ارتباط با ما

بقا به سبک رباتیک در مردابی از مشکلات| نقد و بررسی عنوان ReCore

قطعاً مشکلات فنی و باگ‌ها در بازی‌ها کم کم دیگر به امر پیش پا افتاده‌ای در حال تبدیل شدن هستند! این را نمی‌شود انکار و یا پنهان کرد! باگ و مشکلات فنی از جمله مواردی هستند که اندکشان هم به چشم بسیاری از این جامعه گیمری زیاد می‌آید و از ارزش بازی نزد آن‌ها کاهش می‌دهد. باگ را می‌شود اندکی تحمل کرد ولی مشکلات فنی و لودینگ‌های طولانی -این موارد نشان از غقلت سازنده‌هاست- را دیگر چرا؟! آیا با خود فکر کرده‌اید که چرا سازنده‌ی یک بازی‌ آپدیت‌های روز اول 10 گیگی و یا مشکلات فنی بسیار را در زمان عرضه بازی عیب نمی‌بیند؟! بنظر بنده و یا بسیاری از این قشر، ناشر نمی‌خواهد بیشتر از مقداری معینی برای پروسه‌ی یک بازی وقت بگذارد و سازنده آن را حمایت مالی کند و در نتیجه سازنده، یک پروژه را با انواع اقسام مشکلات فنی و باگ ارائه می‌کنند. یکی از این بازی‌هایی که بنده این اواخر مشغول به تجربه‌ی آن بودم و علی رغم پتانسیل بسیار خوبش موفق ظاهر نشد عنوان ریکور (ReCore) بود. این عنوان از همان ابتدا با قیمت 40 دلاری‌اش نوید یک بازی کامل را نمی‌داد ولی می‌توانست موفق‌تر از چیزی که عرضه شد واقع شود. در ادامه می‌خواهیم نگاهی به بازی ریکور (ReCore) بیاندازیم. در ادامه این مقاله با وبسایت تحلیلی، خبری عصربازی همراه باشید!

en-intl-l-xbox-one-e32016-recore-29g-01030-mnco

نام کامل بازی: Recore

سبک بازی: اکشن ادونچر و پلتفرمر (Action-Adventure)

استودیو سازنده:Armature Games و Compect و Asobo Studio

ناشر بازی: Microsoft Studios

تاریخ اولین انتشار: 13 سپتامبر 2016 (میلادی)

پلتفرم‌های مقصد: ایکس باکس وان و ویندوز مایکروسافت

بازی ریکور از آن دسته بازی‌هایی است که بعد از ارائه چندین بروزرسانی از سوی سازندگان می‌توان آن را بدون ناراحتی تجربه کرد. اشتباه نکنید، من نمی‌خواهم به این بازی خرده بگیرم ولی واقعا هنگامی که برای اولین بار بازی را بدون بروزرسانی اجرا کردم از داشتن چنین مشکلات فنی و باگ‌هایی افسوس خوردم و می‌خواستم به سراغ دیگر بازی‌های موجود برم ولی بازی با داستان مطلبوش این اجازه را به بنده نداد. داستان بازی ریکور، داستان معمولی همراه با روایت داستان معمولی‌تر از آن است! بی شک بسیاری از ما کیجی اینفونه (Keiji Inafune) را می‌شناسیم و می‌دانیم که وی سابقه خوبی در این زمینه دارد و مار را نا امید نمی‌کند صدالبته در عنوان ریکور هم همین اتفاق افتاد، ما را نا امید نکرد بلکه به ما یک بازی ساده و نه بیش از آن را تحویل داد! به عبارت ساده‌تر کیجی اینفونه (Keiji Inafune) رهبر پروژه ریکور بود که نتوانست توانایی‌های خودش را نشان دهد. از نمونه کارهای قابل قبول کیجی اینفونه (Keiji Inafune) می‌توان به پروژه‌ی رزیدنت ایول 2 و رزیدنت ایول 4 و در نهایت رزیدنت ایول 5 و اونیموشا اشاره کرد. اما داستان بازی در رابطه با یک دختری به نام جول (Joel) است که در کنار رباتی سگ مانند به نام مک (Mac) زندگی می‌کند. هدف این دو پیدا کردن محلی بهتر برای اقامت در بازی خواهد بود و در این میان ربات‌های قدرتمند و وحشی‌ای بر سر راه آن‌ها قرار می‌گیرند. همان طور که می‌دانید و در تصاویر این بازی مشخص است این بازی تم پسا-رستاخیزی از نوع رباتیک دارد که لذت بخش است و می‌تواند در بخش داستان حداقل شما را راضی نگه دارد.

recorex

زیباست! اینطور نیست؟!

گرافیک هنری و بصری بازی در سطح خوبی قرار دارد و برای کسانی که عاشق کاوش و گشت و گذار در کویر و اتمسفر حاکم بر بازی ریکور هستند قطعاً توصیه می‌شود اما از دیدگاه کلی هنوز هم گرافیک فنی و کیفیت بافت‌های موجود در بازی مناسب نیستند و می‌توانست بهتر از چیزی باشد که الان در دسترس است. در نگاه کلی به بخش گرافیک؛ این بازی در سطح بسیاری خوبی قرار دارد و می‌تواند بازی‌بازان را راضی نگه دارد. در کنار گرافیک هنری و بصری این بازی، کیفیت بافت‌ها و تکسچرها مناسب هستند و حضور موفق آن‌ها کاملاً در بازی احساس می‌شود.

اما می‌رسیم به بخش مهم گیم پلی؛ ریکور به معنای واقعی در بخش گیم پلی ضعیف است. مشکلات فنی و باگ های بازی به قدری زیاد است که صبر شما را از بین می‌برد و این موضوع در کنار لودینگ‌های طولانی واقعاً اشتیاق بازی کردن این عنوان را با تمامی خوبی‌هایش از سر هر کسی در ادامه راه نابود می‌کند. این مهم به حدی است که در میانه‌های این عنوان رنگ اجبار برای تجربه کردن این بازی به شما دست می‌دهد. فقدان یک تنوع خوب در گیم پلی بازی ریکور کاملاً احساس می‌شود و با اینکه این بازی اکشن ماجراجویی (پلتفرمر) است ولی ما در آن المان‌های درست و حسابی معما و پازل -یکی از ستون‌های این سبک- ندیدیم! همان‌طور که از هر عنوان پلتفرمر انتظار می‌رود سکو بازی‌های این عنوان در سطح بهتری از حل معماها و پازل‌هایش دارد و توانست نظر ما را جلب کند. در گیم پلی این بازی شما می‌توانید سگ رباتیک خود را برای پیدا کردن منابع و یا از بین بردن دشمنان آماده کنید و تماشا خواهید کرد که مک به راحتی دشمنان را از بین برده و منابع موجود در کویر به ظاهر خالی را برای شما آشکار می‌کند.

recore

جول، دختر زیبای کویر نورد داستان ما!

مبارزات بازی دلچسب است و نشان از خوش ساخت بودناین قسمت می‌دهد پس با خیال راحت با غول‌های رباتیک موجود در  بازی درگیر شوید. سلاح های موجود بر بازی هم تاکید بسیاری بر هسته‌شان دارند و از روی هسته‌ی آن‌ها می‌توان به راحتی قدرت آن‌ها را تشخیص داد. نقشه‌ی بازی هم بسیار خوب است و وسعت آن شما را می‌تواند راضی کند صد البته این موضوع را فراموش نکنیم که این بازی اصول خودش را در نیافت و یک اکشن-ادونچر (اکشن- ماجراجویی) پلتفرمر با نقشه‌ی باز بود چیزی که کمی عجیب ولی با این حال نو آورانه بود. طراحی ربات‌ها و شخصیت‌ها در بازی بسیار زیبا هستند و می‌توان آن را از نقاط قوت این بازی بر شمار آورد. ربات‌ها هم دارای هوش مصنوعی مناسبی بود و عکس العمل‌های احمقانه از خود نشان نمی‌دهد که این موضوع با توجه به مشکلات فنی موجود بسیار خوب است.

recore

امان از این مک (سگ رباتیک همراه جول)! ما را از بازی اصلی مدام منحرف می‌کند!

نوبتی هم باشد می‌رسیم به آخرین بخشی که باید بررسی شود و آن موسیقی متن و صداگذاری در بازی است. موسیقی متن‌های بازی ریکور (ReCore) بسیار زیبا هستند و بر خلاف مشکلات فنی و باگ ها می‌تواند کمی شما را در بازی شگفت زده (البته کمی) کند. صداگذاری محیط بازی و شخصیت‌های بازی بسیار خوب است و طوفان شن در کویر در کنار صدا گذاری چشم نواز و شنیدنی خواهد بود. بنظر من بازی ریکور اگر کمی بیشتر تاخیر می‌خورد بی شک می‌توانست تا نقاط قوت خود را بهتر و نقاط ضعف خود را از بین ببرد ولی حیف که اینطور نشد!

جمع بندی

بازی ریکور با همه نواقصی که داشت هر روز با بروزرسانی‌هایش بهتر و بهتر می‌شود به شخصه برای نقد این بازی مجبور بودم که این بازی را بدون بروزرسانی (حتی روز اول) نقد کنم اما بعد از دریافت بروزرسانی‌های موجود، این عنوان توانست بنده را شگفت زده کند و نمره‌ی به مراتب بهتر از آنچه را که الان می‌دهم از من طلب کند. بازی ریکور، به تصمیمات اشتباه استودیو سازنده‌اش باخت! اگر کمی تاخیر در تاریخ انتشار این بازی ایجاد می‌شد و مشکلات فنی و باگ‌های بسیار زیاد  به همراه لودینگ‌ طاقت فرسای این بازی کار می‌شد به راحتی می‌توانست حداقل جزو 30 عنوان برتر نسل هشت از دیدگاه من قرار بگیرید که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

[review]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا