اخبار بازی هاارتباط با ما

علت کاهش کیفیت بازی ها بعد از پرت از کنسول به کامپیوترهای شخصی

اگر یک گیمر در حوضه کامپیوترهای شخصی باشید مطمئناً تا به حال با این حالت روبرو شده اید. حالتی که ابتدا بازی بنا به دلایلی همچون فروش بیشتر برای کنسول ها عرضه شده و بعد از چند ماه یا حتی گذشت چند سال، بازی برای پلتفرم کامیپوترهای شخصی و سیستم عامل ویندوز پرت شده و منتشر می شود. اما چیزی که برای برخی از بازی ها پیش می آید این است که نسخه کامپیوتر شخصی از جهات مختلف با نسخه کنسولی تفاوت های به نسبت محسوسی دارد. به نظر شما علت این قضیه چیست برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

در واقع در چنین مواقعی قدرت و انعطاف بیشتر کامپیوترهای شخصی می تواند یک نقص محسوب شود. حال به نظر شما علت این وضعیت چیست؟

اگر مشخصات یک کنسول را با مشخصات یک کامپیوتری شخصی پیکربنده شده هم تراز در نظر بگیریم. بازی‌ای که پیش از این برای نسخه کنسولی منتشر شده و به خوبی اجرا می شود همان کامپیوتر شخصی هم باید بتواند به خوبی از پس اجرای آن برآید. اگر به یاد داشته باشید بازی هایی نظیر بتمن آرکهام سیتی و اولین نسخه از سری ارواح تاریکی از چنین مشکلی رنج می بردند. این دو بازی روی کنسول های خود به خوبی هر چه تمام اجرا می شدند اما روی کامپیوترهای شخصی حتی با مشخصات بالاتر از کنسول قادر به اجرای مناسب نبودند. برای پاسخ به این سوال ما به بررسی کامل چند دلیل پرداخته ایم که در ادامه مشاهده خواهید کرد.

دلیل اول: توسعه نسخه های کم اهمیت تر(در اینجا کامپیوترهای شخصی) بر عهده توسعه دهندگان ثانویه گذاشته می شود:

امروزه اغلب بازی های متوسط و بزرگ یک توسعه دهنده واحد داشته و اغلب فرایندهای مرتبط با تولید و طراحی بازی را بر عهده می گیرند. از آن طرف هم ناشر بازی، باقی موارد مربوطه مانند توزیع بازی، تبلیغات، گرفتن مجوزهای لازم برای بخش های مختلف و .. را عهده دار است.

در چنین وضعیتی، توسعه دهندگان بخش کوچک این روال بوده و اغلب منابع و زمان کافی برای مدیریت مراحل مختلف تولید را ندارند. در چنین شرایطی بخش های فرعی تر بازی توسط ناشر به توسعه دهنده کوچکتری سپرده می شود. به عنوان مثال می توان بازی Deus Ex: Human Revolution را نام برد.

پرت کردن بازی روی یک پلتفرم کم اهمیت تر اغلب بر عهده یکی از توسعه دهندگان فرعی است. این حالت مخصوصاً زمانی که ناشر بازی بخواهد همزمان نسخه کنسولی و کامپیوتر شخصی را هم زمان به بازار عرضه کند اهمیتی بیشتری پیدا می کند.

در این روال، توسعه دهنده اصلی روی بازی اصلی برای کنسول ها کار کرده و توسعه دهنده ثانویه نیز به صورت همکاری دو جانبه معمولاً بازی را روی کامپیوترهای شخصی آماده سازی کرده و بنا بر این است که بازی روی تمامی پلتفرم ها به صورت همزمان به بازار عرضه شود. البته این حالت همیشه اتفاق نمی افتد بعضاً شاهد بودیم که به دلایل مختلفی، مجبور شدند نسخه کامپیوتر شخصی را با چند ماه تاخیر عرضه کنند.

با توجه به اینکه تیم مستقل دیگری روی نسخه اصلی برای عرضه روی کامپیوتر کار کرده و از آنجا که به ریز جزییات پروژه اصلی آگاهی کامل ندارند، بارها پیش آمده که نسخه های کامپیوتری با مشکلات متعددی حتی بعد از چند ماه کار روی آنها به بازار عرضه شده و نارضایتی مشتریان را سبب شده است.

تغییر و گوناگونی سخت افزار کامپیوترهای شخصی:

نکته ای که همه ما می دانیم این است که یک کنسول بازی از مشخصات سخت افزاری ثابتی برخوردار بوده و این حالت حداقل تا 8 سال ادامه پیدا می کند. اما از آنجا که کامپیوترهای شخصی طی سال های متمادی دچار نوسانات زیادی شده و به طبع قطعات مختلفی روی کار آماده و از رده خارج می شوند ما در چنین شرایطی با سیستم های مختلفی روبرو هستیم که کار توسعه و انتشار بازی های کنسولی روی کامپیوترهای شخصی را به مراتب سخت تر می کند. این حالت مسبب بروز اشکالات و خطاهای مختلفی در زمینه های مختلف از جمله، محدودیت های نرخ فریم و رزولوشن، مشکلات صوت، بافت های ضعیف HD، نمایش ضعیف افکت های بصری و مشکلات آنلاین چند نفره می شود.

البته مشکلات به همینجا ختم نشده و با توجه به ساختار متفاوت کنترلی، منظور مواس و کیبورد در مقابل کنترلرهای کنسول، کار را باز هم سخت تر خواهد کرد.

محدودیت های زمانی و بودجه ای ناشر:

چیزی که کاملاً مشخص و مبرهن است این است که توسعه دهندگان و ناشران نیز با مانند ما با مسائل مالی درگیرند. آنها مجبورند کارها را طوری برنامه ریزی و زمان بندی کنند که به مشکلات برنخورده و بتوانند سود کافی از بازی خود به دست آورند. به عبارت دیگر اگر آنها بتوانند راهی پیدا کنند که بازی را زودتر به بازار عرضه کنند، مطمئناً بیشتر از ما مشتاق به این کار هستند.

به عنوان مثال می توان به بازی PES شرکت کونامی اشاره کرد که هر ساله و با وجود اینکه هر سه نسخه به صورت همزان عرضه می شوند، نسخه کامپیوتر شخصی از مشکلات مختلفی در زمینه های متعدد مخصوصاً ضعف در بخش گرافیک نسبت به نسخه کنسولی رنج برده و مجبورند وقت بیشتری روی آن بگذارند.

قفل DRM روی پرت های غیر کنسولی سبب کاهش کیفیت و کارایی بازی می شود:

واقعیتی که در این زمینه وجود دارد این است که نسخه کامپیوتری نسبت به نسخه های کنسولی به دلیل کرک های مختلف توسط افراد و گروه های مختلف سبب شده که توسعه دهندگان آنچنان که باید به این نسخه بهاء ندهند. در چنین شرایطی توسعه دهندگان سعی دارند با حداقل اقداماتی از جمله گذاشتن قفل روی بازی های خود، بتوانند درصد فروش نسخه بازی خود روی ویندوز را تا حد امکان بالاتر ببرند به عنوان مثال می توان به ناشرانی همچون یوبی سافت اشاره کرد که در این چند سال اخیر با قرار دادن قفل DRM بر روی بازی های خود، افراد را مجبور می کردند تا تا در حین اجرای بازی، اعتبار خرید بازی آنها بررسی شود. طبیعتاً پیاده سازی چنین قفلی روی بازی ها، با توجه به پیچیدگی و سنگین بودن آن مشکلاتی را برای کسانی که به صورت قانونی بازی را خریداری می کنند به وجود می آورد. از جمله این مشکلات می توان به ایجاد مشکل در گیم پلی، قطع شدن پی در پی سرورهای DRM یوبی سافت و بدترین حالت عدم توانایی بازی توسط افراد می شود. چرا که اگر در نقطه دسترسی به اینترنت نداشته باشیم خبری از اجرای بازی هم نخواهد بود. البته در این چند سال اخیر قفل جدیدی جایگزین این قفل شده که با نام سیستم پیشرفته تر دنوو شناخته می شود. اگر چه این قفل برخی مشکلات قفل قبلی را حل کرده اما برای اهراز هویت خرید قانونی افراد مشکلات دیگری همچون اعمال فشار زیاد به هارد دیسک و SSDها را به وجود آورده است هر چند که خالق دنوو، این ادعاء را رد کرده است.

گاهی توسعه دهندگان و ناشران اهمیتی به نسخه ویندوزی نمی دهند:

حقیقتی که وجود دارد این است که برخی بازی ها صرفاً روی کنسول ها فروش خوبی دارند. از این جمله بازی ها می توان به عناوین ریسینگ، اکشن سوم شخص و بازی های ورزشی اشاره کرد. در هر صورت این حقیقتیست که وجود دارد. به عنوان مثال می توان به عنوان بتمن آرکهام سیتی سال 2011 ساخت برادران وارنر اشاره کرد که نسخه کامپیوتری آن تنها نیم میلیون فروش داشته است. این در حالیست که نسخه پلی استیشن و ایکس باکس آن به ترتیب 5.5 و 4.7 میلیون نسخه فروش را تجربه کرده است. نسخه غیر کنسولی تنها زمانی در دست تولید و عرضه قرار می گیرد که توسعه دهنده با توجه به جو حاکم بر هر برهه زمانی از بازار، این اطمینان را پیدا کند که بازی ارزش زمان و هزینه اضافی گذاشته شده را نه تنها برگردانده بلکه سودی را هم از آن سازنده کند. اگر به یاد داشته باشید بعد از عرضه نسخه بتمن آرکهام اریجینز، کاربران مشکلات ریز و درشته بسیاری را گزارش کردند در نتیجه این گزارش، کمپانی وارنر تصمیم گرفت تا بسته الحاقی را برای رفع مشکلات بازی منتشر کند اما در نهایت به علت مشکلات بسیار زیاد این بازی، این شرکت از خیر عرضه این بسته هم گذشت و بازی به همین صورت همراه با مشکلات مختلف باقی ماند. این سری مشکلات دلیلی ندارد جزء فروش کمتر نسخه کامپیوتر شخصی به دلیلی همچون سرقت و کرک های مختلف.

تمامی مواردی که گفته شد هر کدام به تنهایی می توانند سبب شوند تا نسخه ویندوزی آنطور که باید از آب در نیاید. چه برسد به اینکه بخواهیم تمامی آنها را با هم در نظر بگیریم.

با توجه به اینکه هر ساله، حداقل با یکی دو بازی این چنینی روبرو هستیم در چنین شرایطی پیشنهاد ما این است که پیش از خرید نسخه ویندوز بازی مد نظر خود، ابتدا با مراجعه به سایت های معتبر، نقد و بررسی های آن را مطالعه کرده تا از مشکلات احتمالی فنی و گرافیکی بازی، پیش از خرید آگاه شده و متضرر نشوید.

این مقاله هم به پایان رسید. در پایان امیدوارم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. منتظر مقالات اختصاصی عصر بازی در روزهای آتی باشید. همچنین ما را از نظرات گرم خود در بخش نظرات محروم نفرمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا