اخبار بازی هاارتباط با ما

چگونه فضای ذخیره سازی PS4 را به 4 ترابایت یا بیشتر ارتقا دهیم؟

چگونه فضای ذخیره سازی PS4 را به 4 ترابایت یا بیشتر ارتقا دهیم؟

اگر به تازگی یک کنسول PS4 خریداری کرده اید حتما متوجه شده اید فضای ذخیره سازی 500 گیگابایتی این دستگاه بسیار کم به نظر می رسد. این مقدار، فضای استاندارد یک PS4 است و با توجه به حجم 50 گیگابایتی اکثر بازی ها و همچنین وجود نرم افزار سیستم و داده های ذخیره سازی عملا نمی توان بیشتر از 10 عنوان را روی این کنسول نگهداری کرد.

حتی اگر مدل بهبود یافته PS4 یا PS4 Pro را هم داشته باشید که داری درایوهای 1 ترابایتی هستند باز هم سریعا شاهد پر شدن آنها خواهید بود. حتی اگر اتصال اینترنتی پر سرعتی هم داشته باشید باز هم دوست دارید بازی ها را مرتبا حذف و مجددا نصب کنید.

دو روش برای افزایش فضای ذخیره سازی PS4 یا PS4 Pro وجود دارد. راهکار اول بسیار ساده است و راه حل دوم اندکی پیچیده تر. در هر صورت این دو روش به خوبی جواب داده و هزینه چندان به شما تحمیل نخواهند کرد.

راهکار آسان: افزایش فضا با استفاده از هارددیسک های اکسترنال USB 3.0

ساده ترین روش برای افزایش فضای ذخیره سازی کنسول PS4 استفاده از هارد درایوهای اکسترنال پرسرعت USB 3.0 است. بیشترین حجم پشتیبانی شده تا 8 ترابایت خواهد بود.

یکی از درایوهای بهینه سازی برای کنسول PS4 مدل Game Drive شرکت سیگیت با ظرفیت 4 ترابایت و قیمت تقریبی 780 هزار تومان است. قیمت مدل دو ترابایتی هم تقریبا 450 هزار تومان است.

کافی است این درایو را به یکی از پورت های USB 3.0 کنسول متصل نمایید. بعد از ورود به منوی تنظیمات باید آن را فرمت نموده تا به عنوان یک فضای ذخیره سازی اکسترنال در اختیار دستگاه باشد. به بخش Devices و سپس قسمت USB Storage Devices بروید. در این صفحه شاهد اضافه شدن درایو جدید خواهید بود.

روی آن کلیک کنید تا به صفحه ای که دکمه Format and Extend Storage در آن قرار دارد هدایت شوید. روی این دکمه کلیک کنید و اندکی صبر کنید تا درایو آماده استفاده شود. از این پس دستگاه به صورت خودکار درایو اکسترنال را برای نصب بازی ها انتخاب خواهد کرد.

اگر ترجیح می دهید از درایو داخلی استفاده کنید به منوی تنظیمات برگشته و بعد از ورود به بخش Storage گزینه Options را بزنید. در این صفحه می توان محل نصب بازی ها را تغییر و درایو داخلی یا اکسترنال را برای ذخیره سازی انتخاب کرد.

راهکار دشوارتر: تعویض هارددیسک داخلی

یک راه دیگر برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی تعویض هارددیسک داخلی کنسول است. این کار آن چنان که به نظر می رسد دشوار نیست و اگر برای دسترسی سریع تر قصد استفاده از درایوهای SSD را دارید، گزینه بهتری به نظر می رسد.

برای این کار مجبورید حداقل یک قسمت از کنسول را باز کنید. سونی این کار را برای کاربر بسیار ساده کرده اما با این وجود دشواری های خود را هم دارد. بخش آسان کار انتخاب درایو است!

PS4 همانند لپ تاپ ها از یک هارددیسک ساتای 2.5 اینچی استفاده می‌کند. هر چند هر درایو مذکور نباید قطری بیشتر از 9.5 میلی متر داشته باشد و در غیر این صورت امکان نصب آن در محفظه نگهدارنده به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.

خوشبختانه امکان به کارگیری درایوهای SSD هم وجود دارد اما دقت کنید این مدل ها علی رغم داشتن سرعتی بسیار عالی، قیمت گزافی داشته و شاید در حال حاضر تهیه آنها لزوم چندانی نداشته باشد.

راه اندازی

تعویض هارددیسک داخلی در مقایسه با اتصال یک هارددیسک اکسترنال وقت بیشتری از شما خواهد گرفت چرا که مجبور به پشتیبان گیری از فایل ها هستید و بعد از نصب هارددیسک هم باید همه چیز را از نو آغاز کنید.

فایل هایی که باید از آنها پشتیبان گرفت ذخیره های بازی، ویدئو کلیپ های ضبط شده یا اسکرین شات هایی است که قبلا تهیه نموده اید. پشتیبان گیری از فایل های ذخیره بازی ها را به چند روش می توان انجام داد.

اگر از اعضای PlayStation Plus هستید می توانید ابتدا تمام فایل های ذخیره را روی فضای ابری این سرویس آپلود و بعد از نصب هارددیسک آنها را دانلود کنید. اگر در گذشته حساب کاربری تان در این سرویس را روی کنسول تنظیم کرده باشید این کار به صورت خودکار انجام شده و نیازی نیستت مجددا به خودتان زحمت دهید. اگر این کار را نکرده اید و بازی های زیادی هم نصب کرده باشید، انجام این پروسه زمان بر خواهد بود.

اگر حساب کاربری PlayStation Plus ندارید یا دوست دارید فایل های ذخیره محلی بیشتری نگهداری کنید نیاز به یک حافظه فلش USB دارید که با فرمت های FAT، FAT32 یا exFAT قالب بندی شده باشد. ابزار را به یکی از پورت های USB متصل و به این ترتیب عمل کنید:

ابتدا این مسیر را دنبال کنید:

Settings> Application Saved Data Management> Saved Data in System Storage

در صفحه آخر روی گزینه Copy to USB Storage Device کلیک کنید. حال لیست تمام بازی ها را خواهید دید. می توان به تک تک آنها وارد شد و فایل های مورد نظر که باید ذخیره شوند را انتخاب کرد. فایل ها فورا در حافظه فلش (هارددیسک اکسترنال) کپی یا به فضای ابری آپلود خواهند شد.

نصب درایو جدید

ابتدا دستگاه را کاملا خاموش و سپس کابل برق و سایر اتصالات را هم جدا کنید. کنسول را روی سطحی صاف گذاشته و درپوش هارد درایو را بردارید. کار سختی نیست اما محل درپوش بسته به مدل ها متغیر است.

در داخل دستگاه به محفظه نگهدارنده هارد درایو دسترسی پیدا می کنید که با یک پیچ بزرگ (با نشان PlayStation) بسته شده است. با یک پیچ گوشی چهارگوش آن را باز کرده و با کشیدن دسته در نظر گرفته شده، آن را خارج کنید.

چهار پیچ سیاه رنگ که در دو طرف محفظه قرار دارند را باز کنید. حال هارددیسک را از مکان خارج نمایید.

هارددیسک جدید را جایگزین کرده و پیچ های سیاه رنگ را مجددا در جای خود قرار داده و ببندید.

درایو را به حالت کشویی به درون کنسول هدایت کرده و اطمینان حاصل کنید به درستی نصب شده و پیچ بزرگی که نشان PlayStation روی آن درج شده را ببندید.

در آخر درپوش هارددرایو را در محل مربوطه قرار دهید.

منبع

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. من یک سوال دارم میخواستم بدونم که میشه من یک هارد 2ترا بخرم بعد بازی های توی خود دست گاه رو بریزم روی هارد2ترا از طریق لب تاب این کار رو انجام بدم وبعد در جای هارد خود کونسول قرار دهم بعد باهمان اکانت بازی بکنم یانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا