اخبار بازی ها

معرفی 10 بازی جهان باز کوچک

سلام به طرفدارای همیشگی عصر بازی؛ به یه ویدیوی جدید خوش اومدین! وقتی صحبت از بازی‌های اوپن‌وُرلد (Open-world) یا جهان‌باز می‌شه، معمولاً بیشتر توجها می‌ره به سمت بازی‌هایی که جهان گسترده و بسیار بزرگی دارن. به خاطر همین ما می‌خوایم توی این ویدیو ۱۰ تا از بازی‌های برتر جهان‌باز کوچک رو معرفی کنیم که لیاقت توجه شما رو دارن:

1- تو نگاه اول شاید به نظر نیاد که ایستگاه فضایی تالوس ۱ (Talos 1) توی بازی پِرِی (Prey) اوپن‌ورلده. اگه دیس‌آنِرد (Dishonored) یا بازی‌هایی که منبع الهام پِرِی بودن (مثل سیستم‌شاک ۲ (System Shock 2)) رو بازی کرده باشین، احتمالاً فکر می‌کنین که این بازی هم مثل بقیه یک روند خطی رو طی می‌کنه؛ اما تازه وقتی اولین بخش اصلی رو تموم کنین بقیه نقشه براتون باز می‌شه و می‌بینین که چقدر گسترده‌ست. تعداد کمی از بازی‌های اوپن‌ورلد کوچک هستن که مثل پِرِی با جزئیات و دقیق به فضاسازیشون پرداخته شده باشه.

2- دومین بازی اوپن ورلد کوچک که می‌خوایم معرفی کنیم، هنگ کنگ در بازی اسلیپینگ داگز (Sleeping Dogs) هست. در مقایسه با پِرِی، دنیای این بازی بسیار گسترده‌تر و بزرگ‌تره اما وقتی با بقیه بازی‌های اکشن اوپن‌ورلد مقایسش کنین می‌بینین که خیلی هم کوچیک و متراکمه. هنگ کنگ پر از جزئیات کوچیک و بزرگه و فضای سرزنده‌ای داره. اکثر کارها توی این بازی (مثلاً تعقیب و گریز) برخلاف بازی‌های اوپن‌ورلد اکشن دیگه، پیاده انجام می‌شه. فضاهای داخلی توی این بازی عالی طراحی شدن و برعکس هنگ کنگِ واقعی که به شکل عجیب و غریبی بزرگه، هنگ کنگِ بازی کوچک‌تره که این باعث می‌شه بهتر بتونین از فضای شهری لذت ببرین و راحت‌تر به جاهای مختلف شهر برین.

3- سومین بازی لیستمون، پراگ توی دِیوس اِکس: مَن‌کایند دیوایدِد (Deus Ex: Mankind Divided) هست. پراگ در مقایسه با بقیه جهان‌های باز، بسیار بسیار کوچیکه اما پر از جزئیاته. فضای شهر به خوبی طراحی شده و ترکیب جالبی از معماری اروپایی قدیمی با ساختمون‌های هایپرمدرن (Hyper-modern) و آثار هنریه. داستان اصلی بازی کوتاهه اما زمانی که توی پراگ می‌گذرونین فوق‌العادست. خیلی از خفن‌ترین لحظات بازی توی سایدکوئست‌های (Side-quest) پراگ اتفاق می‌افتن، بخصوص ساید‌کوئست قاتل زنجیره‌ای که موازی با کل بازی پیش می‌ره.

4- شماره چهار لیستمون، یعنی جزیره یا دِ آیلَند (The Island) از بازی دِ ویتنِس (The Witness) کمی با بقیه بازی‌ها متفاوته؛ از این نظر که به جای اکشن، یه بازی پازلیه اما ساختار کلی اوپن‌ورلد رو داره. بعد از گذروندن یه توتوریال (Tutorial) مختصر، می‌تونین هر جای جزیره که خواستین برین و حتی پازل‌های آخر بازی رو هم تکمیل کنین؛ اما اگه اولین باریه که این بازی رو امتحان می‌کنین بهتره اول به مناطق ساده‌تر برین تا یاد بگیرین که چطور باید پازلا رو حل کنین. فضای جزیره نسبت به بقیه بازی‌های اوپن‌ورلد کوچیکه و طی یکی دو دقیقه می‌تونین کلّش رو پیاده برین؛ ولی در مقایسه با بقیه بازی‌های پازلی، بسیار بسیار بزرگه.

5- شماره پنجم لیستمون، لندن در بازی اَسَسین کرید سیندیکِت (Assassin Creed Syndicate) هست. برخلاف قسمتای دیگه‌ی مجموعه اسسین کرید که توی یک کشور یا نقشه بسیار گسترده اتفاق می‌افتن، این بازی روی مرکز لندن متمرکز هست. خیلی از بازی‌ها هستن که لندن رو توی حالت‌های مختلف نشون می‌دن، اما اسسین کرید با نشون دادن این شهر توی دوران انقلاب صنعتی، حسابی تونسته خودش رو از بقیه بازی‌ها متمایز کنه. فضاهای داخلی به زیبایی طراحی شدن و نسبت به بقیه قسمت‌های این مجموعه، ویژگی پنهان‌کاری یا استِلث (Stealth) کمی واقع‌بینانه‌تره.

6- فارانگا (Faranga) در بازی ریزِن (Risen)، ششمین جهان باز کوچکیه که می‌خوایم معرفی کنیم. این بازی که توی سال ۲۰۰۹ منتشر شد، نسبت به بقیه بازی‌های آرپی‌جی (RPG) کوچک‌تره اما عمق زیادی داره. پیشروی توی این بازی کمی سخته چون اولش که شروع می‌کنین، حتی ساده‌ترین دشمنا هم می‌تونن راحت شما رو بُکُشن. در مقایسه با بقیه بازی‌های این توسعه‌دهنده مثل گاتیک (Gothic)، سختی بازی کمی منطقی‌تره اما همچنان می‌شه گفت بازی سخت و دشواریه.

7- هفتمین بازی جهان باز کوچک لیستمون، هَکسِویل (Hakseville) در گِرَویتی راش (Gravity Rush) هست که احتمالاً عجیب‌ترین بازی اوپن‌ورلد لیستمون هم محسوب می‌شه. شما در نقش دختری به نام کَت (Cat) بازی می‌کنین که می‌تونه جاذبه رو به نفع خودش تغییر بده و با استفاده از این مهارت، پرواز کنه. این مکانیک شاید عجیب و جدید باشه، اما توی فضایی که بازی توش اتفاق می‌افته، یعنی هَکسِویل، خوب جا افتاده. این شهر عجیب و غریب وسط یک فضای کاملا خالی شناوره و شما می‌تونین علاوه بر بالای شهر، زیرش هم پرواز کنین!

8- هر سه قسمت مجموعه بازی‌های اینفِمِس (inFamous) توی شهرهای کوچکی اتفاق می‌افتن، اما نیو مارایز (New Marais) در اینفِمِس ۲ (inFamous 2) کوچک‌ترین و بهترین جهان باز بین این سه قسمت محسوب می‌شه. نیو مارایز یه نسخه تخیلی از نیو اورلینز (New Orleans) هست و طوری ساخته شده که بیشترین عمق رو توی یه مکان خیلی کوچیک جا بده. طراحا موفق شدن کلیدی‌ترین مناطق شهر نیو اورلینز رو توی بازی بگنجونن و اگه به نقشه‌اش نگاه کنین، احتمالاً حس می‌کنین کوچک‌ترین بازی اوپن‌ورلدیه که تا حالا دیدین!

9- نهمین بازی لیستمون، های‌رول (Hyrule) و لورول (Lorule) در لِجِند آف زِلدا: لینک بیتوین وُرلدز (Legend of Zelda: Link Between Worlds) هست. از یه طرف، این بازی مشابه بقیه قسمت‌های لجند آف زلدا طراحی شده و زاویه از بالا به پایین داره، اما بسیاری از المان‌های جهان باز رو هم می‌شه توش دید. جالب‌ترین نکته راجع به این بازی اینه که می‌تونین دانجِن‌ها (Dungeon) رو هر موقع که خواستین باز کنین. دلیلش هم اینه که برخلاف بقیه بازی‌های زلدا که باید مرحله به مرحله سلاح‌ها رو به دست بیارین، می‌تونین از استور (Store) هر موقع خواستین سلاح بخرین.

10- و می‌رسیم به آخرین بازی لیستمون که مَنهَتَن (Manhattan) در بازی ماروِلز اسپایدرمن (Marvel’s Spiderman) هست. با توجه به اینکه جزیره منهتن توی دنیای واقعی خیلی بزرگ نیست، تصور کنین چقدر می‌تونه توی این بازی کوچیک شده باشه! اما با وجود این، طراحا موفق شدن منهتن رو به خوبی توی بازی به تصویر بکشن و یه نکته جالب اینه که ترافیک ماشینا بسیار واقع‌گرایانه طراحی شده. فضاهای داخلی فوق‌العاده‌ان و گرافیک بازی به شکل خیره‌کننده‌ای بالاست. با وجود جهان باز اما کوچیک بازی، شکی نیست که قراره حسابی ازش لذت ببرین.
این هم از لیست ۱۰ بازی برتر جهان باز کوچک. امیدواریم از این ویدیو لذت برده باشین و اگه می‌خواین بیشتر از این ویدیوها ببینین، حتما کانال یوتیوب و آپارات عصر بازی رو دنبال کنین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا