاربر فعال در خود اقدام می کند. این روش نسبت به نقدهای جمعی کاربران در مورد بازی ها اعتبار کمتری دارد چرا که آن مبتنی بر یک سیستم خودکار بوده که توجه آن روی بازی هاییست که شما پیش از این خریداری کرده و همچنین مدت زمان تجربه آنها خواهد بود. به هر این این روش نیز در مورد بازی هایی که هنوز توسط کاربران نقد نشده و یا پیشنهاداتی از کاربران معروف دریافت نکرده اند خوب به نظر می رسد.

برای این منظور وارد صفحه اصلی فروشگاه استیم شده و از زبانه بالا گزینه Your Store را و سپس Your Queue را انتخاب کنید. بعد از انجام این کار در صفحه بعد که نمایان می شود رو گزینه “Click here to begin exploring your queue.” نیز کلیک کنید.

شما در این بخش گزینه هایی متعددی را خواهید دید که می توانید بسته به سلیقه خود از آنها استفاده کنید. همچنین برای دیدن لیست عناوین بعدی صف نیز می توانید از گزینه طلایی رنگ پایین صفحه تحت عنوان Next In Queue بهره ببرید.

شما همچنین می توانید نسبت به سفارشی سازی این لیست مطابق سلیقه خود اقدام کنید. برای این منظور روی گزینه Customize که در بالای دکمه طلایی رنگ قرار گرفته کلیک کنید. در این بخش شما می توانید نسبت به حذف موارد متعددی همچون آیتم های مربوط به ویدئو، نرم افزارها، بازی های early access و بازی های منتشر نشده مطابق سلیقه خود اقدام کنید شما همچنین قادرید در این بخش با تعیین یک سری برچسب نسبت به محدود کردن لیست عناوینی که دوست ندارید نیز اقدام کنید به عنوان مثال در صورتی که علاقه مند به بازی های استراتژی real time نیستید کافیست تا برچسب RTS را به لیست excluded tag اضافه کنید.

و به عنوان توصیه آخر ناگفته مشخص است که به مانند هر خریدی در دنیای واقعی، باید در این زمینه نیز حداقل جست و جوهایی را داشته باشید. حتی اگر صفحه استیم و توصیه های کاربران مشخص می کنند که شما از یک عنوان لذت خواهید برد ضرری ندارد که یک جست و جویی کوتاه در گوگل هم انجام داده تا به نوعی محکم کاری های لازم را انجام داده باشید. البته خبر خوب این است که حتی اگر شما بعد از خرید بازی و تجربه آن، از بازی مد نظر خوشتان نیامد طبق اساسنامه کاری استیم شما می توانید تا 14 روز بعد از خرید (و یا ) دو ساعت تجربه بازی بدون هیچ قید و شرطی بازی خود را به استیم پس بدهید.

مطلب امروز هم به پایان رسید امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. همچنین ما را از نظرات گرم خود در بخش کامنتها محروم نفرماید منتظر مطالب اختصاصی عصربازی در روزهای آتی باشید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا