بررسی کنسول و لوازم جانبی

بهترین کامپیوتر گیمینگ در آذر 96

بهترین کامپیوتر گیمینگ در آذر 96 

به دنبال قدرتمندترین کامپیوتر برای انجام بازی های کامپیوتر هستید؟ اگر جواب مثبت است خوب است بدانید چنین کامپیوتری به صورت آماده، توسط هیچ شرکتی عرضه نمی شود و بلکه خودتان باید آستین را بالا زده و اقدام به خرید جداگانه قطعات و اسمبل چنین سیستمی باشید. اسمبل سیستم سرگرمی پر هزینه ای است اما مطمئن باشید با صرف بودجه ای معقول (و نه بسیار بالا) می توان یک کامپیوتر پر توان برای اجرای بسیار بهتر بازی ها ساخت. نیازی به اجرای بازی ها با وضوح 4K نیست. مساله مهم ساخت کامپیوتری با عملکرد بسیار خوب است که توان پردازشی آن تا دو سه سال آینده هم جوابگوی نیازهای مختلف شما باشد.

در این راهنمای خرید سعی کرده ایم قطعاتی معرفی کنیم که با استفاده از آنها بتوان یک سیستم متعارف از نظر قدرت و قیمت اسمبل کرد. سیستم پیشنهادی ما قیمتی معادل 1250 دلار خواهد داشت.

این کامپیوتر متوسط قادر به اجرای بسیار عالی بازی ها در وضوح های 1080p و 1440p خواهد بود. گزینه های مختلفی در زمینه انتخاب کارت گرافیک وجود دارد که همه مناسب اند مثل مدل های 1070، 1070 Ti و 1080 از شرکت انویدیا و مدل RX Vega 56 از شرکت AMD. کارت گرافیک مهم ترین قطعه یک کامپیوتر مخصوص بازی محسوب می شود اما با این وجود نیازمند لحاظ کردن یک پردازنده خوب، مادربردی مناسب، RAM کافی و یک SSD پر ظرفیت هم هستیم.

شاید سیستم پیشنهادی ما نیازهای کسانی که به دنبال قدرت پردازشی بسیار بالا برای ویرایش حرفه ای ویدئو، صوت و تصویر هستند را مرتفع نکند. البته این سیستم قادر به انجام چنین ویرایش هایی خواهد بود اما اگر چنین فعالیت هایی هدف اصلی شماست، بهتر است به فکر خرید پردازنده های قدرتمندتری باشید. ضمنا برای داشتن تجربه ای بسیار خوب از انجام بازی های با وضوح 4K نیازمند استفاده از یک یا تعداد بیشتری از کارت های گرافیکی GTX 1080 Ti است و این در حالی است که ما صرفا از یک کارت گرافیک استفاده خواهیم کرد.

ضمنا در قیمت نهایی سیستم هزینه تهیه سیستم عامل قانونی یا وسایل جانبی لحاظ نشده است. اگر به دنبال تجربه ای بی نظیر هستید بهتر است همراه این قطعات، ماوس، صفحه کلید و یک مانیتور حرفه ای هم تهیه کنید.

این نکته را مد نظر داشته باشید که قیمت های درج شده در این مقاله ممکن است در زمان مراجعه شما برای خرید افزایش یا کاهش پیدا کرد باشند.

اما قطعات پیشنهادی ما:

پردازنده: Intel Core i5-8400. قیمت: 202 پوند

کارت گرافیک: Nvidia GeForce GTX 1080. قیمت: 500 پوند

حافظه RAM: Team Dark 2x8GB DDR4-3000. قیمت: 161 پوند

حافظه SSD: Samsung 960 Evo 500GB. قیمت: 225 پوند

مادربرد: Asus Prime Z370-P. قیمت: 110 پوند

منبع تغذیه: Corsair CS650M. قیمت: 67 پوند

کیس: Phanteks Eclipse P400. قیمت: 51 پوند

پردازنده: Intel Core i5-8400

پردازنده های جدید Coffe Lake اینتل بعد از گذشت بیش از یک دهه عملکرد پتلفرم رایج محصولات اینتل را بهبود بخشیده اند. مزیت کلیدی این پردازنده ها حرکت از پردازنده های 4 چهار هسته ای به عنوان پیکربندی پایه، به سمت پردازنده های 6 هسته ای است. اگر چه اینتل قبلا محصولاتی 6 هسته ای عرضه کرده اما صرفا مشتاقان سرعت بسیار بالای پردازنده، حاضر به پرداخت هزینه نسبتا بالایی برای تهیه آنها بودند. پردازنده جدید Core i5-8400 قواعد بازی را تغییر داد و در مقایسه با نسل قبلی تعداد پردازنده ها را 50 درصد افزایش داده است. نتیجه عملکردی است که معمولا با توان پردازنده Core i7-7700K برابری کرده و البته قیمت بسیار کمتری دارد. و ضمنا بر خلاف قطعات سری K یک خنک کننده هم همراه محصول عرضه می شود.

البته بهبود صرفا در زمینه اضافه شدن پردازنده ها انجام نشده و سرعت ساعت ها در سری Coffee Lake هم بیشتر از محصولات Kaby Lake است. برای مثال پردازنده Core i5-8400 دارای توربو کلاک 4 گیگاهرتز بوده و قادر به استفاده از توان شش هسته با سرعت 3.8 گیگاهرتز است. اینها علی رغم سرعت ساعت پایه و پایین پردازنده یعنی 2.8 گیگاهرتز است. این آمار و ارقام را با پردازنده i5-7400 که دارای سرعت پایه 3 گیگاهرتز و در حالت توربو 3.5 گیگاهرتز است مقایسه کنید شاهد افزایش 15 درصدی در سرعت ساعت و افزایش 50 درصدی تعداد پردازنده ها در یک محدوده قیمت خواهید بود.

در تست های ما حتی در زمان استفاده از کارت گرافیکی GTX 1080 Ti تنها پردازنده هایی که هنگام اجرای بازی ها عملکرد سریع تری از i5-8400 داشتند سه پردازنده سری Coffee Lake بودند یعنی i5-8600K، i7-8700 و i7-8700K. البته i7-8700K که قدرتمندترین پردازنده رقیب محسوب می شد هنگام اجرای بازی ها با کیفیت 1080p تنها 6 درصد از پردازنده پیشنهادی ما یعنی i5-8400 سریع تر بود. اگر از کارت های گرافیک کندتری مثل GTX 1080 یا وضوح بالاتری مثل 1440p استفاده می کنید، تفاوت های میان پردازنده ها کمتر و کمتر خواهد شد.

در زمینه عملکرد در حوزه هایی غیربازی، هسته های بیشتر سرعت i5-8400 در حد و اندازه i7-7700K است هر چند چیپ هایی مثل AMD Ryzen 7 و i7-8700K و i7-7820X (جدای از پردازنده های فوق العاده Core i9 و Threadpiper) از آن بسیار سریع تر هستند؛ البته قیمت گزاف آنها را هم نباید فراموش کرد.

کارت گرافیک: Nvidia GeForce GTX 1080

تا مدت ها توصیه اکثر گیمرهای حرفه‌ ای تهیه کارت Geforce GTX 1070 بود اما خوشبختانه به خاطر کاهش قیمت ها وقت آن رسیده که خرید مدل بالاتر GTX 1080 را پیشنهاد کنیم. کارت گرافیک GTX 1080 در سال 2016 با قیمتی بین 599 تا 699 دلار عرضه شد و با عرضه مدل قدرتمندتر GTX 1080 Ti شرکت انویدیا قیمت مدل 1080 را به 499 تا 549 کاهش داده است. بر خلاف کارت های سری RX Vega شرکت Radeon قیمت محصولات انویدیا بهتر است. خوشبتخانه GTX 1080 سرعت بالاتری از RX Vega 64 داشته و در عین حال انرژی کمتری هم مصرف می کند.

اورکلاک کارخانه ای GTX 1080 تاثیر چندانی در بهبود راندمان کارت ندارد. اگر خودتان اقدام به اورکلاک کنید، اکثر کارت ها سرعت مشابهی خواهند داشت، هر چند وجود خنک کننده های بزرگ تر به عملکرد بهتر پردازنده منجر شده و همانند فن های دمنده، سر و صدای زیادی ندارد.

مادربرد: Asus Prime Z370-P

این مادربرد شرکت ایسوس یکی از بهترین محصولاتی است که تمام ویژگی های مورد نیاز برای عملکرد بهینه i5-8400 را دارد. در صورت استفاده از چیپ های سری K این مادربرد قابلیت اورکلاک را دارد؛ هر چند اگر قصد انجام چنین کاری را دارید بهتر است به فکر انتخاب مادربرد حرفه ای تری باشید.

البته منظورمان این نیست که Prime Z370-P مناسب سیستم های بازی نیست. این مادربرد از حافظه های RAM DDR4-4000 پشتیبانی کرده و دو اسلات M.2 برای درایوهای پر سرعت SSD هم دارد. این مادربرد یک محصول با عملکردی قابل قبول و قیمتی منصفانه است. البته شاهد کمبودهایی مثل عدم وجود پورت USB 3.1 Type-C، گیرنده وای فای و حتی عدم پشتیبانی از SLI هستیم (البته این مادربرد با CrossFireX سازگار است).

اگر وجود این قابلیت ها برای شما مهم است ارزان ترین محصول مجهز به پورت USB Type-C مادربرد ASRock Z370 Pro 4 است؛ مدل ASRock Z370 Killer SLI.ac این شرکت هم مجهز به فناوری وای فای است.

حافظه رم: 16GB (2x8GB) Team T-Force Dark DDR4-3000 CL16

یکی از قطعاتی که پیشنهاد برای آن بسیار دشوار است حافظه موقت (RAM) است زیرا ممکن است نتایج آن چندان قابل پیش بینی نیستند. به همین دلیل شما باید انتخاب دقیقی داشته باشید که به بهترین نحوه وظیفه خود را انجام دهد و البته در صورت مناسب بودن قیمت می توانید به فکر خرید یکی از مدل های کاملا حرفه ای باشید. همه اینها باعث شد ما حافظه Team DDR4-3000 CL16 را معرفی کنیم که عملکرد خوبی به نسبت قیمت ارائه می دهد. این محصول در مقایسه با حافظه ساده DDR4-2400 قیمت بسیار بالاتری نداشته اما پهنای باند و سرعت بیشتری در اختیار کاربر قرار می دهد.

اگر به دنبال گزینه های دیگری هستید امکان انتخاب مدل های مختلفی از شرکت های G.Skill، Corsair، Crucial، Kingston، سامسونگ و … هم وجود دارد. اگر موفق به پیدا کردن یک حافظه DDR4 با سرعت 2666 مگاهرتز یا بیشتر و البته با تاخیر CAD برابر با 14 شدید، بهتر است در خرید آن شک نکنید. به خاطر وجود پردازنده قدرتمند i5-8400 نیازی نیست حافظه RAM انتخابی شما سرعت ساعت فوق العاده بالایی داشته باشد؛ پس بهتر است به دنبال محصولی باشید که تناسب خوبی میان عملکرد و قیمت برقرار کرده باشد.

درایو ذخیره سازی: Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD

 

ابزار ذخیره سازی یکی از مهم ترین بخش های کامپیوتر است و کاربران نظرات مختلف درباره ظرفیت و توان آن دارند. قطعا فضای بیشتر بهتر است اما افزایش قیمت را هم باید مد نظر داشت. هر چند وقتی صحبت از اجرای روان بازی ها می شود، سرعت مهم ترین نکته ای است که باید مد نظر داشت.

اگر گمیر حرفه ای هستید به نظر ما استفاده از درایوهای ذخیره سازی با دیسک های چرخان دیگر توجیهی ندارد. اگر تا به حال با سیستمی مجهز به درایو SSD استفاده نکرده اید، تفاوت میان اجرای بازی ها روی SSDها و درایوهای HDD معمولی، همانند تفاوت شب و روز خواهد بود. اکیدا توصیه می کنیم به چیزی غیر از درایوهای SSD فکر نکنید.

برای ساخت کامپیوتر مخصوص بازی گزینه های مختلفی پیش رو دارید. اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه ها هستید، درایو Crucial MX300 525GB با رابط SATA، محصول خوبی است که جدای از سرعت مناسب، قیمت بسیار معقولی هم دارد. البته رابط SATA دیگر قدیمی شده و به نظر می رسد وقت مهاجرت به سمت درایوهای جدید و بسیار پر سرعت M.2 NVMe فرا رسیده است. خوشبختانه با کاهش قیمت ها هم اکنون می توانید درایو 960 Evo سامسونگ را با هزینه ای متعارف تهیه کنید.

اگر به دنبال فضای بیشتر هستید می توانید یک درایو SSD با ظرفیت کمتر (مثلا 240 تا 256 گیگابایت) تهیه کرده و در کنار آن اقدام به خرید یک هارددیسک معمولی با ظرفیت 1 تا 3 ترابایت کنید. از آن جایی که این روزها حجم بعضی بازی ها به 100 گیگابایت هم می رسد، یک درایو SSD هم به راحتی پر شده و به همین خاطر انتخاب یک هارددیسک معمولی پر ظرفیت منطقی به نظر می رسد. متاسفانه بازی هایی که در هارددیسک های معمولی ذخیره می شوند هنگام اجرا سرعت کمتری خواهند داشت.

خنک کننده پردازنده: Cooler Master Hyper 212 Evo

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم همراه پردازنده Core i5-8400 یک خنک کننده هم عرضه می شود. اما اگر به فکر خرید پردازنده توانمندتری مثل مدل های i5-8600K یا i7-8700K هستید، یا نیازمند یک خنک کننده بی سر و صداتر هستید، پیشنهاد می کنیم نیم نگاهی به خنک کننده فوق العاده Hyper 212 Evo داشته باشید.

اگر توان پرداخت هزینه بیشتری را دارید یک خنک کننده مایع AIO گزینه دیگری است که باید مد نظرتان باشید، خصوصا اگر به فکر اورکلاک یک پردازنده سری K را دارید. در این زمینه دو خنک کننده H60 یا H110i شرکت Corsair گزینه های بسیار خوبی محسوب می شوند.

منبع تغذیه: Corsair CS650M 650W

منبع تغذیه یکی از قطعاتی است که خوشبختانه کاربران نسبت به تهیه آن حساس شده اند. اگر چه صحبت از ویژگی های این قطعه نیازمند اطلاعات فنی خاص است اما با این وجود نباید از کنار انتخاب منبع تغذیه به سادگی عبور کرد. شرکت Corsair در این زمینه هم برای کاربران چیزی کم نگذاشته و محصولات متنوع آن کاملا خوشنام اند. یکی از مدل های عالی این شرکت، CS650M است که قیمت بسیار خوبی داشته و در زمینه راندمان کاری موفق به کسب نشان 80 Plus Gold شده است. در حقیقت کسب استاندارد 80 Plus Gold نشان می دهد منبع تغذیه در کمترین حالت راندمانی برابر با 80 درصد از انرژی مصرف شده خواهد داشت.

اگر چه اکثر منابع تغذیه شرکت های مختلف کیفیت قابل قبولی دارند اما اکیدا توصیه می کنیم محصولی با گارانتی کمتر از 5 سال و راندمان کمتر از 80 Plus Gold تهیه نکنید. ارزش ندارید برای صرفه جویی 10 یا 20 دلار، کارکرد همه قطعات کامپیوتر را با مشکل مواجه کنید.

توصیه ما خرید یک منبع تغذيه ماژولار است چرا که از شلوغ شدن فضای داخلی کیس به واسطه عدم مدیریت صحیح کابل ها جلوگیری خواهد شد.

 

کیس: Phanteks Eclipse P400

این که کیس جذاب یا بی روح باشد بسته به سلیقه شما دارد. قطعا ما زیبایی را ترجیح می دهیم و احتمالا شما هم کیس شیشه ای اما بسیار محکم پیشنهادی ما Phanteks Eclipse P400 یعنی را پسند کنید. این کیس در دو رنگ سیاه و سفید عرضه شده است. قیمت معقول این محصول شما را در خرید آن ترغیب خواهد کرد.

البته این کیس تماما عالی نیست و شاید گزینه خوبی برای تازه کارها نباشد اما اگر تجربه بازی با لگو را داشته باشید، مطمئنا می توانید قطعات خریداری شده را در این کیس اسمبل کنید.

اگر نمونه دیگری ترجیح می دهید پیشنهاد ما کیس بسیار عالی NZXT S340 است. این محصول بسیار زیبا روی هر میز کاری خوش می درخشد و به تعریف بسیاری از کاربران، محصولی است که واقعا برای بازی خورها طراحی شده است.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا