اخبار بازی هاارتباط با ما

بررسی تفاوت های بین سه نسخه مختلف کنسول Xbox One

همانطور که می دانید، شرکت مایکروسافت به مانند نسل پیش و هچنین شرکت سونی صرفاً به ارائه یک کنسول واحد بسنده نکرده و بنا به نیاز بازار، نسبت به ارائه دو نسخه متفاوت دیگر از نسخه اصلی کنسول خود اقدام کرده است. این شرکت بعد از اینکه کنسول نسل هشتمی خود یعنی Xbox One را در سال 2013 به بازار عرضه کرد، چندی بعد هم تصمیم گرفت یک کنسول باریک و سبکتر با بروزرسانی سخت افزاری را طراحی و به بازار عرضه کند. اگر پیگیر اخبار این شرکت و کنسول های آن باشید مطمئناً باید بدانید که نسخه ای قدرتمندتر از نظر سخت افزاری چند سالی در دست طراحی بوده تا اینکه به تازگی این کنسول که در نهایت تحت نام Xbox One X نام گذاری شد وارد بازارهای جهانی شد.

تمامی مدل های این کنسول، قادر به اجرای بازی های Xbox One و حتی Xbox 360 هستند. اما به هر حال چیزی که مشخص است این است که ممکن است برخی از بازی ها با گرافیک و نرخ فریم بالاترین نسبت به سایر کنسولها اجرا شوند. در ادامه به تفاوت های این سه نسخه کنسول متفاوت از شرکت مایکروسافت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اولین کنسول با نام Xbox One(عرضه شده در تاریخ 22 نوامبر سال 2013):

اگر شما هم به مانند من یک گیمری کنسولی باشید مطمئناً با اولین نسخه از کنسول نسل هشتمی مایکروسافت، یعنی Xbox One آشنا هستید. شمای کلی این کنسول را می توان بزرگ، مشکی رنگ و به مانند دستگاه های ویدئو کاست قدیمی اما با رنگ و لعاب جدید توصیف کرد. تمامی بسته های این نسخه از کنسول، به صورت پیشفرض دارای یک کینکت برای بررسی و سنجش صدا و تشخیص حرکت و سایر موارد دیگر بود.

این نسخه از کنسول درست یک هفته بعد از عرضه PS4 از طرف مایکروسافت وارد بازارهای جهانی شد. در چنین شرایطی از نظر همزمانی عرضه دو کنسول، رسماً رقابت بین آنها در همان سال 2013 شروع شد. این کنسول کمی نسبت به کنسول سونی کندتر بوده و همچنین با توجه به کینکت همراه آن، صد دلاری از PS4 گرانتر بود. در نتیجه همین قضیه سبب تمایل بیشتر کاربران به خرید کنسول سونی شده و سبب شد مایکروسافت حداقل شروع خوبی را تجربه نکند.

با توجه به همین شروع ضعیف اولیه، مایکروسافت نیز تصمیم گرفت، پکیج های جدید خود را بدون کینیکت عرضه کرده و بنابراین هر کس تمایل به کینکت داشت می توانست نسبت به تهیه و خرید جداگانه آن اقدام کند. با این کار قیمت کنسول مایکروسافت به مانند کنسولی سونی شد. با توجه به این سیاست، مایکروسافت تمایل خود به عرضه بازی های مبتنی بر کینکت را تا حد زیادی از دست داد و بنابراین افرادی که تمایل به خرید کینکت برای انجام بازی های مبتنی بر آنرا دارند نباید انتظار زیادی داشته باشند.

Xbox One S(عرضه شده در تاریخ 2 آگوست سال 2016):

نسخه بعدی کنسول مایکروسافت در نسل هشتم، Xbox One S نام داشته که به طور کلی یک کنسول جمع و جورتر با کمی سرعت بالاتر و برخی بهبودهای سخت افزاری جانبی است. قیمت این کنسول به مانند نسخه اول، حول و حوش 299 دلار بوده که البته گاهی اوقات مایکروسافت تخفیفی هم برای آن در نظر می گیرد. به عنوان مثال زمانی که جدیدترین نسخه از این کنسول یعنی Xbox One X، عرضه شد قیمت این کنسول، 50 دلار کاهش یافت.

این کنسول بر خلاف نسخه اول، که با رنگ مشکلی طراحی و عرضه شده بود از یک رنگ متضاد یعنی سفید شکل گرفته است. حجم این کنسول تقریباً 40 درصد کمتر از نسخه اول بوده و همچین بر خلاف نسخه اول، از هیچ گونه آداپتور برقی استفاده نمی کند. به طور کلی، این کنسول به گونه ای هوشمندانه نسبت به نسخه قبل طراحی شده تا هم از حجم و وزن پایینی برخوردار بوده و هم بتوان در قیمت آن صرفه جویی به عمل آورد. در این نسخه از کنسول، بر خلاف نسخه اول یک درگاه USB جداگانه در بخش جلوی کنسول به جای کنار در نظر گرفته شده، تا کار اتصال تجهیزات مربوطه آسان تر شود. نکته دیگر اینکه شما می توانید در صورت تمایل، این کنسول را در حالت عمودی نیز قرار دهید.

همراه این کنسول، هیچ گونه کینکتی عرضه نشده و نخواهد شد. همچنین این کنسول از یک درگاه اختصاصی کینکت به گونه ای که در نسخه اول شاهد بودیم استفاده نمی کند. از این رو اگر شما تمایل به خرید و استفاده از کینکت در این کنسول داشته باشید مجبورید نسبت به خرید یک آداپتور kinect To USB به صورت جداگانه اقدام کنید.

رنگ و شمای کلی کنترلر جدید همراه این کنسول، سفید بوده و از یک سری بهبودهای جانبی به مانند پوشش بافتی برای جای گیری بهتر روی دست برخوردار است. نکته قابل توجه دیگر اینکه، کنترلر این کنسول، مجهزء به بلوتوث است این بدین معناست که شما برای اتصال آن به کامپیوتر نیازی به خرید یک آداپتور جداگانه Xbox Wireless USB نخواهید داشت. به هر حال شما می توانید هر نوع کنترلر متعلق به هر نوع Xbox One را به سایر Xbox One های دیگر متصل کنید.

 

روی کاغذ، از بزرگترین ارتقاعات صورت گرفته تحت این کنسول می توان به پشتیبانی از رزولوشن 4K و HDR اشاره کرد. البته شما تنها در صورتی می توانید از امکان 4K بهره مند شوید که یک تلوزیون 4K در اختیار داشته باشید و همچنین در صورت تمایل به برخورداری از محتوای HDR نیاز به یک تلوزیون 4K با پشتیبانی از HDR-10 خواهید داشت. در غیر این صورت تفاوتی را ملاحظه نخواهید کرد. در صورتی که تلوزیون شما به جای HDR-10HDR، تنها از Dolby Vision HDR پشتیبانی کند، قادر به دیدن محتویات به صورت HDR نخواهید بود.

اما همانطور که گفتیم این حالات مخصوصاً قابلیت 4K روی کاغذ معتبر بوده و به طور واقعی این کنسول از قدرت کافی برای ارائه و نمایش محتویات به صورت 4K نداشته و آنها در رزولوشن عادی اجرا می کند. در واقع پشتیبانی 4K تنها مربوط به فیلم ها و سریال های ارائه شده از سوی نتفلیکس یا دیسک های بلوری با فرمت 4K Ultra HD خواهد بود.

البته ناگفته نماند که بازی ها را می توان با کیفیت HDR روی این کنسول تجربه کرد. که البته برای برخورداری از این قابلیت، لازم است تا توسعه دهنده بازی نسبت به فعال سازی آن روی بازی خود اقدام کند. در این بین برخی از توسعه دهندگان هستند که این قابلیت را به بازی هایی که پیش از این منتشر شده اند با افزودن یک وصله نرم افزاری اضافه کرده اند.

از نظر فنی و سخت افزاری، این کنسول نسبت به نسخه اولیه کمی قوی تر است. در واقع واحد پردازش گرافیکی آن به میزان 7.1 درصد توان بیشتری نسبت به نسخه قبلی دارد. مایکروسافت با آزمایش هایی که در این زمینه انجام داده، اعلام کرده که ممکن است در برخی از بازی ها، یک سری تغییرات اندک، اما محسوس را مشاهده کنید. سایت یوروگیمر نیز طی خبری، این آزمایش ها را معتبر دانسته است. به هر حال این مقدار تفاوت چیزی نیست که ما را مجبور به ارتقاء کند چرا که ممکن است در اغلب این بازی ها، اصلاً متوجه تفاوت خاصی نیز نشوید.

به طور کلی، این کنسول نسبت به نسخه اول با تغییر ساختار ظاهری، جمع و جورتر شده و در تلوزیون های مدرن می توان از قابلیت های 4K برای فیلم ها و HDR برای بازی ها در صورت پشتیبانی بهره برد. با توجه به قیمت تقریباً یکسان این کنسول نسبت به نسخه قبلی، به طور قطع خرید آن به صرفه تر و موجه تر خواهد بود.

کنسول Xbox One X(عرضه شده در تاریخ 7 نوامبر سال 2017):

همانطور که احتمالاً می دانید شرکت مایکروسافت نیز به مانند شرکت سونی نسبت به عرضه نسخه سوم کنسول نسل هشتمی خود طی همین چند وقت اخیر اقدام کرد. این کنسول از رویه صرفاً باریک بودن به مانند نسل قبل اکتفاء نکرده و از تغییرات عمده سخت افزاری و ظاهری برخوردار است به گونه ای که لقب یک کنسول میان نسلی را به آن داده اند. این کنسول که در طی چند سال زمان لازم برای ساخت و عرضه آن به عنوان پروژه اسکورپیو یاد می شد، از سوی مایکروسافت لقب قدرتمندترین کنسول عرضه شده دنیا را دریافت کرد. این کنسول نسبت به کنسول های قبلی، بسیار قدرتمندتر بوده و قرار است یک تجربه گیمینگ با کیفیت4K واقعی و نه به صورت آپ اسکیل شده را در اختیار علاقه مندان دو آتیشه خود قرار دهد. ناگفته نماند که این کنسول مجهزء به یک درایو Ultra HD Blu-ray بوده که می توانید به واسطه آن به تماشای دیسک های ویدئویی بلوری با کیفیت 4K بنشینید.

قیمت این کنسول، در حال حاضر 499 دلار تعیین شده است این قیمت بالاتر از کنسول قبلی بوده، اما تغییرات فنی گسترده مخصوصاً از نظر گرافیکی، قیمت بالاتر آن را توجیه می کند.

این کنسول از تغییر فنی باالقوه برخوردار است اما به هر حال ربطی به نسل جدیدتر یعنی نسل نهم ندارد. این کنسول از هیچ گونه بازی انحصاری نسبت به سایر نسخه های کنسول مایکروسافت برخوردار نبوده و تنها و البته مهمترین قابلیت آن این است که شما می توانید برخی از بازی های مهمتر مایکروسافت را با رزولوشن، گرافیک بهتر و یا نرخ فریم بالاتری تجربه کنید. در این بین هم برخی از بازی ها هستند که تمرکز سخت افزار صرفاً روی نرخ فریم بالاتر و زمان بارگذاری سریعتر قرار داده شده است.

واحد پردازش گرافیکی این کنسول، قادر به پردازش با سرعت 1172 مگاهرتز بوده که در مقایسه با اولین نسخه این کنسول با مقدار 853 مگاهرتز، تغییر قابل توجه به شمار می رود. مایکروسافت برای تبلیغ این کنسول از قدرت پردازش گرافیکی به میزان 6 ترافلاپس در مقایسه با کنسول PS4 Pro با میزان 4/2 ترافلاپس بهره جسته است. نسخه پایه این کنسول با میزان حجم اولیه هارد 1 ترابایت شروع شده است این در حالیست که نسخه قبلی مقدار فضای پایه آن 500 گیگابایت بوده است. این کنسول با توجه به قدرت بالا و همچنین قطعات بزرگتر، اما به طور کلی نسبت به نسخه قبلی جمع و جور تر بوده و با رنگ سیاه عرضه می شود. به مانند نسخه قبلی، این کنسول نیز از یک درگاه اختصاصی برای کینکت بهره نمی برد.

این سخت افزار قدرتمند، تنها کنسولی از شرکت مایکروسافت بوده که توانای اجرای بازی های واقعیت مجازی را دارد. بنابراین از نظر فنی، بازی های واقعیت مجازی تحت این کنسول انحصاری خواهند بود چرا که نسخه های قبلی توانای اجرا و پردازش این دست از بازی ها را نداشته و نخواهند داشت. نکته دیگر اینکه این کنسول هنوز از هدست های VR پشتیبانی نکرده اما مایکروسافت سخت مشغول کار روی هدست های اختصاصی Mixed Reality برای ویندوز 10 بوده که در نهایت روی این کنسول نیز آماده سازی می شوند.

در واقع عرضه این کنسول پاسخ به کنسول PS4 Pro شرکت سونی بوده که در سال 2016 با سخت افزار قدرتمندتری و با هدف اجرای بازی ها با کیفیت 4K عرضه شد. این کنسول سونی از قیمت 399 دلار برخوردار است. در هر صورت مایکروسافت با عرضه قدرتمندترین کنسول دنیا، سونی را پشت سر گذاشته است.

اینکه شما در چه زمینه از بازی های عرضه شده از قابلیت های این کنسول به مانند رزولوشن 4K، گرافیک بالاتر و نرخ فریم بهتر بهره مند شوید کاملاً وابسته به توسعه دهنده بازی است.

کدام یک از سه مدل این کنسول را باید بخریم؟

اگر قصد خرید یکی از سه کنسول نسل هشتمی مایکروسافت را داشته باشید قطعاً نسخه اول، پیشنهاد نمی شود. چرا که نسخه دوم با وجود ارائه تجربه بهتر، از نظر قیمت با نسخه اول تفاوتی ندارد. اما اگر با محدودیت های بودجه ای روبرو هستید نسخه های اولیه و دست دوم مدل اول را می توانید با قیمت پایینی تهیه کنید.

از طرف دیگر اگر در حال حاضر نسخه اول را در اختیار دارید با توجه به عدم وجود تغییر بالقوه، پیشنهاد خرید نسخه دوم را نمی کنیم.

اما از طرف دیگر آخرین مدل یعنی کنسولX Xbox One قدرت بیشتری داشته و می تواند مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی اگر حاضرید برای تجربه گرافیک و نرخ فریم بالاتر، 200 دلار بیشتر هزینه کنید، خب قطعاً اینکار را بکنید. البته دقت داشته باشید که برخی بازی ها که صرفاً به ارائه کیفیت 4K می پردازند نیازمند یک تلوزیون جدید با پشتیبانی از همین کیفیت تصویری خواهند بود. مایکروسافت طی معرفی این کنسول قول داده که حتی اگر یک تلوزیون 4K نداشته باشید، می توانید از مزایای گرافیک پیشفرض بهتر و همچنین نرخ فریم بالاتر در بازی ها بهره مند شوید.

این مقاله هم به پایان رسید. امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشید. منتظر مقالات اختصاصی ما در روزهای آتی باشید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا