نقد و بررسی بازی The Last of Us Part II
نقد و بررسی بازی The Last of Us Part II
The Last Of Us یکی از بازیهای یونیک دوستداشتنی ۱۰ سال گذشتهست که نه تنها نیازی به بازی دوم نداشت بلکه در مقابل ایده وجود بازی دوم هم مقاومت میکرد داستانش بیشتر به خاطر جذاب و پر ادویه بودنش کامله اما ناوتی داگ با بازی The Last of Us Part II بر این چالش فائق اومد و نه تنها یه داستان پیچیده و به شکل بیرحمانهای احساسی ارائه کرد که یه دلیل برای وجود داشتنش میداد بکله تونست یه تحول عمیق در گیمپلی اکشن و سوم شخص پنهان کاری بازی اول به وجود بیاره.
از همین اول قول میدم بیشتر از چیزی که سونی در گیم پلی و تریلر بازی The Last of Us Part II بهمون نشون داده اسپویلری در این نقد و بررسی در کار نباشه بازی دوم به نظر ساده شروع میشه ماجرای بازی تقریباً ۴ سال بعد از پایان د لست آو آس اتفاق میفته و الی بزرگتر و عصبانیتر و هنوز مصون رو وارد یه ماجراجویی انتقامجویانه میکنه و روی مجموعه اتفاقات خشونت آمیزی تمرکز میکنه که میتونه به اندازه هر عفونتی انسان رو آلوده کنه همینطور که به یه چیز دور از دسترس و جاهطلبانه تبدیل میشه دانسته، خودش رو به سمت المانهای این ژانر سوق میده چیزهایی مثل گناهکار دونستن و انتقام اجتنابناپذیر با عنوان چشم در مقابل چشم بازیها معمولاً به ما این قدرت رو میدن که انتخاب کنیم چه اتفاقی میفته و اینطوری تعریف میشن.
اما The Last Of Us و بازی The Last of Us Part II بیشتر خودشون رو با تصاویر خاص کاراکترهاشون تعریف میکنن از ما خواسته میشه اونها رو همونطور که هستن قبول کنیم و این ما رو به شخصیتهای کاملی در گیمینگ میرسونه که من همیشه باهاشون همدردی میکنم، حتی اگه همیشه هم باهاشون موافق نباشم! این تجربههایی به شدت به یاد موندنی به ارمغان میاره چون مجبور میشین این کارهای چالشبرانگیز و ناراحتکننده رو خودتون انجامش بدین بازیگران تروی بیکر و اشلی جوهانسون برگشتن تا مهربانی، صداقت، شادمانی، و غم رو به جول و الی اضافه کنن! الی کاراکتر اصلی بازی دومه و تمرکز روی اون، لحظات سرگرمکننده، ناامیدکننده، آسیبپذیر، دوستداشتنی، و ترسناکی رو ایجاد میکنه ”لعنتی، این خیلی سخته!
تمام بازی The Last of Us Part II به چیزی که بازی اول بنا کرده وفادار مونده و در عین حال درک من رو از شخصیت اون عمیقتر میکنه در حالی که تمرکز بازی دوم بیشتر روی الی هست در عین حال، بیکر به عنوان جول به اندازه الی خارقالعادهست اون خستگی مردی که برای نجات جون خودش وعزیزانش زندگیهای زیادی رو گرفته و تصمیمات اخلاقی سؤال برانگیزش رو از روی عشق گرفته، به خوبی نشون میده! ”فکر کردی اجازه میدم تنهایی اینکار رو انجام بدی؟” همچینین کاراکترهای نقش مکمل خوبی هم در بازی The Last of Us Part II معرفی شدن مثلاً شنون وودوارد به زیبایی دینا رو خارقالعاده میکنه منصافانه نیست که در حالتی که اسپویل نشه به حضور خارقالعاده لورا بیلی اشاره نکنم مثل خیلی از کاراکترهای د لست آو آس برچسب خوب یا بد برای این کاراکتر ساده انگاری به حساب میاد.
انگیزه اون به اندازه الی و جول مشروع و حتی شرافتمندانهست بیشتر اکشنهای بازی The Last of Us Part II حول محور درگیریهای بزرگتر گروههای مبارز در سیاتله جایی که بیشتر بازی دوم اتفاق میفته کاراکترهای زیادی که اینجا باهاشون مواجه میشین یکی از بزرگترین روشهاییه که ناوتی داگ با استفاده از اونها از خستگی و ملالتآور بودن آخرهای آنچارتد ۴ دوری میکنه با وجود اینکه تجربه بازی حدود ۲۵ ساعته بازی دوم هیچوقت کسلکننده نیست چون همیشه صدای جدیدی برای شنیدن وجود داره اکشن، پنهانکاری، و مجموعه پازلها، مثل بازی اوله و بسیار آشنا باقی مونده! با این وجود، بازی The Last of Us Part II قدمهای بزرگی برای اضافه کردن تنوع و گوناگونی برداشته تا بازی رقابتی نشه و آره! بعضی از اینها یه جورایی دیگه خیلی واضح هستن! مثلاً احمقانهست که فکر کنین اضافه کردن دکمه پرش در سال ۲۰۲۰ میتونه یه چیز جدید به حساب بیاد.
اما حرکتهای ورزشکارانه الی بدون تردید باعث میشه که مبارزات بازی The Last of Us Part II جالب و هر از گاهی غیرمنتظره بشه بشه چه پر صر و صدا برین، چه بی سر و صدا، مقیاس این میدانهای مبارزه بسیار زیاده! مبارزات در مکانهایی مثل مرکز خریدهای چند طبقه یا بخشهایی از ساختمانهای آسمان خراش اتفاق میفته که اغلب حس یه پازل پیچیده اما طبیعی رو القاء میکنه همیشه خیلی جاها برای یواشکی رفتن و کشتن یک به یک دشمنها وجود داره یا همونطور که معمولاً برای من اتفاق میفته، میتونین برنامه یواشکی داشته باشین، اما در یه جای کوچیک پرخطر گیر بیفتین! حرکتهای الی به شما اجازه میدن همیشه یه قدم از دشمنهای باهوشتر شده و شدیداً هماهنگتر شده جلوتر باشین البته در صورتی که بتونین گروههای مختلف رو درک کنین! سرافایتها با سوت ارتباط برقرار میکنن دابلیو ال اف ها میتونن با تجهیزات مدرن و کشندهشون ارتباط برقرار کنن و آلودهها…
خب، نه، هنوز شروع نکردن با هم صحبت کنن اما ذهنیت کشنده اونها کشندهتر از همیشه شده دشمنهای جدید مثل شملرها هاگهایی رو منفجر میکنن که باعث میشه مسیرهای فرار بلوکه بشن یا دشمنهای دیگه معلوم نشنبازگشت استاکرها ترسناکتر از گذشته شده الان ذهنیت هوشمندانهتری دارن و خودشون رو از تواناییهای شنیداری الی پنهان میکنن مبارزه با انواع مختلف این دشمنهای آلوده باعث شد تا بهترین تجربههای بقاء – ترسناکی که تا الان داشتم رو داشته باشم حالا که صحبت از ترسناک شد باید بگم بازی دومبیرحمانهترین انیمیشنهای مبارزاتی رو در کل بازیهایی که تا الان دیدم در خودش داره! و اصلاً شوخی بردار نیست! من جیغ و فریاد نزدم،
اما بعضی وقتها خودم رو در جایی پیدا کردم که خواستم یواشکی برم تا این رو دوباره نبینم! کشنده بازی نکردن معمولاً امکانپذیره اما به ندرت آسونه! مخصوصاً وقتی سگ رو رها میکنن که میتونه شما رو حتی وقتی به خوبی از انسانها پنهان شدین بو بکشه شما باید در حال حرکت باشین، وگرنه مرده متحرک هستین، بعضی وقتها این یعنی دویدن برای نجات جونتون! طراحی هنرمندانه و با جزئیات مکانهای بازی که الی در اونها سفر میکنه پر از داستانهای پیش زمینهست انگار که هر اتاق دارای داستان افرادیه که در زمان فریز شدن و جزئیات و عمق اونها من رو متحیر کرد! همچنین این موضوع به طور خاص در مورد مکانهای جهان باز بازی The Last of Us Part II که با استایل آنچارتد لاست لگسی هست هم صدق میکنه که جستجو در اونها رو با بعضی از لحظههای کاراکترها فوقالعاده میکنه.
همچنین خیلی راحت شدم که دیگه مجبور نبودم برای کاراکتری کلک (تخته شناور) پیدا کنم که نمیتونه شنا کنه پازلهای محیطی بازی دوم هرگز ساده به نظر نمیان چون اونها خیلی مربوط به چالشهایی هستن که الی با کمک اونها میتونه ماجراجویی خودش رو در آسمانخراشها، مناطق مسکونی، فاضلآبها، و بسیاری مکانهای دیگه دنبال کنه و اون طراحیهای بینظیر توسط زیباترین محیطهایی که من از نسل ۴ پلی استیشن دیدم تزئین شده صداگذاریهای فوقالعاده بازی The Last of Us Part II هم نقش به سزایی بازی میکنه اونها با یه موسیقی از آهنگساز معروف گوستاوو سانتولالا شروع میشن و تا کوچکترین جزئیات ادامه پیدا میکنن از صداهای محیطی، تا صدای شلاق بارون که صدای ترسناک آلودههای پنهان شده رو محو میکنه، از صدای هام کوچیک صدا خفه کن اسلحه، تا صدای غرش کر کننده شاتگان، از صدای جیغهای منزجرکننده کلیکرها، تا صدای آروم الی هنگام کشتن دشمنها، صداهای دنیای پس از پاندمی ناودی داگ بسیار زنده به نظر میان!
بازی The Last of Us Part II یه شاهکاره که لیاقتش به اندازه بازی اول خودشه با برداشتن قدمهای رو به جلو تقریباً در تمام چیزها الی در مرکز توجه قرار میگیره و بازی دوم رو به شکلی پیش میبره که باعث میشه حس کنین داستانسرایی بینظیر ناوتی داگ اینقدر به یادموندنی باشه یه داستان احساسی و دلخراش رو با یک گیمپلی اکشن و پنهان کاری تلفیق و ارائه میکنه که مکانیزمهای بازی اول رو بهتر میکنه و همزمان پویایی و اکشن آنچارتد رو در اون بیشتر میکنه اما در حالی که بازی دوم یه ماجراجویی هیجانانگیزه در عین حال فرصت یه جستجو ظریف و حیرتانگیز در میزان قدرت و شکننده بودن روح انسان رو فراهم میکنه پلی استیشن ۴ یکی از بهترین و یونیکترین بازیهای خودش رو در میان بهترین بازیهای این نسل ارائه کرده.
برای اطلاع بیشتر از بازی The Last of Us Part II نقد و بررسی last of us و لفت بیهایند رو نگاه کنین و برای بقیه چیزها در عصربازی همراه ما باشین بهت که گفتم باید ترسیده باشی.
حالا چه قدر گرفتی از سونی بابت این نقد یه طرفه
کارمند استدیو رو به فنا بدیم ایده های تخیلی و عقایدمون رو هم که بکوبیم تو صورت مخاطب حمایت تمام و کمال سرمایه دارم که باشه میشه این
ظاهر قشنگ باطن مسخره