اخبار سایر

بررسی مانیتور گیمینگ VG245H Asus

بررسی مانیتور گیمینگ VG245H Asus

ایسوس یکی از شناخته شده ترین شرکت ها در حوزه ساخت بهترین مانیتورهای مخصوص بازی در بازار است و مدل هایی مختلفی با تاخیر بسیار پایین برای هر بودجه ای عرضه کرده است. این شرکت با عرضه مانیتور PG278Q جان تازه ای به خط تولید محصولات حوزه بازی خود داد و از آن پس فلسفه طراحی مانیتورهای خود را بر پایه مدل مذکور بنا کرد. مدل VG245H یکی از بهترین محصولات ساخته شده توسط این شرکت است که با توجه به ویژگی ها و توانمندی های خاص خود نظر بسیاری از کاربران را جلب کرد است.

مانیتور VG245H طراحی خود را وام دار دو مدل MG24UQ و PG278Q است و صرفا تغییرات کوچکی برای زیباتر کردن آن انجام شده است. دیگر خبری از تم خاکستری و قرمز رنگ نیست و در عوض شاهد بدنه ای مشکی و حاشیه هایی آبی رنگ هستیم. خوشبختانه بدنه مات مانیتور اثر انگشت را به راحتی جذب نمی کند. لبه مانیتور بسیار باریک بوده و همین امر موجب یکپارچه به نظر رسیدن آن با میز کار کاربر خواهد شد.

پایه دستگاه بسیار محکم بوده و مانیتور را به خوبی نگه می دارد. مانیتور VG245H قابلیت چرخش کامل، تنظیم ارتفاع و زاویه دید و همین طور ایستادن به حالت عمودی را هم دارد. این ویژگی ها برای پنل های TN (که در این مانیتور از آنها استفاده شده) بسیار مهم است زیرا این پنل ها برای ارائه بهترین کیفیت تصویر نیازمند زاویه های دید بهینه هستند. روی هم رفته باید گفت کیفیت ساخت VG245H بسیار خوب بوده و در مقایسه با رقبای هم رده، یک گام رو به جلو محسوب می شود.

این مانیتور مجهز به دو پورت HDMI، یک پورت D-sub و یک ورودی هدفون به عنوان درگاه های اصلی اتصال است. از آن جایی که اکثر کاربران رابط HDMI را ترجیح می دهند، پورت DVI و سایر اتصالات قدیمی رفته رفته از محصولات کنار گذاشته می شوند اما بهتر بود ایسوس یک پورت DisplayPort روی مانیتور تعبیه می کرد. به لطف دو پورت HDMI در نظر گرفته شده امکان اتصال همزمان یک کامپیوتر و کنسول بازی به مانیتور وجود دارد. دقت داشته باشید برای بهره گیری از قابلیت FreeSync این مانیتور کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ شما باید مجهز به کارت گرافیکی AMD باشد. دو اسپیکرهای استریوی خوش ساخت هم برای پخش صدا در نظر گرفته شده که نباید انتظار چندان زیادی از آنها داشته باشید. اگر به دنبال پخش صدای بلند و با کیفیت هستید حتما باید اسپیکرهایی جداگانه تهیه نمایید.

دکمه ها

در مورد دکمه ها هم باید گفت VG245H همانند مانیتورهای MG24UQ و PG278Q عمل کرده است. چهار دکمه و یک جوی استیک برای کار با منوی OSD در پشت دستگاه تعبیه شده اند. عملکرد این دکمه ها شبیه سایر مانیتورهای موجود در بازار است هر چند با استفاده از جوی استیک تعبیه شده می توان تمام کارهای لازم برای سر و کله زدن با منوی OSD را به راحتی انجام داد.

آیتم های منو و ویژگی ها (OSD)

ایسوس امکانات بسیار زیادی برای پیکربندی VG245H در اختیار کاربر گذاشته است.  اکثر این گزینه ها شبیه قابلیت های موجود در منوی سایر مانیتورها هستند هر چند ایسوس با اضافه کردن بخش GamePlus امکاناتی اضافی مثل Crosshair، Timer، FPS counter و Alignment اضافه کرده است. برای پیکربندی مانیتور گزینه هایی مثل فیلتر رنگ آبی و امکاناتی برای کالیبره کردن تنظیماتی مثل روشنایی، کنتراست و رنگ ها هم در اختیار شماست.

عملکرد مانیتور هنگام اجرای بازی ها: مقدار تاخیر ورودی

یکی از موارد مهمی که ایسوس در معرفی مانیتور VG245H مانور زیادی رو آن رفته تاخیر ورودی (Input Lag) بسیار کم دستگاه است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم قبل از انجام هر گونه تست برای ارزیابی این مورد ابتدا چندین ساعت را صرف انجام بازی Ultra Street Fighter IV کنیم؛ نتیجه بسیار رضایت بخش و عملکرد مانیتور در این حوزه در حد و اندازه عملکرد مانیتورهای Asus VH236H و BenQ RL2460HT بود.

با استفاده از تجهیزات اختصاصی برای تست تاخیر اقدام به تست این مساله در وضوح 1080p و فرکانس 60 هرتز کردیم. تمام حالت های Game Visual در این مانیتور تاخیر ورودی یکسانی داشته و امکان استفاده از تمام حالت های تصویر بدون نگرانی از بالا رفتن تاخیرها را فراهم می کنند. در حالت Racing که حالت پیش فرض مانیتور است این نتایج به دست آمد:

حداکثر: 2.4 میلی ثانیه

حد وسط: 9.9 میلی ثانیه

حداقل: 17.3 میلی ثانیه

با محاسبه میانگین ارقام بالا روی هم رفته به تاخیر ورودی 10 میلی ثانیه می رسیم. ایسوس ادعا می کند VG245H به لطف استفاده از تکنولوژی ورودی GameFast موفق به کاهش زمان تاخیر ورودی شده است. البته به نظر می رسد این ادعا صرفا یک لاف تبلیغاتی باشد زیرا تفاوت فاحشی میان رکوردهای این مانیتور با آمار و ارقام سایر مدل های مطرح بازار مشاهده نشد. اما با این وجود شاهد تاخیرهای طولانی مدت در حین انجام بازی ها نخواهید بود.

عملکرد مانیتور هنگام اجرای بازی ها: بررسی دو ویژگی Adaptive Sync و FreeSync

به منظور بهبود تجربه بازی ها، مانیتور VG245H در صورت مجهز بودن کامپیوترها به کارت های گرافیک AMD از فناوری FreeSync پشتیبانی می کند. فناوری FreeSync در قالب یک رابط مستقیم بین کارت گرافیک AMD و مانیتورهای سازگار عمل کرده و نقایص موجود در V-Sync از جمله این موارد را برطرف می کند: تاخیر ورودی، وقفه و گسستگی تصاویر. تنها نقطه ضعف فناوری FreeSync، فعال شدن آن در یک محدوده مشخص از تعداد فریم هاست. فناوری FreeSync  موجود در مانیتور VG245H در محدوده‌ی 70-40 هرتز عمل می کند؛ به عبارت دیگر تنها زمانی می توان از مزایا و قدرت FreeSync استفاده کرد که نرخ فریم بازی ها در محدوده فرکانس 70-40 باشد. در صورت بیشتر یا کمتر شدن این رقم، قابلیت FreeSync غیرفعال شده و قابلیت قدیمی V-Sync فعال خواهد شد.

زمان پاسخگویی/ مات بودن حرکت تصویر

ایسوس زمان پاسخگویی VG245H را 1 میلی ثانیه اعلام کرده و طبیعتا باید انتظار مشاهده ویدئوهای بسیار سریع و بدون تار شدن تصاویر باشیم. اما متاسفانه این طور نیست. بعضا هنگام انجام بازی ها در حالت عادی شاهد تار شدن گاه و بیگاه ویدئو خواهید بود. برای کمک به حل این مشکل و کم کردن تاری تصویر، با مراجعه به منوی مانیتور می توانید قابلیت Trace Free را فعال کنید.

نتیجه گیری

روی هم رفته باید گفت شرکت ایسوس علی رغم این که تمام تلاش خود را برای ساخت مانیتوری حرفه ای به کار گرفته اما باز هم شاهد اشکالاتی جزئی در این مانیتور هستیم که البته با نادیده گرفتن آنها می توان از کیفیت بی نظیر صفحه نمایش این مانیتور لذت برد.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا