ارتباط با ما

چرا سری بازیهای CALL OF DUTY رشد منفی دارند

 

[gap height=”20″]

[dropcap]A[/dropcap]

اگر از هر فردی پرسیده شود یکی از بهترین شوتر های زندگی اش چه بازی بوده است مشخصا یکی از چندین Call Of Duty را علاوه بر بازی مورد علاقه دیگر خود به ما معرفی می کند . بدیهی است که سری “ندای وظیفه” یکی از معروفترین شوتر ها در آغاز گیمینگ تابحال بوده است ، هر ساله دو استودیو مهم زیر مجموعه Activision وظیفه ساخت قسمتی از این جنگاوری را بدست می گیرند اما انتشار سالانه به چه قیمت تمام می شود؟ همراه باشید در مورد بررسی علل ممکن بر دور شدن سری بازی “ندای وظیفه” از ریشه خود . در بررسی از شیوه فرض ، حکم استفاده می کنم که در ادامه با نوع ارائه آن آشنا می شوید .

call-of-duty-games

فرض اول
سری بازی Call Of Duty میلیون ها طرفدار و بازیکن فعال در تمامی پلتفرم ها را دارا است . شیفتگان این بازی حاضر هستند هر ساله برای انتشار این بازی صف های بسیار طولانی را از شب قبل از انتشار به جان بخرند . ( فرض قابل قبول است )

حکم اول
کدام عنصر به این بازی اضافه شده است تا احساس خود را نسبت به این بازی کم کم از دست بدهیم ؟ چه اتفاقی باعث شده است که بازی سبک خود را از دست بدهد ؟ ( نمی دانیم قابل قبول است )
حال ما به دنبال این هستیم که که عنصر نامشخصی که باعث تبدیل شدن فرض موفق ، به حکم ناموفق شده است را پیدا کنیم . سیر تکامل این سری بازی بشکل سرسام آوری سریع است ، به طوری که هر ساله شاهد انتشار این بازی هستیم و در نتیجه ایده ی جدیدی در سبک کلی گیم پلی بازی نمی بینیم و این تکرار ، بازی را از سبک نوآورانه خود دور کرده است . سبک کلی بازی همان است اما غوطه ور شدن بازی در ورطه تکرار ، تکرار و تکرار سبب گشته است که دیگر این سبک و فرمول برای مخاطبان جذاب نباشد و حتی نوع ارائه آن نیز قدرت و جذابیت پیش را ندارد . ( حکم قابل قبول شد)

آیا می توان ذره ای امیدوار بود که در آینده سری Call Of Duty ، بستری داستانی را خلق کند که در آن شاهد شخصیت هایی نظیر شخصیت های سری Modern Warfare باشیم ؟

video_games_call_of_duty_iw_mw_desktop_1024x768_wallpaper-381567

فرض دوم
بخش تک نفره و داستانی همیشه بازیکنان را میخکوب نگه می داشت و روند داستانی بازیکنان را برای چندین ساعت در پشت سیستم هایشان مشتاق نگه می داشت . ( قابل قبول است )

حکم دوم
داستان بازی به سمت ضعیف شدن تمایل پیدا کرده است و شخصیت ها بیشتر به سمتی غیر واقعی پیشرفت می کنند . مبارزات مصنوعی و سناریو غیر واقعی شده است . چه اتفاقی باعث از دست دادن داستان سری شده است ؟ حتی با قابلیت انتخاب کردن نوع روند داستان نیز این موضوع بازیکنان را اذیت می کند . ( نمی دانیم قابل قبول است )
اگر واقع گرایانه نگاهی به بخش داستانی سری نگاه بیندازیم تماما بر اساس استناد های واقعی است و هم چنین داستان ها پشت پرده ای از خیانت ها بشمار می روند . چه اتفاقی باعث شده است تا این داستان ها را از دید یک بازیکن کلاسیک کمتر ببینیم ؟ و آیا روایت های جنگی کم رنگ شده است ؟ پاسخ بازیکنان به این پرسش ها خیر است . سری COD می توانست از وقایع زیادی در بازی خودش بهره گیری کند . در واقع داستان بازی قربانی بخش چند نفره شده است ، این داستان آن چیزی نیست که COD کلاسیک با خود به یدک می کشید . فلش بکی می زنیم به Call Of Duty 4: Modern Warfare . این اثر بخش داستانی غیر تکراری و پر از ایده های نو در کنار بخش چند نفره کم نظیر را دارا بود ، MW1 اثری بود که توانست نسل جدیدی از بازی های شوتر را ارائه دهد و مشحص بود که سازندگان داستان بازی را در در مقابل فدای بخش چند نفره نکرده اند اما در نسخه های اخیر شاهد یک بخش داستانی دم دستی با سناریویی تکراری هستیم و این احساس به ما منتقل می شود که تمرکز اصلی تنها بر روی بخش چند نفره بوده است . پس پاسخ و استناد حکم دوم هم مشحص شده است ” فدا شدن بخش تک نفره برای بخش چند نفره ” ( حکم قابل قبول شد )

آیا روزی می توانستیم تصور کنیم که چنین موجودات و امکاناتی را در گیم پلی COD ببینیم ؟ آیا صرف مدرن شدن بازی پدیده ای مثبت است ؟

Call-of-Duty-Wallpaper-EF3

فرض سوم

بازیکنان از گیم پلی لذت می بردند و حتی از بخش آنلاین بازی می توانستند به راحتی استفاده کنند ، روند بازی پر جنب و جوش است و بازیکنان را راضی و در تکاپو تیراندازی چندین ساعت میخکوب می کرد . ( قابل قبول است )

حکم سوم
چه چیزی باعث شده است که گیم پلی و بخش آنلاین بازیکنان را راضی نگه ندارد بخش آنلاین به همراه عناصر تکنولوژی های جدید و اسلحه های جدید ، بازیکنان را به آن تم قدیمی باز نمی گرداند ؟ ( نمی دانیم قابل قبول است )
در ابتدا چه چیزی در این چند سال شروع به پیشرفت کرده است ؟ بازیکنان کم تجربه ؟ منتقدان سختگیر ؟ بازیسازان صعیف ؟ هیچ کدام زیاد نشده اند . فقط ظرفیت انتظارات بازیکنان نسبت به بازی های جدید در این چند سال افزایش پیدا نکرده است و انگیزه ها و سیاست های پولسازی شرکت های بزرگ هر روز رو به رشد تر می شود . بسته های الحاقی باعث کامل نبودن بازی در هنگام انتشار شده اند . نزدیکترین مثال اگر بازیکنان بسته های الحاقی برای Call Of Duty را خریداری نکنند ، دارای تجربه ایی ناقص در زمینه ی بخش چند نفره خواهند شد . هزینه ایی که برای خرید بازی صورت گرفت در قبال چه چیزی بوده است . شرکت ها با ساختن گیم پلی ناقص در بخش مولتی پلیر در واقع از بازیکنان در قبال محتویاتی که لازمه ی وجود آن ها هنگام انتشار است هزینه ی بیشتری می خواهند و این سیاست آزار دهنده ایی است که در آینده ایی نچندان دور همگام با زیادتر شدن باعث ضربه زدن به دیگر شرکت ها نیز می شود . این مورد همینطور عاملی است که شرکت های بازی سازی دیگر علاوه بر از دست دادن سود مالی بسیار زیادی مجبور به ترک بازار فروش شوند. پاسخ و استناد حکم سوم نیز مشخص شده است ” سیاست های پولسازی در قبال بسته های الحاقی ” ( حکم قابل قبول شد )

تکرار در گیم پلی بخش تکنفره و چند نفره به همراه سطحی شدن سناریوی داستان دو عنصر مهم در ضعیف شدن سری بازی COD است .

 

در جمع بندی نهایی این مقاله ، با توجه به روند موجود ، بعید نیست این سری بازی در آینده طرفداران خود را از دست بدهد و مشخصا نویسندگان باید دست بکار شوند تا بتوانند خط جدیدی در دفتر این سری از بازی ها را شروع کنند . عواملی مانند فدا شدن بخش داستانی به بخش آنلاین یکی از رویداد هایی است که صدمه ی زیادی به این سری زده است و طبق این رویکردی که Activision پیش روی خود قرار داده است ، بعید نیست که در آینده ی نچندان دور شاهد اضافه کردن بسته های الحاقی بیشتر و کمتر کردن داشته های اصلی بازی باشیم .
نکته قابل ذکر دیگر این است که متاسفانه Activision پیشرفت و نسل هشتمی شدن بازی را در مدرن شدن گیم پلی بازی می بیند ، در حالی که اضافه شدن عناصر جنگاوری آینده به بازی و بهره گیری از تکنولوژی در گیم پلی ، تنها جذابیتی ظاهری را به گیم پلی می بخشد . اما بعد از مدتی این ظاهر زیبا ، از بین رفته و متوجه طراحی ضغیف و سطحی بازی در قیاس با نسخه های گذشته می شویم . توقع اصلی گیمرها این نیست که بازی به اینده برود و مدرن شود ، توقع این است که لول دیزاین و طراحی کلی مراحل به همراه سیستم شوتینگ بازی ارتقا پیدا کند ، توقع گیمرها این است که همان کاری را که MW1 در نسل هفتم انجام داد و فرمولی جدید در سبک شوتر را بنا کرد را یک نسخه نسل هشتمی از Call Of Duty انجام دهد .

امیدوارم توانسته باشم بخش بزرگی از دلایل این رکود را بریتان بصورت فرض و حکم روشن کرده باشم . این سه فرض را می توان باعث و عامل اصلی رکود سری COD دانست و امیدوار هستم تا روزی را ببینیم که سری “ندای وظیفه” به ریشه ی خود بازگشته و دوباره تجربه ای ناب را به دور از سیاست های مالی سازندگان در اختیار بازیکنان قرار دهد .

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا