نقد و بررسی بازی ها

نقد و بررسی بازی Assassins Creed Odyssey

نقد و بررسی بازی Assassins Creed Odyssey

 

 

راه‌اندازی مجدد سری جدید بازی‌های کیش یک آدم‌کش، با دنیای وسیع و پر تنش و هیاهوی خودش، پنجره‌ای جدیده به روی بازی‌های اصطلاحاً مخفی‌کاری است که در اون‌ باید بدون جلب توجه، از بین دشمنات عبور کنی. بازی Assassins Creed Odyssey که توسط یوبی‌سافت کبک توسعه پیدا کرده، با وجود شباهت‌هایی که به بازی‌های سری قبل از خودش‌ داره، به خوبی بالا رفتن اعتماد به‌نفس سازنده‌ی خودش رو به رخ می‌کشه. شما به عنوان یک بازیکن در این بازی می‌تونید یکی از دو کاراکتر اصلی با نام‌های کساندرا یا الکسیوس و یا سربازهای اسپارت‌ها رو انتخاب کنید و به سرعت وارد جنگ بزرگ پلوپونزوس که در سال ۴۳۱ قبل از میلاد اتفاق افتاده، بشید. اطلاعات تاریخی درباره‌ی سرزمین یونان و جزایر دریای مدیترانه به طرز جذابی با اکوسیستم زنده‌ی این منطقه که در اون حیوانات و انسان‌ها برای حفظ قلمروی خودشون مبارزه می‌کنند، در ارتباطه و اگر عمیق‌تر بشید، سختی‌ها  واقعیت‌های بسیاری مثل وحشت از بردگی و جنگ‌های تمام‌نشدنی بین اسپارت‌ها و ارتش بروکراتیک آتن رو درباره‌ی زندگی در یونان باستان می‌بینید.

 

بازی Assassins Creed Odyssey
بازی Assassins Creed Odyssey

نقشه‌ی بازی Assassins Creed Odyssey که از نقشه‌ی بازی قبلی این مجموعه دو برابر بزرگ‌تره، انگار پاداشی‌ه به حس کنجکاوی شما و محرکی برای این‌که کشفش کنید. این احساس رو دارید که کارهایی که انجام می‌دید، هر جا هم که برید، اثری پایدار داره. در ادیسه، گرچه برای پیشرفت، کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، اما تغییر مرحله‌ی بازی بعضی اوقات اتفاق میفته. گر چه اجازه‌ی گشت‌زنی در هر منطقه‌ای که بخواهید رو ندارید اما می‌تونید کمی از مضمون اصلی بازی فاصله بگیرید، و وارد مسائل حاشیه‌ای شده و از فهم بیش‌تر جهان بازی‌تون لذت ببرید.

 

برخی از مأموریت‌های پیچیده‌تر بازی Assassins Creed Odyssey در یکی از جست‌وجوهای هیجان‌انگیز این بازی مشخص می‌شن. در این گشت‌وگذارها شما با بعضی از موجودات اسطوره‌ای پنهان جهان رو به رو و این یکی از به‌یادماندنی‌ترین رویارویی‌ها در این بازیه که یادمون میده نیروی جسمانی همیشه راه‌گشا نیست. یکی از دیگر ویژگی‌های هوشمندانه‌ی ادیسه، حالت اکسپولوریشن‌ه. حالتی اختیاری که قدرت مشاهده و استنتاج شما برای پیدا کردن هدف‌ و بدون کمک هیچ آیکون و نشان‌گری رو می‌سنجه. این اکتشافات غرور شما از حل مسائل‌تون رو بالا می‌بره و به این ترتیب هر لحظه از ماجراجویی‌تون براتون لذت‌بخش‌ خواهد بود.

 

هر دو کاراکتر کاساندرا و الکسیا گرچه ماجرای مشابهی رو دنبال می‌کنند اما در شخصیت و دیدگاه با هم متفاوت‌اند و همین تفاوت موجب به وجود اومدن صحنه‌هایی می‌شه که مخصوص همون کاراکتره وجود طنز و طعنه در صحبت‌های این دو کاراکتر حتی در شرایط چالشی و سخت، از تنش بازی کم می‌کنه.  طرز بیانی که در دیگر کاراکترهای بازی Assassins Creed Odyssey و خود ادیسه هم، مشترک‌ه. در جریان جنگ‌های ادیسه، سپر معرفی‌شده در نسخه‌های قبلی، نقشی نداره و در نتیجه عملیات با سرعت بیش‌تری انجام می‌شن. با تمرکز بیش‌تر روی یورش بردن یا جلوگیری کردن از ورود نیروهای دشمن، دینامیک جنگ‌های این بازی بیش‌تر شده. شما هم‌چنین می‌تونید، با در نظر گرفتن ویژگی‌های کلی، کاراکتر خودتون را با ویژگی‌های خاص نظیر قدرت دید بالا و مهارت جنگی مخصوص بسازید. این قابلیت به شما این امکان رو میده که استایل بازی‌تون رو هروقت خواستین تغییر بدین.

 

بازی Assassins Creed Odyssey بازگشتیه به بازی‌هایی با موضوع نبرد دریایی و دریانوردی. این بخش، یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های بازی‌ محسوب می‌شه و از نظر بصری لذت‌بخش‌ترین مرحله‌ی بازی مثل کشف یک خرابه‌ی مدفون در اعماق اقیانوس رو به ارمغان میاره. در این بازی، ما با نیروهای فزاینده‌ی دشمن مواجهیم. گرچه وسعت دید ادیسه بسیار زیاده و در مواقع زیادی به کار میاد، اما برخی از اختراعات جدید رو در دسترس نداریم. در طرح اصلی بازی در جریان جنگ‌ها شما میتونید برای بی‌اساس کردن نقشه‌ی طرف مقابل، بین اسپارت‌ها و ارتش آتن باشید. روشی که، گرچه برای رسیدن به منافع و بهبود جایگاه در جناح و جبهه‌ی موردنظر، خوب به نظر می‌رسه اما با سیستم کلی بازی Assassins Creed Odyssey اندکی ناپخته به نظر می‌رسه. مسئله‌ای که، انگار خود مکانیسم بازی هم جدی نمی‌گیردتش.

 

این مسئله وقتی آشکارتر می‌شه، که جریان اصلی داستان شما رو به سمت انتخاب یک جناح سوق می‌ده اما این مسئله به ضرر همون جناح در منطقه تموم می‌شه با یک نگاه اجمالی به بازی Assassins Creed Odyssey می‌شه گفت بازی خیلی خوبیه. کافیه تنها نقشه‌ی گسترده‌ی این بازی رو در نظر بگیرید که فقط سفر به دور این نقشه کار بزرگی به نظر میاد. اما در عین حال، اشکالات و باگ‌های زیادی هم وجود داره. اشکالاتی که گهگاه مانع پیشرفت بازی و پیشبرد مأموریت‌ها می‌شه و در نهایت به کرش شدن بازی می‌انجامه.

 

زمانی که این بازی رو انجام می‌دادم، وقت‌های زیادی بود که طاقت‌م طاق می‌شد و این مزه‌ی اون لحظات هیجان‌انگیز و اثرگذار قبلی رو از بین می‌برد. با وجود همه‌ی این‌ها، جاه‌طلبی بازی Assassins Creed Odyssey تحسین برانگیزه. ویژگی‌ای که باعث توجه بسیار به جزئیات عصر باستان و خلق روایتی چندوجهی با قهرمانان نیرومندش شده. کسالت وخستگیی که گاه به دلیل وسعت عملیات‌های ادیسه احساس می‌کنید، با سفرهای آزاد و علامت‌گذاری‌هایی که خودتون می‌تونید در تنظیمات همیشه تغییرپذیرش انجام بدید، تقلیل پیدا می‌کنه و به این ترتیب می‌شه گفت، این بازی بسیار موفق بوده.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا