بررسی کنسول و لوازم جانبی

بررسی و تاثیر دو اصطلاح DPI و Polling Rate در بازی های وابسته به ماوس

Normal
0

false
false
false

EN-US
X-NONE
FA

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

اگر از طرفداران بازی های کامپیوتری مخصوصاً آنهایی که وابستگی شدیدی به مواس های با کیفیت و خوش دست دارند باشید مطمئناً با دو اصطلاح معروف در این زمینه یعنی DPI و Polling Rate حداقل آشنایی داشته و یا برای یک بار هم که شده نام آنها به گوشتان خورده است. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که این خصوصیات در بازی های وابسته به مواس چه نقشی را ایفا کرده و به چه میزان در موفقیت شما در بازی های مربوطه تاثیر گذار هستند. پیشنهاد می کنیم اگر شما هم به مانند من از طرفداران دو آتیشه این دست از بازی ها هستید ادامه این مطلب را از دست ندهید. با ما همراه باشید.\

 gaming-mouse-dpi-polling-rate

همانطور که در بالا اشاره شد این دست از خصوصیات بیشتر به درد افرادی می خورد که با بازی های کامپیوتری مخصوصاً آنهایی که وابستگی شدیدی به مواس های با دقت بسیار دارند سرو کار دارند. آیا تا به حال به این مشخصات که در جعبه مواس های مختص گیمینگ برای تبلیغات حک شده دقت کرده اید. شما در کارهای روزمره همچون وب گردی و یا تماشای فیلم نیازی به مواس های حرفه ای با سرعت و دقت بالا نیاز نداشته و مواس های معمولی نیز به طور کامل نیاز شما را برآورده می کنند. در واقع تنها در صورتی به مواس ها با دقت بالا نیاز دارید که اهل بازی های وابسته به مواس و مخصوصاً انواع آنلاین باشید که دقت و سرعت حرف اول را در این سری بازی های ایفا می کنند. البته ناگفته نماند که مواس های با کیفیت مورد علاقه بسیاری از طراحان و هنرمندان صنعت گرافیک کامپیوتری نیز هست. حال اجازه دهید صحبت را کوتاه کرده و ببینیم به طور واقعی این اصطلاحات چه بوده و چه نقشی در بازی های وابسته به مواس برای ما ایفا می کنند. با ما همراه باشید.

اطلاعات پایه در مورد مواس های نوری:

اگر به یاد داشته باشید پیش از اینکه مواس های نوری وارد صنعت و دنیای کامپیوترها شوند ما از مواس های توپی استفاده می کردیم. در واقع این حرکت یک شی گرد پلاستیکی داخل مواس بود که مختصات مواس روی صفحه نمایش را مشخص و تنظیم می کرد اما به هر حال  واقیعت این است که این دست از مواس ها خیلی وقت است که دیگر کاربردی ندارند. امروزه ما تمام کارهای خود را با مواس های نوری و لیزری پیش می بریم.

 how-optical-mouse-works

مواس های نوری مدرن ساتع کننده نور معمولاً با رنگ قرمز بوده که از یک دوربین کوچک نیز برخوردارند. همانطور که شما مواس را حرکت می دهید نور ساتع شده با سطح زیرین آن که معمولاً پد بوده برخورد کرده و دوربین موجود در مواس در این حین شروع به ضبط صدها تصویر در ثانیه می کند. بعد از انجام این مراحل، مواس شما تصاویر گرفته شده را مقایسه کرده و جهتی که شما در حال حرکت مواس هستید را شناسایی و تعیین می کند. سپس مواس داده های مختصات را به عنوان یک ورودی مواس به کامپیوتر ارسال کرده و کامپیوتر نیز با توجه به مختصات دریافتی شروع به حرکت اشاره گر روی صفحه می کند. مواس های لیزری نیز شیوه مشابهی را عملی می کنند با این تفاوت که از نور اینفرارد به جای نور مرعی استفاده می کنند.

بررسی خصوصیت DPI:

DPI در واقع یکی از خصوصیات مواس بوده که میزان حساسیت آنرا مشخص می کند. هر چه قدر میزان این خصوصیت بیشتر باشد از دقت بیشتری در حرکت و همچنین مسافت حرکت مواس برخوردار خواهید بود. در واقع یک مواس که از DPI بالاتری برخوردار است به واکنش های کوچک شما بر روی مواس بهتر و بیشتر پاسخ می دهد.

البته اشتباه نکنید همیشه بالا بودن این خصوصیت بهتر نیست. مشخصاً هیچ کدام از ما دوست نداریم با یک حرکت کوچک تحت مواس، حرکت زیاد اشاره گر بر روی صفحه را شاهد باشیم. اما به هر حال ناگفته مشخص است که با بالا بودن این خصوصیات می توانیم به جزییات محل مورد نظر روی صفحه راحت تر دسترسی پیدا کنیم. به عنوان مثال زمانی که شما مشغول انجام یک بازی اول شخص هستید و مجبور می شوید در نقطه ای با اسلحه رایفل خود زوم کنید بالا بدون این خصوصیت سبب می شود بتوانید بهتر و راحت تر روی بدن دشمن مد نظر خود هدف گیری کنید. از طرف دیگر زمانی که بدون یک اسلحه رایفل هدف گیری می کنید این خصوصیت بالا می تواند آزار دهنده باشد. در واقع به همین جهت است که در اغلب مواس های گیمینگ پیشرفته، دکمه هایی قرار گرفته که گیمر می تواند بنا به فراخور نیاز خود تنظیمات DPI را به راحتی تغییر دهد.

what-mouse-dpi-switch-does

همانطور که گفته شد این نوع مواس ها علاقه بر اینکه طرفداران زیادی در حوضه صنعت گیمینگ دارند مورد استفاده بسیاری از هنرمندان و طراحان صنعت گرافیک کامپیوتری نیز قرار می گیرند.

نکته ای که باید در این زمینه به آن دقت داشته باشید این است که این خصوصیت یعنی DPI با تنظیمات حساسیت معمولی که ما معمولاً می توانیم در بخش کنترل پنل ویندوز تنظیم کنیم متفاوت است. در واقع DPI یک قابلیت سخت افزاریست این در حالی است که بحث حساسیت قابل تنظیم در کنترل پنل مربوط به یک الگوی نرم افزاری است. به عنوان مثال فرض کنید شما یک مواس خیلی ارزان با DPI پایین دارید و سپس حساسیت آن را در بخش کنترل افزایش می دهید اگر شما سعی در هدف گیری اشیاء کوچک صفحه داشته باشید ملاحظه خواهید کرد که به هنگام حرکت با پرش های طولانی روبرو خواهید شد. چرا که مواس مورد نظر از نظر سخت افزاری حساس نبوده و قادر به تشخیص حرکات کوچک نخواهد بود.

از طرف دیگر زمانی که ما با یک مواس با DPI بالا کار می کنیم و مقدار حساسیت آنرا در کنترل پنل کاهش می دهید اشاره گر مسافت زیادی را طی نکرده اما به هر حال حرکت نرم و دقیق خواهد بود.

به طور این دست از مواس ها که از DPI بالایی برخوردار هستند برای مانیتورهای با رزولوشن بالا که صفحات بزرگی دارند مناسب هستند. اگر شما بازی مد نظر خود را روی یک لپتاپ با رزولوشن 1366 در 768 بازی می کنید نیازی به یک مواس با DPI بالا نخواهید داشت. اما از طرف دیگر اگر بازی مد نظر خود را روی یک مانیتور با کیفیت 4K و بزرگ اجرا می کنید مقدار DPI بالا به شما این امکان را داده تا بتوانید اشاره گر را به آرامی روی صفحه حرکت داده بدون اینکه مجبور باشید مواس را به صورت فیزیکی زیاد حرکت دهید.

 

بررسی Polling Rate:

این خصوصیت تعیین می کند که چگونه باید مختصات مواس به کامپیوتر ارسال شود. واحد تعیین این خصوصیت هرتز است. به طور کلی اگر یک مواس از خصوصیت Polling Rate با مقدار 125 هرتز برخوردار باشد مختصات محل مواس به ازای هر ثانیه 125 نرابع به کامپیوتر ارسال می شود به عبارتی هر 8 میلی ثانیه یک بار. همچین مقدار 500 هرتزی سبب می شود مختصات مواس هر 2 میلی ثانیه یک بار به کامپیوتر برای پردازش ارسال شود.

هر چقدر میزان این خصوصیت بالاتر باشد لگ یا همان فاصله بین زمانی که شما مواس را حرکت داده و زمانی که تاثیر آن بر روی کامپیوتر مشاهده می شود کمتر می شود. اما از طرف دیگر بالا بودن مقدار این خاصیت سبب استفاده بیشتر از منبع پردازنده شده چرا که پردازنده مجبور است پردازش بیشتری را متحمل شود.

مواس هایی که به صورت رسمی از Polling Rateهای بالایی پشتیبانی می کنند معمولاً این امکان را به شما داده تا بتوانید آنرا در بخش کنترل پنل تنظیم کنید. در این بین برخی از مواس پیشرفته نیز ممکن است از دکمه های اضافه برای تنظیم حالات مختلف این خصوصیت برخوردار باشند.

نتیجه گیری در مورد دو خصوصیت بالا:

این دو خصوصیت مورد بحث در بین کاربران زیادی بوده اند هر شخصی نظر خاص خود را دارد و حتی برخی از سازندگان مواس های گیمینگ اذعان کرده اند که خصوصیت DPI کاربردی ندارد چرا که یک مواس با DPI بالا سبب حرکت و طی مسافت بسیار اشاره گر با یک تکان مواس خواهد شد. از این رو DPI بالا ضرورتاً گزینه خوبی نیست. به طور کلی این خصوصیت وابستگی شدیدی به نوع بازی شما و همچنین رزولوشن صفحه نمایش شما دارد.

از طرف دیگر Polling Rate بالا نیز مفید است اما به هر حال سبب افزایش بار اضافه بر پردازنده سیستم می شود. البته این مورد با وجود پردازنده های امروزی چندان اهمیت ندارد اما به هر حال لزومی هم ندارد سازندگان نسبت به عرضه مواس ها با Polling Rate بالا اقدام کنند.

این دو خصوصیت به طور کلی مفید هستند اما هر کدام به جا و در موقعیت خود. در واقع اینکه این دو خصوصیت چقدر برای یک کاربر کامپیوتر مورد توجه واقع شود بسته به عواملی دارد که پیشتر خدمت شما عزیزان توضیح داده شد.

مطلب امروز هم به پایان رسید امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد منتظر مطالب اختصاصی عصربازی در روزهای آتی باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا