بررسی کنسول و لوازم جانبی

مقایسه دو کنسول Xbox One X و Ps4 Pro – کدامیک؟

نزدیک یک ساله که از PS4 Pro، و اخیرا‌ً هم بالاخره از کنسول Xbox One X رونمایی شد. و این به معنای رقابت این دو با همه سونی. فراتر از یک برند، در ابعاد یک استاندارد من بیل‌گیتس هستم، مدیرعامل مایکروسافت. در این ویدئو قراره آینده رو ببینین.

برای شروع، بذارین اول یه نگاه دقیقی بندازیم به سخت‌افزار هر یک از این سیستم‌ها و اون‌چه شما باید براش هزینه کنین. اول با کنسول Xbox One X شروع می‌کنیم شما با دستگاهی با یک پردازشگر ۸ هسته‌ای و فرکانس ۲/۳ گیگاهرتزی مواجهین دستگاهی با پردازنده‌ی گرافیکی ۶ترافلاپی، ۱۲ گیگابایت حافظه رم و ۱ ترابایت حافظه‌ی داخلی. همه‌ی این‌ها با هم تنها ۵۰۰دلار قیمت داره در عین حال، Ps4 Pro, هم دستگاهیه با پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای، اما فرکانس ۲/۱ گیگاهرتز و پردازنده‌ی گرافیکی ۴/۲ ترافلاپی حافظه رم این دستگاه ۸ گیگ به اضافه‌ی ۱ گیگ حافظه رم ضعیف‌تر که تنها می‌تونه قدرت دستگاه‌تون به مقدار کمی افزایش بده. Ps4 Pro هم حافظه داخلی یک ترابایتی داره.

 

بنابراین، با در نظر گرفتن همه‌ی این‌ها Ps4 Pro یقیناً ضعیف‌تره اما باید این رو هم در نظر گرفت که با قیمت ۴۰۰ دلار، سیستم مقرون‌ به‌ صرفه‌تریه حالا، اگر به بعد فیزیکی این دو دستگاه نگاه کنیم، کنسول Xbox One X نه تنها از Ps4 Pro قدرتمندتر‌ه بلکه از اون کوچک‌تر هم هست اگر طول و عرض دو دستگاه رو اندازه بگیریم، تقریباً مثل هم‌ان. شاید کنسول Xbox One X فقط یه سر سوزن بلندتر و کمی کم‌عرض‌تر باشه. اما وقتی متوجه تفاوت اصلی می‌شین که عمیق‌تر به دستگاه‌ها نگاه کنین.

گوشه‌های بالایی دستگاه Ps4 Pro، مربعی‌ه که باعث میشه بزرگ‌تر به نظر بیاد و جای بیش‌تری از قفسه‌ی شما رو اشغال کنه از جنبه‌ی پورت‌ها، دودستگاه شباهت‌های زیادی دارن هر دو سه پورت یو‌اس‌بی دارن. در Ps4 Pro دو تا از این پورت ها در جلو و یکی در پشت تعبیه شده در حالی که در کنسول Xbox One X هر دو هم یک پورت اترنت و هم یک پورت نوری یا اپتیکال دارن اما، کنسول Xbox One X دو آپشن اضافه‌تر هم داره و اون یک ورودی اچ‌دی‌ام‌آی و یک پورت آی‌آره.‌

اما، اگه صادقانه بگم، من فکر می‌کنم شکل ظاهری نسخه‌ی باریک هر دو سیستم یه جورایی قشنگ‌تره ، به نظر من اون کنسول‌های باریک، بهترن. اما بهر حال ما داریم راجع به همین دو تا حرف می‌زنیم، پس نظر من روی کنسول Xbox One X. کوچک‌تر و براق‌تره. من طراحی ساده‌ای که کنسول Xbox One X انتخاب کرده رو دوست دارم از اون طرف، گرچه پایه‌ی سه‌بعدی Ps4 Pro درش ارتقاء محسوب میشه، اما مورد علاقه‌ی من نیست.

 

حالا، البته، سؤال بزرگ درباره‌ی این دوسیستم اینه که کودوم‌شون به شما تجربه‌ی بهتری از گیمینگ واقعی 4K رو میده؟ چرا که هر چه تا حالا گفتیم برای این بود که به پاسخ این سؤال برسیم. چیزی که این کنسول‌ها رو از ۵ نسل قبل خودشون متمایز می‌کنه هر دوی این کنسول‌ها رویکرد متفاوتی به این بعد یعنی تجربه‌ی گیمینگ گیمر دارن. حالا، واضحه همون‌طور که قبل از این هم گفتم، کنسول Xbox One X سیستم پر قردت‌تریه. و این قدرت از رویکردی که به استفاده از 4K در بازی‌های خودش داره نشأت گرفته.

در بازی‌های انحصاری Xbox One X مثل گیرز آو وار۴ یا فورزا۷، با رزولوشن 4K واقعی مواجه هستین در حالی که در بعضی بازی‌ها یا بازی های سخت‌تر مثل کوانتوم برک داشتم می‌گفتم کوانتوم لیپ (سریال امریکایی علمی‌تخیلی), با رزولوشن 4K اجرا نمی‌شن اما کیفیت‌شون نزدیک به 4K و به نظر من آپ اسکیل خوبی داره.

اما از اون طرف، بازی های انحصاری Ps4 Pro، کاملاً بر استفاده از آپ اسکیل مصممه حتی بازی‌های انحصاری‌ش مثل هرایزون زیرو داون در رزولوشن 4K نمایش داده نشدن اما به جای اون، در نسخه‌ی آپ‌اسکیل ارائه شدن، تکنیکی که گرچه از 4K بهتر نیست به طرز حیرت‌آوری شبیه به اون‌ه. بنابراین، بازی شما به سایز تلویزیون‌تون و فاصله‌تون از صفحه‌ی نمایش بستگی داره. و اگر صادقانه بگم، تفاوت این کیفیت با 4K تقریباً قابل تشخیص نیست.

 

اما اگه بازی انحصاری نباشه، اوضاع کمی بغرنج میشه، چرا که همیشه این ترس هست که به جای این همه کار برای این که مطمئن باشیم کنسول Xbox One X نسخه‌ی بهتری رو ارائه داده، و از همه‌ی منابع استفاده کرده، می‌تونستن تنها یک نسخه‌ی پرو تولید کنن که هم در کنسول Xbox One X و هم Ps4 Pro کارایی داشته باشه، کاری که به نظر مشکلی نمیاد بسیاری از بازی‌هایی که هم‌اکنون موجودن، نسخه‌ی کنسول Xbox One X شون از نسخه‌ی Ps4 Pro بهتره بعضی‌ها تفاوت‌های خیلی کم و بعضی‌ها هم تفاوت‌های فاحش دارن.

برای مثال، بازی شیطان درون ۲، در کنسول Xbox One X با رزولوشن ۱۸۰۰پی و در Ps4 Pro تنها با رزولوشن ۱۲۸۰پی اجرا می‌شه حالا، اگر نمی‌دونین جا داره بگم که 4K استاندارد ۲۱۶۰ پی داره ، رقمی که کنسول Xbox One X بسیار بسیار بهش نزدیک شده از نظر مالی نگاه کنیم، Ps4 Pro در بسیاری از بازی‌ها یه تجربه‌ی عالی از وضوح ۴کی بهتون میده که برای اکثر شما که می‌خواین از یه سرگرمی معمولی لذت ببرین، فرقی نمی‌کنه.

اما اگه به دنبال وضوح واقعی و دقیق 4K هستیین و می‌خواین در هر بازی بالاترین رزولوشن ممکن رو تجربه کنین، اون وقت وان اکس رو باید انتخاب کنین. خب این همه‌ چیز درباره‌ی تجربه‌ی گیمینگ این دو کنسول بود، اما بقیه‌ش چی؟ تجربه‌ی عادی کاربر در هر یک از این دو کنسول چی می‌شه خب، بازم بخوام صادق باشم، موقعی که این سیستم‌ها تازه راه‌اندازی شده بودن، من تجربه‌ی کاربری در Ps4 Pro رو ترجیح می دادم، اما با گذشت زمان کنسول Xbox One X کارهای زیادی رو برای ارتقاء خودش انجام داد ارتقاء رابط کاربریش و خدماتش، چیزی که باعث شده حالا من کنسول Xbox One X رو سیستم بهتری بدونم.

 

برای نمونه، اگه با رابط کاربری شروع کنیم، با وجود این که این رابط در Ps4 Pro دم دستی‌تره و زودتر به چشم میاد، اما مایکروسافت، وقتی یاد بگیرین چجوری باهاش کار کنین، خیلی، خیلی خوبه دقیقاً اینجا، می‌تونین تمام بازی‌هایی که اخیرا‌ً بازی کردین رو ببینین می‌تونین به پین‌هاتون برین که لیستی که به طور انتخاباتون رو بهتون ارائه بده. لیستی که هر قدر بخواین به عقب می‌ره می تونین به قسمت میکسر برین، هر چیزی که مربوط به مسائل اجتماعی‌تونه، سرگرمی‌هاتون مثل تلویزیون و فیلم رو ببینین یا این‌که به استور برین و چندتا بازی و دی‌ال‌سی بخرین هر وقت خواستین به لیست بازی‌هایی که انجام دادی برید، کافیه کلید کنسول Xbox One X رو بزنین، بیاین به این قسمت، بوووم، این‌ هم تموم بازی‌هایی که نصب کردین یا تموم بازی‌هایی که خریدین و می‌خواین بعداً نصب کنین.

بنابراین، چیز معرکه ایه اگر یاد بگیرین چطور باهاش کار کنین در حالی که در Ps4 Pro گرچه در نگاه اول همه چیز آسون و دم دستی به نظر میاد اما به همون اندازه محدود هم هست. تو منوی اصلی، لاین اصلی رو دارین دقیقاً این‌جا که شامل تمام بازی‌ها و اپ‌هایی که نصب کردین می‌شه به اضافه‌ی اپدیت‌ها و استور اگه بالا هم برین، می تونین چیزیای دیگه‌ای مثل لیست دوستاتون، نوتیفیکیشن ها، ستینگ و همه‌ی چیزای به درد بخور دیگه رو ببینین مشکل این‌جاست که در حقیقت پیدا کردن نحوه‌ی کنترل چیزایی که می خواین کنترل‌شون کنین، خیلی آسون نیست تموم بازی ها و اپ‌هایی که اینا لیست شده‌ن فقط شامل اون‌هایی می‌شن که شما اخیراً راه‌اندازی کردین‌شون می‌تونین اون‌ها رو به این صورت توی ساب‌فولدر قرار بدین که یه کم مرتبش می‌کنه اما در نهایت، هر بار که روشنش کنین همه‌چیز، مدام در حال تغییره که این مسئله در طول زمان اعصاب‌ خوردکن می‌شه.

در مقایسه با کنسول Xbox One X، که در اون به راحتی می‌تونین بین منوهای مختلف این‌وراون‌ور برین و همش مجبور نیستین به منوی اصلی برگردین و بعد از اون‌جا به دنبال راهی برای رفتن به بخش های مختلف باشین مسئله ای که یه کم خسته‌ کننده‌ست چنین نکته‌ای شاید کاملاً به درد بخور به نظر بیاد اما آخرش وقتی با کنسول Xbox One X مقایسه‌ش کنی از ویژگی مد افتاده و قدیمی‌ایه همون‌ قدر که این دو دستگاه تفاوت دارن، همون‌ قدر بی‌ شباهت هم نیستن. یکی از این نکات تشابه، رابط کاربری‌شونه یا برای مثال مولتی مدیا هر دو دستگاه، از اپ‌های زیادی…

 

مثل: نتفلیکس، هولو، کرانچیرول، اچ‌بی‌او گو، یوتیوب که در بین‌شون اپ های خاصی مثل نتفلیکس چه از ویدئوهای 4K و چه از اچ‌دی‌آر پشتیبانی می‌کنن هر دو کنسول، از رسانه‌ی موسیقی اسپاتیفای استفاده می‌کنن. شرکتی که قبلاً سونی منحصراً ازش استفاده می‌کرد اما اخیراً کنسول Xbox One X هم بهش پیوسته هر دو امکان استفاده از توئیچ‌تی‌وی رو براتون فراهم می‌کنن در عین حال هر دو آپشن‌هایی برای کانال‌های ماهواره‌ای الکی مثل پی‌اس‌ویو در Ps4 Pro و اسلینگ‌تی‌وی در کنسول Xbox One X دارن هر قدر اعضاءشون پیش برن، شباهت‌های بیش تری پیدا می کنن، هر دو به دنبال یک ایده هستن. هردو در یک رنج قیمت هستن، هر دو بهتون امکان بازی آنلاین می‌دن، و هر دو ماهانه تعدادی بازی مجانی براتون توی چنته دارن.

گرچه، دوباره به چند تفاوت در سرویس‌های انحصاری هر کودوم از سیستم‌ها می‌رسیم برای مثال، توی Ps4 Pro می تونین از سرویس پلی‌استیشن‌نو .، سرویسی که بهتون اجازه می‌ده تا اینترنتی بتونین لیست بلندبالایی از بازی‌های پی‌اس‌تیری و بعضی از بازی‌های Ps4 Pro دسترسی داشته باشین که سازگاری Ps4 Pro با نسخه‌های قبلیش رو نشون می‌ده نکته این‌جاست که پرداخت شما برای انجام این بازی ها به صورت ماهانه انجام می‌شه از طرفی در کنسول Xbox One X، سرویس‌هایی مثل ایکس‌باکس‌ گیم‌پس و ای‌اِی‌اکسس رو داریم. سرویس‌های متمایزی که گرچه مثل Ps4 Pro باید ماهانه مبلغی رو بپردازین اما به جای این که بتونین اینترنتی بازی کنین، که می تونه برای اونایی که مشکل در اتصال به اینترنت دارن، دردسرساز باشه، می‌تونین بازی رو نصب و بعد اجراش کنین. که تجربه‌ی بهتری براتون خواهد بود.

اما لیست بازی‌ها هر دوی این سرویس‌ها از لیست پی‌اس‌نو کوتاه تره تفاوت دیگه‌ای که وجود داره، در آپشن‌ها مازاد گیمینگ‌یه که شما در هر سیستم دارین. برای مثال، کنسول Xbox One X سازگاری خیلی زیاد و حقیقی با نسخه‌های قدییش داره که به شما اجازه‌ میده بازی های ایکس باکس ۳۶۰ رو بازی کنید و بعضی از بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس رو در اون اجرا کنین حالا، کاتالوگ بازی‌های هر دوی این سیستم‌ها کامل نیست اما این لیست در حال کامل شدنه و حالا هم بازی های ۳۶۰ در دسترس هستن و برای ایکس‌باکس هم بازی های بیش تری در آینده‌ی نزدیک پیش‌بینی شده از طرف دیگه،

 

 

در پلی‌استیشن نیازی به سازگاری با نسخه‌های قبلیش ندارین منظورم اینه که همین حالاشم شما می‌تونین کل بازی‌های پی‌اس‌تیری رو از طریق سرویس پلی‌استیشن‌نو بازی کنین و بعضی از بازی‌های پی‌اس تو رو هم دیجیتالی، اما از سی‌دی بازی هیچ‌کودوم این‌ها رو نمی‌تونین مثل ایکس‌باکس داخل سیستم‌تون اجرا کنین از طرفی، یه چیزی که Ps4 Pro امکانش رو ایجاد کرده و کنسول Xbox One X نکرده گیمینگ مجازی یا وی‌آر با هدست‌های وی‌آر: پی‌اس‌وی‌آره لیست این بازی‌ها زیاد طویل نیست اما اگر واقعاً به وی‌آر گیمینگ علاقه دارین، چیزی‌ه که اخیراً در کنسول Ps4 Pro می تونین بازی کنین.

یه ویژگی خوب دیگه‌ی Ps4 Pro که جا داره بگیم اینه که در حالی‌که هر دو سیستم بهتون امکان بازی ریموت توی کامپیوترتون رو می‌ده، Ps4 Pro یه آپشن اضافه‌ برای بازی ریموت روی Ps4 Pro داره که بهتون اجازه می‌ده بتونین بازی‌های Ps4 Pro رو توی کنسول دستی انجام بدین تا این‌جا کنسول Xbox One X هم کنسول خیلی خوبی از کار دراومد منظورم اینه که، سخت‌افزار قوی‌تری داره، برای تجربه‌ی کاربر آپدیت‌های عالی ارائه می‌ده، سرویس‌های معرکه‌ای داره اما هنوز یه دیوار بزرگ جلوی روی این سیستمه چیزی که کلاً در نسل این کنسول دیدیم و اون انحصاری بودن این دستگاه‌ه،

منظورم اینه که، اگه فقط به سال ۲۰۱۷ یه نگاه بندازین، می‌تونین لیست بلندبالایی از بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس رو ببینین داستان لوک‌ خوش‌ شانس، هالو وارز۲، فورزا۷، کاپهد . اخیراً پلیرزآن‌ناونزبتل گراندز، تعداد کمی از بازی‌های انحصاری کنسول Xbox One X هستن. در حالی‌که در Ps4 Pro، نیوح ،نیه‌آرآوتوماتا، پرسونا۵، هرایزون زیرو داون، جی‌تی اسپورت، پایر، هلبید، بازی جدید آن‌چارتد و بسیاری بازی‌های دیگه که این جا زمان اجازه نمی ده نام‌ ببرم‌شون و این تفاوت دو لیست رو نشون می‌ده.

 

این به معنای این نیست که انحصاریت ایکس‌باکس‌وان لزوماً بده، اما مشکل این‌جاست که این بازی‌های انحصاری تعدادشون کمه بنابراین، اگر به دنبال بازی‌های خیلی زیادی هستین، سونی آپشن‌های بیش‌تری داره که بهتون ارائه بده ممکنه گیرز آور وار، هالو رو دوست داشته باشین و به آن‌چارتد یا هر بازی دیگه‌ای که Ps4 Pro داره هیچ اهمیتی ندین عالیه.

اما برای اون‌هایی که انتخابای بیش‌تری می‌خوان، سونی بی‌شک برنده خواهد بود می‌دونین که وقتی نسل این کنسول‌ها آغاز شد، Ps4 Pro بسیار مورد توجه قرار گرفت سخت‌افزار بهتری داشت، بازی‌های انحصاری بیش‌تری داشت، و بیش از همه این که محبوب‌ترین‌ کنسول بود اما به عنوان نتیجه، کنسول Xbox One X با چنگ و دندون جنگید تا سخت‌افزار بهتری ارائه بده، و اخیراً سخت‌افزار بهتری رو عرضه کرده. و اگه صادق باشم، اگه نرم‌ افزارهاشون هم دقیقاُ یکی بود من می‌گفتم قطعاً کنسول Xbox One X، سیستم بهتریه اما در قالب بازی و اونچه به شما می‌رسه، قیمت پایین تر Ps4 Pro خیلی وسوسه‌ کننده‌س اما، می‌دونین… اگه کسی هستین که دوست دارین با اسم‌های بزرگ بازی کنین، مثل بازی‌های سه‌گانه‌ اِی که در هر پلتفرمی در دسترس‌ان، کنسول Xbox One X رو انتخاب کنین، اما اگه می‌خواین بازی‌های خیلی زیادی رو داخل یک کنسول تجربه کنین، بی‌شک Ps4 Pro براتون مناسب‌تره.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا