اخبار بازی هاارتباط با ما

مزایا و معایب خرید دیجیتالی بازی های کنسولی نسبت به تهیه نسخه فیزیکی آنها

زمانی که ما یک کنسول را خریداریم می کنیم برای تهیه بازی دو گزینه پیش روی ما وجود دارد. یکی خرید دیجیتالی بازی بوده که توسط دو فروشگاه PlayStation و Xbox Games بسته به پلتفرم مورد استفاده شما در دسترس هستند. روش دیگر نیز خرید و تهیه دیسک های اورجینال فیزیکی آنها بوده که در سرتاسر جهان توسط خرده فروش های معتبر و مختلف در معرض فروش قرار گرفته اند.

به مانند هر موضوع مختلف دیگری،این دو یعنی نسخه های دیجیتالی و دانلودی بازی و دیسک های اورجینال فیزیکی هر کدام از مزایا و معایبی برخوردار هستند که در ادامه این مطلب به آنها اشاره شده است. پس اگر علاقه مند به این موضوع هستید ادامه این مطلب را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

دانلود محتوای بازی ها تا زمانی که از سرعت اینترنت خوبی برخوردار باشید، بهتر است:

xboxstore

اگر در خانه یا محل کار خود از سرعت اینترنت خوبی برخوردار باشید، دانلود بازی ها از فروشگاه های آنلاین به مراتب ساده تر از خرید نسخه فیزیکی آنها خواهد بود. به عنوان مثال با سرعت حدود یک مگابایت بر ثانیه، یک عنوان بازی با حجم حدود 40 گیگابایت، به مدت زمان کمتر از 10 ساعت برای دانلود نیاز خواهد داشت. این حالت ممکن است برای برخی خوبی باشد و برای برخی هم خسته کننده. به عنوان مثال خود من به شخصه دستگاه را در حالت دانلود پایدار بعد از نیمه شب تنظیم می کنم و اینکار برای من از رفتن به بیرون و خرید نسخه های فیزیکی بازی ها آسان تر است. از آن طرف هم اگر به هر دلیلی تمایلی به استفاده از این روش ندارید مجبورید به فروشگاهی مراجعه کرده و با تهیه دیسک فیزیکی بازی، نسبت به نصب آن روی کنسول خود اقدام و سپس به تجربه بازی بپردازید. از طرف دیگر همچنین اگر شما از محدودیت هایی در زمینه حجم دانلود برخوردار هستید، شاید مجبور باشید روی به خرید دیسک فیزیکی بازی آورید.

نکته دیگر در این زمینه این است که برخی از بازی های برند، این امکان را در اختیار شما قرار می دهند که بازی آنها را زودتر تجربه کنید و این حالت تنها با خرید و دانلود دیجیتالی امکان پذیر است. در واقع اگر شما بازی مد نظر خود را بسته به پلتفرم در فروشگاه Xbox Games یا PlayStation پیش خرید کنید می توانید آنرا چندی روز قبل از عرضه رسمی در اختیار داشته و تجربه کنید. این بهترین و تنهاترین روشی است که هواداران دو آتیشه آن بازی می توانند زودتر از همه بازی را تجربه کنند. چرا که باقی افراد مجبورند تا عرضه رسمی دیسک بازی به صورت فیزیکی چند روز بیشتر را صبر کنند.

بازی های دانلودی دردسرهای بازی های فیزیکی را ندارند:

scratcheddisk

ناگفته مشخص است که امکان دارد دیسک های فیزیکی بازی ها به هر دلیلی دزدیده، شکسته و یا گم شود. همچنین احتمال دارد بر اثر استفاده مکرر، خود دیسک از نظر فیزیکی با آسیب هایی روبرو شود. به هر حال این گونه از مسائل، مواردی هستند که تحت حمایت و گارانتی شرکت سازنده بازی قرار ندارند. در واقع اگر شما دیسک بازی خود را از دست بدهید، دیگر قادر به تجربه آن عنوان نیستید مگر اینکه نسبت به خرید دوباره بازی اقدام کنید. البته ناگفته نماند در این بین برخی از فروشگاه هایی عرضه کننده بازی ها هستند که به ازای چند دلار، بازی شما را بیمه می کنند. تنها در این شرایط است که شما می توانید بدون پرداخت هزینه کامل بازی، یک دیسک جایگزین تهیه کنید. البته این حالت در ایران رواج نداشته و بنابراین کاربردی نیست.

از طرف دیگر، اما بازی هایی که به صورت دیجیتالی و دانلودی مورد استفاده قرار می گیرند، از تمامی جهات کاملاً امن هستند. چرا که همانطور که احتمالاً می دانید بازی شما وابسته با حسابیست که مشخصات آن تنها در اختیار شماست. در چنین وضعیتی، مهم نیست که چه اتفاقی برای هارد دیسک کنسول شما می افتد، شما در هر زمانی که بخواهید می توانید نسبت به دانلود مجدد بازی های خریداری شده خود اقدام کنید.

شما می توانید نسبت به فروش، معامله و یا قرض دادن دیسک های فیزیکی بازی ها اقدام کنید:

3362405075_b3929f3833_b

اما بزرگترین چیزی که به نوعی می تواند خرید دیسکی بازی ها را توجیه کنید، قابلیت فروش و معاوضه آنها چه به صورت آک و چه به صورت کارکرده است. در صورتی که شما بازی مد نظر خود را به صورت دیجیتالی و دانلودی تهیه کرده باشید، مشخص است که این قابلیت را ندارید. اما دیسک فیزیکی بازی خریداری شده تا زمانی که مایل باشید در اختیار شما بوده و در واقع مالک واقعی آن محسوب می شوید.

با این شیوه، شما می توانید نسبت به خرید دیسک بازی ها اقدام کرده و بعد از چند هفته تجربه آن نسبت به فروش و یا تعویض آن با عنوانی دیگر اقدام کنید. البته در این روش مطمئناً ما نمی توانید به همان مبلغی که بازی را خریداری کردیم، بازی را بفروشیم اما به هر حال ارزش خرید بازی از این جهت مشخص می شود. ناگفته مشخص است که در صورتی که بازی را به صورت دیجیتالی و دانلودی خریداری کنید، به هیچ وجه از چنین امتیازاتی برخوردار نخواهید بود. شما نمی توانید آنرا بعد از چند هفته بازی، فروخته و بازی جدیدی را خریداری کنید. البته در مورد این بازی ها، یک سری تمهیداتی هم از طرف دو شرکت سونی و مایکروسافت برقرار شده تا علاقه مندان بتوانند بازی ها را با قیمت های کمتری تجربه کنند. به عنوان مثال اغلب بازی ها، بعد از چند ماه از عرضه اولیه، قیمت آنها با تفاوت قابل توجهی نسبت به قیمت عرضه می شوند.

همچنین در صورت خرید خرید بازی به صورت دیجیتالی، نمی توانید بازی را به دوستان خود قرض دهید. البته همانطور که گفته شد، روش هایی در این زمینه هم برای برخورداری مشترک کاربران از بازی های دیجیتالی با یک بار خرید وجود دارد اما در قیاس با اینکه ما می توانیم به راحتی دیسک فیزیکی بازی را بدون محدودیت و به آسانی بین کنسول های مختلف جابه جا کرده و بازی کنیم، نسبتاً پیچیده محسوب می شوند. از این رو با خریداری و در اختیار داشتن دیسک یک بازی، می توانید از امتیاز اشتراک آن بین سایر افراد لذت برده و استفاده کنید.

خود من به شخصه، تقریباً تمامی بازی هایی را که می خرم به صورت دیجیتالی بوده و از مزایای بازی های دست دوم فیزیکی چشم پوشی می کنم با این تفاوت که با کمی سختی، می توانم برخی از مزایای دیسک های فیزیکی را نیز تجربه کنم.

در پایان،اگر شما عاشق مزایای سهل الوصول بازی های دست دوم هستید و از طرف دیگر هم از اینترنت با سرعت و حجم کافی برای دانلود سریع بازی ها برخوردار نیستید، ممکن است خرید دیسک های فیزیکی بهترین انتخاب باشد. خرید دیسک ها بازی، نسبت به قبل جایگاه کمتری بین افراد مختلف پیدا کرده، اما هنوز هم که هنوزه، خرید بازی ها به این شیوه، از رونق کافی برخوردار است.

مقاله امروز عصربازی هم به پایان رسید. منتظر سری مطالب و مقالات کاربردی و اختصاصی عصر بازی در روزهای آینده باشید. همچنین ما را از نظرات خود در بخش کامنت مطالب محروم نفرمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا