بررسی کنسول و لوازم جانبی

بررسی ضرورت استفاده از یک کنترلر Xbox برای بازی های PC

اگر شما هم به مانند من یکی از طرفداران پروپا قرص بازی های گیمینگ PC باشید باید بدانید که امروزه کنترلر Xbox جزء یکی از استاندارهای لازم برای لذت بیشتر از بازی های کامپیوتری است. این کنترلر بنا به دلایلی که در ادامه این مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد بهتر از هر کنترلر دیگری در بازار عمل کرده و کارایی سازگار و فوق العاده ای با بازی های کامپیوتری مخصوصاً عناوین غیر شوتینگ دارد بنابراین اگر قصد دارید نسبت به خرید یک کنترلر برای انجام بازی های PC اقدام کنید پیشنهاد ما خرید این کنترلر اختصاصی مایکروسافت است.

Xbox 360 Controller

ناگفته مشخص است که در زمینه بازی های کامپیوتری هنوز هم دو عنصر مواس و کیبورد سردم دار هستند اما به هر حال با توجه به علایق و سلیقه های متفاوت کاربری موجود در این زمینه و همچنین بازی های مختلف با سبک های گوناگون استفاده از کنترلرها برای لذت بیشتر در برخی از عناوین واقعاً توصیه می شود. به طور کلی بازی های کامپیوتری که در سبک پلتفرمر، رقابتی مسابقه ای و یا فایتینگ باشند نیاز به یک کنترلر در آنها بیشتر از مواس و کیبورد احساس می شود. معمولاً از مواس و کیبورد در بازی های آنلاین شوتر و رقباتی که به دقت و سرعت عمل بالایی نیاز دارند استفاده می شود. با ما همراه باشید.

پرت بازی ها برای ویندوز و بازی های مخصوص ویندوز:

نکته جالب توجه در زمینه بازی های کامپیوتری این است که اغلب این بازی ها به صورت مستقیم از پلتفرم دیگر خود مایکروسافت یعنی Xbox به PC پرت می شود. این بازی ها به صورت پیشفرض با پشتیبانی از همان کنترلر Xbox عرضه می شوند. در واقع زمانی که شما در این بازی ها، یک دسته Xbox را به کامپیوتر شخصی خود متصل می کنید دکمه های موجود در صفحه نمایش در بخش های مختلف از کلیدهای مواس و کیبورد به دکمه های کنترلر Xbox تغییر می کنند. حتی در این بین برخی از بازی ها هم هستند که به علت عدم گذاشتن وقت کافی و در نتیجه یک پرت ناقص، چه اینکه شما کنترلر را به سیستم متصل کرده باشید یا نکرده باشید صرفاً همان دکمه ها و گزینه های مربوط به کنترلر نمایش داده شده و خبری از تنظیم و دکمه های نمایشی مواس و کیبورد نیست. سابقه استفاده از کنترلر کنسول های مایکروسافت به صورت رسمی به کنسول Xbox 360 بر می گردد در واقع در نسل هفتم کنسول ها بود که این شرکت به طور رسمی کنترلر کنسول خود را برای بازی های کامپیوتری نیز عرضه و به رسمیت شناخت. در آن زمان کاربران می توانستند به راحتی کنترلر خود را از طریق درگاه USB به سیستم متصل کرده و از انجام بازی مد نظر خود لذت ببرند.

اما در نسل جدید کنترلرهای کنسول مایکروسافت چه Xbox360 و چه کنترلر Xbox One نه تنها در بازی های بزرگ بیشتر به رسمیت شناخته شده بلکه در بازی های مستقل نیز شاهد پشتیبانی از این کنترلرها هستیم.

castle-crashers-xbox-controller-pc

این دست از کنترلرها در زمینه تجربه بازی های کلاسیک کنسول نیز بسیار کاربردی بوده و لذت تجربه آنها را دوچندان می کند.

XInput و DirectInput:

نکته ای که در بحث کنترلرها وجود دارد این است که کنترلرهای Xbox از سایر کنترلرهای موجود برای کامپیوترهای شخصی متمایز هستند در واقع این کنترلرهای از رابط برنامه نویسی XInput به منظور ارسال داده ها به بازی استفاده می کنند. در واقع این سیستم متفاوت از رابط قدیمی تر DirectInput است که سایر کنترلرها از آن برای پیشبرد کار خود بهره می برند. مایکروسافت اذعان کرده که استفاده از Xinput برای توسعه دهندگان بازی ها راحت تر بوده و همچنین قادر است از سیستم های آنالوگ و لرزشی به خوبی استفاده کند.

dark-souls-pc-xbox-360-controller

بازی ها در کل به صورت پیشفضرض با دو حالت سازگاری با کنترلرهای مایکروسافت و یا کنترلرهای سایر شرکت ها ساخته شده اند. در این برخی بازی ها مخصوصاً عناوین امروزی ممکن است از DirectInput پشتیبانی نکرده، در نتیجه نمی توان آنها را با کنترلرهایی به غیر از کنترلرهای مایکروسافت تجربه کرد. با این حال اگر بازی های مد نظر شما از این سیستم پشتیبانی کنند شما مجبورید خود به صورت دستی نسبت به تنظیم آنها اقدام کنید چرا که به صورت پیشفضرض تحت تنظیمات کنترلرهای Xbox پیکربندی شده اند. روش دیگر برای اعمال حالت XIput برای بازی هایی که به صورت پیشفرض از این سیستم استفاده نمی کنند استفاده از ابزاری همچون X360ce بوده که قادر است معادل سازی های لازم را انجام دهد اما به هر حال انتظار یک عملکرد کامل و بدون نقص را در تمامی بازی ها نباید داشته باشید.

دو راهی انتخاب بین یک کنترلر Xbox 360 یا Xbox One:

احتمالاً اولین کنترلری که با ذهنتان می رسد کنترلر Xbox 360 از نوع سیمی است چرا که هم سابقه بیشتری دارد و هم ارزانتر است. اما به هر حال همه ما عاشق کنترلرهای بی سیم هستیم. خبر بدی که در این زمینه وجود دارد این است که کنترلرهای بی سیم Xbox 360 به راحتی پیکربندی نشده و دردسرهایی را برای شما ایجاد می کنند. در واقع این دست از کنترلرهای بی سیم از استاندارد بلوتوث استفاده نکرده، در نتیجه شما مبجورید از یک رسیور جداگانه برای اتصال به درگاه USB کامپیوتر خود استفاده کنید در نتیجه شما مجبور خواهید بود هزینه اضافی دیگری من بابت باتری ها و رسیور موجود در این زمینه متحمل شوید در واقع در این روش هنوز هم با یک دانگل سیمی روبرو هستید و شاید خرید یک کنترلر سیمی بهتر و صد البته مقرون به صرفه تر باشد اما به هر حال اگر مسافت زیادی را می خواهید از سیستم فاصله داشته باشید مجبورید روی به این روش آورید. در این روش، درایورهای کنترلر به صورت پیشفرض در داخل ویندوز گنجانده شده و در نتیجه نیازی به نصب درایور جداگانه نخواهید داشت.

 

اما در مورد کنترلرهای Xbox One تا همین یک سال اخیر هنوز مایکروسافت نسبت به عرضه درایور رسمی اقدام نکرده بود تا اینکه بالاخره توسط این شرکت به صورت رسمی منتشر شد. در نتیجه از این به بعد به راحتی می توانید از کنترلرهای Xbox One درست به مانند کنترلرهای Xbox 360 به راحتی رو سیستم خود استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که درایورهای مربوط به صورت پیشفرض تنها با ویندوز 10 همراه شده اند بنابراین در صورتی که از سایر ویندوزها استفاده می کنید لازم است تا درایورها را به صورت جداگانه دانلود کرده و نصب کنید برای این منظور می توانید از لینک زیر کمک بگیرید.

download them from Microsoft

به طور کلی زمانی که قصد خرید کنترلرهای مایکروسافت برای کامپیوتر شخصی خود را دارید با دو گزینه قابل خرید روبرو هستید یکی کنترلر Xbox 360 Wired Controller و دیگری نیز Xbox 360 Controller for Windows. شاید در نگاه اول با این تفاوت های نگارشی با خود بگویید که حتماً تفاوت هایی بین آنها وجود دارد اما حقیقت این است که هر دو محصول یکی بوده و هیچ تفاوتی ندارند هدف از این سیاست صرفاً مربوط به بازاریابی است در کل کنترلرهایی که در آنها عبارت For Windows وجود دارد قیمت خرده فروشی بالاتری دارند اما خود شرکت مایکروسافت هر دو محصول را از تمامی جهات یکی دانسته است. بنابراین لازم نیست برای یک عبارت For Windows مبلغ بیشتری را به هنگام خرید بپردازید. نکته دیگر اینکه درایورهای کنترلرهای Xbox 360 از ویندوز 7 و به بعد به صورت پیشفرض در داخل سیستم عامل ها گنجانده شده و در نتیجه نیازی به دانلود جداگانه آنها نیست.

xbox-360-controller-for-windows-difference

در حال حاضر کنترلر Xbox در زمینه بازی های کامپیوتری پرچمدار است هر چند ممکن است در آینده کنترلر Steam شرکت Valve از محبوبیت بیشتری برخوردار شود باید صبر کرد و دید که آینده چه سرنوشتی را برای این کنترلر مایکروسافت و Valve رقم می زند.

مطلب امروز هم به پایان رسید امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. منتظر مطالب اختصاصی عصر بازی در روزهای آتی باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا